Της Μαριάννας Τζάννε

Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την πώληση των ΕΛΠΕ αλλά και η είσοδος ιδιωτών στις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ σε Φλώρινα και Μεγαλόπολη είναι τα δύο καυτά μέτωπα των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων για το Φθινόπωρο, που παραμένουν υπό την αυστηρή επιτήρηση των θεσμών παρά το τέλος του μνημονίου.

Η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της συμφωνίας εξαγοράς του 49% της ΕΠΑ Αττικής από την Ολλανδική Shell, θα αποτελέσει παράλληλα και ένα μεγάλο σκαλοπάτι για την πώληση σε ιδιώτες του 50% συν μία μετοχή της ΔΕΠΑ, η οποία αποτελεί το τρίτο αλλά εξίσου σημαντικό βήμα των ενεργειακών μεταρρυθμίσεων που προγραμματίζεται να ανοίξει εντός του Νοεμβρίου εφόσον δεν υπάρξουν αλλαγές στην πολιτική ηγεσία, ενόψει ανασχηματισμού, κάτι που εκτιμάται ότι θα μπορούσε να οδηγήσει σε εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος.

Ένας άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να δυναμιτίσει το επενδυτικό περιβάλλον και να φρενάρει το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων είναι μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο, εξέλιξη που φαίνεται να προβληματίζει τους επενδυτές, οι οποίες έχουν μεταφέρει τις ανησυχίες τους και στο ΤΑΙΠΕΔ.

Ας δούμε όμως αναλυτικά ποιος είναι ο σημερινός βηματισμός των μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων στην αγορά ενέργειας, ποιες οι εκκρεμότητες και ποιο το χρονοδιάγραμμα των επόμενων μηνών.

Αρχής γενομένης από την ΔΕΠΑ, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο έλεγχος των στοιχείων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της συμφωνίας με την Shell. Δεν αναμένονται νεότερα –σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο- πριν τα τέλη Σεπτεμβρίου. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι ο έλεγχος σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ενδελεχής καθώς η Επιτροπή συγκεντρώνει τα στοιχεία και διεξάγει ένα είδος market test προκειμένου να διερευνήσει όλες τις επιπτώσεις μιας συμφωνίας στον ανταγωνισμό.

Το γεγονός ότι η ΔΕΠΑ δεν διαθέτει καμία καταδίκη από την Επιτροπή Ανταγωνισμού κρίνεται θετικό. Ωστόσο στην Επιτροπή υπάρχει ήδη ένα υπόμνημα από την Motor Oil, το οποίο στρέφεται κατά της συμφωνίας μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell. Το υπόμνημα αυτό θα αξιολογηθεί αλλά όπως εκτιμάται, δεν χρήζει ανησυχίας.

Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου που έχει συμφωνηθεί και με τους θεσμούς, προβλέπεται ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ σε δύο ξεχωριστές εταιρείες: Στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, που θα αποτελέσει τον εμπορικό βραχίονα της εταιρείας, όπου το Δημόσιο θα πουλήσει το 50,1% των μετοχών και θα κρατήσει το 14,9%. Και στη ΔΕΠΑ Υποδομών , την δεύτερη εταιρεία, στην οποία θα περιέλθουν όλα τα δίκτυα που σήμερα ελέγχει η ΔΕΔΑ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας και η ΕΔΑ Αττικής. Στην ίδια εταιρεία θα περάσει και η θυγατρική με τα διεθνή projects της ΔΕΠΑ (αγωγοί IGB, East Med, IGI Poseidon, το FSRU Αλεξανδρούπολης κ.λπ.). Στην εταιρεία αυτή, ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Σταθάκης, επιχείρησε από την αρχή να διατηρήσει το ελληνικό δημόσιο, αυξημένη συμμετοχή που θα ανέλθει στο 41%, με την διάθεση του 14% σε ιδιώτες.

Επισκέψεις μετ’ εμποδίων στα διυλιστήρια

Στο μέτωπο των Ελληνικών Πετρελαίων, η προγραμματισμένη για σήμερα επίσκεψη στις παραγωγικές εγκαταστάσεις του ομίλου (διυλιστήρια Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Θεσσαλονίκης) της Glencore τινάχθηκε στον αέρα καθώς οι εργαζόμενοι μπλόκαραν την είσοδο. Τη μεθεπόμενη εβδομάδα έχει προγραμματιστεί και επίσκεψη κλιμακίου από τη Vitol

Πρόκειται για τους δύο διεκδικητές των ΕΛΠΕ, οι οποίοι επιδιώκουν να έχουν μια πλήρη εικόνα της εταιρείας και να συλλέξουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία, πριν μπουν στην τελική κούρσα για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών που εκτιμάται με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα ότι είναι εφικτό να δοθούν μέσα στον Οκτώβριο.

