Είναι μέλος της νέας γενιάς των Ελλήνων εφοπλιστών οι οποίοι ήδη βρίσκονται στα…πράγματα. Της γενιάς των 40άρηδων.

Ο Γιάννης Δράγνης, από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του Ομίλου Goldenport, διευθύνει τον στόλο με τα 41 ποντοπόρα πλοία, δεξαμενόπλοια, φορτηγά και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και την εταιρεία με τα Mega Yachts. Στο πλευρό του, έχει τον αδελφό του Βασίλη και φυσικά τη δυναμική παρουσία του ιδρυτή, Πάρη Δράγνη.

Τον συναντήσαμε στο επιβλητικό, υπερπολυτελές νεότευκτο Super Yacht “O’ PARI” που ήταν ελλιμενισμένο στη Μαρίνα της Ζέας και αποτελεί προϊόν της ελληνικής ναυπηγικής τεχνογνωσίας. Kατασκευάστηκε σε λιγότερο από δύο χρόνια στα ναυπηγεία της Golden Yachts στο Πέραμα και αποτελεί τρανή απόδειξη ότι “οι Έλληνες μπορούμε”.

Υπερδραστήριος, κανόνιζε, με κάθε λεπτομέρεια το πρόγραμμα κινηματογράφησης και φωτογράφισης του “O’ Pari” από έναν διάσημο φωτογράφο, στο πλαίσιο αφιερώματος που θα κάνει το μεγαλύτερο διεθνώς περιοδικό για τα πολυτελή yacht, ενώ θα ακολουθήσει προωθητική καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Παράλληλα συντόνιζε το πλήρωμα και το ξενοδοχειακό προσωπικό του σκάφους ώστε όλα να λειτουργήσουν “ρολόι”.

Το γεγονός ότι οι δημόσιες εμφανίσεις και τοποθετήσεις του είναι μετρημένες, έδωσε μεγαλύτερο ενδιαφέρον στη συζήτηση που αφορούσε στο πρώτο μέρος της τον θαλάσσιο τουρισμό, πως κύλησε το καλοκαίρι και τι περιμένει ο κλάδος από την επόμενη ημέρα και φυσικά τα σχέδια της Golden Yachts που αποτελεί όχι μόνο ελληνικό αλλά διεθνές πρότυπο λειτουργίας. Ακολούθησε η ποντοπόρος ναυτιλία.

Κοιτάζοντας -για να μην γράψω χαζεύοντας- τους εντυπωσιακούς εσωτερικούς χώρους του “O’ Pari”, πριν αρχίσει η συνέντευξη, μου είπε ο Γιάννης Δράγνης χαμογελώντας: “Είμαι περήφανος για αυτό. Δεν νομίζω ότι έχει βγει από ελληνικά χέρια άλλο σκάφος όπως το O’ Pari, με τη συμβολή του πατέρα μου Πάρη και του αδελφού μου Βασίλη”.

Καθίσαμε στο σαλόνι του πρώτου καταστρώματος, το οποίο είναι διακοσμημένο με έργα κυρίως μοντέρνα τέχνης, Ελλήνων, Αμερικάνων και Ιταλών καλλιτεχνών κάποια φερμένα από το Μιλάνο.

Πάνω στο χαμηλό τραπέζι του καθιστικού υπάρχει ανάμεσα στα βιβλία, ο τόμος με τα παραμύθια των διάσημων αδελφών Γκριν στην αγγλική έκδοση. Η συζήτησε άρχισε να κυλάει υπό το βλέμμα ενός μαρμάρινου καρχαρία!

Τις πρώτες μέρες της χρονιάς, τον Ιανουάριο, είχαμε πάρα πολύ θετικές προοπτικές για το 2020. Οι ναυλώσεις του καλοκαιριού ήταν 15%-20% περισσότερες από το 2019, όταν το 2019 ήταν μία εξαιρετική χρονιά, μία από τις καλύτερες στην ιστορία της εταιρείας αλλά και του κλάδου.
Τα πράγματα αλλάξανε όταν ήρθε ο Μάρτιος. Ξέσπασε η παγκόσμια πανδημία και ήρθαν τα lock down. Εμείς τότε κοιτάζαμε ακόμη και τα σενάρια που προέβλεπαν ίσως και μηδενικές κρατήσεις.

