Ο Οκτώβριος του 1938 ήταν ένας μήνας που άφησε βαθιά το σημάδι του στην εξέλιξη της Ιστορίας. Πρώτα απ’ όλα είναι ο μήνας που το ναζιστικό καθεστώς, έχοντας ήδη ξεκινήσει τις κατασχέσεις των περιουσιών των Εβραίων πολιτών της Γερμανίας, προχωρά στην προσάρτηση της Σουδητίας από την Τσεχοσλοβακία σε εφαρμογή του Συμφώνου του Μονάχου που μόλις είχε υπογραφεί. Για πολλούς ο προπομπός ενός πολέμου, που για κάποιους όμως ακόμα και τότε φαινόταν ότι μπορούσε να αποφευχθεί με τον κατευνασμό του Χίτλερ. Την ίδια περίοδο στην Ισπανία άρχισε να διαφαίνεται η κατάληξη του εμφυλίου πολέμου με την αποστράτευση των διεθνών ταξιαρχιών που μάχονταν στο πλάι των Ισπανών Δημοκρατικών. Και στις ΗΠΑ το… ραδιοφωνικό δράμα του Χέρμπερτ Τζ. Γουέλς «Ο Πόλεμος των κόσμων», που μεταδόθηκε από το CBS, προκαλεί φρενίτιδα σε όλη τη χώρα, καθώς οι ακροατές αρχίζουν να πιστεύουν ότι είναι σε εξέλιξη επίθεση από εξωγήινες δυνάμεις!

Την ίδια εποχή, σε ένα διαμέρισμα στην Αστόρια της Νέας Υόρκης, ο Τσέστερ Κάρλσον, φυσικός και εφευρέτης, θα δημιουργούσε το πρώτο «ξηρογραφικό αντίγραφο» στον κόσμο, αυτό που σήμερα ονομάζουμε φωτοαντίγραφο. Ενα μηχάνημα που θα επηρεάσει την επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά και τη δημόσια διοίκηση στον μεταπολεμικό κόσμο. Η πατέντα του Κάρλσον θα γίνει εν έτει 1949 τελικό προϊόν από την εταιρεία παραγωγής φωτογραφικού χαρτιού Haloid. Η τελευταία θα συνθέσει δύο ελληνικές λέξεις για να περιγράψει τη νέα τεχνική: xerography, δηλαδή «ξηρογραφία», ονομάζοντας τα συγκεκριμένα προϊόντα Xerox. Ενα όνομα που τελικά θα επικρατήσει και θα υιοθετηθεί ως όνομα της εταιρείας στις αρχές του ’60.

Εκείνη τη στιγμή, λοιπόν, ξεκινά μία πορεία στον χρόνο που θα συνδεθεί με αναρίθμητες καινοτομίες που θα διαμορφώσουν την τεχνολογία αλλά και τη ζωή μας σήμερα. Μετά τα φωτοαντιγραφικά ήρθαν οι εκτυπωτές και παράλληλα αναπτύχθηκαν με επίκεντρο το Ερευνητικό Κέντρο στο Palo Alto (PARC) της Καλιφόρνια νεωτερισμοί πάνω στους οποίους πάτησαν σημερινοί κολοσσοί της τεχνολογίας, όπως η Apple και η Microsoft: από το Ethernet και τον πρώτο προσωπικό υπολογιστή (Xerox Alto) ως τον πρόδρομο των Windows, WIMP, και την εξέλιξη του «ποντικιού» όπως το ξέρουμε σήμερα.

Νέα επανάσταση

Και εάν τα περισσότερα απ’ αυτά δόθηκαν προς εκμετάλλευση σε τρίτες εταιρείες, η Xerox έμεινε πιστή στο κομμάτι της εκτύπωσης και των φωτοαντιγράφων. Ενα κομμάτι όμως που, όπως εξηγεί στο «business stories» ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής Βασίλης Ραμπάτ, εξελίσσεται σε τέτοιο επίπεδο με τα ψηφιακά εργαλεία που αλλάζει και πάλι όλο τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Μία επανάσταση σαν αυτές που προκάλεσαν με το λανσάρισμά τους τα φωτοαντιγραφικά και οι εκτυπωτές στις προηγούμενες δεκαετίες. Κάτι που γνωρίζει πολύ καλά ο ίδιος, αφού στην 30ετή καριέρα του στην Xerox έχει δει βήμα-βήμα την εξέλιξη της τεχνολογίας.

