Στους αναποφάσιστους ψηφοφόρους απευθύνονται με όλο μεγαλύτερη ένταση τα προεκλογικά προγράμματα των κομμάτων. Ωστόσο ορισμένα κάνουν πιο … αναποφάσιστους, τους Οίκους Αξιολόγησης. 

Οι «κανονιές» ξεκίνησαν στις 21 Απριλίου από την Standard and Poor΄s για την Ελλάδα, που δεν την αναβάθμισε στην επενδυτική βαθμίδα, κρατώντας «υπό εξέταση» την χώρα (έως και 12 μήνες μετά τις εκλογές ενδεχομένως όπως προαναγγέλλει!)  για να δει αν θα διατηρήσει ή θα χάσει τη μεταρρυθμιστική δυναμική της.  Συνεχίστηκαν 28 Απριλίου από τον Οίκο Fitch που υποβάθμισε τη Γαλλία, αναγκάζοντας τον Γάλλο Υπουργό Οικονομικών Λε Μερ να καθησυχάζει τις αγορές πως η χώρα θα μειώσει ακόμα πιο γρήγορα το δημόσιο χρέος της. Και λόγω Γαλλίας, στ συνέχεια ο Fitch υποβάθμισε και τον EFSF, τον μέγα Πιστωτή της Ευρώπης -και της ειδικά της Ελλάδος.

Οι «καραμπόλες» των Οίκων απειλούν να αφήσουν την Ελλάδα εκτεθειμένη -παρότι επαρκώς δανεισμένη από το α΄εξάμηνο ήδη για σχεδόν όλη τη φετινή χρονιά- και  αυτό αναγκάζει  το υπουργείο Οικονομικών σε παρέμβαση, για να ανακόψει την ακατάσχετη πλειοδοσία παροχών.

Για να τεθεί ένα «μέτρο» στις εξαγγελίες, ο ο αναπληρωτής  υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης έσπευσε δημόσια εχθές να θυμίσει προς όλους ότι:

·  από το 2024 η Ελλάδα δεσμεύεται να έχει συνεχή πρωτογενή πλεονάσματα 2%

· το υπουργείο Οικονομικών όχι απλά έχει κοστολογήσει τα μέτρα που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός (πχ αυξήσεις στις συντάξεις και στους μισθούς, νέα επιδόματα τέκνων, αύξηση ΚΕΑ, κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης κλπ) αλλά τα έχει καταθέσει και στις Βρυξέλλες, μέσα στο νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας για την τριετία μέχρι και το 2026. Έτσι τα μέτρα αυτά, όχι μόνο είναι επισήμως κοστολογημένα και κατατεθειμένα στην Κομισιόν (9,1 δισ. ευρώ συνολικά στην τετραετία), αλλά επιτρέπουν και  τα αναγκαία  πρωτογενή πλεονάσματα όλα τα επόμενα χρόνια.

Στον αντίποδα, με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού ή και δεδομένα των υπηρεσιών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, αμφισβητεί τις εκτιμήσεις του ΣΥΡΙΖΑ πως το προεκλογικό του πρόγραμμα δεν ξεπερνά σε κόστος τα 22 δισ. ευρώ στην τετραετία.

Ο κ. Σκυλακάκης εστιάζει σε μερικές μόλις εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ, που από μόνες τους  ανεβάζουν το «λογαριασμό» των παροχών στα 20 δισ. ευρώ το χρόνο,  ή περίπου 80 δισ. σε βάθος τετραετίας –χωρίς να συνυπολογιστούν και πολλές άλλες από τις 51 σελίδες του Προγράμματος!

Για παράδειγμα:

Πρώτο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): «Θεσμοθετούμε την ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή στο ύψος του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα. Στον δημόσιο τομέα οι μισθοί θα αυξηθούν άμεσα κατά 10%»

Το κόστος για το Δημόσιο φτάνει στα 8 δισ. ευρώ. Και αυτό διότι:

· Σύμφωνα με τα στοιχεία του Προϋπολογισμού, το κόστος των βασικών μισθών της Γενικής Κυβέρνησης ανέρχεται σε 13,1 δισ. ευρώ ετησίως. Συνεπώς, το ανωτέρω μέτρο στον δημόσιο τομέα κοστίζει 1,31 δισ. ευρώ, τον πρώτο χρόνο εφαρμογής.

