search icon

Επενδύσεις

Πλησιάζει η ώρα για τη «μάχη της Κρήτης» και τον ΒΟΑΚ – Τα έργα που βγαίνουν στον αέρα ως το τέλος του χρόνου

Το big project του €1,6 δισ. στη Μεγαλόνησο, μετρό, φράγματα, αντιπλημμυρικά και οδικοί άξονες στο πακέτο των μεγάλων έργων υποδομής που αλλάζουν τη χώρα

Μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου προβλέπεται να προχωρήσει η β΄ φάση του διαγωνισμού για το Χανιά –Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης,  που αποτελεί την μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης που θα υλοποιηθεί  το επόμενο διάστημα συνολικού ύψους 1,6 δισ. ευρώ. Η ενεργοποίηση του διαγωνισμού που περιλαμβάνει την υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους ήδη τέσσερις ενδιαφερόμενους, βάζει σε τροχιά υλοποίησης ένα από τα πιο σημαντικά έργα για την οδική ασφάλεια της χώρας, η ωρίμανση του οποίου φέρνει την προσωπική σφραγίδα και του ίδιου του Πρωθυπουργού.

Στον διαγωνισμό που είχε προκηρύξει η προηγούμενη κυβέρνηση είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways – Vinci Concessions, η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίoς και η ΑVAΧ.


Ο οδικός άξονας μήκους 157,5 χιλιομέτρων θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης), 26 σήραγγες, 10,80 χλμ. νέες γέφυρες και  20 νέους ανισόπεδους κόμβους με παράλληλη  αναβάθμιση των υφιστάμενων.

Με βάση τον σχεδιασμό της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπολογίζεται ότι αρχές του 2023 στο έργο θα υπάρχει προσωρινός ανάδοχος, με στόχο έως τότε να έχει μπει στις ράγες το σύνολο του ΒΟΑΚ.

Ήδη, για το ανατολικό τμήμα, «Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος», ύψους 169 εκατ. ευρώ που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, έχει υπογραφεί από τον προηγούμενο μήνα η σύμβαση με την ΑΚΤΩΡ. Αντίστοιχα, για την ΣΔΙΤ που αφορά το τμήμα «Χερσόνησος-Νεάπολη» ύψους 360 εκατ. ευρώ υπάρχει προσωρινός ανάδοχος από την μία και μοναδική κοινοπραξία που υπέβαλλε προσφορά στο διαγωνισμό και συγκροτούν οι εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, Ιntrakat.

Από δρόμους έως μετρό

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης συνολικού προϋπολογισμού 2 δισ. είναι ένα από τα έργα, με τα οποία ανεβάζει ταχύτητες ο σχεδιασμός για τα μεγάλα έργα υποδομής, λίγους μήνες πριν την προσφυγή στις κάλπες όπου η κυβέρνηση μπορεί να υπερηφανευτεί ότι έδωσε ζωή στα εργοτάξια αλλά και στον τεχνικό κόσμος της χώρας.

Το πρόγραμμα των μεγάλων έργων θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες θα πλαισιωθεί με νέες υποδομές. Μετά την έναρξη της γραμμής 4 του μετρό και την ολοκλήρωση των επεκτάσεων προς Πειραιά, το υπουργείο στοχεύει έως τα τέλη του έτους να εκκινήσει τον διαγωνισμό για μια νέα  επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον.  Το έργο ύψους 350 εκατ. ευρώ θα προσθέσει τρεις επιπλέον σταθμούς στη γραμμή προς Ανθούπολη (Παλατιανή, Ίλιον, Άγιος Νικόλαος) και θα χρηματοδοτηθεί με πόρους από το νέο ΕΣΠΑ.

Η κινητικότητα συνεχίζεται καθώς τις επόμενες εβδομάδες προβλέπεται να βγει  στον «αέρα» ακόμη ένα έργο που είναι ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Δυτικής Αττικής. Αφορά την επέκταση προς την Ελευσίνα, τον Ασπρόπυργο, τα Μέγαρα και τις γύρω περιοχές με 7 νέους σταθμούς και προϋπολογισμό 130 εκατομμυρίων ευρώ. Θα ακολουθήσουν τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα σε Μπραμιανό (Λασίθι), Αμβρακία-Αμφιλοχία-Βάλτο και Λουτράκι, τα έργα ύδρευσης Πρέβεζας, Άρτας και Λευκάδας και του Τσικνιά στη Λέσβο.

Συνολικά, το υπουργείο εκτιμά ότι τις επόμενες εβδομάδες θα βγουν στον αέρα  διαγωνισμοί για έργα ύψους 700 εκατομμυρίων, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Παράλληλα προετοιμάζονται και θα δημοπρατηθούν το επόμενο τρίμηνο, το οδικό έργο «Γιάννενα – Κακαβιά» όπως και τo έργο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό που θα περιλαμβάνει και την τροποποίηση των υφιστάμενων κόμβων στο Σχιστό και το Σκαραμαγκά.

