Tην επόμενη γενιά έργων στη γραμμή 4 του μετρό -και όχι μόνο- αναζητεί για το χαρτοφυλάκιό της η Dimand, έχοντας ήδη προσθέσει από πέρυσι έξι νέα projects συνολικής αξίας ολοκλήρωσης 370 εκατ. ευρώ.

«Μελετάμε συστηματικά και όχι επιδερμικά μία τεράστια δημόσια υποδομή, τη γραμμή 4 του μετρό, τους 14 σταθμούς και τις ευκαιρίες που πρόκειται να δημιουργηθούν τα επόμενα 10 χρόνια», ανέφερε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρεία κ. Δημήτρης Ανδριόπουλος στο πλαίσιο της παρουσίασης της Dimand στο Χρηματιστήριο, προσθέτοντας ότι «ο κύκλος της δουλειάς μας είναι 3-5 χρόνια και αυτός ο κύκλος είναι που παράγει τα νούμερα και τα αποτελέσματα».

Ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την αξία των έργων υπό τη διαχείριση της εταιρείας αυτή την στιγμή, με βάση τα στοιχεία στο τέλος του 2022 στην ολοκλήρωσή τους αντιστοιχούν σε 915 εκατ. ευρώ από 524 εκατ. ευρώ το 2021, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο γενικός διευθυντής επενδύσεων της Dimand κ. Νίκος Δήμτσας. Το μερίδιο που αντιστοιχεί στην Dimand- δεδομένου ότι κάποια από αυτά είναι κοινοπρακτικά- είναι στα 723 εκατ. ευρώ. Το 2022 προστέθηκαν έξι νέα έργα ύψους αξίας ολοκλήρωσης στα 370 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα το νέο κτίριο γραφείων όπου θα στεγαστεί η PwC στο Μαρούσι και θα περάσει στην Eurobank, το έργο του ΦΙΞ στη Θεσσαλονίκη που δεν έχει ξεκινήσει ακόμη και η επέκταση του κτιρίου γραφείων ‘’Hub 26’’, το πρώην ακίνητο της BΑΛΚΑΝ Εξπορτ επίσης στη Βόρεια Ελλάδα, ένα οικιστικό έργο στη Φιλοθέη και στο κέντρο της Αθήνας στην οδό Απελλού για ένα κτίριο μικτών χρήσεων με κατοικία.

Ο κ. Ανδριόπουλος χθες έκανε ξεχωριστή αναφορά στον τομέα της κατοικίας, όπου κάνει «άνοιγμα» τα τελευταία δύο χρόνια η εταιρεία ακολουθώντας τις ανάγκες της αγοράς και μετά το πρώτο επιτυχημένο πιλοτικό οικιστικό στον Αγιο Διονύσιο του Πειραιά «τουλάχιστον 5 ακίνητα που έχουμε στο χαρτοφυλάκιό μας θα περιλαμβάνουν οικιστικό κομμάτι όπως το ΜΙΝΙΟΝ στην οδό Πατησίων, ένα τμήμα της νέας επένδυσης στο πρώην ακίνητο της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας, στο ΦΙΞ στη Θεσσαλονίκη, στην οδό Απελλού στο κέντρο της Αθήνας αλλά και στη Φιλοθέη».

Η πορεία των έργων

Οσον αφορά την εξέλιξη των έργων αυτή την περίοδο «έχουμε πάνω από 10 εργοτάξια σε διαφορετικές φάσεις κατασκευής», όπως ανέφεραν οι επιτελείς της Dimand. Eνδεικτικά το κτίριο γραφείων της Κηφισίας όπου είναι σε πλήρη εξέλιξη η κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ, θα παραδοθεί στη μισθώτρια PwC το 2024. Επιπλέον έχει ξεκινήσει σε προκαταρκτικό στάδιο η κατασκευή στο πρώην ακίνητο της ΒΑΛΚΑΝ για το κέντρο logistics των 120.000 τ.μ. που προορίζεται για την ευρωπαϊκή αγορά και ήδη πραγματοποιούνται συζητήσεις με δύο μεγάλους ξένους ομίλους. Αντίστοιχα έχουν ξεκινήσει οι στατικές ενισχύσεις των τριών κτιρίων που θα διατηρηθούν στο ακίνητο της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας, ενώ για το εν λόγω project στόχος είναι και ο δανεισμός μέσω των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο ΜΙΝΙΟΝ είναι σε εξέλιξη οι εργασίες ανακατασκευής των όψεων και πραγματοποιούνται συζητήσεις μισθώσεων για το 80% των επιφανείων (γραφεία, καταστήματα).

Για το μεγάλο έργο ανάπλασης στον Πύργο Πειραιά είναι προμισθωμένο το 65% των χώρων με 67% των εσόδων.

