Τα υδροπλάνα επιστρέφουν στην Ελλάδα. Μια 15ετία περίπου μετά το τέλος του πρώτου εγχειρήματος, που δεν κράτησε πολύ, το «τιμόνι» του κλάδου έχουν παραλάβει άλλοι, αλλά και αυτοί χρειάστηκε να κάνουν αρκετή υπομονή, μέχρι να ξεπεραστεί μια σειρά γραφειοκρατικών και άλλων προβλημάτων, τα οποία κρατούσαν το project «παγωμένο» ουσιαστικά από το 2013 και την ψήφιση του -τότε- νέου νόμου.

Η πρώτη «διπλή» δοκιμαστική πτήση του πρώτου αμφίβιου επιβατικού αεροσκάφους της Hellenic Seaplanes, ενός καινούργιου Cessna Caravan C-208 (με ικανότητα μεταφοράς 12 επιβατών), το μεσημέρι της Παρασκευής, από τη βάση των Μεγάρων, όπου ήταν σταθμευμένο έως το υδάτινο πεδίο στο λιμάνι του Λαυρίου, όπου προσθαλασσώθηκε έπειτα από ταξίδι 20λεπτης διάρκειας, και αντίστροφα (σ.σ. μεσολάβησε μάλιστα και η ξενάγηση κάποιων προσώπων επάνω από την Αττική, με περιηγητική πτήση στο παραλιακό μέτωπο, τη λεγόμενη «Αθηναϊκή Ριβιέρα» και σε άλλα σημεία), βάζει τέλος, κατά τα φαινόμενα, σε μια πολυετή αναμονή.

Τα υδροπλάνα άναψαν τις μηχανές τους και στην Ελλάδα και αν αυτή τη φορά τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και πάψουν να εμφανίζονται εμπόδια, οι προοπτικές του νέου μεταφορικού μέσου δείχνουν πολύ θετικές.

Η ενίσχυση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος (με ό,τι αυτό θα σημαίνει σε επίπεδο εσόδων και νέων θέσεων εργασίας), αποτελεί μια παράμετρο, καθώς η ανάπτυξη ενός δικτύου από 100-150 υδατοδρόμια ή υδάτινα πεδία μπορεί να βοηθήσει σε πολλούς τομείς: Να παρέχει τη διασύνδεση απομονωμένων, σήμερα περιοχών ή νησιών ή να στηρίξει άλλους κλάδους, όπως το real estate, οι υπηρεσίες υγείας, το εμπόριο κτλ.

Στο κομμάτι του τουρισμού και γενικότερα των μεταφορών, εξετάζονται πιθανές συνέργειες με τον κλάδο της κρουαζιέρας ή με άλλες αεροπορικές, με τις πτήσεις των υδροπλάνων να λειτουργούν συμπληρωματικά, π.χ. ως προς τα δρομολόγια των συμβατικών αεροσκαφών, συνεργασίες με resorts και ξενοδοχεία, που επιθυμούν την ίδρυση υδατοδρομίου ή την αδειοδότηση υδάτινου πεδίου σε κοντινούς προς αυτά θαλάσσιους χώρους κ.ά.

Λόγω της ενδεχόμενης επίτευξης συμφωνιών με εταιρείες κρουαζιέρας ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους, δεν είχε αποκλείσει την έναρξη των κανονικών πτήσεων από τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο του 2024, με κυρίως στόχο χρονικά πάντως τη φετινή θερινή τουριστική περίοδο. Παλαιότερα, ο ίδιος είχε κάνει λόγο για συνεισφορά εκατοντάδων εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία κατά την πλήρη ωρίμανση του project, και δεν είχε διστάσει να πει ότι μια νησιωτική χώρα όπως η Ελλάδα θα μπορούσε να μετατραπεί στις «Μαλδίβες της Ευρώπης».

Στελέχη του κλάδου επίσης έχουν μιλήσει στο πρόσφατο παρελθόν για τη δημιουργία έως και 3.000 άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας, από την ενεργοποίηση ενός δικτύου με τριψήφιο αριθμό υδατοδρομίων. Όλα αυτά θα φανούν στην πορεία και βέβαια δεν ξεχνά κανείς ότι το ξέσπασμα της πανδημίας έφερε πίσω για μια ολόκληρη διετία τον τουρισμό…

«Επιταχύνουμε τους ρυθμούς»

«Αυτό που επιδιώκουμε είναι να επιταχύνουμε και άλλο τους ρυθμούς μας, μετά από τόσα χρόνια καθυστερήσεων. Ένας στόχος, να αυξηθεί ο αριθμός των πλήρως αδειοδοτημένων υδατοδρομίων στην ελληνική επικράτεια, έτσι ώστε σε συνδυασμό και με την ύπαρξη αντίστοιχων υδάτινων πεδίων να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο πανελλαδικό δίκτυο για τα υδροπλάνα μας.

Ήδη υπάρχουν εξελίξεις, πλην των πρώτων τριών πλήρως αδειοδοτημένων υδατοδρομίων σε Πάτρα, Παξούς και Κέρκυρα, και για άλλα υδατοδρόμια, όπως είναι για παράδειγμα αυτά στον Βόλο, στη Σκύρο, στην Κυλλήνη, την Καλαμάτα και σε δεκάδες άλλες περιοχές της χώρας», ανέφερε στο newmoney ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους, και πρόσθεσε:

«Εμείς, ως Hellenic Seaplanes υπηρετούμε τον επιχειρησιακό σχεδιασμό μας και το ενενδυτικό πλάνο που έχουμε θέσει εξ αρχής. Ύστερα από τόσες προσπάθειες, αισθανόμαστε ότι έγιναν σημαντικά βήματα και οι κόποι μας αρχίζουν να δικαιώνονται.

