της Μαριάννας Τζάννε

Toν τρόπο με τον οποίο θα διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης μέχρι να ολοκληρωθεί η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα, αναζητούν στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και την κυβέρνηση.

Αρμόδιες πηγές της ΡΑΕ εκτιμούν ότι πέρα από την λύση της μεταφοράς στην Κρήτη ηλεκτροπαραγωγικών ζευγών από τη ΔΕΗ, η οποία έχει προβλεφθεί, θα πρέπει να αυξηθεί το παραγωγικό δυναμικό στο νησί κατά 100 – 150 MW για να αποφευχθεί η πιθανότητα μπλακάουτ. Στο πλαίσιο αυτό, η Αρχή έχει αναθέσει στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο μελέτη προκειμένου να διαπιστωθεί το πραγματικό έλλειμμα τροφοδοσίας που θα αντιμετωπίσει η Κρήτη την περίοδο 2020-2022 και ίσως και πέραν αυτού του χρονοδιαγράμματος καθώς οι καθυστερήσεις που υπάρχουν στην δρομολόγηση του έργου δημιουργούν αμφιβολίες κατά πόσο θα είναι έτοιμο στον προσδοκώμενο χρόνο.

Η μελέτη αυτή θα καθορίσει και τον επόμενο βηματισμό της ΡΑΕ, η οποία σχεδιάζει να προκηρύξει διαγωνισμό για να καλύψει το κενό που θα υπάρξει ώστε να μην διαταραχθεί η ενεργειακή ισορροπία του νησιού.

Στόχος όπως αναφέρουν στελέχη της είναι να επιλεγεί η οικονομικότερη λύση και η λύση με το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό όφελος.

Στο πλαίσιο αυτό αναβιώνουν παλαιότερες πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες, μια τέτοια λύση θα μπορούσε να προσφέρει η πλωτή μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της καταριανής PowerGlobe, η οποία προ διμήνου είχε διαβεί τις πύλες τις ΔΕΗ και είχε παρουσιάσει την πρότασή της.

Η Καταριανή εταιρεία αποτελεί ένα πλωτό εργοστάσιο με αποθηκευτικό χώρο για LNG αλλά και σύστημα αεριοποίησης και ηλεκτρογεννήτριες, το οποίο θα μπορούσε να εγκατασταθεί στον Αθερινόλακκο Κρήτης.

Υπενθυμίζεται ότι η ασφάλεια τροφοδοσίας του νησιού και η λήψη έκτακτων μέτρων έχει κινητοποιήσει εδώ και πολύ καιρό το ενδιαφέρον και άλλων μνηστήρων, οι οποίοι έχουν παρουσιάσει διάφορες λύσεις στην ΡΑΕ. Μεταξύ αυτών ήταν και η μεταφορά της αεριοστροβιλικής μονάδας φυσικού αερίου «ΗΡΩΝ 1» της ΤΕΡΝΑ από τη Θήβα στην Κρήτη αλλά και η πρόταση της Αζέρικης Socar για το μοντέλο που εφαρμόζει στην Μάλτα. Πρόκειται για πλωτή μονάδα αποθήκευσης φυσικού αερίου, μονάδα επαναεριοποίησης και μονάδα συνδυασμένου κύκλου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Χθες στο πλαίσιο της υπογραφής της συμφωνίας χρηματοδότησης μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΕΤΕΠ για την χρηματοδότηση της μικρής διασύνδεσης (Κρήτης – Πελοποννήσου), έγινε γνωστό ότι η ΡΑΕ θα δώσει άμεσα το πράσινο φως στην Αριάδνη (το φορέα υλοποίησης της Μεγάλης Διασύνδεσης) να προχωρήσει την κατασκευή του έργου ύψους 1 δις. ευρώ.

Παράλληλα θα μπορούν να τρέξουν και οι διαδικασίες για την εκχώρηση μειοψηφικού πακέτου σε στρατηγικούς επενδυτές. Ωστόσο όπως έγινε σαφές μέχρι να επικαιροποιηθεί η λίστα με τα έργα κοινοτικού ενδιαφέροντος το προσεχές Φθινόπωρο, η διασύνδεση Κρήτης Αττικής, η οποία έως πρόσφατα αποτελούσε τμήμα του μεγάλου έργου διασύνδεσης «Αττικής Κρήτης Ισραήλ» είναι νομικά έωλη. Πράγμα που σημαίνει ότι παρότι έχει εξαιρεθεί από τα έργα κοινοτικού ενδιαφέροντος με σχετικό αίτημα της ΡΑΕ θεωρείται ακόμη κομμάτι του PCI.