Επενδύσεις που συνολικά θα φθάσουν τα 280 εκατ. ευρώ σε βάθος τετραετίας δρομολογεί η Metro ΑΒΕΕ, όπως ανακοίνωσε χθες ο επικεφαλής της κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης.

Σύμφωνα με τον ίδιο οι πληθωριστικές πιέσεις στην αγορά θα έχουν επιστρέψει σε «ανεκτά» επίπεδα (4-5%) ως το δ’ τρίμηνο ενώ για φέτος εκτιμά ότι μπορεί να διατηρηθεί η αναπτυξιακή τροχιά των My market και των Metro Cash & Carry, προσεγγίζοντας πλέον έναν κύκλο εργασιών γύρω στο 1,58 δισ ευρώ, απόρροια κυρίως του πληθωρισμού μιας και οι όγκοι έχουν πάρει από πέρυσι την κατιούσα, και μία κερδοφορία κοντά στα 30 εκατ. ευρώ.

Ο κ. Παντελιάδης σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη Τύπου για την πορεία της εταιρείας αλλά και της αγοράς φρόντισε να ανοίξει τα χαρτιά του για τις κινήσεις που έχει δρομολογήσει η Metro ΑΒΕΕ αλλά και να τοποθετηθεί επί των εξελίξεων στην αγορά.

Πωλήσεις και κέρδη

Πρώτα όμως η αποτίμηση της προηγούμενης, δύσκολης χρονιάς. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παντελιάδης οι ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις έφτασαν τα €1.501 δισ., αυξημένες κατά 9,5%. Τα EBITDA ανήλθαν σε €60,5 εκατ. έναντι €53,4 εκατ. το 2021 (αύξηση 13,3%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €28,4 εκατ. έναντι €22,4 εκατ. το προηγούμενο έτος, (αύξηση 26,8%).

Σύμφωνα με τη διοίκηση της Metro τα οικονομικά αποτελέσματα επηρεάζονται από τις αυξημένες πληθωριστικές τάσεις της χρονιάς που πέρασε (το 2022 ο πληθωρισμός τροφίμων έκλεισε στο 11,4%) και τα αυξημένα λειτουργικά κόστη.

Μόνο για την ενέργεια, το πρόσθετο κόστος έφτασε τα €8,9 εκατ. συγκριτικά με το 2021, ενώ το πρόσθετο κόστος του 2021 ήταν επιπλέον €8,3 εκατ., παρά τις επιδοτήσεις και τις σημαντικές επενδύσεις που υλοποιούνται επί σειρά ετών από τη METRO και την καθιστούν την πιο «πράσινη» εταιρεία του κλάδου. Σημειώνεται πάντως πως οι κρατικές επιδοτήσεις στην ενέργεια περιόρισαν κατά 16 εκατ. ευρώ το κόστος του ρεύματος, ποσό που πήγε στην κερδοφορία της εταιρείας.

Τα My market κινήθηκαν θετικά, επηρεασμένα από τις πληθωριστικές πιέσεις με μικρή μείωση πωλήσεων σε όγκο, ακολουθώντας την εικόνα του κλάδου των σούπερ μάρκετ. Στον τομέα της χονδρικής, τα METRO Cash & Carry παρουσίασαν σημαντική αύξηση των πωλήσεων λόγω της ανόδου του τουρισμού και της μεγάλης διείσδυσης της αλυσίδας στον κλάδο της Ho.Re.Ca.

Παρά το γεγονός ότι οι προκλήσεις του νέου οικονομικού περιβάλλοντος και η αύξηση του κόστους λειτουργίας επηρέασαν τα οικονομικά της αποτελέσματα, η METRO αποτιμά θετικά άλλη μία χρονιά. Σε μία γενικότερη συνθήκη πίεσης των περιθωρίων κέρδους σε όλο τον κλάδο, η εταιρεία πέτυχε αυξημένη κερδοφορία σε σχέση με το 2021, γεγονός που απορρέει από τον στρατηγικό σχεδιασμό και τις επενδυτικές κινήσεις που ακολούθησαν την εξαγορά της «Βερόπουλος» προ ετών, που τώρα σταδιακά αποδίδουν.

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη ο κύκλος εργασιών για το 2023 εκτιμάται ότι θα κινηθεί στα €1.580 εκατ., ενώ αναμένεται περαιτέρω βελτίωση της κερδοφορίας.

