Το 2022 ήταν μια-χρονιά σταθμός για τη Vitex της οικογένειας Γιαννίδη. Η βιομηχανία χρωμάτων κατάφερε για πρώτη φορά στην 90χρονη ιστορία της να καταστεί leader σε μια αγορά με πολλές ιδιαιτερότητες και αρκετό ανταγωνισμό. Μία εξέλιξη που βέβαια δεν ήρθε τυχαία, αλλά ακολούθησε πορεία μετασχηματισμού, που ξεκίνησε μέσα στην πιο βαθιά οικονομική κρίση που βίωνε η χώρα και με την οικοδομική δραστηριότητα τότε να έχει σχεδόν μηδενιστεί. Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία ίσως ήταν πιο εκτεθειμένη σε σχέση με τους υπόλοιπους του κλάδου, αφού το 2008 είχε ολοκληρώσει ένα μεγάλο επενδυτικό πλάνο που στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό σε δανεισμό, δημιουργώντας το σύγχρονο και μεγάλο εργοστάσιο του Ασπροπύργου, τελικά όχι μόνο τα κατάφερε, αλλά σήμερα έχει καταστεί case study πετυχημένου μετασχηματισμού που τελικώς οδήγησε στην κορυφή παρά τις αντίξοες συνθήκες.

Το εντυπωσιακό είναι πως οι νέες βάσεις που τέθηκαν ήταν τόσο ισχυρές, που πραγματικά έδωσαν την ευκαιρία στην εταιρεία, τόσο με την αναταραχή της πανδημίας όσο και αργότερα με τον πόλεμο στην Ουκρανία, ακόμα μεγαλύτερη ώθηση!

«Χτίσαμε εμπιστοσύνη μεταξύ μας και αυτό το βγάλαμε προς την αγορά», εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της Vitex Αρμόδιος Γιαννίδης.

«Διακηρύξαμε πριν από περίπου δέκα χρόνια πως η Vitex δεν είναι μόνο οι μέτοχοι και οι εργαζόμενοι, αλλά είμαστε μία μεγαλύτερη ομάδα που εμπεριέχει όλους τους συμμετόχους στη δραστηριότητά μας (σ.σ.: stakeholders). Κι αυτό εν πλήρει συνειδήσει. Ξέρετε, ο έμπορος επενδύει κεφάλαιο και χώρο στο ράφι και στο κατάστημά του ώστε να βάλει ένα brand και να εκπαιδεύσει την πελατεία του. Ομοίως ο ελαιοχρωματιστής ή ο εφαρμοστής της πρόσοψης.

Οπότε κι αυτοί είναι συμμέτοχοι του brand μας και οφείλουμε να μοιραζόμαστε αυτή την επιτυχία», προσθέτει. «Πήραμε μία μακροπρόθεσμη δέσμευση έναντι της αγοράς. Θα παρέχουμε το ανταγωνιστικότερο μοντέλο υπηρεσιών και προϊόντων, και δεν μιλάω μόνο στο οικονομικό κομμάτι. Θέλουμε να είμαστε άριστοι σε όλα τα επίπεδα. Στην εκπαίδευση, στο after sales, στα αποθέματα… που δοκιμάστηκαν τόσο την προηγούμενη περίοδο.

Γενικά έχουμε δεσμευτεί να είμαστε καλύτεροι και να υπηρετούμε με συνέπεια τους “συμμετόχους” μας. Και αυτό μπορεί να δοκιμάστηκε πολλές φορές μέσα στις περιόδους των έντονων κρίσεων που βιώσαμε από το 2009 και μετά, φτάνοντας ως τις πιο πρόσφατες με τον κορωνοϊό και τον πόλεμο, εν τούτοις καταφέραμε σε όλες τις περιπτώσεις να βγούμε πιο δυνατοί… Ακόμα και το 2015 με τα capital controls! Ποτέ δεν διαταράξαμε τη σχέση μας με τους πελάτες μας και βρήκαμε τρόπο να δημιουργήσουμε “μαξιλάρια ασφαλείας” ώστε να μη λείψει τίποτα από την αγορά. Κι αυτό ίσως είναι και το απόσταγμα της προσπάθειας που κάνουμε, με κάθε κρίση, σε κάθε ευκαιρία ήμασταν δίπλα σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας βάζοντας αξία στην κοινή μας δουλειά. Είναι θέμα φιλοσοφίας. Κι αυτό σαφώς δοκιμάστηκε σε κάθε κρίση που υπήρξε, όμως αντεπεξήλθαμε και έτσι πορευτήκαμε», επισημαίνει.

Αυτό συνεχίζεται και τώρα με τη μεγάλη πληθωριστική πίεση. «Δεν πανικοβληθήκαμε. Πρώτα απ’ όλα απορροφήσαμε ένα σημαντικό μέρος του αυξημένου κόστους. Νομίζω μάλιστα ότι καταφέραμε να συγκρατήσουμε όλη την αγορά αφού βγάλαμε πρώτοι νέο τιμοκατάλογο και αυξήσαμε τις τιμές μόλις 8% όταν οι αυξήσεις στα κόστη έτρεχαν μεσοσταθμικά με +25%. Παράλληλα όμως εντείναμε και το πρόγραμμα προσφορών. Το “καλάθι του χρωματοπώλη” το κάναμε εμείς πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι η κυβέρνηση σκέφτηκε το “καλάθι του νοικοκυριού”», σημειώνει.

