Ενέργεια

ΔΕΔΑ: Με «μεταφερόμενες» μονάδες το αέριο σε Δ. Ελλάδα – Ήπειρο

  • Σταύρος Γριμάνης


Το πλάνο της ΔΕΔΑ με αφετηρία από Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργο-Ακολουθούν Μεσολόγγι, Ναύπακτος

Σε φάση τελικού σχεδιασμού βρίσκεται το φιλόδοξο πλάνο της ΔΕΔΑ για το λεγόμενο truck loading, δηλαδή την τροφοδότηση αρκετών πόλεων της χώρας με φυσικό αέριο μέσω βυτιοφόρων που θα μεταφέρουν κατά τόπους το LNG, το οποίο στη συνέχεια θα αεριοποιείται.

Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό project που έχει εφαρμοστεί σε πολύ λίγες χώρες.

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο, όμως, είναι ότι εδώ αυτή η λύση θα έχει διάρκεια και μακρά πορεία. Με άλλα λόγια, μπορεί να ξεκινήσει από τη Δ. Ελλάδα, ωστόσο στη συνέχεια θα χρησιμοποιηθεί και σε άλλες περιοχές, όπως η Ήπειρος. 

Για να δουλέψει το συγκεκριμένο μοντέλο χρειάζονται βέβαια,- εκτός από το σκέλος της μεταφοράς LNG-, και οι επί τόπου υποδομές αποθήκευσης, αεριοποίησης και έκχυσης ώστε το φυσικό αέριο να φτάσει μέσω του δικτύου σε σπίτια και επιχειρήσεις.

Τα ενιαία και ευέλικτα συγκροτήματα

Θα πρόκειται για ενιαία και ευέλικτα συγκροτήματα που θα περιλαμβάνουν τη μονάδα αποθήκευσης του LNG, τη μονάδα αεριοποίησης κ.α., οι οποίες όμως θα είναι έτσι κατασκευασμένες ώστε αφού θα εγκατασταθούν σε μια συγκεκριμένη περιοχή και ολοκληρώσουν το έργο τους, θα μπορούν να αποσυναρμολογούνται και να μετεγκαθίστανται άμεσα και με ασφάλεια σε άλλες περιοχές.

Με αυτό τον τρόπο, η επένδυση της ΔΕΔΑ θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη, με την έννοια ότι θα γίνει άπαξ, αλλά θα “αποσβεστεί” πολλές φορές με τη χρήση τους καθώς αναμένεται να φέρουν το φυσικό αέριο σταδιακά σε όλη σχεδόν την Ελλάδα που δεν καλύπτεται από το δίκτυο.
Ασφαλείς πληροφορίες του newmoney αναφέρουν ότι αυτή την περίοδο οριστικοποιούνται τα σχέδια και ολοκληρώνονται οι συζητήσεις για τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τον αριθμό των μονάδων που θα χρειαστούν και το τελικό κόστος.

Οι συζητήσεις αυτές γίνονται με τη συμμετοχή καταρχήν της ΔΕΔΑ, που είναι και ο φορέας του έργου, του ΔΕΣΦΑ και της ιταλικής εταιρείας Technoimpianti, η οποία, σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, έχει αναλάβει το σχεδιασμό του όλου εγχειρήματος, αλλά και μέρος της κατασκευής. Η ιταλική εταιρεία θεωρείται από τις πλέον έμπειρες και εξειδικευμένες στο συγκεκριμένο τομέα, με διαδρομή από το 1980.

Ο στόχος για αέριο σε 35 πόλεις

Το σχέδιο της ΔΕΔΑ προβλέπει τη μεταφορά με βυτία υγροποιημένου αερίου (LNG), από τις δεξαμενές της Ρεβυθούσας σε 35 πόλεις. Η αρχή θα γίνει από τη Δ. Ελλάδα, όπου οι συγκεκριμένες μονάδες θα τοποθετηθούν στην Πάτρα, -τόσο για την πόλη, όσο και για τη Βιομηχανική Περιοχή-, το Αγρίνιο και τον Πύργο. Στο πλαίσιο του τρέχοντος πενταετούς προβλέπεται ότι οι διαγωνισμοί για τις υποδομές του δικτύου στη Δ. Ελλάδα θα έχουν τελειώσει εντός του 2021 με ορίζοντα ολοκλήρωσης των έργων μέχρι τα τέλη του 2023.

Παράλληλα, ο αγωγός του ΔΕΣΦΑ που θα συνδέσει τη Μεγαλόπολη με την Πάτρα (μήκους 140 χλμ), αναμένεται εντός των ημερών να πάρει το “πράσινο φως” της ΡΑΕ, αλλά η ολοκλήρωση της κατασκευής του τοποθετείται το 2026. Μέχρι τότε, λοιπόν, θα “αναλάβουν δράση” οι πρωτοποριακές μονάδες της ΔΕΔΑ με αρχικό στόχο την Πάτρα των 167.000 κατοίκων και των χιλιάδων επιχειρήσεων. Όσο για τα οφέλη, είναι χαρακτηριστικό ότι η χρήση του φυσικού θα φέρει μείωση του ενεργειακού κόστους (για οικιακές και επαγγελματικές καταναλώσεις) κατά τουλάχιστον 35%.

Μετά το πρώτο σκέλος του στρατηγικού σχεδιασμού που περιλαμβάνει τις τρεις μεγάλες πόλεις της Δ. Ελλάδας (Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργος), θα ακολουθήσουν πολλές ακόμη, μεταξύ των οποίων, το Μεσολόγγι και η Ναύπακτος.

Οι τελικές αποφάσεις της ΔΕΔΑ σε επίπεδο τεχνικού εξοπλισμού αναμένεται να ληφθούν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, ώστε στη συνέχεια να δρομολογηθούν έγκαιρα οι απαραίτητες κινήσεις.

Απόρρητο Απόρρητο