search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Έτσι θα γίνει η μετάβαση του ΔΕΣΦΑ στην εποχή του υδρογόνου

Αρχισαν οι δοκιμές στο εθνικό σύστημα των αγωγών για την υποδοχή του νέου αερίου - Σε συζητήσεις με την ΕΥΔΑΠ για την εκμετάλλευση του βιομεθανίου των αστικών αποβλήτων

Σε εντατική προετοιμασία για την ενεργειακή μετάβαση στην οικονομία του μηδενικού άνθρακα μπαίνει ο ΔΕΣΦΑ, σχεδιάζοντας τις πολιτικές που θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην επίτευξη των στόχων της Στρατηγικής για την Ενέργεια και το Κλίμα και θα προετοιμάσουν το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου να υποδεχτεί το υδρογόνο, αλλά και άλλα ανανεώσιμα αέρια όπως είναι το βιομεθάνιο.

Το εθνικό σύστημα με τα 1.466 χιλιόμετρα αγωγών αερίου υψηλής πίεσης σε όλη τη χώρα τεστάρεται ήδη με το εναλλακτικό καύσιμο και αυτό το διάστημα γίνεται η αξιολόγηση της ικανότητάς του να δεχτεί ποσότητες υδρογόνου, με τον διαχειριστή του εθνικού συστήματος μεταφοράς να πρωτοστατεί σε εθνικό αλλά και πανευρωπαϊκό επίπεδο στην ανάπτυξη της νέας τεχνολογίας.

Η εταιρεία, που ελέγχεται κατά 34% από το Ελληνικό Δημόσιο και κατά 66% από την Senfluga S.A. (κοινή εταιρεία των Snam, Enagas, Fluxys και Damco του ομίλου Κοπελούζου), σκοπεύει να εκμεταλλευτεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο που επιφυλάσσει το Green Deal στο φυσικό αέριο ως μεταβατικό καύσιμο. Ηδη, μαζί με 11 ακόμη κορυφαίες ελληνικές εταιρείες που συγκροτούν την «εθνική ομάδα» της ενέργειας, συμμετέχει στο «White Dragon» που φιλοδοξεί να αποτελέσει τμήμα του ευρωπαϊκού σκελετού υδρογόνου και να χρηματοδοτηθεί στο πλαίσιο των Σημαντικών Εργων Κοινού Ενδιαφέροντος (IPCEI) από ευρωπαϊκούς πόρους.

Το ελληνικό πρότζεκτ φιγουράρει φέτος στον χάρτη των ευρωπαϊκών αγωγών μαζί με άλλους 12 Ευρωπαίους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «European Hydrogen Backbone», η οποία μοιράζεται το όραμα για τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών υδρογόνου μήκους περίπου 40.000 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040, σε μια επένδυση συνολικού ύψους έως 81 δισ. ευρώ. Οπως αναφέρουν στελέχη της εταιρείας, το ενδιαφέρον του σχεδιασμού είναι ότι περίπου το 70% αυτών των αγωγών θα πατήσουν πάνω στα θεμέλια των υφιστάμενων, οι οποίοι θα χρειαστεί να αναβαθμιστούν για να μεταφέρουν υδρογόνο.

Ο ΔΕΣΦΑ μαζί με τη ΔΕΠΑ, τα ΕΛΠΕ, τη Motor Oil, τη Μytilineos, τη Cenergy, την ΤΕΡΝΑ, την πολωνική εταιρεία Solaris, αλλά και ερευνητικά ιδρύματα, όπως ο «Δημόκριτος» και το Εθνικό Κέντρο Ερευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), θα αναλάβουν την ανάπτυξη, μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου με υποδομές που έχουν στόχο να αναπτυχθούν έως το 2029 και να παράξουν 250.000 τόνους του νέου καυσίμου τον χρόνο εξοικονομώντας περίπου 11,5 εκατομμύρια τόνους CO2. Πρόκειται για ένα σχέδιο-μαμούθ που επικεντρώνεται στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας για την παραγωγή καθαρότερων μορφών ενέργειας και το οποίο προβλέπεται να δημιουργήσει 18.000 άμεσες και 29.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Στο πλαίσιο αυτού του πρότζεκτ, ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου φυσικού αερίου ώστε να μπορεί να δεχτεί το παραγόμενο από τις διαφορετικές πηγές υδρογόνο και να το μεταφέρει από τον Βορρά στον Νότο, όπως και να μπορεί να το διοχετεύσει στον ΤΑP και μέσω αυτού να μεταφερθεί σε όλη τη Ε.Ε.