Σύμφωνα με τον κ. Γιαννίδη, πρόκειται για καθημερινό αγώνα. «Επενδύουμε διαρκώς σε υποδομές, χτίζουμε αποθέματα, παράγουμε διαρκώς νέα, καινοτόμα, ποιοτικά και πιο αποδοτικά προϊόντα με τη μεγαλύτερη ομάδα R&D που υπάρχει στον κλάδο, κάπου 20 άτομα, με αποκορύφωμα τη σειρά χρωμάτων που “σκοτώνουν” με την πιστοποίηση του ΕΟΦ βακτήρια και ιούς, συμπεριλαμβανομένου του COVID-19, επενδύουμε στους ανθρώπους και ενισχύουμε την αξιοπιστία της μπράντας μας», τονίζει.

«Το κλειδί σε όλα αυτά ήταν ότι καθήσαμε και είδαμε πώς θα διαμοιράζουμε αξίες σε όλη την αλυσίδα προκειμένου να υπάρχει για όλους μία επωφελής συνεργασία σε πολλά επίπεδα. Να συναναπτύξουμε και να προωθήσουμε από κοινού πράγματα με τους συνεργάτες μας. Για παράδειγμα, σήμερα δουλεύουμε με την Πλαστικά Θράκης ώστε να φτιάξουμε ένα κουτί, που σημαίνει γι’ αυτούς νέα γραμμή παραγωγής, που θα διαθέτει καπάκι ανάγλυφο το οποίο δεν θα επιτρέπει το ξεραμένο χρώμα να ανακατευτεί ξανά με την υπόλοιπη ποσότητα. Αυτό είναι τρομερό εργαλείο για τον ελαιοχρωματιστή».

Σήμερα, λόγω του πληθωρισμού αλλά και των επενδύσεων που έκαναν τα νοικοκυριά τα προηγούμενα τρία χρόνια, η οικιακή κατανάλωση χρώματος ή θερμομονωτικών προϊόντων, που επίσης παράγει η Vitex μέσα από το νέο εργοστάσιο στο οποίο επένδυσε εν μέσω της πανδημίας, πάτησε «φρένο». Εξαίρεση αποτελεί το πρόγραμμα «Εξοικονομώ». Στον αντίποδα, όπως λέει ο κ. Γιαννίδης, υπάρχει έξαρση της ζήτησης για έργα, ξενοδοχεία, Airbnb κ.o.κ.

Οι προοπτικές για φέτος, όπως εκτιμά, είναι μεγάλες «αρκεί να μην έχουμε εκπλήξεις». Πέρυσι ο όμιλος Vitex, ο οποίος έχει παρουσία και στα Βαλκάνια μέσω θυγατρικών, είχε κύκλο εργασιών 66,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 63,2 εκατ. ήταν της μητρικής (από 55,7 εκατ. το 2021). Πέραν της ελληνικής αγοράς η εξαγωγική δραστηριότητα της Vitex είναι αξιοσημείωτη φτάνοντας πλέον να αναλογεί στο 20% του συνολικού κύκλου εργασιών. «Τα Βαλκάνια είναι το δυνατό μας κομμάτι, όπως και η Κύπρος. Τώρα ανοίγουν και τα αραβικά κράτη. Εχουμε όμως παρουσία συνολικά σε 20 χώρες φτάνοντας να στέλνουμε προϊόντα ως την Γκάνα και τις Μαλδίβες», λέει ο κ. Γιαννίδης. Το προσωπικό του ομίλου πλέον έχει φτάσει τα 400 άτομα καταγράφοντας σημαντική αύξηση την τελευταία τριετία.

Μετά την ολοκλήρωση του νέου εργοστασίου για θερμομονωτικές προσόψεις κτιρίων, προτεραιότητα των επενδύσεων της Vitex έχει λάβει η ψηφιακή της μετάβαση. «Ηδη φέτος ολοκληρώσαμε την αναβάθμιση του λογισμικού παραγωγής, ενώ παράλληλα στήνουμε δίκτυο 5G στις εγκαταστάσεις μας ώστε να είμαστε έτοιμοι για το ΙοΤ. Ετοιμάζουμε επίσης μια Β2Β ψηφιακή πλατφόρμα ώστε να δώσουμε στους πελάτες μας άμεση πρόσβαση και φυσικά επεξεργαζόμαστε σχέδια για την επόμενη φάση των επενδύσεων στην κατεύθυνση της περαιτέρω αυτοματοποίησης της παραγωγής και των ρομποτικών συστημάτων», τονίζει.

Σε ό,τι αφορά το σχέδιο για το 2023, «το βασικότερο είναι να συνεχίσουμε να υπηρετούμε τις ίδιες αρχές που θέσαμε με την ίδια προσήλωση απέναντι στους πελάτες μας. Εάν κάναμε κάτι καλό ως τώρα ήταν ότι το καταφέραμε με την επιστήμη μας αλλά και με πολύ κέφι. Και κάπως έτσι όλες οι συνεργασίες μπορούν να φέρουν καλύτερα αποτελέσματα. Γενικά θα έλεγα ότι το μότο που έχουμε επιλέξει το “Δημιουργούμε καθημερινά θαύματα, με επιστήμη, κέφι και φροντίδα” αντικατοπτρίζει τη βάση της λειτουργίας αλλά και τη στρατηγική μας», καταλήγει ο κ. Γιαννίδης.

Διαβάστε ακόμη

Tα προφίλ των επισκεπτών της Αθήνας και πόσα ξοδεύουν: Από τους αρχαιόφιλους μέχρι τους νυχτόβιους και τους…θαλασσινούς (πίνακες)

ΔΕΗ: Αλλαγή πορείας με στρατηγικό προβάδισμα στην εμπορία, τις ΑΠΕ και τα δίκτυα ηλεκτρισμού στα Βαλκάνια

Το πανηγύρι και τα νευράκια με τα γκάλοπ, οι χρυσές μεζονέτες στο Κεφαλάρι, η διόρθωση του Χ.Α και η ΔΕΗ