Παράταση μέχρι τα μέσα Ιουνίου έδωσε η ΡΑΕ προκειμένου να αποφανθεί επί της συνεχιζόμενης αντιπαράθεσης της Elpedison με τον ΔΕΔΔΗΕ σχετικά τις καταγγελίες της πρώτης όσον αφορά τον χειρισμό ομάδας καταναλωτών που έχουν μεταπέσει σε καθεστώς καθολικής υπηρεσίας.

Όπως είχε αναδείξει το newmoney στις 14 Φεβρουαρίου η ΡΑΕ επέβαλε στον ΔΕΔΔΗΕ πρόστιμο ύψους 250.000 ευρώ μετά από καταγγελία της Elpedison από τον Μάρτιο του 2021, σύμφωνα με την οποία η καθυστέρηση από πλευράς του Διαχειριστή να προσκομίσει στοιχεία του πελατολογίου, το οποίο εκπροσωπεί η εταιρεία ως προμηθευτής καθολικής υπηρεσίας, δυσχεραίνουν την τιμολόγηση 1.400 πελατών, τους οποίους ηλεκτροδοτεί δωρεάν με μεγάλη ζημία.

Η Elpedison σε αυτή την πρώτη καταγγελία της επισημαίνει ότι η συμπεριφορά του ΔΕΔΔΗΕ ήταν σε πλήρη αντίθεση με το κανονιστικό και νομοθετικό πλαίσιο και ότι λόγω της αδράνειάς του δεν τιμολογεί περισσότερους από 1.400 πελάτες τους οποίους προμηθεύει δωρεάν ελλείψει στοιχείων με βαρύτατη όπως ανέφερε οικονομική ζημιά. Επίσης υποστήριζε ότι δεν διαθέτει το 25% των ΑΦΜ των συγκεκριμένων πελατών.

Σύμφωνα με την εταιρεία ο ΔΕΔΔΗΕ δεν προχώρησε εγκαίρως στις κατάλληλες ενέργειες ώστε να υλοποιηθεί η εντολή διακοπής ηλεκτροδότησης από προηγούμενο προμηθευτή για μετρητή, ο οποίος εντάχθηκε ως μη όφειλε σε καθεστώς καθολικής υπηρεσίας.

Από την πλευρά του ο ΔΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με την καταγγελία, υποστήριξε ότι δεν προχώρησε στην χορήγηση των ΑΦΜ, ισχυριζόμενος ότι δεν φέρει αυτή την υποχρέωση. Αναφέροντας μάλιστα στα όσα κατέθεσε στην ΡΑΕ, ότι τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται στη δήλωση εκπροσώπησης μετρητή φορτίου.

Ο Διαχειριστής αρνήθηκε επίσης ελλείψεις σχετικά με την ταχυδρομική διεύθυνση ακινήτου, αναφέροντας ότι η γνώση της διεύθυνσης είναι προϋπόθεση για την αρχική ηλεκτροδότηση. Πρόβαλε δε ως μοναδικό δίαυλο καταχώρησης στοιχείων τη δήλωση εκπροσώπησης μετρητή φορτίου μέσω της πλατφόρμας «ΘΑΛΗΣ» που ανήκει κατά το ΔΕΔΔΗΕ στην ευθύνη του προμηθευτή.

Τα νέα δεδομένα

Η ΡΑΕ με νέα απόφασή της που φέρει ημερομηνία 10 Μαρτίου 2022 αναφέρεται σε νέα καταγγελία της Elpedison, που έγινε στις 15 Δεκεμβρίου 2021, και στην υποβολή αιτήματος λήψης προσωρινών μέτρων κατά του ΔΕΔΔΗΕ.

Όπως αναφέρεται σε αυτή τη νέα καταγγελία η Elpedison είναι ένας εκ των πέντε Προμηθευτών Καθολικής Υπηρεσίας προς τους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος ανά την επικράτεια από την 23η Ιουνίου 2020 και για χρονική περίοδο δύο ετών ενώ τονίζεται ότι «ο θεσμός του ΠΚΥ πέραν των ωφελειών για τους μικρούς πελάτες, επιδρά τόσο στη λειτουργία της αγοράς όσο και στην συναλλακτική συμπεριφορά των εμπλεκόμενων μερών».

Στο πλαίσιο αυτό, όπως επισημαίνει «εκπροσωπεί 4.325 πελάτες, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται είτε μικροί είτε ευάλωτοι πελάτες, οι οποίοι έχουν μεταπέσει σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας».

