Της Μαριάννας Τζάννε

Απαλλαγμένη από τις ζημιογόνες δραστηριότητες στην Μέση Ανατολή αλλά και τα Βαλκάνια, εμφανίζεται η ΑΚΤΩΡ διεκδικώντας νέα μεγάλα έργα τόσο στην κατασκευή όσο και στην διαχείριση και την λειτουργία τους.

Ένα χρόνο μετά τις διοικητικές αλλαγές κορυφής και την επικράτηση της πλευράς Καλλιτσάντση, ο κατασκευαστικός βραχίονας του μεγάλου επιχειρηματικού ομίλου δείχνει σταδιακά να επουλώνει τις βαθιές πληγές. Σύμφωνα με τον κ.Πάρη Καλλιτσάντση επικεφαλής των δραστηριοτήτων της ΆΚΤΩΡ στην Μέση Ανατολή, η εταιρεία αντιμετώπισε τα προηγούμενα χρόνια δυσκολίες στην περιοχή καθώς κάποια πολύ ζημιογόνα έργα όπως στο Κουβέιτ αλλά και στο Κατάρ εξαφάνισαν την κερδοφορία και γέννησαν μεγάλες ζημιές.

pariss

Ο Πάρης Καλλιτσάντσης

Η εταιρεία έχει παραδεχτεί ότι στην περιοχή οι συνολικές ζημιές έφτασαν τα 200 εκατομμύρια, αντανακλώντας βάρη που προέκυψαν -μεταξύ άλλων- και από το έργο της χρυσής γραμμής του μετρό στην Ντόχα. «Το έργο του μετρό θα παραδοθεί μέσα στο καλοκαίρι αφήνοντας και ένα σημαντικό συμβόλαιο συντήρησης και λειτουργίας. Οπότε στο σύνολό του από δω και πέρα θα είναι θετικό», υποστηρίζει το στέλεχος της Ελλάκτωρ.

Στο κυνήγι για νέα έργα

Την ίδια στιγμή, η εταιρεία διεκδικεί και μια σειρά από νέας γενιάς έργα. Μεταξύ άλλων, την επέκταση της πράσινης γραμμής του μετρό στην Ντόχα αξίας επίσης 3 δις. ευρώ, τμήματα της επέκτασης του τέρμιναλ στο αεροδρόμιο της πόλης με αντίστοιχο προϋπολογισμό, έργα λειτουργίας και συντήρησης στο αεροδρόμιο καθώς και άλλες συμβάσεις μικρότερης κλίμακας που εκτιμάται ότι μπορούν να φέρουν στην ΆΚΤΩΡ από 100 εκ. ευρώ το χρόνο την επόμενη τριετία.

Η ωρίμανση της πράσινης γραμμής της Ντόχα, την οποία θα διεκδικήσει διεθνής κοινοπραξία με leader του έργου την ΆΚΤΩΡ, δεν αναμένεται πριν την ΄Ανοιξη του 2019. Όπως αναφέρει ο κ. Καλλιτσάντσης στο Κατάρ πέρα από τα νέα έργα που προετοιμάζει το κράτος έχουν υλοποιηθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια μεγάλες υποδομές που έχουν ανάγκη από υπηρεσίες Facility managemenet.

Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η εταιρεία μέσω της θυγατρικής της «AΚΤΩΡ Facility Management» έχει τοποθετηθεί πολύ καλά στην αγορά και ένα από τα μεγάλα συμβόλαια που έχει αναλάβει είναι η διαχείριση και λειτουργία της χρυσής γραμμής του μετρό της Ντόχα.

Το συμβατικό αντικείμενο του έργου για 20 χρόνια είναι 517 εκατομμύρια από τα οποία 84 εκ. ευρώ αφορούν την πενταετία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Άκτωρ θα εγκαταλείψει τις άλλες αγορές της Μέσης Ανατολής όπως είναι το Κουβέιτ και τα Εμιράτα.

Με τις χώρες αυτές η ελληνική κατασκευαστική εταιρεία είχε αναπτύξει στενούς δεσμούς τα προηγούμενα χρόνια παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετώπισε.