Υπολογίζεται ότι το 30% έως 35% του κόστους που αναλογεί στον ΔΕΣΦΑ για το «White Dragon» ανέρχεται σε 1,5 δισ., από το οποίο το 1 δισ. -αν τελικά εγκριθεί το έργο- θα αφορά την κατασκευή της νέας υποδομής μεταφοράς καθαρού υδρογόνου στο ελληνικό σύστημα. «Στόχος είναι να προσδιορίσουμε το μέλλον της εταιρείας στο νέο περιβάλλον, αλλά και να κάνουμε ασφαλές και αποδοτικό το σύστημα όταν θα χρησιμοποιεί υδρογόνο ή όταν θα χρειαστεί να αναμειχθεί το φυσικό αέριο με υδρογόνο», αναφέρουν αρμόδια στελέχη της εταιρείας.

Οι εφαρμογές του υδρογόνου

Οπως επισημαίνουν, η απανθρακοποίηση της ενεργειακής οικονομίας δεν χρειάζεται παραγόμενη ενέργεια μόνο από ΑΠΕ. Χρειάζεται και ενέργεια που προσφέρεται από ανανεώσιμα αέρια τόσο για την αποθήκευση όσο και για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων όπου ο ηλεκτρισμός δεν μπορεί να αποδώσει, όπως είναι αεροπλάνα, πλοία, οχήματα χερσαίων μεταφορών,  πολλές βιομηχανικές διεργασίες (βιομηχανία χάλυβα) και επίσης σε τηλεθερμάνσεις και θέρμανση κατοικιών. Από τα πιο γνωστά ανανεώσιμα αέρια που θα αποτελέσουν πυλώνα ανάπτυξης στο μέλλον είναι το υδρογόνο,  το βιομεθάνιο, αλλά και άλλα συνθετικά καύσιμα.

Για παράδειγμα, μια εξαιρετική πηγή ανανεώσιμου αερίου αποτελούν τα απόβλητα. Στην Ελλάδα, υποστηρίζουν στον ΔΕΣΦΑ, δεν είναι μια αναπτυγμένη υποδομή, δίνει όμως μια ευκαιρία που η χώρα δεν έχει εκμεταλλευτεί και ο ΔΕΣΦΑ θέλει να αξιοποιήσει. «Το βιομεθάνιο έχει μηδενικό αποτύπωμα σε άνθρακα και παράγεται όπου υπάρχουν απόβλητα, κυρίως σε αγροτικές περιοχές, αλλά και στερεά και υγρά αστικά απόβλητα». Γι’ αυτό τονίζουν στον Διαχειριστή ότι είναι ένας από τους πιο κατάλληλους τρόπους για να εκμεταλλευτεί κανείς την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε νέες περιοχές. Ειδικά σε αγροτικές όπου μπορεί να οδηγήσει στον μηδενισμό των ρύπων που προέρχονται από τον γεωργικό τομέα, αλλά και σε υποδομές όπως η Ψυττάλεια όπου υπάρχουν απόβλητα πόλεων.

Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία μελετά συνεργασία με μεγάλες εταιρείες όπως η ΕΥΔΑΠ σχετικά με τον τρόπο που θα μπορούσαν να αναπτύξουν πιλοτικές εφαρμογές για εκμετάλλευση στη βιομηχανία. Το βιομεθάνιο, όπως αναφέρουν στελέχη του ΔΕΣΦΑ, μπορεί να συμβάλλει στους στόχους μείωσης των εκπομπών, αξιοποιώντας τα υπάρχοντα δίκτυα φυσικού αερίου και συμβάλλοντας παράλληλα στην αύξηση της εγχώριας παραγωγής. Η διαδικασία παραγωγής του γίνεται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη συντελείται η παραγωγή ακατέργαστου βιοαερίου, κυρίως μέσω της λεγόμενης διαδικασίας της αναερόβιας χώνευσης βιομάζας. Στο δεύτερο στάδιο έχουμε την αφαίρεση από το αέριο του  CO2.

Εκτιμάται ότι η προοπτική αυτή θα είχε επίσης θετικό αντίκτυπο στον γεωργικό τομέα των ειδών διατροφής, προωθώντας ένα οικονομικό μοντέλο βασισμένο στη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία, που ενισχύει ταυτόχρονα σημαντικά τις τοπικές οικονομίες.

Διαβάστε ακόμη

ΑΑΔΕ: «Τρέχουν να εισπράξουν» από πλούσιους φορολογούμενους που διαμένουν στο εξωτερικό

Έρευνα: Πόσο πρόθυμοι είμαστε να αποκτήσουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Κατώτατος μισθός: Ετοιμάζεται οριακή αύξηση – Τι προβλέπουν τα βασικά σενάρια (vid)

 

Exit mobile version