Τι κι αν η χώρα έμπαινε στον αστερισμό του δημοψηφίσματος και μετέπειτα των capital controls, τι κι αν ένα μεγάλο κομμάτι νέων και άξιων επιστημόνων έφευγε στο εξωτερικό, η ίδια αποφάσισε ότι το μέλλον της βρίσκεται στην Ελλάδα. Πέντε χρόνια μετά, η δικαίωσή της είναι ξεκάθαρη, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος. Εκείνο το νέο online σούπερ μάρκετ όχι μόνο κατάφερε να επιβιώσει διεισδύοντας σε μια ρηχή και κατακερματισμένη αγορά, αλλά σήμερα έχει απομείνει το μοναδικό ανεξάρτητο διαδικτυακό σούπερ μάρκετ, ελέγχοντας μάλιστα και το μεγαλύτερο μερίδιο (πάνω από 35%) έναντι των παραδοσιακών αλυσίδων που επιχειρούν διαδικτυακά, επιτυγχάνοντας κάθε χρόνο σχεδόν να διπλασιάζει τα οικονομικά του μεγέθη.

Κι αν αυτό για κάποιους ήταν αμελητέο λόγω της ρηχότητας της διαδικτυακής αγοράς που, βάσει των τελευταίων μετρήσεων, δεν ξεπερνούσε τα 40 εκατ. ευρώ (περίπου το 0,4% του συνολικού τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου), από φέτος τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Η κρίση του κορωνοϊού έχει προκαλέσει μαζική στροφή των καταναλωτών στο διαδικτυακό κανάλι, καθιστώντας πλέον την e-fresh μια ανερχόμενη και πολλά υποσχόμενη δύναμη σε μια αγορά που ήδη αλλάζει και το online θα έχει μεγαλύτερο ρόλο. Ηδη οι καθημερινές παραγγελίες που υποβάλλονται μέσω της ιστοσελίδας από 300 έχουν ξεπεράσει τις 1.000 την ημέρα, τα καλάθια των αγορών έγιναν ακόμα μεγαλύτερα και οι υποδομές, παρά το γεγονός ότι είναι οι πιο σύγχρονες, προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στην κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης.

Καθυστερήσεις και μέτρα

Οπως παραδέχεται όμως η κυρία Μαυροειδή, οι καθυστερήσεις αυξάνονται. «Η εξυπηρέτηση που παρέχει αυτή τη στιγμή η αγορά του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ είναι προβληματική. Ανάλογα με την επιχείρηση βλέπουμε ότι οι χρόνοι παράδοσης έχουν αυξηθεί από 3 εβδομάδες έως και περισσότερο από έναν μήνα! Στην e-fresh.gr ευτυχώς καταφέραμε να είμαστε στο κατώτατο όριο αυτής της κλίμακας και με τις διορθωτικές κινήσεις που θα λάβουμε τις επόμενες εβδομάδες οι χρόνοι απόκρισης θα επανέλθουν στα αρχικά μας επίπεδα», σημειώνει στο «business stories».

Ηδη, όπως λέει, προστίθεται και τρίτο κέντρο διαλογής, ενώ έχει ξεκινήσει διαδικασία ενίσχυσης του προσωπικού της εταιρείας, που έχει φτάσει ήδη τα 175 άτομα, στο κομμάτι της αποθήκης, της διακίνησης και της εξυπηρέτησης πελατών. «Αν και είχαμε το πλεονέκτημα ότι ήδη είχαμε αναπτύξει σημαντικές υποδομές πριναπό την πανδημία, με δύο αυτόματα αποθηκευτικά κέντρα ρομποτικής τεχνολογίας και έναν ιδιόκτητο στόλο 52 φορτηγών ψυγείων, αναγνωρίσαμε την ανάγκη να ενισχύσουμε και άλλο τις υποδομές μας, κάτι που κάνουμε», λέει η κυρία Μαυροειδή.

Ευκαιρία

Εξάλλου, για την εταιρεία υπάρχει σήμερα μια μεγάλη ευκαιρία επέκτασης, όπως φαίνεται και από το προφίλ των πελατών της που πλέον αλλάζει.