«Μπορούμε να πούμε μετά βεβαιότητας ότι από “copier company” έχουμε εξελιχθεί σε “power tech house”», λέει στο «b.s.» ο κ. Ραμπάτ. «Παλιά η εταιρεία κινούνταν στον χώρο του αυτοματισμού γραφείων, των μηχανών και των λύσεων για το γραφείο. Με την εξέλιξη και τον μετασχηματισμό της θα έλεγα πλέον ότι κατατάσσεται στον κλάδο της Πληροφορικής, με την έννοια ότι διαχειρίζεται μέσω λύσεων και λογισμικών την επικοινωνία, τη γνώση και τη διαχείριση εγγράφων μέσα σε έναν οργανισμό καθιστώντας παραγωγικότερη την ημέρα του εργαζόμενου», σημειώνει. Και εξηγεί: «Πρώτα απ’ όλα στο κομμάτι των λύσεων. Πρόκειται για λύσεις τεχνολογίας που είναι πολύ ανοιχτές στην ψηφιακή πραγματικότητα. Σήμερα ένα κεντρικό σύστημα που τοποθετείται σε ένα σημείο εργασίας δεν κάνει μόνο σάρωση ή εκτύπωση, εκτελεί διάφορες εργασίες. Για παράδειγμα, μία λύση μας είναι το cloud και mobile ready. Δηλαδή οι πληροφορίες και τα έγγραφα να αρχειοθετούνται στο cloud, όπου μπορεί να έχουν πρόσβαση οι εργαζόμενοι ή μέσω κινητού να μπορούμε να δίνουμε εντολές αρχειοθέτησης, εκτύπωσης κ.ά. από απόσταση. Μπορείς σήμερα να βρίσκεται σε ένα άλλο υποκατάστημα και να ανακαλείς έγγραφα από τα κεντρικά. Γενικά υπάρχουν πολλές εφαρμογές που ο χρήστης μπορεί να κατεβάσει με βάση τις ανάγκες του και να τον διευκολύνουν στις καθημερινές εργασίες του. Ενα άλλο παράδειγμα είναι η μετάφραση. Σήμερα υπάρχει η δυνατότητα να βάζουμε το έγγραφο στο μηχάνημα και να το παίρνουμε αυτόματα σε 45 γλώσσες ακριβώς στην ίδια μορφή του κειμένου με αυτή του αρχικού. Επίσης, να μετατρέψουμε το κείμενο σε ηχητικό αρχείο. Και αυτό όχι μόνο για χρήση από ανθρώπους με προβλήματα όρασης. Για παράδειγμα, κάποιος βιάζεται να φύγει, περνάει το έγγραφο από τον σαρωτή του μηχανήματος και αυτόματα μπορεί να το πάρει σε ηχητικό αρχείο, το οποίο θα ακούσει π.χ. καθ’ οδόν. Ή το note converter, δηλαδή να βάλεις μία ιδιόχειρη σημείωση και να στη μετατρέψει σε κείμενο! Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα των λύσεων που προσφέρονται ήδη».

