Στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται από σήμερα ο κανονισμός τιμολόγησης για την Υπόγεια Αποθήκη της Καβάλας. Στόχος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας είναι να τεθεί εντός των ημερών σε δημόσια διαβούλευση.

Πρόκειται για ένα από τα προαπαιτούμενα για να προχωρήσει η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την ΥΑΦΑ με στόχο να υποβληθούν εντός της Άνοιξης οι δεσμευτικές προσφορές. Το σινιάλο για την επόμενη φάση του έργου περιμένουν οι υποψήφιοι επενδυτές, δηλαδή η  Energean Oil & Gas και η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το έργο της Καβάλας για το οποίο έχουν ανταλλάξει δημόσια τις αντιθέσεις του ο Ρυθμιστής αλλά και ο ΔΕΣΦΑ έχει βραχυκυκλώσει από την διάσταση απόψεων για τα συνοδά έργα.

Η ΡΑΕ δια του Προέδρου της κ. Θανάση Δαγούμα σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου, άσκησε δριμεία κριτική για τον σχεδιασμό του διαχειριστή κάνοντας λόγο για ένα φαραωνικό έργο διπλού αγωγού, ο οποίος θα κοστίσει 1 δις. ευρώ με αποτέλεσμα να επιβαρύνει με δυσθεώρητο κόστος τους καταναλωτές.

Τους ισχυρισμούς της Αρχής προσπαθεί να αντικρούσει ο ΔΕΣΦΑ. Την προηγούμενη εβδομάδα η διοίκηση της εταιρείας δήλωσε ότι η ΡΑΕ ζήτησε από το ΔΕΣΦΑ, να πραγματοποιήσει μία συνολική Ανάλυση Κόστους Οφέλους, «η οποία θα περιλάμβανε τόσο την ίδια την Υπόγεια Αποθήκη Αερίου, όσο και τις επενδύσεις στο δίκτυο που θα είναι απαραίτητες αποκλειστικά για τη λειτουργία της ΥΑΦΑ Καβάλας».

Αυτές τις επενδύσεις η εταιρεία μέσω της μελέτης έχει προσδιορίσει στα 420 εκατ. ευρώ. Η Μελέτη αυτή, σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ πραγματοποιήθηκε από ανεξάρτητο διεθνή εμπειρογνώμονα και παρουσιάστηκε στο Υπουργείο Ενέργειας, τη ΡΑΕ και το ΤΑΙΠΕΔ το Νοέμβριο του 2021.

Τον προηγούμενα μήνα υποβλήθηκε στην ΡΑΕ με τον ΔΕΣΦΑ να τονίζει ότι τα οφέλη που προκύπτουν από την ΥΑΦΑ, «συγκεκριμένα από τη μείωση της αστάθειας των τιμών που σχετίζονται με την εποχική ζήτηση και την ασφάλεια εφοδιασμού, υπερβαίνει κατά πολύ το κόστος του έργου της ΥΑΦΑ και των σχετικών βελτιώσεων του δικτύου».

Λόγω μάλιστα της ραγδαίας ανάπτυξης του φυσικού αερίου κρίνονται επιβεβλημένα τα νέα έργα.  Η ΥΑΦΑ, όπως ανέφερε πρόσφατα η διευθύνουσα σύμβουλος κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι, απαιτεί αναβάθμιση της δυναμικότητας του συστήματος ώστε η αποθήκη να είναι σε θέση να εξυπηρετεί όλα τα σημεία εισόδου και εξόδου του ΕΣΦΑ με ρυθμό έγχυσης αερίου στην αποθήκευση 7 εκατομμύρια κ.μ/ημέρα και ρυθμό απόσυρσης 9 εκατομμύρια κ.μ/ημέρα, δηλαδή η ποσότητα αερίου που σε μια μέρα μπορεί να εξαχθεί από την αποθήκη για να χρησιμοποιηθεί για την εξυπηρέτηση της αγοράς. Σήμερα, 9 εκατομμύρια κ.μ/ημέρα ισοδυναμούν περίπου με την ημερήσια εισαγωγή ρωσικού φυσικού αερίου από τη Βουλγαρία.

Ωστόσο, η ΡΑΕ επιμένει ότι το έργο μπορεί να προχωρήσει χωρίς τα συνοδά έργα και ότι το κόστος των 420 εκ. ευρώ δεν είναι το πραγματικό για την κατασκευή αγωγού, ο οποίος δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά υδρογόνου. Άρα μακροπρόθεσμα για να είναι «hydrogen-ready», το κόστος του έργου θα είναι μεγαλύτερο του προαναφερόμενου ποσού συν το κόστος άλλων παραμέτρων όπως είναι για παράδειγμα το cushion gas (ποσότητες μόνιμα αποθηκευμένες στην εγκατάσταση).

Αξίζει δε να σημειωθεί ότι από το καλοκαίρι, το υπουργείο και την ΡΑΕ έχει ενημερώσει το ΤΑΠΕΔ για την επικαιροποίηση των μελετών κόστους οφέλους για την ΥΑΦΑ Καβάλας από τους τεχνικούς του συμβούλους. Με βάση αυτές εκτιμήθηκε ότι ο διαχειριστής της αποθήκης δεν θα έχει πρόσβαση στις επίγειες εγκαταστάσεις (περιοχή ΣΙΓΜΑ), οπότε θα χρειαστεί επιπλέον επένδυση σε νέα κτίρια και εξοπλισμό.

Υπολογίζεται ότι αυτό μπορεί να ανεβάσει το κόστος της αποθήκης στα 293 εκατ. Ένα ακόμη στοιχείο της μελέτης είναι ότι από επιθεώρηση που έκανε σε κάποιες γεωτρήσεις η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία Υδρογονανθράκων τον περασμένο Μάιο, προκύπτει ότι οι γεωτρήσεις αυτές δεν κρίνονται κατάλληλες για μελλοντική χρήση υπόγειας αποθήκευσης φυσικού αερίου λόγω της υποβάθμισής τους στο χρόνο και της εκτιμώμενης διάβρωσης, με αποτέλεσμα ως μοναδική μακροπρόθεσμη ενδεδειγμένη λύση να θεωρείται η οριστική σφράγιση και εγκατάλειψη των γεωτρήσεων αυτών πριν την έναρξη λειτουργίας της ΥΑΦΑ.

Σε μια αντίστοιχη περίπτωση η διάνοιξη πέντε νέων γεωτρήσεων, εκτιμάται ότι μπορεί να κοστίσει περί τα 314 εκατ.  ευρώ. Όπως αναφέρεται, εφαρμόζοντας τη μεθοδολογία της Μελέτης του ΔΕΣΦΑ για την αναγωγή του κόστους της ΥΑΦΑ σε τιμές 2021, προκύπτει κόστος επένδυσης 311 εκατ. ευρώ.