«Παραδοσιακά οι πελάτες της e-fresh.gr επιλέγουν την υπηρεσία μας λόγω της ευκολίας που αυτή προσφέρει: έχουμε, για παράδειγμα, εργαζομένους που επωφελούνται από τις πολύ πρωινές (07.00-09.00) ή τις πολύ βραδινές παραδόσεις (21.00- 23.00) ή οικογένειες με νέα παιδιά ή βρέφη για τους οποίους το ταξίδι στο φυσικό κατάστημα έχει μεγαλύτερη πολυπλοκότητα. Τώρα, όμως, βλέπουμε ότι αυτό το προφίλ αλλάζει, με τους νέους πελάτες να έρχονται από όλα τα δημογραφικά στρώματα.

Σε αυτό συντελεί βέβαια και η δυνατότητα τηλεφωνικής παραγγελίας και γενικότερα ενός οργανωμένου κέντρου εξυπηρέτησης πελατών που βοηθά τους νέους πελάτες και γενικότερα όσους είναι λιγότερο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία», λέει η κυρία Μαυροειδή. Και αυτό ως τάση, σύμφωνα με την ίδια, ήρθε για να μείνει, ακόμα και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων λόγω του κορωνοϊού. «Μέσα από τις δύσκολες αυτές συνθήκες δόθηκε η ευκαιρία σε πολλούς να δοκιμάσουν για πρώτη φορά το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων και την ευκολία που προσφέρει. Δεδομένου ότι τα προϊόντα που αγοράζουμε από την e-fresh.gr είναι ίδια επώνυμα προϊόντα που θα βρει κανείς σε οποιοδήποτε σούπερ μάρκετ, με τη διαφορά ότι πλέον έρχονται στην πόρτα του πελάτη γλιτώνοντάς τον από κουβάλημα και ουρές, νομίζω ότι η επιλογή του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ θα γίνει συνήθεια πολλών χωρίς δεύτερη σκέψη», σημειώνει.

Τα σχέδια ανάπτυξης

Γι’ αυτό εξάλλου και τα σχέδια ανάπτυξης της εταιρείας δεν σταματούν. Ηδη στο πλάνο υπάρχει η δημιουργία ενός ακόμη αποθηκευτικού κέντρου ρομποτικής τεχνολογίας μαζί με παράλληλη ενίσχυση των υπόλοιπων υποδομών, μέσων και προσωπικού για την καλύτερη γεωγραφική διασπορά και πιθανώς επέκταση και στη Βόρεια Ελλάδα.

«Σημαντικό σημείο για εμάς όμως είναι και η συνεχής βελτιστοποίηση της τεχνολογίας που ήδη έχουμε αναπτύξει», λέει η κυρία Μαυροειδή. «Στην e-fresh.gr αξιοποιούμε νέες τεχνολογίες που δίνουν καθαρό όφελος στον τελικό καταναλωτή: είτε στην ακρίβεια των προϊόντων, στην ταχύτητα εξυπηρέτησης ή στη δυνατότητα του να έχει ο ίδιος τον έλεγχο για τις αλλαγές που μπορεί να προκύψουν κατά τη διαδικασία της διεκπεραίωσης. Το σημαντικότερο στις διαθέσιμες τεχνολογίες σήμερα είναι η προσαρμογή: το πώς, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και τις τεχνολογικές δυνατότητες, μπορούμε γρήγορα να δημιουργούμε συνεχώς νέα εργαλεία που απαντάνε ακριβώς στις δυναμικές απαιτήσεις των καταναλωτών».

Σε όλους τους παραπάνω στόχους, η κυρία Μαυροειδή λέει ότι θα βοηθούσε μια πιθανή είσοδο στρατηγικού επενδυτή. Αλλωστε δεν είναι κρυφό ότι η εταιρεία προσελκύει διαρκώς το ενδιαφέρον επίδοξων μνηστήρων. Κάτι που έχει καταφέρει ακολουθώντας διαφορετική προσέγγιση σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά.

«Για εμάς, το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η δουλειά μας, όχι μια παράλληλη δραστηριότητα. Αυτό σημαίνει ότι κατανοήσαμε από την αρχή σε βάθος την πολυπλοκότητα της εξυπηρέτησης των ηλεκτρονικών παραγγελιών σε ευπαθή προϊόντα, δεδομένου ότι είναι ευθύνη μας να εξετάζουμε λεπτομερώς τις απαιτήσεις και τις δυσκολίες του εγχειρήματος. Παράλληλα, έχουμε την ευελιξία να αναπτυσσόμαστε ακολουθώντας τις προδιαγραφές του ηλεκτρονικού εμπορίου και προσαρμοζόμαστε εμείς σε αυτές αντί να προσπαθούμε να κουμπώσουμε το ηλεκτρονικό εμπόριο στα μέτρα μας», εξηγεί η κυρία Μαυροειδή.

