Της Μαριάννας Τζάννε

Στις 100.000 φτάνει ο αριθμός των προσωποποιημένων καρτών που έχει εκδώσει μέχρι στιγμής ο ΟΑΣΑ, χωρίς όμως να έχει αποφύγει την πολύωρη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού και τις ατελείωτες ουρές στα εκδοτήρια. Μόνο γιγαντοοθόνες… προβολής ταινιών δεν έστησαν σε κεντρικούς σταθμούς της ΣΤΑΣΥ για να απασχολήσουν ευχάριστα τους αγανακτισμένους επιβάτες που η αναμονή τους φτάνει σύμφωνα με μαρτυρίες ακόμη και τις 4 ώρες. Παρά την υπερβολή που μπορεί να κρύβουν οι χρόνοι, η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται ότι η επιτάχυνση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου προσκρούει σε πολλούς ύφαλους και σπεύδει να σβήσει τις φωτιές που άναψε με την τοποθέτηση νέων τερματικών σε διάφορους σταθμούς.

Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι η ταλαιπωρία θα είναι προσωρινή αφού όσοι ενεργοποιήσουν τις κάρτες δεν θα χρειαστεί να ξαναπεράσουν την ίδια διαδικασία. Ωστόσο η εικόνα που εμφανίζουν τα εκδοτήρια συνηγορεί στην άποψη ότι θα δοθεί παράταση στις ασφυκτικές προθεσμίες του ηλεκτρονικού κομίστρου, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το μεγάλο κύμα των επιπλέον 150.000 επιβατών που πρόκειται να περάσουν τις επόμενες μέρες από τα γκισέ. Από τις 100.000 κάρτες, ένας μικρός αριθμός υπολογίζεται ότι είναι στο στάδιο της επεξεργασίας με την κατάθεση φακέλου ώστε η κάρτα να αποσταλεί στους δικαιούχους με τα ΕΛΤΑ.

Την ίδια στιγμή στην …ουρά παραμένουν και όσοι διαθέτουν ελευθέρας στις αστικές συγκοινωνίες. Μολονότι οι συζητήσεις με τα συναρμόδια υπουργεία έχουν ξεκινήσει, αναζητείται η φόρμουλα με την οποία θα εξυπηρετηθούν οι ειδικές κατηγορίες (ένστολοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) για να πάρουν στα χέρια τους τις νέες κάρτες. Είτε με ομαδική αποστολή ή με άλλους τρόπους όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές χωρίς να θίγεται το δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης. Συνδικαλιστές υποστηρίζουν ότι μαζί με τα ελευθέρας ο συνολικός αριθμός των καρτών φτάνει τις 600.000. Προτεραιότητα θα δοθεί στην εξυπηρέτηση του πολίτη τις επόμενες μέρες και στην αποσυμφόρηση των εκδοτηρίων.

Σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εισιτήριο κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τον πραγματικό χρόνο που θα κλείσουν οι μπάρες. Ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης είχε αιφνιδιάσει τους πάντες προ εβδομάδων, όταν ανακοίνωσε την κατάργηση των χάρτινων εισιτηρίων από 1 Νοεμβρίου. Όμως για πρακτικούς και ουσιαστικούς λόγους αυτό είναι αδύνατο να συμβεί. Αφενός γιατί οι πολίτες δεν έχουν εξοικειωθεί με το ηλεκτρονικό εισιτήριο αφετέρου γιατί στην αγορά δεν υπάρχει ακόμη το μεμονωμένο εισιτήριο αξίας 1,40 ευρώ. Σήμερα μπορεί κανείς να αγοράσει το πολλαπλό εισιτήριο ATH.ENA Ticket αξίας 4,5 ευρώ που καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες μετακίνησης ή των 22 ευρώ για διαδρομές τριών ημερών. Το πολλαπλό εισιτήριο μπορεί να επαναφορτιστεί με μονάδες αλλά όχι με ένα εισιτήριο. Πέρα πάντως από το αλαλούμ που έχει προκαλέσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες, κανείς δεν αμφισβητεί τις θετικές του συνέπειες. Το νέο κόμιστρο δημιουργεί τις βάσεις για νέες υπηρεσίες και προϊόντα, δικαιότερη χρέωση και φυσικά πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής που παραμένει ανοιχτή πληγή για τις επιβατικές μεταφορές.