Αντιδράσεις προκάλεσε η απόφαση της κυβέρνησης της Δανίας να επιβάλει «πράσινο» φόρο στους επιβάτες πτήσεων από το 2025 με στόχο να πραγματοποιηθεί η μετάβαση σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον πηγές ενέργειας στις αερομεταφορές.

Τον περασμένο Νοέμβριο, η κυβέρνηση της Μάττε Φρέντρικσεν είχε προτείνει την επιβολή ενός μέσου φορολογικού συντελεστή 100 κορονών Δανίας στα αεροπορικά ταξίδια, πρόταση που τελικά πήρε το… πράσινο φως με κάποιες τροποποιήσεις σύμφωνα με τη φύση των πτήσεων.

Ο φόρος θα φτάσει μέχρι το 2030 περίπου τις 50 κορόνες Δανίας (περίπου 6 ευρώ) ανά επιβάτη για πτήσεις εντός Ευρώπης, τις 310 κορόνες (περίπου 42 ευρώ) για πτήσεις μεσαίων αποστάσεων και τις 410 (περίπου 55 ευρώ) για μακρές αποστάσεις. Παράλληλα, φιλοδοξία της κυβέρνησης είναι η σταδιακή μετάβαση ως το 2030 σε πτήσεις εσωτερικού με τη χρήση 100% βιώσιμων καύσιμων. Η επιβολή του φόρου δεν εφαρμόζεται στις πτήσεις τράνζιτ που αναχωρούν έπειτα από στάση σε αεροδρόμιο της χώρας.

«Φαντάζομαι ότι με την πάροδο των ετών θα έχουμε κοινή ευρωπαϊκή ρύθμιση στον τομέα αυτό. Αυτό θα ήταν ένα βήμα προς τα εμπρός», δήλωσε ο υπουργός για το Κλίμα, την Ενέργεια και τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας Λαρς Ωωγκώρ σύμφωνα με το AFP.

Ο υπουργός εξήγησε ότι η συμφωνία δεν έχει στόχο να καταστήσει αδύνατες της πτήσεις, αλλά στοχεύει να συγκεντρωθούν περισσότερα χρήματα ώστε «να μπορέσουμε να προμηθευτούμε και στη συνέχεια να αναπτύξουμε “πράσινα” καύσιμα».

Τον περασμένο Νοέμβριο όταν είχε προταθεί η επιβολή φόρου ο υπουργός είχε δηλώσει πως ο τομέας των αερομεταφορών στη Δανία πρέπει να μειώσει το κλιματικό του αποτύπωμα και να κινηθεί προς ένα «πράσινο» μέλλον.

Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, το 2022 το 2% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τον ενεργειακό τομέα προήλθε από την αεροπορική βιομηχανία.

«Απαιτούνται πολλά τεχνικά μέτρα που σχετίζονται με καύσιμα χαμηλών εκπομπών, βελτιώσεις στα αεροσκάφη και τους κινητήρες, λειτουργική βελτιστοποίηση και λύσεις περιορισμού της ζήτησης για να αναχαιτιστεί η αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και στην πορεία να μειωθούν εντός της δεκαετίας, προκειμένου να φτάσουμε στο σημείο καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050», αναφέρει σε κείμενο ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας.

Σύμφωνα με τον αναλυτή Τζέικομπ Πέντερσεν του τραπεζικού ιδρύματος Sydbank, αυτό θα σημάνει αναπόφευκτα τη μείωση της εγχώριας εναέριας κυκλοφορίας.

«Σε σύγκριση με το αρχικό σχέδιο, μεγαλύτερο μέρος του φόρου έχει μεταφερθεί από τις εγχώριες στις διεθνείς πτήσεις. Ωστόσο, αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι η εγχώρια κυκλοφορία θα πληγεί περισσότερο από τον φόρο. Υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις για τα εγχώρια ταξίδια και οι ταξιδιώτες θα εξετάσουν το ενδεχόμενο να τις χρησιμοποιήσουν περισσότερο όταν ο φόρος κάνει τις πτήσεις πιο ακριβές», προβλέπει ο Πέντερσον.

Υπόθεση που έχει βάση καθώς η κυβέρνηση της Φρέντρικσον έχει υπολογίσει ότι θα μειωθούν οι εσωτερικές πτήσεις κατά 9%.

Ο υπουργός Φορολογίας Γιέπε Μπρους Κρίστενσεν εξέφρασε την ελπίδα οι πολίτες να μην πάψουν να ταξιδεύουν.

«Η ιδέα είναι ότι ο κόσμος πρέπει να συνεχίσει να ταξιδεύει, αλλά χωρίς να ρυπαίνει το περιβάλλον», είπε.

Το εμπορικό επιμελητήριο της Δανίας από την άλλη εκτιμά ότι οι φοροεισπράξεις θα έπρεπε να κατευθυνθούν σε άλλου είδους ανάγκες, όπως την αύξηση στις συντάξεις, και όχι στην πράσινη μετάβαση.

