Ελλάδα

Θεμιστοκλέους: Πόσοι ακυρώνουν ραντεβού με AstraZeneca – Πώς αναπληρώνονται οι ακυρώσεις

  • newsroom


Τι γίνεται με τα αδιάθετα εμβόλια – Ποιο είναι το βασικότερο εμπόδιο της επιχείρησης «Ελευθερία»

Λεπτομέρειες για τη διαδικασία αναπλήρωσης των ραντεβού για τα αδιάθετα εμβόλια δίνει, μεταξύ άλλων, ο Γραμματέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Συντονιστής του Εμβολιαστικού Σχεδίου «Ελευθερία», Μάριος Θεμιστοκλέους.

Μιλώντας στο News4Health, ο κ. Θεμιστοκλέους σημειώνει ότι εκτός των μειωμένων δόσεων, το βασικό εμπόδιο που αντιμετωπίζει το Σχέδιο, ήταν η μεταφορά των εμβολίων σε όλα τα σημεία της χώρας, απομακρυσμένες ορεινές περιοχές και ακριτικά νησιά.

Ο Απρίλιος αναμένεται να είναι ο μήνας κατά τον οποίο η Επιχείρηση «Ελευθερία» θα ανεβάσει ταχύτητες. Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Συντονιστή του Εμβολιαστικού Σχεδίου έως το τέλους του μήνα θα έχει ανοίξει η πλατφόρμα και για τους πολίτες 50 έως 59 ετών.

Κύριε Θεμιστοκλέους, στην τελευταία ενημέρωση από το Υπ. Υγείας η χώρα κατέγραφε πάνω από 2.280.000 εμβολιασμούς (14/4). Όπως έχετε δηλώσει η διαδικασία εξελίσσεται ικανοποιητικά. Πέραν των μειωμένων δόσεων αντιμετωπίζεται ή αντιμετωπίσατε άλλα εμπόδια στην εξέλιξη του προγράμματος;

Η επιχείρηση «Ελευθερία» είναι το μεγαλύτερο υγειονομικό εγχείρημα που επιχειρήθηκε ποτέ στη χώρα μας και ορισμένοι άξονες του, όπως η εφοδιαστική αλυσίδα, είναι πρωτόγνωροι όχι μόνο για τη χώρα μας αλλά και για όλες τις χώρες σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα, τρεις μήνες μετά τον πρώτο εμβολιασμό έχουμε ξεπεράσει τα 2.400.000 εμβολιασμούς και έχουμε πετύχει εμβολιαστική κάλυψη άνω του 15%.

Η επιχείρηση συνολικά περιλαμβάνει πάρα πολλές προκλήσεις και σχεδόν σε καθημερινή βάση ανακύπτουν νέα ζητήματα, αλλά όλοι εργαζόμαστε έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται άμεσα. Ένα από τα πιο δύσκολα ζητήματα που αντιμετωπίσαμε ήταν να μεταφέρουμε τα εμβόλια σε όλα τα μέρη της πατρίδας μας από τις πιο απομακρυσμένες ορεινές περιοχές μέχρι τα πιο μικρά ακριτικά νησιά. Σήμερα με περισσότερες από 1.000 μοναδικές αποστολές που περιλαμβάνουν προσωπικό από το υγειονομικό μας προσωπικό, τις ένοπλες δυνάμεις, την πολιτική προστασία και με τη χρήση όλων των διαθέσιμων μέσων (αεροπλάνα, ελικόπτερα, πλοία και σκάφη του λιμενικού) έχουμε φτάσει ή έχουμε προγραμματίσει να φτάσουμε και στο πιο απομακρυσμένο μας νησί.
Ποια είναι η εικόνα με τις ακυρώσεις ραντεβού για εμβολιασμό, συνολικά; Ειδικότερα, όλη αυτή η συζήτηση γύρω από το εμβόλιο της AstraZeneca πως επηρέασε τα ραντεβού, πόσα ακυρώθηκαν και πόσα προκρατημένα δεν έχουν επικυρωθεί; Μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, υπάρχει σκέψη για αλλαγή του επιχειρησιακού σχεδιασμού;

Υπάρχουν διάφοροι δείκτες που παρακολουθούμε τον μέσο όρο μη προσελεύσεων σε προγραμματισμένα ραντεβού. Τις τελευταίες 15 ημέρες οι προσελεύσεις είναι 97% για τη Pfizer και τη Moderna και 93 % για την AstraZeneca. Βλέπουμε πως έχουμε μια μικρή διαφοροποίηση με ελαφρώς αυξημένα ποσοστά στην AstraZeneca κάτι το οποίο θεωρούμε απολύτως δικαιολογημένο μετά από τις συζητήσεις γύρω από το εμβόλιο. Πιστεύουμε πως μετά την τελευταία απόφαση του ΕΜΑ και τη γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών για την ασφαλή χρήση του εμβολίου της AstraZeneca άνω των 30 ετών θα ελαχιστοποιηθούν οι ενδοιασμοί για το εμβόλιο.