«Εχουμε κλείσει όλο το εμπορικό κομμάτι με σημαντικούς μισθωτές και τον όμιλο Inditex ενδεικτικά να δημιουργεί ένα από τα μεγαλύτερα καταστήματα Zara στην Ευρώπη με το νέο concept. Εχουμε επίσης μισθώσει όλο το χώρο της εστίασης και έχουμε προμισθώσει κι επιπλέον 10 ορόφους», όπως ανέφερε ο κ. Ανδριόπουλος. Αναφερόμενος στην στρατηγική της εταιρείας για πωλήσεις των projects, ο ίδιος ανέφερε ότι τη διετία 2023- 2024 θα γίνουν ρευστοποιήσεις των συμμετοχών της στο κτίριο της PwC (έχει ήδη συμφωνηθεί με την Eurobank), τον Πύργο Πειραιά, το ΦΙΞ, το οικιστικό της Φιλοθέης, το πρώην κτίριο της ΕΕΔΕ στα Κάτω Πατήσια (για το οποίο γίνονται τώρα διαπραγματεύσεις μίσθωσης), το ΜΙΝΙΟΝ, το Hub 26 στη Θεσσαλονίκη. Ειδικά για τον Πύργο Πειραιά, όπου συν-επενδυτές είναι η ΕBRD και η Prodea Ιnvestments ΑΕΕΑΠ o κ. Ανδριόπουλος ανέφερε ότι δεν έχει προ-συμφωνηθεί η πώλησή του στην Prodea όπως έχει συμβεί με άλλα έργα «και θα αποφασιστεί στο τέλος του χρόνου η στρατηγική της πώλησης. Η πώληση του ακινήτου δε θα γίνει πριν από τον Απρίλιο του 2024 λόγω τεχνικών λεπτομερειών του έργου. Ο Πύργος θα ολοκληρωθεί από το Νοέμβριο του 2023 έως τον Απρίλιο του 2024».

Ερωτηθείς σχετικά για τις πληροφορίες που φέρουν την εταιρεία να είναι ανάδοχος για το νέο κτίριο γραφείων που σχεδιάζεται στο Μαρούσι, κοντά στο δαχτυλίδι της Αττικής Οδού στο ακίνητο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, μαζί με την ΤΕΡΝΑ και το Ιατρικό Κέντρο ο διευθύνων σύμβουλος της Dimand ανέφερε ότι «είμαστε προσωρινοί ανάδοχοι και θα πρέπει να περάσει η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο».

Στα νέα έργα της εταιρείας θα είναι και τα νέα Δικαστήρια Πειραιά, όπου η Dimand είναι αυτή τη στιγμή «στη διαδικασία ολοκλήρωσης υπογραφής της σύμβασης, σε συνέχεια του σχετικού διαγωνισμού και είναι μία επένδυση που θα επηρεάσει συνολικά όλη την ευρύτερη περιοχή σε συνδυασμό και με τις σοβαρές παρεμβάσεις που έχουν δρομολογηθεί από το δήμο. Δίνουμε ιδιαίτερη βάση στο θέμα των αναπλάσεων, άρα οι αναπτύξεις μας δεν έχουν την αποσπασματική προσέγγιση ενός κτιρίου, εξετάζουμε τον πολλαπλασιαστή στην περιοχή και από την πρώτη φάση της αναγέννησης μιας περιοχής κοιτάμε να αποκτήσουμε και άλλα ακίνητα στην περιοχή με χαμηλό κόστος εισόδου, δημιουργώντας στο μέλλον υπεραξίες. Το μοντέλο των αναπλάσεων είναι διατηρήσιμο γιατί το είδαμε να επιτυγχάνει στον Αγιο Διονύσιο στον Πειραιά, σε μία περίοδο όπως το 2016, δύσκολη για την ελληνική οικονομία, ολοκληρώθηκε το 2020 στην πρώτη του φάση και τώρα είμαστε στη δεύτερη φάση».

Αλλαγή στρατηγικής

Ο κ. Ανδριόπουλος αναφέρθηκε και στην αλλαγή της στρατηγικής της εταιρείας «αγοράζοντας ακίνητα μόνη της ώστε να αυξάνεται μελλοντικά η κερδοφορία και βάζοντας συν-επενδυτές σε ένα δεύτερο στάδιο ώστε να καρπώνεται μεγαλύτερες αποδόσεις. Αυτό έχει γίνει στα projects του ΜΙΝΙΟΝ, της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας κ.α.».

Σε σχέση με την αύξηση του κόστους ο ίδιος ανέφερε ότι από τον Ιούνιο του 2021 στο σήμερα το κόστος κατασκευής των έργων έχει ανέβει 65%- 70%.

«Μόνο τους τελευταίους μήνες, η τριπλέτα της αύξησης των επιτοκίων, της άμεσης αύξησης του κόστους των υλικών και η έλλειψη εργατικού δυναμικού έχει δημιουργήσει επιπλέον αύξηση 15% στο κατασκευαστικό κόστος. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που καλούμαστε να διαχειριστούμε σε αυτή τη συγκυρία. Ενας τρόπος διαχείρισης είναι να αντισταθμιστεί η αύξηση αυτή, ως ένα βαθμό, με την παράλληλη αύξηση των ενοικίων για τις εταιρείες ανάπτυξης. Ενας δεύτερος τρόπος είναι το ο σωστός σχεδιασμός εξ αρχής σε όλα τα στάδια κατασκευής κι ένας τρίτος τρόπος είναι να χρησιμοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης σε ό,τι έχει να κάνει με το δανεισμό».

Διαβάστε ακόμη

Γ. Μαρούλης: Σε νέο ιδιοκτήτη το συγκρότημα με τις μεζονέτες στο Κεφαλάρι (pics)

Αυτά είναι τα 36 κόμματα που κατεβαίνουν στις εκλογές – Η λίστα των υποψηφίων

Logistics: Η Ελλάδα διεκδικεί μεγαλύτερο μερίδιο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