Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι ο Τόμας Φλορ θα μπορούσε να πάει τη βιομηχανία των ιδιωτικών τζετ στα ύψη, ωστόσο το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν η VistaJet μπορεί τελικά να αποφέρει κέρδη, αναφέρουν σε δημοσίευμά τους οι FT.

Μπορεί ο 63χρονος δισεκατομμυριούχος, Τόμας Φλορ (ο οποίος βρίσκεται στην επικαιρότητα στην Ελλάδα λόγω του deal για το «χρυσό» διαμέρισμα στην Ηρώδου Αττικού) να θεωρείται πλέον ένας… σούπερ σταρ των αερομεταφορών που δεν διστάσε να τα βάλει με τον ηγέτη της αγοράς, τη NetJets της Berkshire Hathaway, μέσω τολμηρών συμφωνιών, οι οικονομικές εξελίξεις ωστόσο, γύρω από τη Vista δεν αποδείχθηκαν το ίδιο τολμηρές…

Ειδικότερα οι καθαρές ζημίες για τη Vista ανήλθαν σε 436 εκατ. δολάρια τα τελευταία τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρείας, ενώ το συνολικό χρέος υπερδιπλασιάστηκε πέρυσι σε $4,4 δισ. καθώς ο στόλος της Vista αυξήθηκε κατά το ήμισυ σε 360 αεροσκάφη, υποβοηθούμενος από τις εξαγορές της Air Hamburg, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα τσάρτερ στην Ευρώπη, και της αμερικανικής Jet Edge.

Οι δαπάνες δισεκατομμυρίων για high tech αεροσκάφη

Ο Φλορ δεν δίστασε ακόμη να δαπανήσει δισεκατομμύρια δολάρια για αεροπλάνα κορυφαίας τεχνολογίας από την Bombardier, παραδόσεις που ήταν απαραίτητες για τον καναδικό κατασκευαστή μέσα στα χρόνια της κυβερνητικά υποστηριζόμενης αναδιάρθρωσης.

Το επιχείρημα της Vista προς τους πελάτες της λεγόμενης Jet Card είναι μια ανώτερη εμπειρία, χωρίς την ταλαιπωρία ή τα έξοδα συντήρησης ενός πολυτελούς περιουσιακού στοιχείου που περνά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στο έδαφος. «Είμαστε σε θέση να πουλήσουμε ένα μοντέλο εγγυημένης διαθεσιμότητας», δήλωσε ο Φλορ στους Financial Times, προσθέτοντας ότι η κάλυψη 365 ημερών το χρόνο «είναι καλύτερη από την ιδιοκτησία αεροσκάφους».

Για να κατανοηθεί καλύτερα ο τρόπος λειτουργίας, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ο στόλος της Vista είναι διασκορπισμένος σε όλο τον κόσμο σαν μια επίλεκτη υπηρεσία ταξί έτοιμη να παραλάβει τον επόμενο ναύλο.

Με προειδοποίηση μόλις 24 ωρών, οι πελάτες μπορούν να ταξιδέψουν με ένα από τα 18 αεροσκάφη Bombardier Global 7500 της εταιρείας με έδρα το Ντουμπάι, το ταχύτερο business jet στον κόσμο που μπορεί να πετάξει χωρίς στάση από το Χονγκ Κονγκ στη Νέα Υόρκη. Οι πωλήσεις συνδρομών έχουν στηρίξει τις ταμειακές ροές.

Στο τέλος του 2022, οι πελάτες είχαν πληρώσει συνολικά 831 εκατ. δολάρια προκαταβολικά για ώρες που δεν είχαν ακόμη πετάξει, αλλά η Vista είχε μόνο 134 εκατ. δολάρια μετρητά στην τράπεζα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρείας. Ο συνδυασμός του χρέους, των καθαρών ζημιών και των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων ώθησε τον ελεγκτή EY να προειδοποιήσει ότι «υπάρχει ουσιώδης αβεβαιότητα που μπορεί να δημιουργήσει σημαντικές αμφιβολίες για την ικανότητα του ομίλου να συνεχίσει τη δραστηριότητά του».