Η εταιρεία μας έκανε ότι έπρεπε για να μαζευτεί αλλά σίγουρα αυτό που δεν πράξαμε ήταν να προβούμε σε λήψη βιαστικών αποφάσεων όπως για παράδειγμα να μειώσουμε προσωπικό, να “δέσουμε” κάποια σκάφη. Σίγουρα ήρθε το πρώτο σοκ αλλά αποφασίσαμε βλέποντας ότι ίσως υπάρχουν κάποιες μικροευκαιρίες για δουλειά, να κρατήσουμε την εταιρεία ανοιχτή και λειτουργική στο 100%”.

Ο Γιάννης Δράγνης παραδέχεται ότι η χρονιά εν μέσω πανδημίας κύλησε καλύτερα αναλογικά πάντοτε , από ό,τι περίμεναν:

Περιμέναμε μία χειρότερη χρονιά. Οι προβλέψεις για μηδενικές κρατήσεις διαψεύστηκαν ευτυχώς. Τώρα με την σεζόν να φθάνει στο τέλος της, διαπιστώνουμε ότι είμαστε κάτω, σε σύγκριση με το 2019 κατά 40-50%” και εξηγεί:

Ο κλάδος του γιώτινγκ έχει διάφορες πτυχές. Υπάρχει το bare boat, όπου ναυλώνεται μόνο το σκάφος, είτε ιστιοπλοϊκό είτε καταμαράν που είναι το μεγάλο ποσοστό του ελληνικού γιώτινγκ και έχει στηριχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια από τα προγράμματα ΕΣΠΑ. Υπάρχουν τα μεσαία σκάφη, μήκους 20-30 μέτρων που συνήθως έχουν και πλήρωμα και υπάρχει και ο κλάδος του πιο μεγάλου γιώτινγκ με σκάφη πάνω από 40 μέτρα που απευθύνεται σε διαφορετική ομάδα ανθρώπων και σε διαφορετικές χώρες σε σχέση με τους προηγούμενους κλάδους. Στη μικρότερη κατηγορία, των bare boat, βοήθησε ότι ήταν ανοικτά τα σύνορα για της χώρες του Σένγκεν οπότε μεγάλο κομμάτι των τουριστών ήρθε από την Ευρώπη. Στα μεγαλύτερα σκάφη το 80% του πελατολογίου είναι από ΗΠΑ, Ρωσία και Αραβικά κράτη. Εδώ είχαμε θέματα” και συνεχίζει δείχνοντας την ευέλικτη πολιτική που ακολούθησε η εταιρεία :

Ουσιαστικά η Ελλάδα είχε κλείσει τα σύνορα για όλους όσοι ήθελαν να έρθουν από αυτές τις χώρες. Όμως η ζήτηση ήταν μεγάλη. Οπότε αναγκαστήκαμε τα σκάφη μας, ειδικά τα μεγαλύτερα, να τα στείλουμε σε ξένες χώρες, όπως στην Κροατία, για λίγο η Ισπανία και στη Σαουδική Αραβία, χωρίς να χρεώνουμε στους πελάτες τα έξοδα του ταξιδιού από Ελλάδα για τη χώρα επιβίβασης. Και όλα αυτά σε συνδυασμό με μικρότερα σκάφη μας που τα στείλαμε στη Γαλλία”.

Υπήρχαν προβλέψεις για αύξηση της τουριστικής κίνησης τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο οι οποίες όμως διαψεύστηκαν λόγω της επανάκαμψης της πανδημίας:

Πολλοί περίμεναν ότι επειδή η τουριστική σεζόν άρχισε πολύ αργά όλοι θα ερχόντουσαν μετά, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Δεν έγινε αυτό σε καμία περίπτωση. Ο Σεπτέμβριος ήταν πολύ αδύνατος λόγω του δεύτερου κύματος κορωνοϊού¨ λέει ο Γιάννης Δράγνης ο οποίος στη συνέχεια στρέφει το βλέμμα στο 2021:

Σε όλο τον κλάδο του τουρισμού ειδικά στα ξενοδοχεία, στην ακτοπλοΐα και στα μικρότερα σκάφη του γιώτινγκ, υπάρχουν τα βάουτσερ οπότε υπάρχει μια προπληρωμένη ζήτηση, έχεις μία δεξαμενή τουριστών που έχει μεταφερθεί για το 2021. Έχουν πληρώσει. Μετά έχεις και τους καινούργιους πελάτες. Όλα αυτά με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει ύφεση της πανδημίας. Αλλά σε καμία περίπτωση το 2021 δεν θα φθάσουμε στα πολύ καλά επίπεδα του 2019.