Μετά και από την πρώτη δοκιμαστική πτήση του πρώτου υδροπλάνου μας, θα αγορασθούν σύντομα και άλλα, με σκοπό να μεγαλώσει ο στόλος μας και να μπουν όλα σε κανονικά δρομολόγια. Θέλουμε μέσα τους επόμενους μήνες να ξεκινήσουν οι εμπορικές πτήσεις μας. Το 2024 είναι η χρονιά που τα υδροπλάνα στην Ελλάδα θα πάρουν την αίγλη που τους αξίζουν, σε ένα project που έχει να προσφέρει πολλά προς τη χώρα και τους επιβάτες».

Σύμφωνα με το πλάνο της εταιρείας, τα υδροπλάνα θα πετάξουν και επίσημα ξανά στους αιθέρες, μέσω οργανωμένων και charter (ναυλωμένων) πτήσεων, αρχής γεννομένης από το υδατοδρόμιο της Κέρκυρας προς τους Παξούς και τα άλλα συνεργαζόμενα αεροδρόμια και υδατοδρόμια. Ο κ. Χαραλάμπους δεν έκρυψε ότι γνωρίζει το ενδιαφέρον ξένων «παικτών», όπως η Trans Maldivian Airways, ο μεγαλύτερος όμιλος του κλάδου των υδροπλάνων στον κόσμο, ή άλλων (π.χ. η Harbour Air και η Isla Air Express) να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα, αλλά σχολίασε:

«Σίγουρα παρακολουθούν τις εξελίξεις κάποιες εταιρείες από το εξωτερικό και αν διαπιστώσουν ότι προχωράμε, θεωρώ ότι θα ξετάσουν την πιθανή είσοδό τους στην ελληνική αγορά».

Οι «παίκτες» που σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στον νέο κλάδο των μεταφορών διατηρούν επενδύσεις σημαντικού ύψους αθροιστικά «σε αναμονή», ενώ ειδικότερα το business plan της Hellenic Seaplanes προβλέπει την αγορά 20 υδροπλάνων σε βάθος 5ετίας (μη εξαιρουμένου του δημοφιλούς μοντέλου DHC-6 Twin Otter Series 400 της Viking Air, 19 επιβατών με κόστος απόκτησης εκάστου 9 εκατ. ευρώ) και τη συμμετοχή στην αδειοδότηση και κατασκευή άνω των 100 υδατοδρομίων ή υδάτινων πεδίων.

Γ. Βακόνδιος: «Νέο «προϊόν για τον τουρισμό»

«Εμείς πιστεύουμε ότι πραγματικά τα υδροπλάνα μπορούν να προσφέρουν ένα νέο προϊόν σε ό,τι αφορά τον ελληνικό τουρισμό. Για αυτό και είμαστε ο πρώτος οργανισμός ο οποίος έσπευσε να αδειοδοτήσει το πρώτο υδάτινο πεδίο στην Αττική. Ελπίζουμε ότι η δραστηριότητα αυτή θα αναπτυχθεί με τέτοιον τρόπο, που θα παρέχει νέες υπηρεσίες στους επισκέπτες της Ελλάδας.

Επειδή είμαι νησιώτης προσδοκώ ότι θα εξυπηρετηθούν και τα νησιά μας, σε σχέση με τις μετακινήσεις των κατοίκων τους, αλλά και σε επείγουσες ανάγκες, οι οποίες υπάρχουν πάντα σε αυτά, κυρίως τους χειμερινούς μήνες», δήλωσε ο Γιώργος Βακόνδιος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, με αφορμή την πρώτη δοκιμαστική πτήση υδροπλάνου της Hellenic Seaplanes και συμπλήρωσε:

«Η θέση μας ως Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου, είναι ότι η χρήση του υδροπλάνου μπορεί να είναι διευρυμένη, με πολλαπλές εναλλακτικές. Θα δώσω ένα παράδειγμα: Πριν από δύο χρόνια παλέψαμε πάρα πολύ να φέρουμε την κρουαζιέρα στο Λαύριο και γίναμε το δεύτερο λιμάνι home porting στην Ελλάδα.

Θεωρώ λοιπόν πώς όλες αυτές οι χιλιάδες των επιβατών που έρχονται για μια 3ήμερη ή μια εβδομαδιαία κρουαζιέρα στο Λαύριο, στην Αττική δηλαδή, με το υδροπλάνο θα αποκτήσουν πρόσβαση σε νέα προϊόντα και νέες υπηρεσίες, αφού θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν και κοντινούς προορισμούς, οι οποίοι δεν θα συμπεριλαμβάνονται στην κρουαζιέρα τους».

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ: Πατάει γκάζι για αποκρατικοποιήσεις-ρεκόρ 6 δισ. ευρώ (pics)

Wall Street: Οι «ταύροι» επέστρεψαν – Νέο ρεκόρ για τον S&P 500

«Επικίνδυνη όσο η πυρηνική ενέργεια» – Τι προβλέπουν Μπιλ Γκέιτς και Σαμ Άλτμαν για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