Αλλο βασικό κομμάτι στη σημερινή λειτουργία της Xerox αποτελούν τα λογισμικά και οι πλατφόρμες που πλέον χρησιμοποιεί δικτυώνοντας κάθε επιχείρηση, από τις μικρές ως τις μεγάλες, με βάση τις πραγματικές ανάγκες που έχει. Γι’ αυτό και κάθε υπηρεσία, όπως λέει ο κ. Ραμπάτ, γίνεται σχεδόν custom made. Είτε προτάσσοντας τη συνεργατικότητα και τον διαμοιρασμό αρχείων, είτε την προσωποποιημένη πληροφόρηση και την εξατομίκευση της πληροφορίας. Ηδη η Xerox έχει συνάψει 500 συμβόλαια, που περιλαμβάνουν τις μεγαλύτερες επιχειρηματικές οντότητες της χώρας, καθιστώντας τη και leader σε μία αγορά που διευρύνεται. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πανδημία έχει επιταχύνει τη διαδικασία ανάπτυξης της συγκεκριμένης τάσης, αν και οι λύσεις και οι εκτυπώσεις -και με τη μορφή των υπηρεσιών- εξακολουθούν να αποτελούν το μεγαλύτερο κομμάτι των πωλήσεων της Xerox Hellas. «Ολα βέβαια ακολουθούν μία μεταβατική περίοδο», σημειώνει. Ακόμα και στις γραφικές τέχνες και τις εκτυπώσεις όπου έχει παράδοση η Xerox, πλέον η αγορά φεύγει από την offset τεχνολογία στην πιο προσωποποιημένη και περίτεχνη. «Η τελευταία εξέλιξη αυτών των λύσεων είναι να μπορείς να τυπώσεις και σε πολύ ειδικά χρώματα, ανάγλυφα κ.λπ. ή διακοσμητικά, π.χ. χρυσό, ασημί, λευκό, που δεν άγγιζε η εκτύπωση», λέει.

«Γενικά όμως είμαστε σε μία διαδρομή μετάβασης», προσθέτει ο κ. Ραμπάτ. «Οσο περνούν τα χρόνια, τόσο η αγορά θα στρέφεται στο λογισμικό και θα εισάγονται καινοτόμα πράγματα. Σε αυτό δε αναμένεται να βοηθήσει πολύ και ο ψηφιακός μετασχηματισμός που επιχειρείται στη χώρα», αποκρίνεται.

Το disrupt της πανδημίας

Η πανδημία, όπως λέει, λειτουργεί ως επιταχυντής όλων αυτών, αν και παραδέχεται πως προς το παρόν το disrupt που έχει προκληθεί επηρεάζει και τη Xerox. «Επενδύσαμε πολύ στη βελτίωση της παραγωγικότητας μέσα στις επιχειρήσεις. Μόνο που με την πανδημία βασικό trend σε όλο τον κόσμο έγινε η τηλεργασία. Επομένως οι εκτυπώσεις μειώθηκαν. Από την άλλη, βέβαια, όλο αυτό το αντιμετωπίζουμε ως κάτι το θετικό μακροπρόθεσμα, αφού οι ανάγκες για επιτάχυνση της ψηφιακής μετάβασης και για τεχνολογίες που βοηθούν την εξ αποστάσεως εργασία και επικοινωνία κινητοποιούν τις επιχειρήσεις».

Ο κύκλος εργασιών φέτος αναμένεται να υποχωρήσει 15% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τον κ. Ραμπάτ. «Ουσιαστικά ήταν οι απώλειες που είχαμε στο δίμηνο lockdown γιατί, κατά τα άλλα, τους υπόλοιπους μήνες κινηθήκαμε με τον ίδιο ρυθμό όπως και πέρυσι, που για τα δεδομένα της χρονιάς νομίζω είναι μεγάλη επιτυχία. Σημειώνεται ότι με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, η Xerox Hellas το 2019 είχε καθαρό κύκλο εργασιών 28 εκατ. ευρώ, τα EBITDA ήταν 1,93 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη 1,38 εκατ. ευρώ».

Στο παραδοσιακό κομμάτι των προϊόντων και υπηρεσιών, η εταιρεία, όπως λέει ο κ. Ραμπάτ, έχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά, και κυρίως στο κομμάτι των προϊόντων γραφείου και Α3 με ένα μερίδιο περίπου στο 25%. Ηγετική θέση έχει επίσης στις ολοκληρωμένες λύσεις και στα λογιστικά διαχείρισης μετρώντας ήδη 500 μεγάλα συμβόλαια. Τελευταία μάλιστα η εταιρεία κέρδισε σχετικό διαγωνισμό της Βουλής των Ελλήνων, στο πρώτο στα χρονικά τέτοιου είδους έργο που θα γίνει για τον δημόσιο τομέα.

Οι εργαζόμενοι της Xerox Hellas είναι 82. Ωστόσο οι έμμεσα απασχολούμενοι, όπως λέει ο κ. Ραμπάτ, φτάνουν τους 300. «Από την πορεία επέκτασης των νέων δραστηριοτήτων θα εξαρτηθεί και το πλάνο ενίσχυσης του προσωπικού στο μέλλον», συμπληρώνει.

