Καταιγιστικές είναι οι εξελίξεις στην Αττική Οδό, δύο μόλις 24ωρα μετά τον πολύωρο εγκλωβισμό χιλιάδων οδηγών, με τον Πρωθυπουργό να διατάζει χθες το πρωί την επιβολή αποζημίωσης 2.000 ευρώ για κάθε όχημα και λίγες ώρες αργότερα να παραιτείται ο διευθύνων σύμβουλος  κ. Βασίλης Χαλκιάς.

Το μακροβιότερο στέλεχος του ομίλου Ελλάκτωρ, ο πιο στενός συνεργάτης της προηγούμενης διοίκησης που παρέμεινε στο τιμόνι παρά την διοικητική και μετοχική θύελλα των τελευταίων ετών, κ. Βασίλης Χαλκιάς δήλωσε χθες την παραίτησή του υπό το βάρος της ευθύνης που αναλογεί στην Αττική Οδό για όσα δραματικά συνέβησαν σε συνθήκες ψύχους στον πιο άρτιο και σύγχρονο αυτοκινητόδρομο των τελευταίων ετών.

Η επεισοδιακή κατάληξη και το  «φρακάρισμα» στην Αττική Οδό χιλιάδων οδηγών μονοπώλησε την χθεσινή πολιτική επικαιρότητα, αναγκάζοντας τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη να επιβάλλει ως ένδειξη ελάχιστης δημόσιας συγνώμης από την πλευρά των διαχειριστών αλλά και της πολιτείας, την επιβολή του προστίμου και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή να παραπέμπει την υπόθεση στην αρμόδια «Επιτροπή Διερεύνησης» για να αναζητήσει ευθύνες και να επιβάλλει πρόσθετες αυστηρές κυρώσεις εναντίον της εταιρείας. O κ. Καραμανλής δήλωσε χθες ότι η Επιτροπή έχει ήδη συσταθεί βάσει του σχετικού νόμου του 2020 και θα εκδώσει πόρισμα εντός των 20 ημερών.

Μοιάζει με ειρωνεία αλλά την ώρα που η Αττική Οδός ετοιμάζεται να διεκδικήσει αποζημίωση ύψους 87 εκατ. ευρώ για την πανδημία και τα χαμένα έσοδα από τα κυβερνητικά μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας βρίσκεται υπόλογη με μία πρωτοφανή κρίση.

Και είναι η πρώτη φορά στην ιστορία ακραίων καιρικών φαινομένων της χώρας που η πολιτεία επιβάλλει οικονομικές κυρώσεις εναντίον εταιρειών και ασκείται τόσο έντονη κριτική για την επιχειρησιακή ικανότητα του λειτουργού της Αττικής Οδού (των Αττικών Διαδρομών) παρότι έχει αμφισβητηθεί η ικανότητα και άλλων στο παρελθόν.

Τι όμως καταλογίζει η πολιτεία στην διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου;

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες ο κ. Χαλκιάς συμμετείχε σε όλες τις προπαρασκευαστικές συσκέψεις του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας που πραγματοποιήθηκαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στο πλαίσιο ετοιμότητας για την αντιμετώπιση της κακοκαιρίας «Ελπίς» παρουσία των επικεφαλής και των άλλων οδικών αξόνων.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το πρώην στέλεχος της Αττικής Οδού εμφανιζόταν καθησυχαστικός στην αντιμετώπιση του χιονιά, δίχως μάλιστα να υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι δεν θα τα καταφέρει.

Όμως τα όσα μεσολάβησαν την Δευτέρα, με τους χιλιάδες απροειδοποίητους οδηγούς που έμπαιναν ανεμπόδιστα στον αυτοκινητόδρομο, ανυποψίαστοι για την κόλαση που θα ζήσουν, απέδειξαν ότι υπήρξαν αδέξιοι και ατυχείς χειρισμοί.

Από την εταιρεία υποστηρίζουν ότι είχαν δηλώσει από νωρίς στις συσκέψεις με την πολιτική προστασία ότι έπρεπε να απαγορευτεί η κυκλοφορία των φορτηγών έχοντας μάλιστα το παράδειγμα  ανάλογων φαινομένων σε αντίστοιχες καιρικές συνθήκες στο παρελθόν.

Από την κυβέρνηση αμφισβητούν τον ισχυρισμό και αναφέρουν ότι η μεγάλη ευθύνη της εταιρείας είναι ότι από τις 2 το μεσημέρι που είχε φανεί το μεγάλο αλαλούμ μέχρι τις 18:00 μμ, οι «Αττικές Διαδρομές» συνέχισαν να βάζουν οχήματα στην Αττική Οδό με αποτέλεσμα να χαθεί εντελώς ο έλεγχος της κατάστασης.