Η αξιολόγηση της EY, καθώς η Vista άντλησε νέο μη εξασφαλισμένο ομόλογο ύψους 500 εκατ. δολαρίων, απηχούσε τις ερωτήσεις ορισμένων ανταγωνιστών σχετικά με την ταχεία επέκταση του Φλορ. Μια συντριβή υπό το βάρος του χρέους θα μπορούσε ενδεχομένως να ρίξει εκατοντάδες αεροσκάφη στην αγορά, να επιφέρει σημαντικές απώλειες στους εύπορους πελάτες της Vista και να ανατρέψει την αγορά χρηματοδότησης αεροσκαφών, ωστόσο η  EY αρνήθηκε να σχολιάσει., αναφέρουν οι FT.

Πάντως, ο Φλορ δήλωσε ότι η επιχείρηση ήταν ιδιαίτερα κερδοφόρα σε επίπεδο κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων και ότι οι καθαρές ζημίες ήταν συνέπεια αποσβέσεων και επισήμανε την πιστοληπτική ικανότητα της Vista που είναι B3: «Η Moody’s αναβάθμισε το ομόλογό μας, μετά από διεξοδικές μελέτες, συμπεριλαμβανομένου του πρόσφατου ελέγχου, επειδή είμαστε διαφανείς και υπολογίσιµοι ως εταιρεία». Η αξιολόγηση Β3 υποδηλώνει χρέος που υπόκειται σε «υψηλό πιστωτικό κίνδυνο».

Η Moody’s άλλαξε τις προοπτικές της Vista σε «θετικές» από «σταθερές», αντανακλώντας τη δυνατότητα «βελτίωσης των επιδόσεων και της μόχλευσης» – η αξιολόγηση αντικατοπτρίζει την «ισχυρή θέση» της Vista στον κλάδο, «σημαντικά έσοδα από συμβόλαια από μια διαφοροποιημένη πελατειακή βάση- και υψηλά ποσοστά χρήσης αεροσκαφών”, που αντισταθμίζονται από την «υψηλή μόχλευση» της Vista.

Το ρίσκο του Φλορ και οι ανταγωνιστές

Η Vista, και οι υποστηρικτές της, δήλωσαν ότι ο Φλορ ανέλαβε μεγάλο προσωπικό ρίσκο με την τοποθέτηση δεσμευτικών παραγγελιών για αεροσκάφη, όταν η εταιρεία του δεν είχε τους πόρους για να το πράξει, και ότι η Rhône Capital ενέκρινε όλες τις συναλλαγές με σχετιζόμενα μέρη: Tα χρήματα έρευσαν και προς τις δύο κατευθύνσεις.

Από το μέτωπο των ανταγωνιστών, οι εταιρείες τσάρτερ με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπη η Vista είναι κυρίως περιφερειακές επιχειρήσεις που διαχειρίζονται είτε αεροσκάφη για πλούσιους ιδιοκτήτες είτε αγοράζουν μεταχειρισμένα, που αποκτώνται όταν ολιγάρχες ή στελέχη μιας μεγάλης επιχείρησης αποφασίζουν να τα αναβαθμίσουν. Μάλιστα ως προς αυτό, όπως ανέφερε ο επί πολλών ετών ανταγωνιστής του Τόμας Φλορ, Τζον Μάθιου που διευθύνει την εταιρεία τσάρτερ AirX, «οι πελάτες των τζετ μπορεί να είναι λιτοί, παίρνοντας μαζί τους μισοτελειωμένα μπουκάλια κρασί στο τέλος των πτήσεων που κοστίζουν πάνω από 10.000 δολάρια την ώρα», ενώ πρόσθεσε ότι οι πάμπλουτοι παγκοσμίως είναι συνειδητοποιημένοι ως προς το κόστος».

Ο ρόλος του Μπάφετ και οι εξαγορές της Vista

Κατά την ετήσια συνέλευση των μετόχων της Berkshire Hathaway αυτόν τον μήνα, ο πρόεδρος Γουόρεν Μπάφετ επέκρινε την Wheels Up, έναν ανταγωνιστή που υποστηρίζεται από την Delta Air Lines και ο οποίος έχει καταγράψει αυξανόμενες ζημίες από την εισαγωγή του στο χρηματιστήριο τον Ιούλιο του 2021.

«Έχουν 12.600 ανθρώπους που τους έχουν δώσει 1 δισ. δολάρια… Νομίζω ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα κάποιοι άνθρωποι να απογοητευτούν αργότερα», δήλωσε ο Μπάφετ. Η Wheels Up δήλωσε ότι δεν μελετά το ενδεχόμενο χρεοκοπίας, ότι λαμβάνει μέτρα για την αντιμετώπιση της ταμειακής της κατάστασης και ότι οι μακροπρόθεσμες προοπτικές για την επιχείρησή της είναι ισχυρές.