Επένδυση

Ενα πλάνο που συνδέεται με το γενικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επέκτασης της εταιρείας. «Κύριος άξονας αυτού είναι η πρωτοπορία στον ψηφιακό μετασχηματισμό μέσα από την επιτάχυνση όλων αυτών των υπηρεσιών και λογισμικών που θα φέρουν τη Xerox σε ηγετική θέση στον ευρύτερο χώρο της επικοινωνίας και της διαχείρισης γνώσης, αλλά και μέσα από την ενσωμάτωση νέων δυνατοτήτων και τεχνολογιών όπως το 3D Printing», λέει ο κ. Ραμπάτ. «Το τελευταίο μπορεί να μην έχει βρει ακόμα τον δρόμο του, αλλά φαίνεται ότι θα έχει καταλυτικό ρόλο στο μέλλον», προσθέτει, εκτιμώντας ότι η τεχνολογία υγρού μετάλλου που ανέπτυξε η εταιρεία είναι αυτή που θα κάνει τη διαφορά στην αγορά. Στους νέους τομείς όπου επενδύει σήμερα η Xerox συμπεριλαμβάνονται οι σένσορες στο Internet of Things, όπου το προϊόν κάθε είδους θα μπορεί να επικοινωνεί με τον καταναλωτή, και το clean tech για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος προϊόντων που χρησιμοποιούμε ήδη.

Σε επίπεδο θυγατρικής οι επενδύσεις αφορούν στο δίκτυο των 25 αποκλειστικών αντιπροσώπων και του προσωπικού, με δεδομένο ότι πρόκειται για εμπορική επιχείρηση. «Τα τελευταία 20 χρόνια έχουμε αλλάξει τον χώρο των εκτυπώσεων στις μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις σε περιβάλλον ελεγχόμενων υπηρεσιών μειώνοντας τα κόστη τους χωρίς επενδύσεις από τις ίδιες γιατί ουσιαστικά μισθώνουν τις υπηρεσίες. Κάτι που τις βοήθησε πολύ μέσα στην κρίση. Αρα μειώθηκε το κόστος γι’ αυτές, αυξήθηκε η παραγωγικότητα και παράλληλα μειώθηκε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα», λέει ο κ. Ραμπάτ.

Και πώς θα είναι το όχι τόσο μακρινό μέλλον με βάση όλα αυτά που ζούμε; «Terra incognita. Οποιαδήποτε πρόβλεψη μπορεί να φανεί με τον καιρό λανθασμένη. Παρ’ όλα αυτά, θα τολμήσω να πω ότι σε 5 χρόνια θα έχουμε το απόλυτα smart εργασιακό περιβάλλον, το οποίο θα συνδυάζεται με την κίνησή μας ευρύτερα στη χώρα ή στις χώρες, στο σπίτι μας, στο αεροπλάνο, σε άλλη χώρα κ.λπ. Αρα μιλάμε για μία μετατροπή του γραφείου σε “έξυπνο γραφείο” με τέτοια δυνατότητα επικοινωνίας και λειτουργίας που θα συνδυάζει ΑΙ, μία εύκολη σύνδεση με όποιο χώρο και περιβάλλον θέλουμε να συνδεθούμε, με εύκολη ανάκληση εικόνας και πληροφορίας, όπου θα έχουμε όλο και λιγότερες συσκευές να το υποστηρίζουν. Θα έχουμε περαιτέρω συγκέντρωση των συσκευών. Ενα μίνιμαλ γραφείο με ελάχιστα πράγματα μέσα και virtual εικόνες στον χώρο».

Διαβάστε περισσότερα

Λέξη της χρονιάς 2020: Ο κορωνοϊός ξαναγράφει τα λεξικά μας

Τέλη Κυκλοφορίας 2021: Ποια οχήματα μπορεί να πληρώσουν λιγότερα (vid) 

Βόιο Κοζάνης: Πάνω από 1.800 γουνοφόρα ζώα θανατώθηκαν λόγω Covid-19 (vid)