Γιατί δεν επιλέχθηκε να δοθεί προτεραιότητα πρόσβασης στα αδιάθετα εμβόλια σε ασθενείς ή εργαζόμενους σε ευαίσθητους χώρους, όπως η καθαριότητα ή χώρους εργασίας που εξυπηρετούν πολίτες, όπως τα σούπερ μάρκετ;

Βασικός άξονας του σχεδιασμού μας είναι «καμία δόση εμβολίων χαμένη», γιατί κάθε δόση είναι πολύτιμη, είναι δόση ζωής. Η Ελλάδα έχει πετύχει ένα πολύ χαμηλό ποσοστό απώλειας δόσεων. Αυτό έχει επιτευχθεί μέσα από τον μηχανισμό αναπλήρωσης που συστάθηκε αρχικά από τις ένοπλες δυνάμεις και τα σώματα ασφαλείας και ακολούθως εφαρμόσαμε σύστημα που καλούμε μελλοντικά ραντεβού και μόνο όταν παραμένουν αδιάθετα καλούνται από τις ένοπλες δυνάμεις ή των εκπαιδευτικών.

Επιχειρησιακά είναι μία πολύ δύσκολη διαδικασία. Για να το εξηγήσω με απλά λόγια, τις απογευματινές ώρες τα εμβολιαστικά κέντρα, μας ενημερώνουν για τον αριθμό των αδιάθετων δόσεων (που αντιστοιχούν περίπου στις 600-700 αδιάθετες κάθε ημέρα) και μέσα σε δύο ώρες γίνονται εκατοντάδες τηλεφωνήματα για να βρεθούν τα άτομα που θα προσέλθουν για εμβολιασμό.

Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας πολύ γρήγορος μηχανισμός για να μπορέσει να κινητοποιήσει σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, τόσο μεγάλο αριθμό ατόμων. Για αυτό το λόγο και σε άλλες χώρες εφάρμοσαν σύστημα παρόμοιο με το δικό μας. Για παράδειγμα στο Ισραήλ εμβολιάζουν συνήθως συνοδούς πολιτών που πήγαν να εμβολιαστούν. Στην Αμερική έχουν μηχανισμό αναπλήρωσης από τις ένοπλες δυνάμεις παρόμοιο με τον δικό μας αλλά και από άλλες ομάδες, όπως courier και οδηγούς ταξί που μπορούν να προσέλθουν γρήγορα σε ένα εμβολιαστικό κέντρο. Στο Ηνωμένο Βασίλειο την ευθύνη έχει το τοπικό εμβολιαστικό κέντρο που μπορεί να αποφασίσει ποιον θα καλέσει.

Πότε ευελπιστούμε να έχουμε εμβολιάσει ένα ικανοποιητικό ποσοστό του πληθυσμού;

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας αρχές Μαΐου θα έχουν εμβολιαστεί όσοι πολίτες επιθυμούν από την ηλικία 60 και άνω και τα άτομα με νοσήματα πολύ υψηλού κινδύνου. Εντός Μαΐου θα εμβολιαστούν τα άτομα με υποκείμενα νοσήματα αυξημένου κινδύνου και θα προχωρήσουμε πολύ γρήγορα στο «άνοιγμα» των ραντεβού για τις επόμενες ηλικιακές ομάδες.

Να υπενθυμίσω ότι η πλατφόρμα για να μπορούν να κλείνουν ραντεβού οι πολίτες της ηλικιακής ομάδας 55-59 θα ανοίξει στις 21 Απριλίου και 3 μέρες μετά, το Σάββατο 24ης Απριλίου θα ανοίξει η πλατφόρμα για την ηλικιακή ομάδα 50-54. Τον Ιούνιο αναμένουμε πολύ αυξημένες παραδόσεις, θα δούμε μεγάλη επιτάχυνση του ρυθμού διενέργειας εμβολιασμών και θα προχωρήσουμε τον εμβολιασμό σε νεότερες ηλικιακές ομάδες.

Διαβάστε ακόμα:

Δερμιτζάκης: Υπέρ του ανοίγματος της εστίασης – Ίσως έτσι σταματήσουν τα κορωνοπάρτι

Lockdown: Προβληματισμός για τα κορωνοπάρτι – Πόσο κοντά είναι το άνοιγμα της εστίασης (vid)

ΥΠΕΝ: Επαφές Σκρέκα με Βεστάγκερ στις 13 Μαΐου με μενού λιγνίτες και φυσικό αέριο

Απόρρητο Απόρρητο