Ως εταιρεία θα βελτιώσουμε το προφίλ και στοχεύουμε το 2021 στο 70% των αποτελεσμάτων και της τουριστικής κίνησης του 2019. Αν το πετύχουμε θα είμαστε πολύ ευχαριστημένοι”.

Ο Γιάννης Δράγνης υπενθυμίζει στους παλαιότερους και ενημερώνει τους νεότερους ότι δεν είναι η πρώτη φορά που ο κλάδος έρχεται αντιμέτωπος με δυσκολίες.

Το γιώτινγκ έχει περάσει μία μεγάλη κρίση μετά την κατάρρευση της Lehmans Brothers οπότε κλείσανε μεγάλες εταιρείες” και προσθέτει: “Δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο τώρα, σε καμία περίπτωση. Οι τιμές των σκαφών δεν έχουν μειωθεί, η ζήτηση υπάρχει αφού το σκάφος είναι ο πιο ασφαλής τρόπος διακοπών αφού λαμβάνονται όλα τα μέτρα προστασίας, από τεστ έως ενδελεχείς καθαρισμούς ενώ υπάρχει πρωτόκολλο 70 σελίδων. Το θέμα είναι το πως θα φέρεις τον πελάτη στο σκάφος”.

Η συζήτηση ήρθε και στην Golden Υacht η οποία αυτό το καλοκαίρι έγινε θέμα συζήτησης τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και αιτία ήταν το υπέρ πολυτελές “O’ Pari”.

Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε σε επενδυτικό σχέδιο για τη ναυπήγηση δύο σκαφών, 70 μέτρων το καθένα 1.500 κόρων με οκτώ καμπίνες. Τα κατασκευάζουμε στα ιδιόκτητα ναυπηγεία της εταιρείας στο Πέραμα. Θα είναι λίγο πιο μικρά από το O’ Pari. Είναι πιο ευέλικτα, απευθύνονται σε διαφορετικής κατηγορίας πελάτες. Θα επενδύσουμε περισσότερο στις ναυπηγικές εγκαταστάσεις του Περάματος. Θα δυναμώσουμε στους τομείς κατασκευής και επισκευής”.
Σε μία εποχή που ο τομέας της παραγωγής στην Ελλάδα υποφέρει, 100άδες τεχνίτες έχουν εργασία στα ναυπηγεία της οικογένειας Δράγνη.

Η επόμενη ερώτηση αφορούσε το “μυστικό της επιτυχίας” της Golden Yachts η οποία ιδρύθηκε από τον Πάρη Δράγνη το 1996.

Το μοντέλο της Golden Yachts είναι μοναδικό. Είναι μια καθετοποιημένη εταιρεία η οποία ελέγχει τις πωλήσεις μέσω της εταιρείας ναυλώσεων που έχει, η διαχείριση των σκαφών, την ναυπήγησή τους και την επισκευή τους. Προσφέρουμε υπηρεσίες σε όλη την κλίμακα. Το μοντέλο λειτουργίας δεν αναπτύχθηκε βιαστικά αλλά σε βάθος 25 ετών, γιατί αυτός είναι ένας τρόπος να δημιουργείς αντοχές σε έναν κλάδο που είναι δύσκολος. Γιατί αυτά τα “προϊόντα” μπορεί σε δύσκολους καιρούς να “χτυπηθούν” οπότε πρέπει να έχεις δυνάμεις αντοχής. Η εταιρεία έχει κτιστεί πάνω σε αυτή τη φιλοσοφία. Δηλαδή να έχουμε δυνάμεις αντοχής σε καιρούς κρίσης. Και αυτός είναι ο κανόνας της Ναυτιλίας. Να μπορείς να αντέχεις. Είναι μαραθώνιος δεν είναι σπριντ. Αυτή η καθετοποίηση και η συντηρητική οικονομική δομή της εταιρείας είναι που την κάνουν να ξεχωρίζει. Όχι οικονομικά ανοίγματα και προσεκτική διαχείριση”.

