Της Μαριάννας Τζάννε

Σε πλήρη αδιέξοδο οδηγούνται οι διαπραγματεύσεις του ΑΔΜΗΕ με τον Euroasia Interconnector, με το «μπαλάκι» να μεταφέρεται πλέον στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία καλείται να αποφασίσει ποιο δρόμο θα ακολουθήσει η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Κρήτης και Αττικής.

Τα σύννεφα μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της κοινοπραξίας που προωθεί τη διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής (EuroAsia Interconnector ) είχαν διαφανεί το τελευταίο δίμηνο. Επιβεβαιώθηκαν όμως και κατά την χθεσινή συνάντηση μεταξύ της κυπριακής Ρυθμιστικής Αρχής, του ACER (Οργανισμός Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας) και της Κομισιόν. Είχε προηγηθεί προσπάθεια της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να βρεθεί φόρμουλα συνεργασίας μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia, η οποία ωστόσο δεν καρποφόρησε.

Ο Euroasia Interconnector εμφανίζεται να επιδιώκει ενισχυμένο ρόλο στην συμφωνία προκειμένου να αποκτήσει τον έλεγχο στις τεχνικές προδιαγραφείς και στις προκηρύξεις του έργου. Κάτι που βρίσκει εντελώς αντίθετο τον ΑΔΜΗΕ.

Η ΡΑΕ καλείται το αργότερο μέχρι το Σεπτέμβριο να έχει δώσει λύση στον γόρδιο δεσμό της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής. Υπενθυμίζεται ότι περασμένη Τρίτη, ο ACER ολοκλήρωσε την έκθεσή του για τα έργα κοινού ενδιαφέροντος, στα οποία έχει περιληφθεί το συνολικό project του Εuroasia Interconnector για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Ο Οργανισμός όμως διαπίστωσε διετή καθυστέρηση, σε ένα έργο που θεωρεί στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη.

Χθες κατά την γενική συνέλευση του ΑΔΜΗΕ, η διοίκηση επανέλαβε τον στόχο η μεγάλη διασύνδεση να ολοκληρωθεί το 2022, την ώρα που στην αγορά ενέργειας πληθαίνουν οι φωνές για πιθανό μπλάκαουτ, καθώς εξαιτίας κοινοτικών περιορισμών, θα πρέπει το νησί να απαλλαγεί από τις ρυπογόνες θερμικές μονάδες, με κίνδυνο να δημιουργηθεί έλλειμμα στο ενεργειακό ισοζύγιο.

Λόγω της κρισιμότητας του έργου, πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΡΑΕ προτίθεται να επισπεύσει τις διαδικασίες, με μεγάλες πιθανότητες να έχει το σενάριο, το έργο κατασκευής να ανατεθεί στον ΑΔΜΗΕ, με πιεστικό χρονοδιάγραμμα.