Τρεις στενοί συνεργάτες του κ. Καραμανλή μετέβησαν στο Κέντρο Διαχείρισης της Κυκλοφορίας της Αττικής Οδού την Δευτέρα το μεσημέρι όπου αντιλήφθηκαν το χάος που επικρατεί.

Ο Πρωθυπουργός έχοντας συνεχή ενημέρωση για την κατάσταση συγκαλεί  εκτάκτως σύσκεψη παρουσία του κ. Χαλκιά, το απόγευμα της Δευτέρας όπου  τον βομβαρδίζει με ερωτήσεις για την κατάσταση του δρόμου.

Απορία για παράδειγμα που εκφράστηκε από τους παριστάμενους προς το τέως στέλεχος της εταιρείας ήταν ο λόγος που τα εκχιονιστικά μηχανήματα της εταιρείας βρίσκονταν στις εξόδους του Ασπροπύργου  και της Ελευσίνας αντί να είναι μέσα στον δρόμο που βρίσκονταν 2.500 εγκλωβισμένοι οδηγοί. Αναρωτιούνταν επίσης πού βρίσκονταν τα 35 εκχιονιστικά μηχανήματα που διαθέτει στο «οπλοστάσιό» της η εταιρεία αλλά που όλως περιέργως εξαφανίστηκαν μέσα στην χιονοθύελλα. Μάλιστα  ενώ είχαν «διπλώσει» οι νταλίκες στον αυτοκινητόδρομο στο ύψος της Λ. Μαραθώνος και δεν υπήρχε πρόσβαση των μηχανημάτων εκχιονισμού, δεν διατάχθηκε η απαγόρευση της κυκλοφορίας με αποτέλεσμα πάνω από 72.000 αυτοκίνητα (ΙΧ και φορτηγά) να έχουν πλημμυρίσει τον δρόμο σαν μια κανονική μέρα!

Οι απαντήσεις που δόθηκαν δεν έπεισαν τον Πρωθυπουργό ότι μπορεί να δοθεί λύση και αμέσως μετά αποφασίστηκε η παρέμβαση του στρατού.

Πρόσωπα που συμμετείχαν στα δραματικά λεπτά των κρίσιμων αποφάσεων για τον απεγκλωβισμό των οδηγών και των συνεπιβατών τους, υποστηρίζουν ότι αν δεν δινόταν εντολή για την συνδρομή των ΕΚΑΜ και του  προαστιακού για  την μεταφορά του ευπαθή πληθυσμού στο αεροδρόμιο πιθανώς να υπήρξαν και θύματα.

Τι λοιπόν έφταιξε και πρόδωσε την φήμη και το κύρος της Αττικής Οδού και παρέλυσε την διαχειριστική δύναμη της διοικητικής ομάδας του πιο οργανωμένου αστικού δρόμου;

Κάποιοι εκτιμούν ότι  στο χάος της Αττικής Οδού ευθύνες φέρει και η πολιτεία, η οποία δεν αποφάσισε εγκαίρως την απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών ή την οριστική απαγόρευση όταν οι συνθήκες φάνηκε ότι είχαν φύγει από τον έλεγχο.

Κατά άλλους και η Αττική Οδός υπερεκτίμησε τις ικανότητές της σε μια πρωτοφανής σε ένταση χιονόπτωση. Επιπλέον δεν βοήθησε στην περίσταση ούτε η κατάσταση που επικρατούσε στους γύρω δρόμους που ήταν εξίσου αποκαρδιωτική. Για παράδειγμα όταν επιχειρήθηκε να εξέλθουν τα οχήματα από τον αυτοκινητόδρομο, μέσω  του κόμβου της Κηφισίας, τα αυτοκίνητα βρέθηκαν αντιμέτωπα με τους κλειστούς κεντρικούς δρόμους, οι οποίοι δεν είχαν καθαριστεί από την Περιφέρεια Αττικής.

Το σίγουρο είναι ότι τα όσα συνέβησαν στον αυτοκινητόδρομο καλλιεργούν το έδαφος για δυσμενέστερους όρους στις μελλοντικές συμβάσεις παραχώρησης για παρόμοια συμβάντα.

Επιπλέον, η υπόθεση του εγκλωβισμού των οδηγών πέραν της επιβολής προστίμου, ανοίγει το δρόμο και για δεκάδες προσφυγές πολιτών και επαγγελματιών στα δικαστήρια, φέρνοντας αντιμέτωπη την Αττική Οδό με νέες  αποζημιώσεις για την πολύωρη ταλαιπωρία και το αίσθημα ανασφάλειας χιλιάδων οδηγών.

Διαβάστε ακόμη:

Θα καταφέρουν οι Ρώσοι της MERE να επιβιώσουν στην ελληνική αγορά σουπερμάρκετ;

Το παρασκήνιο της Αττικής Οδού, το χρυσό deal του Καρώνη και ο Μπρους Λι του CVC 

Μεταβιβάσεις ακινήτων: Τριπλή παράταση (και αναδρομικά) ζητά η αγορά