Ειδικότερα, οι πελάτες της Vista’s Jet Card υπογράφουν τριετή συμβόλαια που συνήθως δεν επιτρέπουν επιστροφές χρημάτων. Πέρυσι το υπόλοιπο των «ωρών πτήσης που έχουν πωληθεί αλλά δεν έχουν ακόμη πετάξει» αυξήθηκε κατά 179 εκατ. δολάρια.

Ο Φλορ δήλωσε ότι το μεταβλητό κόστος για τη Vista από τις πτήσεις αυτών των ωρών ήταν ένα μικρό κλάσμα της υποχρέωσης ύψους 831 εκατ. δολαρίων που καταγράφηκε στον ισολογισμό της. Οι πρόσφατες συμφωνίες του, ωστόσο, έκαναν τη Vista να μοιάζει περισσότερο με έναν τυπικό φορέα εκμετάλλευσης τσάρτερ.

Η Vista διαχειρίζεται πλέον 87 αεροσκάφη για ιδιοκτήτες, και περισσότερα από τα μισά από τα 2,4 δισ. δολάρια των πωλήσεων της εταιρείας πέρυσι ήταν ναυλώσεις αεροσκαφών «κατά παραγγελία».Ένας μεσίτης που συνεργάζεται με τη Vista δήλωσε ότι «οι τιμές των τσάρτερ, ειδικά για αεροσκάφη μεγάλων αποστάσεων, έχουν πέσει στο πάτωμα. Είναι ένας αγώνας δρόμου προς τον πάτο».

Πάντως όπως δήλωσε η Vista, πάντα εξισορροπούσε το πρόγραμμά της με τις πωλήσεις τσάρτερ και η δυνατότητα πώλησης των άδειων αεροπλάνων ήταν «ένα δυνατό σημείο του επιχειρηματικού μοντέλου».

Οι εξαγορές της Vista πέρυσι ήταν μια απάντηση στην πολύ ισχυρή ζήτηση και ότι η εταιρεία ξεκινά το έτος με 100.000 ώρες πτήσης που έχουν ήδη πωληθεί, δήλωσε ο δισεκατομμυριούχος Φλορ με πρώην εργαζόμενους να επαινούν την οικονομική οξυδέρκεια του Φλορ.

Ο όμιλος επέζησε από μια δύσκολη περίοδο το 2017, όταν οι ανησυχίες για τις προοπτικές του οδήγησαν τα ομόλογα του να διαπραγματεύονται σε δυσμενείς τιμές. Καθώς ο Φλορ εξασφάλισε μια επένδυση ύψους 200 εκατ. δολαρίων από την ιδιωτική εταιρεία Rhône Capital με έδρα τη Νέα Υόρκη, σε μια αποτίμηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 2,5 δισ. δολαρίων και πλέον, η οποία αποκατέστησε την εμπιστοσύνη της αγοράς, χαρακτήριζοντας τον «δισεκατομμυριούχο».

Διαβάστε ακόμα

Ο Δραγασάκης με τα γουνάκια, η Νινέτα Φιξ και το διαμέρισμα στην Ηρώδου Αττικού, η επιστροφή της Aegean και η Ντέλα με τη χατζάρα

Νινέτα Φιξ: Η γυναίκα πίσω από το «χρυσό» deal των €18 εκατ. για το μυθικό διαμέρισμα της Ηρώδου Αττικού (pics)

Big deal Μυτιληναίου στον Καναδά για φωτοβολταϊκό-γίγα άνω του 1GW

Εκλογές 2023

Πού ψηφίζω: Μάθετε πού ψηφίζετε βήμα-βήμα από την εφαρμογή του ΥΠ.ΕΣ.

Εκλογές 2023: Όλες οι ειδήσεις για τον προεκλογικό αγώνα των κομμάτων, τις δημοσκοπήσεις, τα αποτελέσματα των εκλογών & τα exit polls.

Οδηγός εκλογών 2023: Ό,τι πρέπει να γνωρίζετε

Αποτελέσματα εκλογών 2023: Δείτε LIVE μέσω διαδραστικού χάρτη όλα τα αποτελέσματα της επικράτειας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