Ενέργεια & Περιβάλλον

ΣΕΕΠΕ: Πώς η ενεργειακή μετάβαση αλλάζει τον κλάδο των εταιρειών πετρελαιοειδών

  • newsroom


Οι προκλήσεις, τα εμπόδια και οι στρεβλώσεις - Διαχρονικό αγκάθι η παραβατικότητα και η νόθευση καυσίμων με τεράστιο κόστος για το κράτος και τους πολίτες

Μία σειρά από προκλήσεις που θα κρίνουν την πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση, την αντοχή και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος των εταιρειών πετρελαιοειδών. Το διαχρονικό πρόβλημα της παραβατικότητας των καυσίμων, η προσέλκυση κεφαλαίων για μεγάλες επενδύσεις και η ενεργειακή  μετεξέλιξη, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες του καταναλωτή, αλλά και στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κλιματική αλλαγή και τη μηδενική εκπομπή ρύπων έως το 2050, αποτελούν τις μεγάλες προτεραιότητες.

Καθοριστικής σημασίας είναι και η αλλαγή της εμπορικής στρατηγικής, ώστε ο κλάδος να στραφεί από τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα στα «πράσινα» καύσιμα και τα καύσιμα νέας γενιάς.

Το πλαίσιο όμως που έχει διαμορφωθεί δημιουργεί σύμφωνα με το ΣΕΕΠΕ ένα ασφυκτικό περιβάλλον για τις εταιρείες με εξοντωτικά πρόστιμα για όσους αδυνατούν να υλοποιήσουν ορισμένα από τα μέτρα ενώ μια σειρά από ζητήματα που εκκρεμούν συνεχίζουν να αποτελούν μεγάλα αγκάθια.

Πρόκειται για τη μείωση των ρύπων των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στα καύσιμα μεταφορών, και την υποχρέωση των Εταιριών να τηρούν το απαιτούμενο ποσοστό βιοκαυσίμων στα καύσιμα.

Οι Εταιρίες Πετρελαιοειδών καλούνται να επιλέξουν βιοκαύσιμα υψηλής αειφορίας, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό λόγω του Καθεστώτος Κατανομής που ισχύει εδώ και χρόνια.

Όπως αναφέρθηκε χθες από το Προεδρείο του Συνδέσμου σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους, η δέσμη μέτρων της ΕΕ «Fit for  55» για τον μετασχηματισμό της ευρωπαϊκής οικονομίας δημιουργεί νέες συνθήκες με μέτρα και στόχους.

Μεταξύ αυτών είναι ένα ξεχωριστό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) για κτίρια και οδικές μεταφορές και επέκταση του τρέχοντος ETS σε ορισμένες θαλάσσιες εκπομπές. Παράλληλα, η μείωση κατά 55% των εκπομπών από τα αυτοκίνητα έως το 2030 και 100% μείωση των εκπομπών για τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035 και επιπλέον η αύξηση του στόχου για μερίδιο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από 32% σε 40% και οι νέοι στόχοι ενεργειακής απόδοσης για το 2030.

Σχετικά με το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων για τις Μεταφορές, ο Σύνδεσμος υποστήριξε χθες ότι καμία μεμονωμένη πολιτική δεν θα είναι επαρκής για μια δυναμική αλλαγή στον τομέα των καυσίμων. Όπως τονίστηκε απαιτείται στενός συντονισμός ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο, δεδομένου ότι η κλιματική αλλαγή είναι παγκόσμιο πρόβλημα. Οι εταιρείες τάσσονται επίσης υπέρ της εναρμόνισης της φορολογίας από την ΕΕ σε όλα τα κράτη – μέλη και επισήμαναν ότι θα πρέπει να ελαφρυνθεί το κόστος που απορρέει από τα Καθεστώτα Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης, το οποίο αδίκως επιμερίζεται στις εταιρίες πετρελαιοειδών στην Ελλάδα,  δεδομένου ότι οι εταιρίες του Κλάδου ελάχιστα μπορούν να επηρεάσουν τον προσδοκώμενο στόχο.

Στο μείζον θέμα της παραβατικότητας, οι εταιρείες πετρελαιοειδών ελπίζουν ότι η πρόσφατη συμφωνία με την ΑΑΔΕ για την λειτουργία του συστήματος εισροών –εκροών θα δώσει αποτελέσματα. Σήμερα το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο κίνησης και στο υγραέριο κίνησης συνεχίζει να ανθεί με  νόθευση καυσίμων με χημικές ουσίες και παράνομες παρεμβάσεις στη λειτουργία των αντλιών των πρατηρίων, με αποτέλεσμα να παραδίδονται μειωμένες ποσότητες στον καταναλωτή.

Όπως αναφέρθηκε χθες από τον Πρόεδρο του Συνδέσμου κ. Γιάννη Αληγιζάκη οι άμεσες επιπτώσεις είναι ότι τα ταμεία του κράτους χάνουν 100-150 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση.

Οι καταναλωτές χάνουν 50-90 εκατ. ευρώ από την αγοραστική τους δύναμη, εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών. Έμμεσες επιπτώσεις είναι η επίδραση στην υγεία των καταναλωτών και στο Περιβάλλον.

Σήμερα, αναφέρουν τα στελέχη της αγοράς παρουσιάζεται μια ανησυχητική αύξηση των φαινομένων παραβατικότητας στα καύσιμα. Η ΑΑΔΕ, με μια σειρά ανακοινώσεων, επιβεβαιώνει την ύπαρξη κυκλωμάτων που διακινούν παράνομες ουσίες, εισαγόμενες από γειτονικές χώρες, παράνομες δεξαμενές, κ.λπ.

Στην «καρδιά» της στρατηγικής για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και της παραβατικότητας βρίσκεται η αποτελεσματική λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος Εισροών – Εκροών.

Το σύστημα εγκαταστάθηκε στα πρατήρια και στις φορολογικές αποθήκες, το 2010, το 2018 μετατέθηκε ο στόχος για την πλήρη λειτουργία, για το τέλος του 2021. Ωστόσο, ακόμη το σύστημα δεν λειτουργεί.

Ο ΣΕΕΠΕ εισηγήθηκε τη συνεργασία με την Πολιτεία, ώστε με την τεχνική υποστήριξη και τεχνολογική συνδρομή του να  ξεπεραστούν τα προβλήματα που υπάρχουν από τα μη πιστοποιημένα λογισμικά των συστημάτων Εισροών – Εκροών που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια και να αξιοποιηθεί η νέα πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «MyData».

Χωρίς να επιβαρυνθούν με νέα κόστη οι πρατηριούχοι, το σύστημα να αρχίσει να λειτουργεί άμεσα και να μεταδίδει ψηφιακά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, τα οποία θα αξιοποιούνται πλέον από την Πολιτεία.

Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε πρόσφατα Μνημόνιο Συνεργασίας με την ΑΑΔΕ, αναλαμβάνοντας συνολικά το κόστος υλοποίησης του συστήματος Εισροών – Εκροών.