Συνολικά πάντως όπως εκτίμησε το σύνολο της αγοράς το πρώτο τετράμηνο εμφανίζει μία αύξηση γύρω στο 4-5% σε αξία και πτώση σε όγκο, περίπου στο ίδιο ποσοστό!

Επενδύσεις

Σε ο,τι αφορά το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας αυτό θα φθάσει τα 280 εκατ. ευρώ την περίοδο 2023 – 2026. Μάλιστα για φέτος η πρόβλεψη είναι για επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ. Σημειωτέον πως στο γενικό επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνεται και η δημιουργία ενός νέου κέντρου διανομής στον Ασπρόπυργο, για το οποίο έχει ξεκινήσει η αναζήτηση οικοπέδου.

Το συγκεκριμένο θα αποτελέσει επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ και αναμένεται να αντικαταστήσει αυτό που έχει η εταιρεία σήμερα στη Μάνδρα καθώς και ένα μικρό που λειτουργεί στον Ασπρόπυργο. Σημειωτέον πως μόλις πρόσφατα ολοκληρώθηκε η επέκταση του κέντρου διανομής της Θεσσαλονίκης, που πλέον δίνει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης της Metro ΑΒΕΕ στη Βόρεια Ελλάδα. Τα εγκαίνια του μάλιστα αναμένονται στο τέλος του μήνα.

Δίκτυο και εξαγορές

Σε κάθε περίπτωση φέτος ένα μεγάλο μέρος των επενδύσεων θα κατευθυνθεί στην ενίσχυση του δικτύου των καταστημάτων My market. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη προτεραιότητα θα δοθεί στα My market Local, τα convenience stores που έχει λανσάρει η εταιρεία και λειτουργεί μέσω franchise καθώς και στην ανάπτυξη ιδιόκτητων σε περιοχές που η αλυσίδα σήμερα δεν έχει παρουσία, όπως πχ στη Β. Ελλάδα.

Σημειωτέον πως σήμερα η αλυσίδα αριθμεί 233 καταστήματα. Για το 2023 η εκτίμηση είναι πως θα προστεθούν 25 νέα καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων και των My market Local, του μοντέλου δικαιόχρησης (franchise) στο οποίο πρόσφατα ξεκίνησε να δραστηριοποιείται η εταιρεία. Μέχρι το τέλος του 2025, το πλάνο ανάπτυξης περιλαμβάνει συνολικά 80 My market Local μεγαλώνοντας το αποτύπωμα της αλυσίδας στην ελληνική αγορά.

Ο κ. Παντελιάδης επανέλαβε ότι η αλυσίδα δεν πρόκειται να ασχοληθεί με τον τομέα των υπερ-μάρκετ εκτιμώντας μάλιστα ότι ως του χρόνου η κίνηση θα επανέλθει στα μεσαία καταστήματα Σούπερ Μάρκετ. Επίσης σε ερώτηση για το εάν θα ενισχύσει το δίκτυο μέσω εξαγορών μικρότερων αλυσίδων ο ίδιος απάντησε ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να μπει σε ένα πλάνο αλλά στην περίπτωση που προκύψει κάτι ενδιαφέρον, δεν αποκλείεται κιόλας.

Την ίδια ώρα στον σχεδιασμό ανάπτυξης των METRO Cash & Carry έχει προβλεφθεί 1 dark store στη Ρόδο και 3 hubs (αυτονομα τμήματα εντός καταστημάτων που ετοιμάζουν και τιμολογούν τις παραγγελίες προς διανομή), ενώ η συνεχής άνοδος του τουρισμού στη χώρα, εκτιμάται να έχει περαιτέρω θετική επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα της αλυσίδας.

Σημειωτέον πως το 2022 ήταν άλλη μία πολύ καλή χρονιά για τα METRO Cash & Carry, που αποτελούν την ηγέτιδα αλυσίδα στο οργανωμένο χονδρεμπόριο. Η αλυσίδα, σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, μεγιστοποίησε τη διείσδυσή της στις επιχειρήσεις Ho.Re.Ca και διατήρησε την καλή της πορεία στο κλάδο της μεταπώλησης.