«Η συμφωνία για την επιβολή εθνικού φόρου στους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών αποσκοπεί στη δημιουργία μιας “πράσινης” μετάβασης στις αερομεταφορές. Απλώς το πρόβλημα είναι ότι συμφωνήθηκε να δαπανηθούν τα χρήματα για κάτι άλλο εκτός από την “πράσινη” μετάβαση», ανέφερε σε ανάρτησή του στο Χ το εμπορικό επιμελητήριο.

Ο πρώην υπουργός Φορολογίας και πλέον εκπρόσωπος της Συνομοσπονδίας της Βιομηχανίας της Δανίας, Κάρστεν Λαουρίτσεν, σε σχόλιό του στο τηλεοπτικό δίκτυο TV 2 εξέφρασε την πεποίθησή του ότι τα έσοδα από τον «πράσινο» φόρο δε θα αξιοποιηθούν για την ενεργειακή μετάβαση, κάνοντας λόγο για «κοινωνική πρόνοια τυλιγμένη σε πράσινο χαρτί περιτυλίγματος».

«Εάν η κυβέρνηση θέλει να επιτύχει τους στόχους που έχουν τεθεί για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να γίνουν τεράστιες επενδύσεις για να εμπλακούν όλοι οι τομείς. Μία κορώνα από έναν “πράσινο” φόρο πρέπει να πηγαίνει στην “πράσινη” μετάβαση», πρόσθεσε.

Η Σαμίρα Νάουα από το Κοινωνικό Φιλελεύθερο Κόμμα, το οποίο δε συμφώνησε με την κυβερνητική πρόταση, δήλωσε πως «δεν είναι πραγματικά “πράσινη” πολιτική, όταν επιλέγεται να χρηματοδοτηθεί μία επιταγή στους συνταξιούχους από το να αναδιαρθρωθεί όλος ο κλάδος. Αυτό δείχνει ποιες είναι οι προτεραιότητες της κυβέρνησης και των άλλων κομμάτων που βρίσκονται πίσω από τη συμφωνία και είναι πρωτίστως κόκκινα πριν γίνουν πράσινα».

Σύμφωνα με το «πράσινο» think tank Concito, ο φόρος θα μειώσει το κλιματικό αποτύπωμα των Δανών κατά 200.000 τόνους CO2, αφού με την επιβολή του εκτιμάται πως θα πωλούνται 4% λιγότερα αεροπορικά εισιτήρια.

«Είναι φανταστικό το γεγονός ότι υπάρχει τώρα μια ευκαιρία για τη Δανία, ως η πρώτη χώρα στον κόσμο, να αρχίσει να αντιμετωπίζει τις έμμεσες επιπτώσεις στο κλίμα από τα καυσαέρια των αεροσκαφών. Πρόκειται για ένα μεγάλο αλλά παραγνωρισμένο πρόβλημα, και τώρα η Δανία έχει την ευκαιρία να αναλάβει ηγετικό ρόλο για την επίλυση του», δήλωσε ο Γιέπε Γιουλ, ανώτερος σύμβουλος στο Συμβούλιο για την Πράσινη Μετάβαση.

Ο φόρος είναι «καλό νέο για το κλίμα», δηλώνει ο καθηγητής Γιάνικ Σμιντ του πανεπιστημίου Aalborg σύμφωνα με το τοπικό κρατικό δίκτυο DR. «Αλλά για να έχει σωστό αποτέλεσμα, θα έπρεπε μάλλον να είναι υψηλότερος. Αλλά είναι πολιτικό ζήτημα, πόσο θέλουν να μειωθεί η εναέρια κυκλοφορία», πρόσθεσε.

Σχετικά πάντως με τα βιοκαύσιμα, ο καθηγητής υποστηρίζει ότι παρότι ακούγονται «πράσινα», δεν έχουν καμία ευεργετική επίδραση στο κλίμα.

«Είναι σπατάλη χρημάτων και επιδεινώνουν το κλίμα», εκτίμησε ο καθηγητής, ο οποίος εξήγησε πως ακόμα και τα προηγμένα βιοκαύσιμα δεύτερης γενιάς δεν είναι στην πραγματικότητα πράσινα. «Πρόκειται για ένα προϊόν που προέρχεται από κατάλοιπα, το οποίο ήδη χρησιμοποιείται. Και αν συμφωνήσουμε να το χρησιμοποιήσουμε σε ένα δρομολόγιο εσωτερικής πτήσης στη Δανία, τότε υπάρχουν απλώς κάποιοι άλλοι που δεν το έχουν διαθέσιμο και πρέπει να καίνε στη θέση του φοινικέλαιο ή ορυκτά καύσιμα», επεσήμανε.

Διαβάστε ακόμη

Χάρης Δούκας: Ζητά την απόσυρση της τροπολογίας για την «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.»

DBRS: Ισχυρές και το 2024 οι ευρωπαϊκές τράπεζες – Η θέση της Ελλάδας, τι «βλέπει» για την οικονομία (γραφήματα)

Κωνσταντίνος και Παμίνος Κυρκίνης: Οι business της μόδας των ιδρυτών του e-food

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