Σα να μην έφταναν όλα τα δεινά της ενεργειακής κρίσης, προέκυψαν και… cyberattacks.

Έτσι, όπως αναφέρει το Bloomberg και άλλα διεθνή μέσα, το δίκτυο ανεφοδιασμού καυσίμων της Ευρώπης έπεσε θύμα κυβερνοεπίθεσης, σε διάστημα λιγότερο του ενός χρόνου αφότου ο μεγαλύτερος αγωγός πετρελαίου στις ΗΠΑ σταμάτησε λόγω…πειρατείας.

Η κατάσταση ήταν σοβαρή «αλλά όχι τόσο πολύ», δήλωσε ο επικεφαλής της γερμανικής υπηρεσίας ασφάλειας πληροφορικής.

Η επίθεση είχε στόχο έναν κορυφαίο έμπορο πετρελαίου και διέκοψε τις πληρωμές σε εκατοντάδες πρατήρια καυσίμων. Η Mabanaft GmbH & Co. KG, η οποία αποθηκεύει και διανέμει μεγάλες ποσότητες καυσίμων στη χώρα, δήλωσε την Τρίτη ότι τα συστήματα πληροφορικής της παραβιάστηκαν και η λειτουργία της διακόπηκε. Την Τετάρτη, ένας μεσίτης που διαχειρίζεται τις παραδόσεις καυσίμων σε πελάτες στην ενδοχώρα μέσω του ποταμού Ρήνου είπε ότι πολλά τερματικά στον κόμβο εμπορίας πετρελαίου Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα επίσης επηρεάστηκαν.

Τα συγκεκριμένα περιστατικά έρχονται να τονίσουν πώς η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο αρχίζει και γίνεται «εφιάλτης» σε ολόκληρη τη βιομηχανία πετρελαίου. Πέρυσι, η Colonial Pipeline Co. πλήρωσε λύτρα αφού μια κυβερνοεπίθεση την ανάγκασε να κλείσει τον μεγαλύτερο αγωγό στις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα ελλείψεις σε πρατήρια καυσίμων και εκτίναξη των τιμών.

Η Mabanaft, η οποία διανέμει ντίζελ, βενζίνη και πετρέλαιο θέρμανσης, κήρυξε κατάσταση ανωτέρας βία στις προμήθειες εντός της Γερμανίας μετά την παραβίαση της 29ης Ιανουαρίου που στόχευε τις δραστηριότητες διανομής της, όπως και η Oiltanking Deutschland GmbH & Co. KG, μια συνδεδεμένη εταιρεία αποθήκευσης. Η νομική ρήτρα καλύπτει μια εταιρεία όταν δεν μπορεί να τηρήσει τις συμβατικές δεσμεύσεις της λόγω γεγονότων πέρα ​​από τον έλεγχό της.

Ο Όμιλος Oiltanking GmbH, ο οποίος λειτουργεί τερματικά διεθνώς, επιβεβαίωσε ότι εκτός από τη Mabanaft και τα δικά του συστήματα επηρεάστηκαν από την κυβερνοεπίθεση. Ωστόσο, όλα τα τερματικά του στις παγκόσμιες αγορές συνεχίζουν να λειτουργούν με ασφάλεια, όπως δήλωσε, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. Η εταιρεία κατέχει και λειτουργεί περισσότερες από 40 εγκαταστάσεις σε όλο τον κόσμο.

«Αναταράξεις» στα Oil-Trading Hub

Πολλοί τερματικοί σταθμοί εμπορίας πετρελαίου της Ευρώπης έχουν επηρεαστεί από «θέματα πληροφορικής», σύμφωνα με την Riverlake.

Το SEA-Tank Terminal, το οποίο διαθέτει εκτεταμένες εγκαταστάσεις αποθήκευσης στην Αμβέρσα, επηρεάστηκε από κυβερνοεπίθεση, σύμφωνα με ένα email που είδε το Bloomberg. Το email, από μια εταιρεία που συναλλάσσεται με τη SEA-Tank, ανέφερε ότι τα συστήματα πληροφορικής της εταιρείας αποθήκευσης υπέστησαν απροσδόκητη διακοπή.

«Έχω αρκετές φορτηγίδες που περιμένουν για φόρτωση και εκφόρτωση επί μέρες», στους τερματικούς σταθμούς SEA-Tank στην Αμβέρσα, δήλωσε ο Jelle Vreeman, ανώτερο στέλεχος της Riverlake.

«Όλοι συνεχίζουν να εργάζονται για να επαναφέρουν τις λειτουργίες σε κανονικούς ρυθμούς σε όλα τα τερματικά μας το συντομότερο δυνατό», δήλωσε η Mabanaft χθες, ωστόσο αρνήθηκε να απαντήσει εάν ζητούνται λύτρα ή πότε αναμένει να επιλυθεί η κατάσταση. Η υπόθεση προκάλεσε παρέμβαση των εισαγγελικών αρχών.

Οι εισαγγελείς του Αμβούργου διερευνούν εάν ο διανομέας καυσίμων Marquard & Bahls — στην οποία ανήκει η Mabanaft και η Oiltanking — είναι θύμα επίθεσης ransomware, όπως ανέφερε η Handelsblatt. Οι χάκερ χρησιμοποίησαν ransomware «Black Cat», σύμφωνα με έκθεση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ασφάλειας Πληροφοριών (FOIS).

Ο επικεφαλής του FOIS, Arne Schoenbohm, δήλωσε ότι έχουν πληγεί 233 πρατήρια βενζίνης κυρίως στη βόρεια Γερμανία, μόνο το 1,7% του συνόλου της χώρας. Σε ορισμένους από αυτούς τους σταθμούς δεν ήταν δυνατή η πληρωμή με πιστωτική κάρτα.

Η κατάσταση ανωτέρας βίας της Oiltanking Deutschland είναι πιθανό να γίνει πιο έντονα αισθητή σε τοποθεσίες όπου υπάρχουν λιγότερες εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας καυσίμων, όπως η περιοχή του Αμβούργου, η οποία εξυπηρετείται από το διυλιστήριο Holborn, και η νοτιοδυτική Γερμανία, η οποία βασίζεται στο εργοστάσιο πετρελαίου Miro.

Η Shell Plc πάντως ανακοίνωσε ότι πρέπει να αναζητήσει εναλλακτικούς προμηθευτές, καθώς τα φορτηγά της δεν μπορούν να φορτώσουν σε αποθήκες καυσίμων που συνδέονται με τη Mabanaft.