search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Μπαίνει στον EuroAsia Interconnector (pics) (upd)

Ο κορυφαίος ελληνικός κατασκευαστικός και ενεργειακός όμιλος δρομολογεί τις κινήσεις του μέσω της κυπριακής NK GEKTERNA LTD - Το μεγάλο άνοιγμα στο χώρο των διεθνών ηλεκτρικών διασυνδέσεων

(Last update: 14:35)

Ο κορυφαίος ελληνικός κατασκευαστικός και ενεργειακός όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εισέρχεται στο mega project του EuroAsia Interconnector, σηματοδοτώντας έτσι ένα καθοριστικό βήμα για την υλοποίησή του.
Οι σχετικές διεργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη εδώ και αρκετό καιρό, ωστόσο, όπως αποκαλύπτει σήμερα το newmoney, το τελευταίο διάστημα έχουν μεσολαβήσει σημαντικά γεγονότα προς την κατεύθυνση της εισόδου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.

Συγκεκριμένα, κεντρικό ρόλο στο όλο εγχείρημα διαδραματίζει η νεοσυσταθείσα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις, καθώς και η κυπριακή NK GEKTERNA LTD. Έτσι, στις 23 Μαρτίου 2022 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις απέκτησε το 50% της εταιρείας NK GEKTERNA LTD με έδρα την Κύπρο έναντι ποσού 30 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο αυτής της συναλλαγής, μέχρι τα τέλη Απριλίου είχαν ήδη καταβληθεί περί τα 12 εκατ. ευρώ.

Περαιτέρω, όπως αναφέρεται, η εταιρεία NK GEKTERNA LTD πρόκειται να ασχοληθεί με ανάπτυξη διεθνών δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και δεδομένων και είναι μέτοχος της εταιρείας EuroAsia Interconnector PLC που πρόκειται να κατασκευάσει τον αγωγό ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας.

Όπως είναι προφανές, η συμμετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο φιλόδοξο έργο θα αποτελέσει αφενός παράγοντα εγγύησης και επιτάχυνσής του, αφετέρου θα προσθέσει μια ακόμη μεγάλη επένδυση στο χαρτοφυλάκιό της.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε τονίσει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Γιώργος Περιστέρης κατά την τελευταία γενική συνέλευση, στις 28 Ιουνίου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υλοποιεί ή συμμετέχει σε επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 6,5 δισ. ευρώ, ενώ μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή έχει θέσει στόχο να διαθέτει πριν το τέλος της δεκαετίας χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ συνολικής εγκατεστημένης ισχύος περίπου 6,4 GW.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δίνει ήδη το «παρών» στον τομέα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων καθώς σε κοινοπραξία με τη Siemens κέρδισε τη σύμβαση για την προμήθεια δύο Σταθμών Μετατροπής και ενός Υποσταθμού συνεχούς ρεύματος στο πλαίσιο του έργου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης και Αττικής.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις

Η ΓΕΚ Τέρνα Παραχωρήσεις συστάθηκε τον Ιούνιο του 2021 προκειμένου να εισφερθούν σε αυτήν υφιστάμενες και μελλοντικές παραχωρήσεις του μητρικού Ομίλου. Έτσι, θα αποτελέσει το όχημα για χρηματοδότηση και μόχλευση, καθώς ο συγκεκριμένος τομέας των παραχωρήσεων χαρακτηρίζεται από μεγάλες προοπτικές και μακροχρόνιες επενδύσεις.

Αρκεί να αναφερθεί ότι ο τομέας των παραχωρήσεων εμφανίζεται ως business unit με τις μεγαλύτερες επερχόμενες επενδύσεις καθώς εκτός από τις υφιστάμενες συμβάσεις στους οδικούς άξονες (Κεντρική Οδός, Νέα Οδός και Ολυμπία Οδός), το αεροδρόμιο στο Καστέλι, και τα ΣΔΙΤ Απορριμμάτων, προστίθενται το IRC του Ελληνικού, αλλά και το mega project της Εγνατίας Οδού ανεβάζοντας την αξία του χαρτοφυλακίου των παραχωρήσεων και εξασφαλίζοντας τη δυνατότητα του Ομίλου να παράγει σημαντικά, σταθερά κι επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου.

Στη ΓΕΚ Τέρνα Παραχωρήσεις εκτελεστική Πρόεδρος είναι η Πηνελόπη Λαζαρίδου, ενώ Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ο Εμμανουήλ Μουστάκας, με το Δ.Σ. να συμπληρώνεται από τους Αλέξανδρο Μιχαηλίδη, Γεώργιο Αρμένη και Βαία Χουχουρέλου.

Οι εξελίξεις για τον EuroAsia – Συμμετοχή και του ΑΔΜΗΕ με 25%

Παράλληλα, τρέχουν οι εξελίξεις και όσον αφορά τον EuroAsia Interconnector, με πιο πρόσφατη την επιλογή της Nexans Norway AS για το τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου- Κρήτης. Σύμφωνα με ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρείας στις 4 Ιουλίου, η EuroAsia Interconnector Limited επέλεξε τη Nexans Norway AS ως προτιμώμενο πλειοδότη για την ανάθεση των συμβάσεων για τη Μηχανική, Προμήθεια, Κατασκευή και Εγκατάσταση των δύο HVD Καλωδιακών Συστημάτων (Πόλος 1 και Πόλος 2), για τη Ζεύξη Κύπρου – Ελλάδας (Κρήτη) του Σταδίου 1, 1000MW του EuroAsia Interconnector.