Κάθετα ανεπτυγμένη

Ετσι, σήμερα, όπως τονίζει η ίδια, η e-fresh.gr είναι μια κάθετα ανεπτυγμένη επιχείρηση: «Κάτι που σημαίνει ότι έχουμε αναπτύξει εσωτερικά όλες τις βασικές λειτουργίες ενός ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ: από το κομμάτι της προμήθειας των εμπορευμάτων μέχρι και την τελική διακίνηση των παραγγελιών στην πόρτα του καταναλωτή. Δεδομένης της φύσης της δουλειάς μας, επενδύσαμε εξαρχής σε νέες τεχνολογίες, δημιουργώντας δύο ημιαυτόματες αποθήκες ρομποτικής τεχνολογίας στις οποίες γίνεται όλη η εξυπηρέτηση των παραγγελιών. Στις αποθήκες μας οι ρομποτικοί μηχανισμοί δουλεύουν συνεργατικά με τον άνθρωπο επιτυγχάνοντας μια σημαντική επιτάχυνση στη συλλογή και συσκευασία των προϊόντων της παραγγελίας σας.

Την αλυσίδα εξυπηρέτησης ολοκληρώνει ο στόλος 52 φορτηγών ψυγείων, υγειονομικά ελεγμένων, με μοναδικό σκοπό να μεταφέρουν τρόφιμα. Αλλωστε η εταιρεία μας έχει πιστοποιηθεί με ISO 22000 για τον τρόπο διαχείρισης και λειτουργίας».

Σήμερα από το site της εταιρείας μπορεί να βρει κάποιος περί τους 15.000 κωδικούς προϊόντων από 400 και πλέον προμηθευτές. «Μπορούμε να καλύψουμε όλες τις καθημερινές ανάγκες: από είδη μαναβικής, νωπό κρέας και φρέσκο ψάρι μέχρι είδη προσωπικής φροντίδας και καθαριότητας ή τα απαραίτητα για το κατοικίδιό μας», εξηγεί η κυρία Μαυροειδή ενώ τονίζει ότι είναι διαθέσιμος κάθε τρόπος πληρωμής που εξυπηρετεί τους πελάτες. Προς το παρόν η εταιρεία καλύπτει μέσω των δικών της δομών το λεκανοπέδιο Αττικής, ενώ αποστέλλει σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας ξηρό φορτίο.

Το στρατηγικό σχέδιο

«Στόχος μας είναι να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε ακόμη περισσότερους πελάτες αλλά παράλληλα να απαντήσουμε καλύτερα και στις ανάγκες των υπαρχόντων πελατών μας βελτιώνοντας στα σημεία την υπηρεσία μας. Το στρατηγικό μας σχέδιο βασίζεται σε αυτούς τους δύο άξονες και παρ’ όλες τις δυσκολίες των ημερών και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό είναι κάτι που περιμένουμε με ανυπομονησία», λέει η κυρία Μαυροειδή.

Πάντως, με τον ρυθμό αύξησης των πωλήσεων τον προηγούμενο μήνα η e-fresh φαίνεται ότι θα υπερδιπλασιάσει φέτος τα οικονομικά μεγέθη της. «Νομίζω ότι είναι ακόμη νωρίς να κάνουμε προβλέψεις για τη φετινή χρονιά, δεδομένων των εξελίξεων. Σίγουρα η αυξημένη ζήτηση και η στροφή των καταναλωτών έχουν επηρεάσει θετικά το ηλεκτρονικό εμπόριο, τα ακριβή αποτελέσματα, όμως, θα εξαρτηθούν και από τον βαθμό ετοιμότητας των εταιρειών να απορροφήσουν την αυξανόμενη ζήτηση», τονίζει η κυρία Μαυροειδή.

Το background

Σύμφωνα με το επίσημο βιογραφικό της, η κυρία Μαυροειδή γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Επιχειρησιακή Ερευνα και Μάρκετινγκ στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Warwick Business School. Εργάστηκε για έξι χρόνια στις Big 4 συμβουλευτικές εταιρείες στο Λονδίνο, αναλαμβάνοντας διεθνή transformational projects πολυεθνικών εταιρειών με έμφαση σε IT και big data analytics. Επέστρεψε στην Ελλάδα για να ξεκινήσει την e-fresh.gr.

