Ενέργεια & Περιβάλλον

Υδρογόνο: Με χρηματοδότηση της αμερικανικής Advent η ανάπτυξη του πρώτου «υδρογονάδικου» στην Ελλάδα

  • Μαριάννα Τζάννε


Πάνω από 1 εκατομμύριο θα επενδύσει η εισηγμένη εταιρεία στο Nasdaq μαζί με το Uni-fund και άλλους ιδιώτες επενδυτές

Την πρώτη της επένδυση στην Ελλάδα στον τομέα του υδρογόνου πραγματοποιεί η Advent Τechnologies, η οποία πριν από 1,5 χρόνο «σήκωσε» από το Nasdaq το ποσό των 158 εκατ. ευρώ.

Η αμερικανική εταιρεία καινοτομίας ιδρύθηκε από Έλληνες επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας και δραστηριοποιείται στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών για κυψέλες καυσίμου (fuel cells) και προηγμένα ενεργειακά συστήματα.

Η εταιρεία μαζί με τo Uni-fund και άλλους ιδιώτες επενδυτές θα επενδύουν πάνω από 1 εκατ. ευρώ στην Cyrus, μια spin off, εταιρεία με παρεμφερές αντικείμενο που ανέπτυξε τον πρώτο συμπιεστή υδρογόνου στην Ελλάδα που απευθύνεται σε σταθμούς ανεφοδιασμού και υποδομές μεταφοράς υδρογόνου.

Το συγκριτικό πλεονέκτημα της τεχνολογίας που έχει αναπτύξει η Advent είναι ότι οι κυψέλες της μπορούν να λειτουργήσουν με υδρογόνο, αλλά και με άλλα καύσιμα όπως η μεθανόλη, η αιθανόλη και το φυσικό αέριο.

Η συμφωνία χρηματοδότησης αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα Τετάρτη 18 Μαΐου, σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στον Δημόκριτο και θα εγκαινιαστεί το πρώτο «υδρογονάδικο» στην Ελλάδα που σχεδίασε και ανέπτυξε η ελληνική εταιρεία τεχνοβλαστός του ΕΚΕΦΕ (Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας). Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σύστημα παραγωγής, αποθήκευσης και κατανάλωσης υδρογόνου, το οποίο αποτελεί το ξεκίνημα για την εφαρμογή νέων πράσινων μεταφορών στην Ελλάδα.

Η CYRUS ιδρύθηκε το 2019 με σκοπό την ανάπτυξη τεχνολογιών υδρογόνου με χρήση μεταλλοϋδριδίων για τη συμπίεση αερίου υδρογόνου σε υψηλές πιέσεις. Ο συμπιεστής αποτελεί το 40% του κόστους της υποδομής μίας μονάδας εφοδιασμού καυσίμων.

Επειδή το υδρογόνο είναι πολύ ελαφρύ αέριο για να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο χρειάζεται να συμπιεστεί καθώς το ντεπόζιτο του οχήματος έχει πολύ μικρό χώρο και διαφορετικά δεν θα μπορέσει να δώσει την αυτονομία που χρειάζεται.

Όπως αναφέρουν στελέχη της Cyrus, οι πράσινες μεταφορές είναι μέσα στις προτεραιότητες της ΕΕ, καθώς μέχρι το 2050 θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές αερίων εσωτερικής καύσης και αυτές περιλαμβάνουν, εκτός από τα οχήματα, τις εμπορευματικές μεταφορές, τα λεωφορεία και τα τρένα.

Η ηλεκτροκίνηση είναι ο ένας πυλώνας της ενεργειακής μετάβασης. Ο άλλος είναι το υδρογόνο και ειδικά εκείνο που παράγεται από πράσινες πηγές καθώς συμβάλλει στον περιορισμό των εκπομπών ρύπων. «Πρόκειται για την απόλυτη προτεραιότητα του πλανήτη τόσο λόγο της κλιματικής αλλαγής όσο και της ανάγκης για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων, εξαιτίας του ραγδαία αυξανόμενου κόστους» αναφέρει η εταιρεία.

Στον πρώτο γύρο χρηματοδότησης της Cyrus συμμετείχε τo Uni.Fund, ένα venture capital που ιδρύθηκε το 2018 και το οποίο διαχειρίζεται κεφάλαια που προέρχονται κατά 90% από το Equifund.

Το τελευταίο αποτελεί μια πρωτοβουλία της πολιτείας και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων και δημιουργήθηκε με κύριο σκοπό την επιτάχυνση της εξέλιξης του τομέα κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών στην Ελλάδα.

Το Uni-fund μαζί με την Advent αλλά και άλλους επενδυτές θα συμμετέχουν στον επόμενο γύρο χρηματοδότησης της εταιρείας ύψους άνω του 1 εκατομμυρίου. Με την νέα κεφαλαιακή ενίσχυση, η Cyrus θα δημιουργήσει μέσα στον επόμενο ένα χρόνο την πρώτη βιομηχανική εφαρμογή για τον ανεφοδιασμό βαρέων οχημάτων ενώ σχεδιάζει να αναπτυχθεί και σε νέες αγορές εκτός Ελλάδας.

Το Σεπτέμβριο του 2019, η εταιρεία ολοκλήρωσε το πρώτο εμπορικό της προϊόν και έλαβε πιστοποίηση ενώ σχεδίασε τη γραμμή παραγωγής για την κατασκευή των συμπιεστών που απευθύνεται στην αγορά των Σταθμών Ανεφοδιασμού Υδρογόνου για οχήματα.