Υπολογίζεται ότι οι ζημιές στην Μέση Ανατολή (Κουβέιτ, Κατάρ κ.α) μαζί με εκείνες στα Βαλκάνια έφτασαν περίπου τα 400 εκ. ευρώ την τελευταία δεκαετία. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Αλέξανδρο Εξάρχου, πέρσι η εταιρεία πήρε την στρατηγική απόφαση να εγγράψει στο σύνολό τους τις ζημιές αυτές. Αντίστοιχες πρωτοβουλίες είχαν ληφθεί και στο παρελθόν, με αποτέλεσμα σήμερα η ΆΚΤΩΡ να έχει αφήσει οριστικά πίσω της τις ζημιογόνες δραστηριότητες με τις προβλέψεις να αναφέρουν πιθανή κερδοφορία από φέτος.

ejarxou

Ο Αλέξανδρος Εξάρχου

«Η περσινή χρονιά ήταν πολύ ενδιαφέρουσα για την ΆΚΤΩΡ καθώς κατάφερε να αποκαταστήσει τις σχέσεις με τους πελάτες της αλλά και την φήμη της στο εξωτερικό» αναφέρει.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ που πριν ένα χρόνο τοποθετήθηκε στο τιμόνι της εταιρείας, έχοντας όμως μακριά θητεία σε επίπεδο νομικού συμβούλου σε μεγάλα έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Μετρό Θεσσαλονίκης, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, Μετρό Αθήνας κ.α), αναφέρθηκε και στους λόγους που η εταιρεία έχασε την εμπιστοσύνη των πελατών της στα έργα του εξωτερικού. Στα δομικά προβλήματα που αντιμετώπισε ήταν, η απουσία ελέγχου και αποτελεσματικής οργάνωσης καθώς το βάρος είχε πέσει στα έργα της Ελλάδας.

Η γραμμή 4 του μετρό

Το νοικοκύρεμα στις εργολαβίες του εξωτερικού είχε θετικό πρόσημο σε μια σειρά από καθυστερούμενα έργα όπως ο αυτοκινητόδρομος Α3 στο Βουκουρέστι για τον οποίο υπήρχε μεγάλη πίεση από την κυβέρνηση να τελειώσει αλλά και ένα οδικό έργο στην Αλβανία. Σύμφωνα με την διοίκηση αν δεν γινόταν νέα διαπραγμάτευση κατά την οποία δόθηκε παράταση με αναθεώρηση της σύμβασης, η κυβέρνηση θα προχωρούσε στην καταγγελία της σύμβασης και η ΆΚΤΩΡ θα ήταν αδύνατο να διεκδικήσει νέα έργα στην περιοχή.

Αναφορικά με την Ελλάδα ο κ. Εξάρχου, σημειώνει ότι όποια κυβέρνηση εκλεγεί την επομένη των εκλογών, θα πρέπει να προχωρήσει στην υλοποίηση μεγάλων τεχνικών έργων (π.χ ΒΟΑΚ) και να θέσει ως προτεραιότητα για να αναπτυχθεί η ελληνική οικονομία, την ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Για την γραμμή 4 του μετρό, η διοίκηση της ΑΚΤΩΡ ανέφερε ότι η Αττικό Μετρό έχει ζητήσει από τα δύο σχήματα που διεκδικούν το έργο (το άλλο είναι μία κοινοπραξία υπό την AVAX) να υποβάλλουν όπως και έκαναν, τα μέτρα αυτοκάθαρσης που έχουν λάβει στο πλαίσιο των ζητημάτων που έχουν ανακύψει με θέματα ανταγωνισμού. Ο ίδιος μάλιστα σημείωσε ότι «δεν υπάρχει άλλη τεχνική εταιρεία, πλην της ΆΚΤΩΡ που να έχει λάβει τόσο δραστικά μέτρα αυτοκάθαρσης», υπονοώντας την ανασύνθεση όλου του διοικητικού συμβουλίου της τεχνικής εταιρείας, η οποία όμως ήρθε ως προϊόν των διοικητικών ανακατατάξεων που συντελέστηκαν τον περσινό Ιούλιο στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Change4Ellaktor.