Σημείο αναφοράς για το 2022 υπήρξε το λανσάρισμα του νέου ηλεκτρονικού καταστήματος eshop.metrocashandcarry.gr, το οποίο απευθύνεται σε όλους τους επαγγελματίες πανελλαδικά και προσφέρει 24/7 εύχρηστη πλοήγηση, κωδικολόγιο προσαρμοσμένο στις εξατομικευμένες ανάγκες του κάθε πελάτη και άμεση τοποθέτηση παραγγελιών.

Η αποδοχή των πελατών στο eshop των METRO Cash & Carry επιβεβαιώνεται από το συνεχώς αυξανόμενο πελατολόγιο, καθώς μήνα με μήνα προστίθενται 10% νέοι πελάτες, ενώ το 47% των πελατών κάνει περισσότερες από 3 παραγγελίες το μήνα. Μάλιστα ο κ. Παντελιάδης προανήγγειλε τη λειτουργία ψηφιακού συμβούλου αγορών για τους χρήστες απ’ τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Νέο κατάστημα Cash & Carry αναμένεται και στην Κύπρο καθώς η θυγατρική MCC BEST VALUE αγόρασε στη Λευκωσία ένα οικόπεδο 6.500 τ.μ. για να χτίσει το 2ο κατάστημα της BEST VALUE ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ, μεγέθους 3.000 τ.μ. Σημειωτέον πως το 2022 οι πωλήσεις της θυγατρικής, που λειτουργεί ένα κατάστημα στη Λεμεσό, αυξήθηκαν κατά 57% σε σχέση με το 2021

Το eshop

Σε ο,τι αφορά το online κατάστημα, πλέον αυτό λειτουργεί σε νέα πλατφόρμα με μεγαλύτερες δυνατότητες που επιτρέπουν πλέον την ανάπτυξη του και σε άλλες πόλεις και περιοχές της Ελλάδας, πέραν των οκτώ που λειτουργεί σήμερα. Μέσω του eshop τα My market έκαναν το 2,5% των πωλήσεων τους πέρυσι ενώ αναμένεται ως τον Αύγουστο η συγχώνευση του με την βασική ιστοσελίδα My market ενοποιώντας έτσι τις δύο «πύλες».

Παράλληλα ο κ. Παντελιάδης υπογράμμισε ότι η συνεργασία με τις πλατφόρμες Wolt και Instashop θα συνεχιστούν ενώ στοίχημα αποτελεί η επέκταση της πλατφόρμας γρήγορης παράδοσης Speedy που ανέπτυξε η ίδια η My market με την οποία παραδίδοντας τα ψώνια στο σπίτι κατά μ.ο. σε 35 λεπτά με μία μικρή χρέωση 3 ευρώ.

Φωτοβολταϊκά

Στοχεύοντας στην ενεργειακή ουδετερότητα των εγκαταστάσεων και τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της εταιρείας, βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο στον κλάδο, πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών. Συγκεκριμένα, μέχρι το τέλος του 2023 θα έχουν εγκατασταθεί 97 σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 25MW, που θα εξασφαλίζουν το 30% των ενεργειακών απαιτήσεων της εταιρείας.

Η επένδυση συνολικού ύψους €18 εκατ., δανειοδοτείται κατά 50% από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη η εταιρεία ήδη με τις παρεμβάσεις που έχει κάνει έχει καταφέρει να μειώσει κατά 37% τις ενεργειακές της ανάγκες. Με την προσθήκη των φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων μάλιστα αναμένεται ο περιορισμός της κατανάλωσης ρεύματος.

Ψηφιακός μετασχηματισμός

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη προτεραιότητα αποτελεί και ο Ψηφιακός μετασχηματισμός, καθώς η πρόκληση για τη METRO είναι, σταδιακά, κάθε πόστο εργασίας να εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες παροχής πληροφοριών και ψηφιακής εξυπηρέτησης, αναβαθμίζοντας την εργασιακή καθημερινότητα των εργαζομένων και την εμπειρία των πελατών.