Ο Γιάννης Δράγνης αναφέρθηκε και στα οφέλη που έχει η ελληνική οικονομία από το θαλάσσιο τουρισμό:

Τα ποσά που εισπράττει το κράτος από τον ΦΠΑ είναι μεγάλα, απασχολούνται Έλληνες ναυτικοί και ξενοδοχειακό προσωπικό. Ωφελούνται οι τοπική κοινωνίες, αφού πάντα κοιτάμε να εφοδιάζουμε τα σκάφη μας με φρέσκα προϊόντα από τους τόπους που επισκεπτόμαστε και αυτό αρέσει και στους ξένους, είναι μέρος αυτού που τους προσφέρουμε“.

Μετά τον θαλάσσιο τουρισμό η συζήτηση στράφηκε στην ποντοπόρο από εκεί που άρχισαν όλα όταν ο Πάρης Δράγνης ίδρυσε το 1982, την εταιρεία Goldenport Shipmanagement η οποία συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, έχοντας ως μεγάλο του πάθος το γιώτινγκ.

Ο Όμιλος Goldenport έχει τις εταιρείες Goldenport που ελέγχει τα φορτηγά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και την Ocean Gold με τα δεξαμενόπλοια. Συνολικά διαχειρίζεται 39 πλοία και θα φθάσουν τα 41 έως τα τέλη του 2021 , με την παραλαβή ενός φορτηγού και ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η επένδυση η μεγάλη είναι στα δεξαμενόπλοια γιατί είναι πιο ακριβά, αλλά σε αριθμό έχουμε περισσότερα φορτηγά πλοία” δήλωσε ο Γιάννης Δράγνης, προχωρώντας στην ανάλυση της ναυλαγοράς:

Τα δεξαμενόπλοια είχαν φανταστική χρονιά για ένα τετράμηνο και σε αυτό συνέβαλε η χαμηλή τιμή του πετρελαίου. Στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων, μετά τη διόρθωση που έγινε, περιμέναμε να πέσει αρκετά, όμως τελικά παραμένει σε πολύ καλά επίπεδα.

Τα φορτηγά ανακάμπτουν πολύ καλύτερα σε σύγκριση με την εικόνα που υπήρχε το α’ εξάμηνο Η Κίνα τραβάει πολύ φορτίο. Και τα σιτηρά έχουν κινηθεί πολύ από τη Βραζιλία προς Κίνα ενώ ανοίγει το αμερικανικό season και υπάρχει συμφωνία μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ για σιτηρά και σόγια η εισαγωγή των οποίων θα αυξηθεί αφού οι Κινέζοι ξανακτίζουν την τεράστια επιχείρηση εκτροφής γουρουνιών. Πήραν ποσότητες-ρεκόρ από την Βραζιλία και τώρα είναι η σειρά των Αμερικάνων.

Όσο για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πάει καλά η ναυλαγορά για τις liners εταιρείες. Βγάλανε πολλά πλοία από την αγορά άρα μείωσαν την προσφορά χωρητικότητας και παράλληλα αύξησαν το κόστος μεταφοράς σε σύγκριση με το 2019. Με τον τρόπο αυτό αν και το 2020 η αγορά είναι χειρότερη αύξησαν τα κέρδη τους . Συνέβαλε και η χαμηλή των καυσίμων. . και σε συνδυασμό με τα πολύ φθηνά πετρέλαια. Δεν περιμένω τίποτα εντυπωσιακό για το άμεσο μέλλον στον τομέα αυτόν”.

Φεύγοντας από το “O’ Pari” και πιο συγκεκριμένα κατεβαίνοντας την κλίμακα του σκάφους, αντίκρισα τον κόσμο να στέκεται στην μαρίνα και να παρατηρεί-θαυμάζει αυτό το κόσμημα της ναυπηγικής που βασίστηκε στην ελληνική τεχνογνωσία και του έδωσαν ζωή ελληνικά χέρια στο Πέραμα.