Επενδύσεις

Εγνατία Οδός: Έσοδα άνω των 120 εκατ. ετησίως από τα διόδια για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

  • Μαριάννα Τζάννε



Στο 1,5 δισ. ευρώ η συνολική επένδυση μαζί με τα έργα αναβάθμισης και τους κάθετους οδικούς άξονες - Τι θα στερήσει από τον ανταγωνισμό η νέα 35ετής σύμβαση παραχώρησης

Προοίμιο της μεγάλης μάχης που θα δοθεί για τη σύμβαση της Αττικής οδού αποτελεί ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας με τίμημα-έκπληξη που κατέθεσε η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Egis Projects και μαζί με την κατασκευή και τα έργα αναβάθμισης υπολογίζεται σε 1,5 δισ. ευρώ.

Η προσφορά της εταιρείας για την 35ετή σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας περιλαμβάνει την αξία της παραχώρησης, την κατασκευή των έργων αναβάθμισης του βασικού οδικού δικτύου και των τριών κάθετων οδικών αξόνων, τη βαριά συντήρηση σε όλη τη διάρκεια του έργου και την καθημερινή λειτουργία – συντήρηση.

Μόνο για τα έργα βελτίωσης του δικτύου (αναβάθμιση σηράγγων, ασφαλτικά, συντήρηση γεφυρών, στηθαία κ.ά.) στην πενταετία υπολογίζονται επενδύσεις ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ.

Παρά το γεγονός ότι οι λεπτομέρειες των οικονομικών προσφορών δεν έχουν ανακοινωθεί, πληροφορίες αναφέρουν ότι το τίμημα που δόθηκε από την αντίπαλη κοινοπραξία (Vinci – ΑΒΑΞ, Μytilineos) κινήθηκε στην περιοχή των 500 εκατ. ευρώ. Τίμημα ιδιαίτερα χαμηλό, το οποίο μάλιστα με βάση τα υφιστάμενα ετήσια έσοδα από τα διόδια που ανέρχονται σε 120 εκατ. ευρώ θα εισέπραττε πίσω η κοινοπραξία στα τέσσερα χρόνια της παραχώρησης αν κέρδιζε τον διαγωνισμό!

Η ένταξη της Εγνατίας στο χαρτοφυλάκιο της ΤΕΡΝΑ τής δίνει ένα σαφές προβάδισμα μετά τον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και στον τομέα των παραχωρήσεων. Στην Εγνατία η εταιρεία θα ελέγχει το 75% της κοινοπραξίας αλλά και το 100% των έργων κατασκευής.

Με την παραχώρηση του έργου υπολογίζεται ότι η εταιρεία αποκτά το μεγαλύτερο σε μήκος οδικό δίκτυο της χώρας, αφού μέχρι σήμερα συμμετέχει με 17% στην Ολυμπία οδό και παράλληλα της ανήκουν πλήρως οι παραχωρήσεις στη Νέα οδό (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια Φθιώτιδας, Σχηματάρι – Χαλκίδα και Αντίρριο – Γιάννενα) και την Κεντρική οδό (Σκάρφεια Φθιώτιδας και όλος ο άξονας Κεντρικής Ελλάδας από Λαμία έως Γρεβενά).

Το τίμημα για την Εγνατία είναι πάνω από τις αποτιμήσεις των συμβούλων, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν 1,2 δισ. ευρώ και δεν περιλαμβάνει το ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα που υπολογίζεται σε 7,5% επί των ακαθάριστων εσόδων της παραχώρησης. Είναι επίσης μεγαλύτερο και από το ρεκόρ εσόδων που είχε μέχρι σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ από τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια στη Fraport, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, αλλά και από το τίμημα για την 20ετή παράταση στη σύμβαση για το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, το οποίο ανήλθε σε 1,1 δισ. ευρώ.

Ο Γ. Περιστέρης, πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Σήμερα, στην Εγνατία λειτουργούν συνολικά 58 σταθμοί διοδίων, από τους οποίους οι 18 είναι μετωπικοί και οι 40 πλευρικοί. Εσοδα όμως που υπολογίζεται να αυξηθούν λόγω της ανόδου της κυκλοφορίας που τους θερινούς μήνες κινείται ακόμη και πάνω από τα επίπεδα της προ COVID-19 περιόδου, αλλά και από την αναπροσαρμογή της χρέωσης ανά χιλιόμετρο στα 0,05 ευρώ από 0,03 ευρώ που είναι σήμερα, δηλαδή αύξηση κατά 67%.

Πρόσφατα επικυρώθηκαν από τη Βουλή και οι δύο συμβάσεις συνολικού ύψους 120 εκατ. για τη συντήρηση του ανατολικού και δυτικού τομέα που έχει αναλάβει με μεγάλες εκπτώσεις η Ακτωρ ΑΤΕ.

Βάσει των διαδικασιών που έχουν προβλεφθεί, τα δύο έργα θα διακοπούν με την ανάληψη της σύμβασης παραχώρησης, όπως επίσης και το συμβόλαιο συντήρησης και λειτουργίας των διοδίων που έχουν οι Αττικές Διαδρομές (η εταιρεία λειτουργίας και συντήρησης της Αττικής οδού) και υπέγραψαν τον περασμένο Φεβρουάριο. Η τελευταία διετής σύμβαση, την οποία ανανεώνουν επί δέκα χρόνια οι Αττικές Διαδρομές, είναι ύψους περίπου 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο και για τις ανάγκες του έργου η εταιρεία απασχολεί 650 άτομα προσωπικό.

Τις προηγούμενες ημέρες υποβλήθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ, με βάση τις διαδικασίες που προβλέπουν οι ιδιωτικοποιήσεις, η βελτιωμένη προσφορά που έχει ζητήσει από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Εgis, η οποία όμως δεν μεταβάλλει προς τα πάνω το τίμημα. Ο λόγος είναι ότι η προσφορά της εταιρείας κρίνεται ήδη ιδιαίτερα επωφελής για το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και για την κοινοπραξία.

Διαβάστε ακόμη: 

Η πανδημία εκτόξευσε τις τιμές ακινήτων σε Μύκονο, Σαντορίνη και Πάρο (πίνακες)

Γιάννης Αντετοκούνμπο: Αυτοί είναι οι δισεκατομμυριούχοι που επενδύουν στον “Greek Freak”

Self test: Πρόστιμο σε εργαζόμενους που δεν δηλώνουν το αποτέλεσμα – Το ΦΕΚ με τις νέες αποφάσεις