Το φιλόδοξο project, όπως είναι γνωστό, αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση των τριών χωρών (Ισραήλ-Κύπρος-Ελλάδα) και μετά από αρκετές καθυστερήσεις έχει εισέλθει στη φάση των διαγωνιστικών διαδικασιών.
Ήδη, από πέρυσι το Μάρτιο, έχει επιλεγεί η Siemens AG για το συμβόλαιο των σταθμών μετατροπής (VSC Converter Stations), ενώ τον περασμένο Φεβρουάριο προκηρύχτηκαν δύο διαγωνισμοί για τα βασικά καλωδιακά τμήματα Ισραήλ – Κύπρος και Κύπρος – Κρήτη, συνολικού ύψους 1,7 δισ. ευρώ.

Για το πρώτο και μεγαλύτερο συμβόλαιο που αφορά τη διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη, δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν η Nexans Norway AS και η Prysmian Powerlink s.r.l., με την πρώτη να επικρατεί τελικά.
Το έργο χωρίζεται σε δύο ομοειδή τμήματα (ανά πόλο) με ενδεικτικό προϋπολογισμό 623 εκατ. ευρώ έκαστο για τα καλωδιακά συστήματα που θα διασυνδέουν την Κύπρο με την Ελλάδα (Κρήτη). Οι συμβάσεις αφορούν την προμήθεια, κατασκευή και εγκατάσταση του συστήματος καλωδίων HVDC, συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπεράκτιων και χερσαίων συνοδευτικών υποδομών.

Στα τέλη Μαΐου ανακοινώθηκε ότι, η EuroAsia Interconnector, μετά την έγκριση της CEF Grant ύψους 658 εκατ. ευρώ από τον ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό μηχανισμό «Connecting Europe Facility» και την ενίσχυση ύψους 100 εκατ. ευρώ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προχωρά στη φάση κατασκευής του έργου. Για αυτό και επιδιώκει να καλύψει βασικές θέσεις του στελεχιακού δυναμικού με κορυφαίους ειδικούς και εμπειρογνώμονες του κλάδου.

Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για την ενδεχόμενη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο όλο εγχείρημα.

Όπως δήλωσε μάλιστα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Διαχειριστή κ. Μάνος Μανουσάκης, σε συνέντευξή του στο newshub.gr, ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη καταθέσει επίσημη πρόταση για συμμετοχή στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου που θα πραγματοποιήσει ο EuroAsia Interconnector. Επισήμανε ακόμη ότι  «η πρόταση του ΑΔΜΗΕ να γίνει μέτοχος της εταιρείας EuroAsia Interconnector κυοφορούνταν ήδη από το προηγούμενο διάστημα» και τόνισε ότι «με βάση την πρόταση αυτή, ο ΑΔΜΗΕ θα αποκτήσει το 25% του μετοχικού κεφαλαίου, και θα έχει τον έλεγχο της υλοποίησης του έργου».

Ο EuroAsia Interconnector θα είναι η μεγαλύτερη (μήκους 1.208 χλμ) και η βαθύτερη (έως και 3.000 μέτρα) ηλεκτρική διασύνδεση στον κόσμο, ισχύος 2.000 MW, η οποία θα τερματίσει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου και θα διασφαλίσει την ασφάλεια του εφοδιασμού για τις τρεις χώρες (Ισραήλ- Κύπρος – Ελλάδα), δημιουργώντας μια αξιόπιστη πηγή πράσινης ενέργειας για την Ευρώπη.

Το μεγάλο αυτό project, είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ και με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωνόταν τον Δεκέμβριο του 2023. Ωστόσο, λόγω τεχνικών αλλά και θεσμικών ζητημάτων που προέκυψαν, ο ορίζοντας ολοκλήρωσης τοποθετείται πλέον για το 2025.

Ακόμη, στις 6 Ιουνίου επαναβεβαιώθηκε η ισχυρή πολιτική βούληση των τριών χωρών για την υλοποίηση του έργου κατά τη συνάντηση του ΥΠΕΝ Κ. Σκρέκα με αντιπροσωπεία υψηλόβαθμων αξιωματούχων από το Ισραήλ.

Στο πλαίσιο της συνάντησης ο κ. Σκρέκας δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «ο EuroAsia Interconnector είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα αναβαθμίσει την ενεργειακή ασφάλεια και την επάρκεια εφοδιασμού των τριών χωρών, συμβάλλοντας στον περιορισμό της εξάρτησης από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων και την ανάπτυξη των ΑΠΕ».

Διαβάστε ακόμη

«Lucky A.T.M.»: Στο σφυρί ξανά την Τετάρτη 27/7 το σκάφος του Καλογρίτσα (pics)

Μega deals στις βαλίτσες του φέρνει ο διάδοχος του θρόνου της Σαουδικής Αραβίας

Οι μπίζνες του Σαουδάραβα στην Αθήνα, το δίλημμα της Ελλάκτωρ, το φέσι της Attica και το γεφύρι της Cynergy

Exit mobile version