Με διαδικασίες εξπρές προχωρεί ο διαγωνισμός για την 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού από την οποία το ΤΑΙΠΕΔ σκοπεύει να αποκομίσει έσοδα ακόμη και άνω των 2 δισ. ευρώ. Η α΄ φάση του διαγωνισμού προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός της Άνοιξης με στόχο την υποβολή δεσμευτικών προσφορών μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2023.   

Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό αποτελεί το «φιλέτο» των παραχωρήσεων που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο του ταμείου αποκρατικοποιήσεων.

Η κυβέρνηση προσβλέπει σε έναν ισχυρό ανταγωνισμό μεταξύ Ελλήνων και ξένων operators αλλά κυρίως διεθνών επενδυτικών funds, τα οποία ελκύονται από τις σταθερές αποδόσεις του αυτοκινητόδρομου, τους περιορισμένους κινδύνους λόγω έλλειψης κατασκευαστικού αντικειμένου αλλά και από την αυξημένη κυκλοφορία και την υψηλή μερισματική πολιτική.

Εκτός απροόπτου ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί σήμερα από το ΤΑΙΠΕΔ, δίνοντας περιθώριο περίπου δύο έως τριών μηνών για την συγκρότηση συμμαχιών και την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Θεωρείται περισσότερο από σαφές ότι την νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα διεκδικήσουν η υφιστάμενη κοινοπραξία του έργου (ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-EGIS Project) αλλά και οι υπόλοιποι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας μέσα από συνεργασίες και συμπράξεις με επενδυτές και εταιρείες του εξωτερικού. Oι σχετικές βολιδοσκοπήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει.

Η κυβέρνηση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προκηρύσσει το έργο χωρίς πρόσθετα έργα παρά μόνο με την ελαφριά και την βαριά συντήρηση. Σχέδιο που ανοίγει διάπλατα την πόρτα στους μεγάλους θεσμικούς επενδυτές, κόντρα στην βούληση εγχώριων ομίλων που υποστηρίζουν ότι όπως και στην Εγνατία, η οποία προικίστηκε με πρόσθετα τεχνικά έργα ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, έτσι και η Αττική Οδός θα έπρεπε να έχει πρόσθετο κατασκευαστικό αντικείμενο.

Ένα πάντως από τα βασικά επιχειρήματα του κυβερνητικού επιτελείου αλλά και άλλων στελεχών της αγοράς των κατασκευών, είναι ότι το μοντέλο παραχώρησης που προκρίνεται επιταχύνει τις διαδικασίες και μεγιστοποιεί το τίμημα καθώς βάζει στην διαγωνιστική πίστα τους ισχυρούς διεθνείς μνηστήρες που επενδύουν στους τομείς των υποδομών.

Επιπλέον, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παίρνει πρόσθετο χρόνο για να ωριμάσει και να προετοιμάσει τον τρόπο που θα προκηρυχθούν οι επεκτάσεις των υπόλοιπων έργων της Αττικής που θα αποτελέσουν ξεχωριστά τμήματα της υφιστάμενης σύμβασης. Πρόκειται για την επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού προς την Λ. Βουλιαγμένης και τις επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο, έργα για τα οποία θα ληφθούν οριστικές αποφάσεις τους επόμενους μήνες τόσο σε ότι αφορά το σχεδιασμό όσο και τον τρόπο χρηματοδότησης. Ειδικά για το τελευταίο τα περιθώρια στενεύουν αφενός λόγω δημοσιονομικών περιορισμών, αφετέρου γιατί οι ευρωπαϊκοί πόροι παύουν σταδιακά να χρηματοδοτούν οδικά έργα, κάτι που είδαμε να συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό και με το Ταμείο Ανάκαμψης.  

To υπουργείο φέρεται να έχει ζητήσει τμήμα της χρηματοδότησης των νέων έργων να αντληθεί από τα έσοδα της υφιστάμενης σύμβασης, κάτι όμως που προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών καθώς το σύνολο των εσόδων πηγαίνει στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.

Η Αττική Οδός είναι η πλέον χρυσοφόρα σύμβαση παραχώρησης, η οποία συνεισέφερε στους μετόχους της πάνω από 722 εκατ. ευρώ σε μερίσματα την τελευταία επταετία. Σήμερα παρά την κρίση η κυκλοφορία είναι πλέον αυξημένη σε σχέση με το 2020 ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες (Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο) έφτασε τα επίπεδα του 2019, πριν από την πανδημία.

Διαβάστε ακόμη:

O …αποσκελετωμένος ιχνηλάτης Απόστολος Βακάκης και η «δίαιτα» της Jumbo στα κινέζικα

Νέα φορολοταρία: Ποιοι θα κερδίζουν τα 100.000 ευρώ και ποιοι αποκλείονται

Η Ελλάδα στις πρώτες αγορές για την ΤUI και το 2022 με στόχο να φέρει 3 εκατ. επισκέπτες