business stories

Το παρασκήνιο για το άνοιγμα από την Cosco της ψηφιακής της πλατφόρμας στον Πειραιά

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Οι φορείς αντιδρούν και πιέζουν το υπουργείο Ναυτιλίας να καταθέσει άμεσα το νομοσχέδιο και καλύψει το κενό το οποίο ήρθε να εκμεταλλευτεί μία ιδιωτική εταιρεία- κολοσσός

Σε σειρά επαφών με το υπουργείο Ναυτιλίας και Ναυτιλιακής Πολιτικής βρίσκονται φορείς του λιμανιού του Πειραιά με επικεφαλής τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Γιώργο Πατέρα προκειμένου να δοθεί ξεκάθαρη λύση όσο αφορά τη λειτουργία ηλεκτρονικής-ψηφιακής πλατφόρμας που θα οδηγήσει το λιμάνι στην εποχή της ψηφιοποίησης, μειώνοντας τον χρόνο διεκπεραίωσης των συναλλαγών των λιμενικών, των ναυτικών πρακτορείων και  τελωνειακών διαδικασιών όπως ισχύει σε όλα τις μεγάλες λιμενικές εγκαταστάσεις  του κόσμου.

Πρώτη η Cosco, εκμεταλλεύτηκε την έλλειψη κρατικού πλαισίου και έθεσε σε λειτουργία από την 1η Οκτωβρίου τη ψηφιακή της πλατφόρμα. Οι Κινέζοι είχαν  ανακοινώσει τη λειτουργία μίας τέτοιας πλατφόρμας την οποία ονόμασαν Hellenic Port Community System. Τότε, στις αρχές του 2020, είχε προκληθεί θύελλα αντιδράσεων.

Οι φορείς του λιμανιού, δηλαδή το Nαυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Διεθνής Ναυτική Ένωση και το Βιομηχανικό-Εμπορικό Επιμελητήριο Πειραιά αλλά και οι χρήστες- οι πωλητές, οι μεταφορείς, οι αγοραστές- δεν αποδέχονται μία ιδιωτική εταιρεία όπως η ΣΕΠ-Cosco να δημιουργεί και να διαχειρίζεται μία τέτοια εφαρμογή και μάλιστα να υποχρεώνει τους πάντες να εγγραφούν σε αυτή αν θέλουν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Πειραιά και την Cosco πληρώνοντας ένα αντίτιμο.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής είχε υποσχεθεί ότι θα παρέμβει το κράτος και θα συντάξει νομοσχέδιο γα τη δημιουργία “National Intergrated Port Community System”. 

Για άγνωστους λόγους δεν το έκανε ίσως και λόγω της πανδημίας  που ενέσκηψε εκείνη την εποχή.

Τώρα μετά την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας από τους Κινέζους λόγω του νέου κύματος αντιδράσεων από τους χρήστες του λιμανιού, ο ΥΝΑ, σύμφωνα με πληροφορίες, υποσχέθηκε να καταθέσει μέσα στον Οκτώβριο το νομοσχέδιο στην Βουλή προς ψήφιση. 

Οι χρήστες ζήτησαν από την Cosco να αναβάλει την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας έως ότου ενημερωθούν όλοι για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου που μπορεί να υποχρεώνει τους πάντες να βρίσκονται υπό την ομπρέλα της δημόσιας πλατφόρμας και να μην προκληθεί σύγχυση.

Άλλωστε και η Δημόσια Αρχή Λιμένων  έχει τοποθετηθεί τονίζοντας τον δημόσιο χαρακτήρα που θα πρέπει να έχει η πλατφόρμα  διευκρινίζοντας  ότι δεν πρόκειται απλώς μια συμφωνία ιδιωτικών εταιρειών αλλά εντάσσεται σε αυτό που ορίζεται ως δημόσια λιμενική πολιτική.

Το αίτημα δεν έγινε δεκτό.  Η  κινεζική πλευρά άλλαξε λίγο πολιτική ανακοινώνοντας ότι η ψηφιακή πλατφόρμα δεν θα είναι “ανεξάρτητη” ιδιωτική επιχείρηση  αλλά θα εντάσσεται και εντάσσεται πλέον  στο πακέτο υπηρεσιών που προσφέρει στους πελάτες της η ΣΕΠ-Cosco.

Υπολογίζεται ο τζίρος της εταιρείας θα φθάσει ετησίως τα 13 εκατομμύρια ευρώ.

Το κλειδί στην υπόθεση είναι  η κατάθεση του νομοσχεδίου. Να δούμε ποίες διατάξεις περιλαμβάνει,  ποιοί θα είναι οι πάροχοι της κρατικής “πλατφόρμας”, με ποιούς θα συνδέεται υποχρεωτικά ή όχι . Η Cosco υποστηρίζει ότι οι δυο πλατφόρμες μπορεί να συνεργάζονται. Δεν το ξέρουμε. Αν δεν δούμε  το νομοσχέδιο, να κάνουν προτάσεις οι φορείς” τόνισαν εκπρόσωποι των φορέων  του λιμανιού στο ΝΜ.

Επίσης επεσήμαναν ότι  υπάρχει και θέμα κόστους.‘ Η έγχαρτη διατακτική για παράδειγμα εκδίδεται δωρεάν και τώρα θα κοστίζει έξι ευρώ”. Έθεσαν και πάλι το θέμα της ασφάλειας των δεδομένων των συναλλαγών: «Ζητάνε από την πλατφόρμα της Cosco ότι πας να υπογράψεις τη σύμβαση να αποδεχθείς όρο ότι μπορούν να  δώσουν τα δεδομένα σου εντός και εκτός ΕΕ, όπως στοιχεία του πελάτη, τιμολόγηση κλπ. Δεν διασφαλίζεται το απόρρητο των συναλλαγών και εκτίθεται η τιμολογιακή και γενικότερα η  εμπορική πολιτική που ακολουθεί ο καθείς» και κατέληξαν:

«Πρέπει το υπουργείο Ναυτιλίας να πιεστεί για να συντάξει και να καταθέσει το νομοσχέδιο. Αλλιώς δεν  θα υπάρξει ξεκάθαρο τοπίο λειτουργίας».