Η Saudi Aramco παρουσίασε σχέδια για επένδυση και στο μπλε υδρογόνο καθώς ο κόσμος απομακρύνεται από τις παραδοσιακές μορφές ενέργειας. Προβλέπει, ωστόσο, ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας για να αναπτυχθεί μια παγκόσμια νέα αγορά καυσίμων.

«Θα έχουμε ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς μπλε υδρογόνου», δήλωσε ο επικεφαλής  τεχνολογίας της Aramco, Ahmad Al-Khowaiter, σε συνέντευξή του χθες στην τηλεόραση Bloomberg στο Dhahran, στην ανατολική Σαουδική Αραβία, όπου εδρεύει η εταιρεία. Όπως διευκρίνισε, όμως, «δεν πρόκειται να δούμε μεγάλες ποσότητες πριν από το 2030».

Το υδρογόνο θεωρείται ζωτικής σημασίας για την επιβράδυνση της κλιματικής αλλαγής, καθώς δεν εκπέμπει επιβλαβή αέρια θερμοκηπίου όταν καίγεται. Η μπλε μορφή του καυσίμου παράγεται από φυσικό αέριο με τους εκπεμπόμενους ρύπους να δεσμεύονται. Το υδρογόνο μερικές φορές μετατρέπεται και πάλι σε αμμωνία για να μπορεί να μεταφέρεται πιο εύκολα.

Η κρατική ενεργειακή εταιρεία μπορεί να καταλήξει να δαπανήσει περίπου 1 δισ δολάρια για τη δέσμευση άνθρακα για κάθε 1 εκατομμύριο τόνους μπλε αμμωνίας που παράγεται, δήλωσε ο Khowaiter.

Οι αποφάσεις θα ληφθούν ανάλογα με τη ζήτηση

Η Aramco, η μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαίου στον κόσμο, έστειλε την πρώτη αποστολή μπλε αμμωνίας τον Σεπτέμβριο στην Ιαπωνία, ένα πιλοτικό έργο για να δείξει ότι το καύσιμο θα μπορούσε να εξαχθεί. Η Aramco θα αποφασίσει για περαιτέρω αποστολές ανάλογα με το επίπεδο ζήτησης, δήλωσε ο Khowaiter.

Αρνήθηκε να σχολιάσει πόση ποσότητα αερίου σχεδιάζει να παράγει η Aramco για τις προσπάθειές της στο μπλε-υδρογόνο ή για το εάν η εταιρεία είχε εγκαταλείψει τα σχέδια για την παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Η Σαουδική Αραβία είχε δηλώσει το 2019 ότι στόχευε να διπλασιάσει την παραγωγή φυσικού αερίου στα 23 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια την ημέρα αυτή τη δεκαετία. Εκείνη την εποχή, είχε τονιστεί ότι θα χρησιμοποιήσει τις πρόσθετες προμήθειες για τον «απογαλακτισμό» των τοπικών σταθμών παραγωγής ενέργειας από το πετρέλαιο και ότι θα εξήγαγε τα υπόλοιπα μέσω αγωγού ή ως ΥΦΑ.

Ενώ η Aramco προβλέπει ότι η ζήτηση για το πετρέλαιο θα παραμείνει υψηλή για χρόνια, αν όχι δεκαετίες, έχει αποφασίσει να αναπτύξει νεότερους τύπους καυσίμων. Το μπλε υδρογόνο βρίσκεται στα σπάργανα του και θα πάρει χρόνια για να παραχθεί σε μαζική κλίμακα, λαμβάνοντας υπόψη το κόστος και τις επιπλοκές που σχετίζονται με την τεχνολογία.

Έτσι, η Aramco πρέπει να κάνει συμφωνίες με αγοραστές προτού ξεκινήσουν οι μεγάλες επενδύσεις στο μπλε υδρογόνο, δήλωσε ο Khowaiter.

“Από τη στιγμή που θα υπάρξουν σαφείς συμφωνίες, μιλάμε για έναν κύκλο πέντε έως έξι ετών για επενδύσεις στις απαιτήσεις παραγωγής και μετατροπής, δηλαδή για μια αρκετά μεγάλη χρονική περίοδο” όπως εξήγησε.

Ετοιμάζεται για το πράσινο υδρογόνο

Η εταιρεία έχει στα πλάνα της και την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, το οποίο παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, συνήθως αιολικά ή ηλιακά πάρκα, και δεν οδηγεί σε εκπομπές άνθρακα. Η Air Products & Chemicals Inc. με έδρα την Πενσυλβανία και η Σαουδαραβική εταιρεία ACWA Power International ηγούνται των προσπαθειών του Βασιλείου για το πράσινο υδρογόνο, κατασκευάζοντας ένα εργοστάσιο 5 δις δολαρίων στη βορειοανατολική πόλη Neom.

Η Aramco εξετάζει συνεργίες μεταξύ των δύο τύπων υδρογόνου, δήλωσε ο Khowaiter. Ωστόσο, τόνισε ότι το κόστος παραγωγής μπλε υδρογόνου είναι πιθανώς περίπου το ένα πέμπτο του κόστους του πράσινου υδρογόνου, τουλάχιστον στις σημερινές τιμές. Πολλοί αναλυτές αναμένουν ότι το πράσινο υδρογόνο θα γίνει φθηνότερο μέσα στην επόμενη δεκαετία.