Δεδομένου ότι ο ΔΕΔΔΗΕ λειτουργώντας ως Διαχειριστής Δικτύου αποτελεί τον απαραίτητο συνδετικό κρίκο για την επέλευση της λήξης των συμβάσεων προμήθειας των προμηθευτών και των πελατών τους, η Elpedison αναφέρει ότι ο Διαχειριστής όσον αφορά τις απενεργοποιήσεις παροχών υποχρεούται να ακολουθεί ένα λεπτομερειακά καθορισμένο πλαίσιο και ότι διαθέτει πληθώρα εργαλείων για την υλοποίηση των εντολών απενεργοποίησης μετρητών φορτίου των πελατών Καθολικής Υπηρεσίας λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.

Εντούτοις, όπως ισχυρίζεται, «παραλείπει συστηματικά την υλοποίηση σχετικών αιτημάτων απενεργοποίησης πελατών» και ειδικότερα αναφέρεται σε:

-Συστηματική καθυστέρηση ολοκλήρωσης των προς αιτημάτων απενεργοποίησης πέραν της προβλεπόμενης προθεσμίας. Τα εν λόγω αιτήματα παρέμεναν εκκρεμή για χρονικό διάστημα κατά μέσο όρο 162 ημέρες.

-Κοινοποίηση -κατόπιν ανεπιτυχούς προσπάθειας υλοποίησης των εντολών από τη ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ- μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος «ΘΑΛΗΣ» ότι τα αιτήματα είναι σε κατάσταση «Ολοκληρώθηκε Ανεπιτυχώς» με αιτιολογία «ΚΛΕΙΣΤΟ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ- ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ» ή «ΔΕΝ ΑΦΗΣΕ-ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ».

-Εξακολούθηση αποστολής μετρήσεων για τους πελάτες Καθολικής Υπηρεσίας, των οποίων η εντολή απενεργοποίησης έχει ολοκληρωθεί.

Κατόπιν αυτών, η Elpedison καταλογίζει στο ΔΕΔΔΗΕ:

1) Υπερβολικά μεγάλη καθυστέρηση υλοποίησης αιτημάτων, η οποία συντελεί στην παρεμπόδιση άσκησης του δικαιώματος απενεργοποίησης της τροφοδότησης λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών.

2) Αντικειμενικά ελλιπή ενημέρωση, καθότι δεν προκύπτει η προσφορότητα των διενεργηθεισών ενεργειών για την προσήκουσα υλοποίηση των αιτημάτων απενεργοποίησης καθιστώντας παράλληλα αδύνατη την επαλήθευσή τους.

3) Συχνή διαπίστωση αυθαίρετης επανασύνδεσής, η οποία καθιστά αδήριτη ανάγκη τη συνεχή υποβολή αιτημάτων επανελέγχου με στόχο την διασφάλιση της εκ νέου απενεργοποίησης. Ωστόσο ο επανέλεγχος διενεργείται με σημαντική καθυστέρηση συντελώντας στην αύξηση των συσσωρευμένων οφειλών των πελατών.

Οι ζημίες και η προθεσμία

Όπως υποστηρίζει η εταιρεία, οι συσσωρευμένες οφειλές (ενέργεια και τόκοι) των πελατών για τις παροχές των οποίων τα αιτήματα απενεργοποίησης εξακολουθούν να βρίσκονται σε εκκρεμότητα αθροίζουν κατά προσέγγιση το ποσό των 360.000 ευρώ βάσει των υπολογισμών της. Επιπρόσθετα, διαμαρτύρεται για τον άμεσο οικονομικό αντίκτυπο και τη διαρκή έκθεσή της σε ανείσπρακτες οφειλές με την μελλοντική ζημία να εκτιμάται σε ποσό της τάξεως άνω του 1.000.000 ευρώ.

Από την πλευρά του ο ΔΕΔΔΗΕ υπέβαλε τις απόψεις του επί της καταγγελίας στη ΡΑΕ την 1η Φεβρουαρίου 2022. Η Αρχή έκρινε ότι υφίσταται ανάγκη να συγκεντρωθούν πρόσθετα στοιχεία και πληροφορίες και να αξιολογηθούν με πληρότητα οι υποβληθείσες απόψεις σχετικά με το αντικείμενο της καταγγελίας, ενώ έστειλε νέα επιστολή στο ΔΕΔΔΗΕ στις 8 Μαρτίου.

Έτσι, η ΡΑΕ εκτιμώντας ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η διερεύνηση των γεγονότων για τον σχηματισμό πλήρους και τεκμηριωμένης κρίσης «επί των ιδιαίτερα σημαντικών ζητημάτων που αποτελούν το αντικείμενο της εν λόγω καταγγελίας», έδωσε παράταση για την έκδοση της απόφασής της μέχρι τις 15 Ιουνίου 2022.