Οι εταιρείες έχουν ήδη αποκτήσει πρόσβαση στο virtual data room (VDR) των ΕΛΠΕ, τη ψηφιακή βάση δεδομένων, όπου υπάρχουν όλα τα στοιχεία και οι πληροφορίες για την εταιρεία.

Τον Ιούλιο είχε προηγηθεί άλλη μία επίσκεψη των στελεχών των δύο ισχυρών ομίλων παρουσία της διοίκησης των πετρελαίων σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας κατά την οποία προβλήθηκε ένα εκτεταμένο βίντεο με όλες τις δραστηριότητες του ελληνικού ομίλου.

Η διοίκηση των ΕΛΠΕ στην γενική συνέλευση του περασμένου Ιουνίου, είχε αφήσει ανοικτή την πιθανότητα να εμφανιστούν και νέοι μνηστήρες στην ιδιωτικοποίηση κατά το στάδιο των δεσμευτικών προσφορών.

Η προσδοκία υπάρχει ακόμη και σήμερα χωρίς προς ώρας, χειροπιαστά αποτελέσματα και με διάχυτο τον προβληματισμό τόσο στην πλευρά των μετόχων όσο και στην πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ. Η παρτίδα, λένε όσοι βρίσκονται κοντά στην ιδιωτικοποίηση δεν έχει κριθεί, ωστόσο οι πιθανότητες να ενταχθούν στα σχήματα που ήδη έχουν εμφανιστεί από τους δύο διεθνείς traders, κάποιες από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες φαίνεται να έχει τις ίδιες πιθανότητες με το να κερδίσει κάποιος το λόττο!

Μέσα στον Οκτώβριο προγραμματίζεται αντίστοιχα, η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τα υποψήφια επενδυτικά σχήματα για την απόκτηση του 40% της λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ. Στόχος που μένει να αποδειχτεί η υλοποίησή του, είναι να έχουν ανακηρυχθεί οι προτιμητέοι επενδυτές μέχρι το τέλος του έτους ώστε ο φάκελος του λιγνίτη να κλείσει έως την Άνοιξη του 2019. Η αποεπένδυση πάντως της ΔΕΗ δεν γίνεται με τους καλύτερους οιωνούς, εξαιτίας της εκτίναξης των τιμών στο χρηματιστήριο των ρύπων (τις προηγούμενες μέρες ξεπέρασαν τα 20 ευρώ), εξέλιξη που δυναμιτίζει τον διαγωνισμό και ψαλιδίζει τις μεγάλες προσδοκίες για το επιδιωκόμενο τίμημα.

Η ΔΕΗ επιδιώκει να δοθούν κίνητρα στους επενδυτές και θεωρεί ότι διαγωνισμός πρέπει να δώσει τη δυνατότητα χορήγησης Αποζημιώσεων Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) στις λιγνιτικές μονάδες. Αν και οι τελευταίες δεν αποκλείονται από το δικαίωμα να λαμβάνουν ΑΔΙ, το σχέδιο πρέπει να εγκριθεί από την Κομισιόν, η οποία όμως δεν φαίνεται να συμμερίζεται τις αγωνίες της Επιχείρησης.

Ισχυρές παρουσίες στο διαγωνισμό της ΔΕΗ παραμένουν το ελληνοτσεχικό σχήμα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Seven Energy που στέκεται ανταγωνιστικά απέναντι στην ελληνοκινεζική συμμαχία Κοπελούζου και China Energy που ενδιαφέρονται και για τις δύο εταιρείες της ΔΕΗ (Φλώρινα-Μεγαλόπολη). Αδιευκρίνιστη παραμένει η στάση του ομίλου Μυτιληναίου αλλά και οι συμμαχίες της επίσης Τσεχικής EPH και του ομίλου Βιοχάλκο που παραμένουν στο παιχνίδι.

Στις εκκρεμότητες με τα ενεργειακά που θα πρέπει να κλείσουν άμεσα, περιλαμβάνονται επίσης η ολοκλήρωση της συναλλαγής για την πώληση του ΔΕΣΦΑ αλλά και η έναρξη των διαδικασιών για το σχέδιο αξιοποίησης της εγκατάστασης υπόγειας αποθήκευσης φυσικού αερίου στα νότια της Καβάλας. Πρόκειται για τη δεύτερη προσπάθεια αξιοποίησης ενός σημαντικού περιουσιακού στοιχείου καθώς η χώρα μας δεν διαθέτει υποδομές αποθήκευσης φυσικού αερίου.