«Δεν ήταν δύσκολη επιλογή, δεδομένου ότι ο τρέχων ρόλος μου συνδυάζει δύο πράγματα που αγαπώ εξίσου: την επιχειρηματικότητα και το ηλεκτρονικό εμπόριο», αναφέρει η ίδια. Εξάλλου, ήδη είχε μια σχετική πρώτη γεύση αφού τα αδέλφια της, Σίμος και Κώστας Μαυροειδής, είχαν στήσει χρόνια πριν μαζί με τον Απόστολο Αποστολάκη το e-shop.gr. Μια προσπάθεια αρκετά καινοτόμα για την εποχή, η οποία όμως «έσκασε» λίγο μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης στη χώρα.

Για την ίδια, όπως λέει, η εμπειρία από την ενασχόληση των αδελφών της αλλά και τα παθήματά τους τής έδωσαν σημαντικά εφόδια. «Μπορώ να πω ότι ξέρω πώς λειτουργούν τα πράγματα και απ’ την καλή και απ’ την ανάποδη», λέει αστειευόμενη. Και το project του e-fresh.gr, στο οποίο εμφανίζονται ως μέτοχοι δύο offshore με έδρα την Κύπρο, η Dornview Investments Ltd (97,99%) και η Naladux Investments Ltd (2,01%), το πίστεψε πολύ. «Ζώντας για αρκετά χρόνια στο εξωτερικό και βιώνοντας τις υπηρεσίες μιας πιο εξελιγμένης οικονομίας, θεωρούσα ότι πολλά πράγματα που είναι δεδομένα στην καθημερινότητα των Ελλήνων του εξωτερικού είναι θέμα χρόνου να έρθουν και στη χώρα μας.

Πίστευα ότι το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ δεν είχε αναπτυχθεί αρκετά ή σωστά στην Ελλάδα και άρα είναι μια ευκαιρία για την ελληνική επιχειρηματικότητα. Είναι ένα απλό εγχείρημα με μεγάλη όμως πολυπλοκότητα και υψηλές απαιτήσεις στην υλοποίησή του. Το σούπερ μάρκετ καταναλώνει πολύ από τον διαθέσιμο χρόνο μας, που στις ημέρες μας είναι λιγότερος από όσος θα θέλαμε. Ταυτόχρονα υπηρετεί μια καθημερινή ανάγκη στη βάση της πυραμίδας των αναγκών, αυτήν για τροφή. Αν, λοιπόν, βρούμε έναν τρόπο να ικανοποιούμε αυτή την ανάγκη, σεβόμενοι τον καταναλωτή και διασφαλίζοντας την υγιή ανάπτυξη για την εταιρεία, τότε έχουμε σίγουρα μια συνταγή επιτυχίας. Βέβαια η αρχική ιδέα από μόνη της δεν αρκεί. Οι δυσκολίες βρίσκονται στις λεπτομέρειες κάθε υλοποίησης και στο πώς το κάθε μέλος μιας ομάδας προσφέρει την εξειδίκευση και την τεχνογνωσία του για να υποστηριχθεί ένα μεγάλο έργο. Γι’ αυτό και πάντα η επιτυχία είναι ομαδική», αναφέρει.

Η τελευταία πάντως, πλην της αποδοχής από την αγορά, φαίνεται και από τα πολλά βραβεία, πάνω από 20, που έχει συγκεντρώσει η e-fresh.gr, με τελευταίο αυτό του ΕΒΕΑ στην κατηγορία «Ηλεκτρονική Επιχειρηματικότητα» από τα χέρια του υπουργού Ανάπτυξης Αδωνη Γεωργιάδη. Επιπρόσθετα η εταιρεία επιλέχθηκε από το Harvard Business School ως ένας από τους 157 συνεργάτες σε 13 χώρες του παγκόσμιου προγράμματος πρακτικής εξάσκησης των μεταπτυχιακών του φοιτητών. «Η συνεργασία με τους φοιτητές ήταν ενδιαφέρουσα και εποικοδομητική, ενώ πολλά από τα ευρήματα της εργασίας τους αξιοποιήθηκαν στην ανάπτυξης μιας νέας υπηρεσίας που θα είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές στο τέλος του έτους», καταλήγει η κυρία Μαυροειδή.