Η αγορά των ποδηλάτων με ηλεκτρική υποβοήθηση -κοινώς τα e-bike- αναπτύσσεται σημαντικά και μέχρι το 2030 σχεδόν το 55% των ποδηλάτων που θα πουληθούν στην Ευρώπη θα είναι ηλεκτρικά, σύμφωνα με μελέτη του Πολυτεχνείου του Μόντρεαλ στον Καναδά.

Το 2020 το 20% των ποδηλάτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη (4,5 εκατ.) ήταν ηλεκτρικά και το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί αγγίζοντας το 55% μέχρι το 2030.

Οι ερευνητές υπολόγισαν πως το αποτύπωμα άνθρακα ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου στη Γαλλία ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 13 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, συγκριτικά με τα 60-75 γραμμάρια ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η ποσότητα αφορά σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του ποδηλάτου από την κατασκευή του στη χρήση, τη συντήρηση και τη διάθεσή του όταν αυτό πάψει να χρησιμοποιείται. Ο αντίκτυπος στο περιβάλλον ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου είναι ελάχιστα μεγαλύτερος από ένα κλασικό ποδήλατο, του οποίου το αποτύπωμα άνθρακα κυμαίνεται από 10 έως 12 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο. Αυτό σημαίνει ότι με τη χρήση ηλεκτρικών -ή και κλασικών- ποδηλάτων θα μπορούσαν να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων κατά 82-85%.

Photo: MountainandFitness.com/Claudio Mora

Βέβαια, οι ερευνητές θέτουν επί τάπητος και το ζήτημα των εκπομπών που παράγονται από την κατασκευή του ποδηλάτου. Αναλυτικότερα, για την κατασκευή (στην Κίνα) ενός ποδηλάτου από αλουμίνιο χωρίς ηλεκτρική υποβοήθηση βάρους 20 κιλών η παραγωγή ρύπων υπολογίζεται σε 181 κιλά διοξειδίου, ενώ για την κατασκευή της μπαταρίας που προορίζεται για ένα e-bike παράγονται 20 κιλά διοξειδίου και του κινητήρα 37 κιλά. Συνεπώς, η μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου συνδέεται με την κατασκευή του σκελετού.

«Το αλουμίνιο είναι ο ένοχος. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ραφιναρισμένου αλουμινίου στον κόσμο: Η χώρα παράγει σχεδόν το ήμισυ του παγκόσμιου αλουμινίου. Παρόλο που η Κίνα μειώνει το αποτύπωμα άνθρακα του μείγματος ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιεί, η διύλιση αλουμινίου εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό παράγοντα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο παράγοντα που συμβάλλει στο αποτύπωμα άνθρακα ενός οχήματος ECV (Electric Convenience Vehicle)», αναφέρει η μελέτη.

Είναι δυνατόν να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα των ηλεκτρικών ποδηλάτων διερωτώνται οι ερευνητές. Όσο περισσότερο διαρκεί ένα ποδήλατο, τόσο μικρότερο είναι το αποτύπωμα άνθρακα ανά χιλιόμετρο τονίζουν οι ειδικοί. Όσο για την κατασκευή του σκελετού που αποτελεί τη βασική πηγή των εκπομπών, αρκεί η χρήση εναλλακτικών υλικών, όπως ο χάλυβας ή το ξύλο. Η επικεφαλής της έρευνας Άν ντε Μπόρτολι δηλώνει ότι διεξάγεται έρευνα σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο άλλων τύπων μπαταριών, όπως ιόντων νατρίου και στερεού ηλεκτρολύτη) με τα αποτελέσματα να εκτιμώνται «πολύ ενθαρρυντικά».

Photo: MountainandFitness.com/Claudio Mora

Ακόμα και μία ημέρα την εβδομάδα κάνει διαφορά

Σε αντίστοιχη έρευνα που διεξήχθη το 2021 από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στη Μεγάλη Βρετανία, διαπιστώθηκε ότι η χρήση κλασικού ή ηλεκτρικού ποδηλάτου -όπως και το περπάτημα- ακόμα και αν αυτή αντικαταστήσει το αυτοκίνητο για μία ημέρα την εβδομάδα, μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Global Environmental Change, αποκαλύπτει ότι η αύξηση της ενεργού κινητικότητας μειώνει σημαντικά το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα, ακόμη και σε αστικά περιβάλλοντα με μεγάλη συχνότητα χρήσης ποδηλάτου.

Οι ερευνητές αναλύοντας τις συνήθειες 2.000 κατοίκων για περίπου δύο χρόνια διαπίστωσαν ότι ακόμα και μία διαδρομή την εβδομάδα με ποδήλατο μείωσε το αποτύπωμα άνθρακα κατά περίπου 0,5 τόνους σε ένα χρόνο.

«Αν μόλις το 10% του πληθυσμού άλλαζε συμπεριφορά στις μετακινήσεις του, η εξοικονόμηση εκπομπών θα ήταν σε ποσοστό περίπου 4% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του κύκλου ζωής από όλες τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο», εκτιμά η ερευνητική ομάδα.

Το πρόβλημα των υποδομών

Παρότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι ένα ισχυρό μέσο που μπορεί να οδηγήσει στη βιωσιμότητα, το μεγαλύτερο εμπόδιο για την καθημερινή χρήση τους δεν είναι άλλο από την έλλειψη υποδομών. Οι περισσότερες πόλεις δεν έχουν σχεδιασμό φιλικό προς τους πεζούς πόσω μάλλον για την κυκλοφορία ποδηλάτων. Απαραίτητο βήμα, λοιπόν, πριν οι καταναλωτές στραφούν στην αγορά δίκυκλων είναι να νιώσουν ασφαλείς να οδηγήσουν οποιοδήποτε είδους ποδήλατο χωρίς να διατρέχουν σοβαρό κίνδυνο να τραυματιστούν ή ακόμα και να χάσουν τη ζωή τους από διερχόμενα αυτοκίνητα. Σχετικά με το ζήτημα οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Οξφόρδης καλούν τις τοπικές αρχές να επενδύσουν σε υποδομές υψηλής ποιότητας για πεζούς και ποδηλάτες, υιοθετώντας πολιτικές που θα αφορούν στον ολικό επανασχεδιασμό των πόλεων.

Photo: Mountainandfitness.com/Claudio Mora

Διαβάστε ακόμη

«Little Athens» – Η νέα γειτονιά στο «The Ellinikon»: Πάνω από 1.100 σπίτια βγαίνουν σταδιακά στην αγορά

Σωτήρης Καραγιάννης (Space Hellas): Κίνδυνος αφανισμού για τις επιχειρήσεις που δεν ενσωματώνουν τεχνητή νοημοσύνη

ΕΥΑΘ: Έρχονται αυξήσεις στο νερό – Eισήγηση για αλλαγή τιμολογίων στην Ρυθμιστική Αρχή Υδάτων

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