Στο πλαίσιο αυτό τοποθετήθηκαν πάνω από 4000 τερματικά, σχεδόν 1800 ταμπλετς, 570 ηλεκτρονικές ζυγαριές, 151 συσκεές voice picking ενώ ξανασχεδιάστηκαν οι ηλεκτρονικές εφαρμογές στα ταμεία των καταστημάτων αλλά και στα κέντρα διανομής ώστε να καταστούν πιο φιλικά στο χρήστη. Τον επόμενο μήνα μάλιστα αναμένεται να λειτουργήσουν πιλοτικά και τα πρώτα self check out points στα καταστήματα των Βριλησσίων και του Παγκρατίου.

Έλλειψη προσωπικού

Ο κ. Παντελιάδης στάθηκε ιδιαίτερα στην έλλειψη ανθρωπίνου δυναμικού.«Έχουμε 1.147 κενές θέσεις εργασίας που δεν μπορούμε να καλύψουμε», τόνισε ο ίδιος καλώντας την επόμενη κυβέρνηση να δώσει λύσεις σε συνεργασία και διαβούλευση με τις επιχειρήσεις. Ο ίδιος σημείωσε πως ο μέσος μισθός στην εταιρεία είναι 1.100 ευρώ μικτά.

Κατά τα άλλα ο ίδιος σημείωσε πως η Metro ΑΒΕΕ συνεχίζει να επενδύει στους ανθρώπους της δίνοντας αυξήσεις και πρόσθετες παροχές ύψους €8,5 εκατ. τη διετία 2022-2023 και «τρέχοντας» ένα πολυσύνθετο πλάνο εκπαίδευσης και πολλές δράσεις «εσωτερικής επικοινωνίας».

Ανατιμήσεις και κατανάλωση

Ο κ. Παντελιάδης επικαλούμενος τα στοιχεία τιμολόγησης της Metro ΑΒΕΕ τόνισε πως έχει αρχίσει να φαίνεται μία αποκλιμάκωση της πληθωριστικής πίεσης, η οποία είναι πιο γρήγορη στη χονδρική αλλά εντοπίζεται και στη λιανική. Σύμφωνα με τον ίδιο ως το τελευταίο τρίμηνο ο πληθωρισμός θα έχει σταθεροποιηθεί σε «ανεκτά» επίπεδα μεταξύ 4% και 6%, όπως εκτίμησε.

«Βέβαια ακόμα δεχόμαστε απ’ τους προμηθευτές μας νέους τιμοκαταλόγους με ανατιμήσεις», υπογράμμισε. «Είναι όμως λιγότεροι και σε αριθμό και σε ένταση (σσ ως 5%). Μάλιστα σε κάποιες κατηγορίες που «εκτινάχθηκαν» πέρυσι, όπως πχ τα σπορέλαια, τα χαρτικά και τα προϊοντα του αγελαδινού γάλακτος έχουν αρχίσει να φαίνονται και κάποιες μειώσεις τιμών», σημείωσε.

Για το «καλάθι του νοικοκυριού» ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι έχει αρχίσει να «ξεφτίζει» ως μέτρο ακολουθώντας την πρακτική των προωθητικών ενεργειών ενώ ξεκάθαρα το μέτρο προώθησε την πώληση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Ερωτηθείς για την επικείμενη λήξη του μέτρου του πλαφόν στα περιθώρια κερδοφορίας στις 30 Ιουνίου ο κ. Παντελιάδης αρνήθηκε ότι θα υπάρξει νέο κύμα ανατιμήσεων στο πλαίσιο της αναπροσαρμογής των περιθωρίων κέρδους των αλυσίδων. «Θα μας δώσει ευελιξία στην εμπορική μας πολιτική», τόνισε.

Τέλος εκτίμησε οτι η τάση εξαγοράς μικρών τοπικών αλυσίδων απ’ τους μεγάλους του κλάδου θα συνεχιστεί αν και ο ίδιος δεν θεωρεί ότι τα επόμενα δυο χρόνια μπορεί να υπάρξει κάποιο μεγάλο ντιλ μεταξύ βασικών παικτών του κλάδου.

Διαβάστε ακόμη

ΥΠΟΙΚ: «Κόκκινος συναγερμός» για τις υπέρογκες προεκλογικές υποσχέσεις ΣΥΡΙΖΑ

Απόβαση Βρετανών στις ΑΠΕ και το πράσινο υδρογόνο στη Φθιώτιδα

Εκλογές 2023: Με αέρα ενότητας από το Ζάππειο ο Μητσοτάκης στο ντιμπέιτ των αρχηγών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