Μπορεί να απορροφήθηκε λιγότερο από το 50% των πόρων του πρώτου κύκλου του Προγράμματος χρηματοδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ωστόσο τα κίνητρα που δόθηκαν για αγορά οχημάτων εκτίναξαν στο 8% το μερίδιο της ηλεκτροκίνησης το πρώτο τετράμηνο του 2022.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα από ένα υποτονικό μερίδιο 0,5% το 2019 και 500 οχήματα μέχρι τα τέλη Απριλίου να έχουν πουληθεί στη χώρα μας 8.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο αντίστοιχος αριθμός στην Ευρώπη έφτασε το 19% κάτι που δείχνει ότι η Ελλάδα περιορίζει την ψαλίδα αλλά εξακολουθεί να υπολείπεται σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ.

Όπως δήλωσε χθες στο 5ο συνέδριο για τις Υποδομές και τις Μεταφορές ITC, ο Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων κ. Δημήτρης Πάτσιος, η αυτοκινητοβιομηχανία θα καταφέρει να μειώσει κατά 37,% τις εκπομπές έως το 2030 που είναι ο στόχος μόνο μέσα από την αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Όπως είπε, οι Ελληνες οδηγοί αντιμετωπίζουν ακόμη με επιφύλαξη και ανασφάλεια τον ηλεκτρισμό στην αυτοκίνηση αλλά αυτό σταδιακά θα αλλάζει όσο πέφτουν οι τιμές και εξαπλώνεται το δίκτυο φόρτισης.

Η διστακτικότητα αυτή εξηγεί και την περιορισμένη απορρόφηση των πόρων κατά τον πρώτο κύκλο του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» αφού από τα 42 εκ. ευρώ διατέθηκαν μόλις 20 εκ. ευρώ.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας υποστήριξε πρόσφατα ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί πλέον το πιο ανταγωνιστικό μέσο μεταφοράς.

Σύμφωνα με όσα επεσήμανε, οι υψηλές τιμές στα καύσιμα έχουν αποτέλεσμα το κόστος στην αυτοκίνηση για κάθε 100 χιλιόμετρα να ανεβαίνει στα 15 ευρώ για τη βενζίνη και στα 10 για το πετρέλαιο. Αντίθετα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τις σημερινές τιμές, φτάνει μόλις στα 2,9 ευρώ για τα ίδια χιλιόμετρα.

Εντός των ημερών αναμένεται να ξεκινήσει με καθυστέρηση ο β΄ κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» με αύξηση της επιδότησης από τα 6.000 ευρώ στα 8.000 ευρώ, μπόνους 1.000 σε νέους 29 ετών, αντίστοιχο μπόνους σε οικογένειες με εξαρτώμενα τρία μέλη, τόνωση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στα νησιά, επιδοτήσεις για αγορές ποδηλάτων σε τουριστικές εταιρείες και εταιρείες διανομών κ.α.

Σχετικά με το υδρογόνο, που ανεβάζει την δυναμική του στις μεταφορές, ο κ. Πάτσιος ανέφερε ότι θα αποτελέσει μια ενδιάμεση διαδικασία αποθήκευσης ενέργειας, αφού εντός των επόμενων 5 – 10 χρόνων τα εργοστάσια αυτοκινήτου και οι προμηθευτές θα δώσουν λύση στο πρόβλημα της φόρτισης.

Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΑΑ, πρόσθεσε επίσης ότι η Πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει για την ύπαρξη άμεσων κινήτρων για την προσέλκυση των επαγγελματικών οχημάτων (φορτηγά και λεωφορεία) στην ηλεκτροκίνηση.

Πάντως ο τομέας των αστικών συγκοινωνιών δεν θα αργήσει να εκμεταλλευτεί την ηλεκτροκίνηση. Η ΟΣΥ προγραμματίζει να βγάλει τα πρώτα ηλεκτροκίνητα οχήματα στους δρόμους της Αθήνας μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2023 με τον σχετικό διαγωνισμό, όπως επισήμανε πρόσφατα η διοίκηση της εταιρείας, να εξελίσσεται ομαλά.

Για το δίκτυο φόρτισης που αποτελεί σημαντικό όπλο για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης, τα στελέχη της αγοράς δήλωσαν χθες ότι δίνονται επιδοτήσεις, αρκεί οι δήμοι να τις εκμεταλλευτούν και να αναπτύξουν τις σχετικές υποδομές.

Τα πέντε εμπόδια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης παρέθεσε χθες στο συνέδριο ITC 2022 και ο κ. Ευάγγελος Καρφόπουλος, Ερευνητής ISENSE Group, του ΕΜΠ. Πρόκειται όπως είπε για την έλλειψη υποδομών, το κόστος αγοράς, τα μοντέλα αυτοκινήτων, την αλλαγή συνηθειών και την αβεβαιότητα στο ρυθμιστικό πλαίσιο. Παρομοίασε την αγορά ηλεκτρισμού με τις τηλεπικοινωνίες, λέγοντας ότι στα παλιά κινητά κρατούσε μία εβδομάδα η μπαταρία και σήμερα μια μέρα αλλά δεν παραπονιέται κανείς γιατί απολαμβάνει πλήθος εφαρμογών.

Για το δίκτυο φόρτισης είπε ότι αναβαθμίζεται με ταχυφορτιστές ώστε να επιτρέπει την φόρτιση ενός 5 λεπτών ενώ για την αυτονομία των μπαταριών τόνισε ότι οι συνθήκες βελτιώνονται αφού πλέον υπάρχουν οχήματα που η διάρκεια της μπαταρίας από τα 180 χιλιόμετρα έχει φτάσει τα 300 ή και 400 χιλιόμετρα.