Έργα σε 4 μέτωπα

Το γιγαντιαίο πρόγραμμα ανάπτυξης που υλοποιεί η κυβέρνηση στον τομέα των υποδομών, εξελίσσεται σε τέσσερα μέτωπα και δημιουργεί την μεγαλύτερη μηχανή παραγωγής έργων στην ιστορία του κλάδου. Το πρώτο κύμα και το μεγαλύτερο αφορά τα δημόσια έργα συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ που ξεκίνησε να υλοποιεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την τελευταία τριετία και τα οποία εξελίχθηκαν μεσούσης της πανδημίας. Από τα έργα αυτά, που αντιστοιχούν με το μισό ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου έχουν ήδη δημοπρατηθεί περί τα 10 δισ. και πρόκειται να προκηρυχθούν επιπλέον 3,2 δις. τους επόμενους μήνες, ανεβάζοντας στα ύψη το ανεκτέλεστο των πέντε μεγάλων τεχνικών ομίλων της χώρας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, AVAX, Μυτιληναίος, Intrakat).

Το δεύτερο σκέλος στα μεγάλα έργα υποδομής συμπληρώνουν ο σχεδιασμός των ΣΔΙΤ για τα οποία εκπονείται ένα εξίσου μεγάλης πνοής πρόγραμμα άνω των 5 δισ. αρμοδιότητας κυρίως του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αλλά και άλλων υπουργείων (π.χ Ανάπτυξης).

Μεταξύ άλλων στα έργα αυτά περιλαμβάνονται η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα και η Ύδρευση της Κέρκυρας. Οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκης-Έδεσσας και Δράμας –Θεσσαλονίκης ύψους 445 εκατ. ευρώ και 285 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, το φράγμα Χαβρία, αλλά και για το νέο κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών περί τα 220 εκατ. συνολικά. Προς τα τέλη Νοεμβρίου προβλέπεται να τρέξει ένας ακόμη μεγάλος διαγωνισμός ΣΔΙΤ που αφορά το φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα και το φράγμα Ταυρωνίτη στην Κρήτη συνολικού προϋπολογισμού περίπου μισού δις. ευρώ. Για τον Δεκέμβριο αν δεν δοθεί νέα παράταση προγραμματίζεται και ο διαγωνισμός με ΣΔΙΤ για την λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης ύψους 292 εκατ.

Αυξημένη κινητικότητα παρατηρείται και στον ελληνικό σιδηρόδρομο με στόχο εντός του πρώτου εξαμήνου να έχουν αναδειχτεί ανάδοχοι και για τα έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα συνολικού ύψους 4 δισ. (επέκταση προαστιακού προς Ραφήνα και Λαύριο, η σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας κ.α).

Το στοίχημα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού

Το πλήθος των έργων υποδομής ενισχύουν η νέα γενιά έργων που σχεδιάζει το επιτελείο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και οι σύμβουλοί του αλλά οι αναπτύξεις του ιδιωτικού τομέα με εξέχουσα θέση σε αυτόν να καταλαμβάνουν τα έργα στο Ελληνικό. Η Lamda Development εξελίσσει έργα σε πρώτη φάση ύψους 2,5 δισ. ευρώ, προσελκύοντας μεγάλο κατασκευαστικό ενδιαφέρον για μια σειρά από οικιστικά και κτηριακά έργα (ουρανοξύστες, εμπορικό κέντρο κ.α). Την ίδια στιγμή, ο κλάδος περιμένει με εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον το σχεδιασμό του υπουργείου για τα νέα έργα της Αττικής Οδού.      

Η επέκταση προς Λαύριο και Ραφήνα και η κατασκευή της υπόγειας σήραγγας Ηλιουπόλεως που θα συνδέσει τον Καρέα με την Λ. Βουλιαγμένης είναι από τα έργα που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου υπό τον κ. Κώστα Καραμανλή. Η κυβέρνηση έδωσε μια μεγάλη μάχη τους προηγούμενους μήνες στις Βρυξέλλες για να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση της κατασκευής της Λ. Κύμης. Γνωρίζει επομένως καλά ότι τα περιθώρια για εκ νέου χρηματοδότηση οδικών έργων έχουν εξαντληθεί για αυτό και εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια. Σύμφωνα με πληροφορίες από αρμόδιες πηγές, στο τραπέζι έχει πέσει η πρόταση της δέσμευσης ενός τμήματος των εσόδων από τις μεγάλες παραχωρήσεις όπως είναι η Αττική Οδός και η Εγνατία, προκειμένου να αντληθούν πολύτιμοι πόροι που θα χρηματοδοτήσουν καινούρια έργα. Οι πρώτες κρούσεις έχουν γίνει προς τα αρμόδια όργανα, καθώς μέχρι σήμερα τα έσοδα από τα δημοπρατούμενα έργα του ΤΑΙΠΕΔ καλύπτουν το δημόσιο χρέος.

Ανάλογη πρόταση έχουν υποβάλλει στο υπουργείο, οι εργολήπτες των μεγάλων τεχνικών εταιρειών της χώρας. Μέσω του ΣΤΕΑΤ, οι εταιρείες έχουν προτείνει το 50% των εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ από προκαταβολές για συμβάσεις παραχώρησης όπως είναι η Εγνατία Οδός ή η Αττική Οδός, να διατίθεται για χρηματοδότηση νέων έργων.

Διαβάστε ακόμη:

Cryptos: Δισεκατομμύρια bitcoins παραμένουν «παρκαρισμένα» (διάγραμμα)

Πληθωρισμός: Νέα δεδομένα και φόβοι για κύμα αυξήσεων στα τρόφιμα

Μπαίνουν οι «τσιμεντάδες» στο Ελληνικό: Πότε πιάνουν δουλειά ΗΡΑΚΛΗΣ και ΤΙΤΑΝ

 

 

Exit mobile version