·  Επιπλέον, σύμφωνα με τις προβλέψεις του πληθωρισμού που συμπεριλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, αυξάνεται λόγω τιμαριθμικής προσαρμογής σε 2 δισ. ευρώ για το 2ο έτος, 2,3 δισ. ευρώ για το 3ο έτος και 2,6 δισ. ευρώ για το 4ο έτος εφαρμογής.

Δεύτερο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): «Επαναφέρουμε τη 13η σύνταξη του 2019 (πλήρης για συντάξεις έως 500 ευρώ και ποσοστιαία για τα ανώτερα κλιμάκια)»

Συνολικά το κόστος φτάνει στα 5 δισ. ευρώ. Και αυτό διότι:

·   Το ετήσιο κόστος, σύμφωνα την Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους το 2018 (επί ΣΥΡΙΖΑ) είχε εκτιμηθεί σε 830 εκατ. ευρώ.

·   Με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του 2019, ανέρχεται σε 982 εκατ. ευρώ ετησίως.

·   Ο κύριος Αλέξης Τσίπρας, σε τηλεοπτική συνέντευξη στον Αντέννα (28/4 ώρα 09.39) ανέφερε ότι «θα είναι περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο».

·   Το μέτρο είναι άμεσης εφαρμογής εντός 50 ημερών από τις εκλογές. Άρα για τα έτη από το 2023 έως και το 2027 τα ποσά φτάνουν  ή ξεπερνούν τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τρίτο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Χορηγούμε την αύξηση του 7,5% για το 2023 σε όλους τους συνταξιούχους, ανεξαρτήτως της ύπαρξης προσωπικής διαφοράς.

Προφανώς εννοείται η αύξηση 7,75% που εφαρμόστηκε την 1η/1/2023 και όχι 7,5%. Η επίπτωσή της αγγίζει τα 5 δισ. ως το 2027. Και αυτό διότι:

·    το κόστος των κυρίων συντάξεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εισηγητικής Έκθεσης του Προϋπολογισμού (σελ. 168), ανήλθε σε 26 δισ. ευρώ το 2022.

·    συνεπώς, μια αύξηση 7,75% χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προσωπική διαφορά θα κόστιζε 2 δισ. ευρώ, αντί για 900 εκατ. ευρώ που ήταν το κόστος λόγω προσωπικής διαφοράς.

·   άρα το κόστος του μέτρου αυτού ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ άμεσα από φέτος, ενώ επαναλαμβάνεται ανά έτος ακόμα και αν δοθεί ποτέ καμία άλλη αύξηση ξανά.

·    συνολικά επομένως, ως το 2027 το κόστος ξεπερνά τα 4,5-5 δισ. ευρώ κατ’ελάχιστον.

Τέταρτο μέτρο (σελ. 4 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Μειώνουμε τον ΦΠΑ στα τρόφιμα στο 6%

Στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού (σελ. 95), προβλέπονται συνολικά έσοδα από ΦΠΑ 22,2 δισεκατ. ευρώ για το 2023. Σύμφωνα με την κατανομή των εσόδων από τα φορολογικά στοιχεία, τα έσοδα ΦΠΑ από τα τρόφιμα υπολογίζονται σε 2,8 δισ. ευρώ. Συνεπώς, μια μείωση από το 13% στο 6%, κοστίζει 1,5 δισ. ευρώ ετησίως, όσο αυτή διατηρείται –αν δεν πρόκειται για προσωρινό μέτρο και καταργηθεί όταν ξεπεραστεί η ακρίβεια.

Πέμπτο μέτρο (σελ. 31 προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ): Επιστροφή αναδρομικών 2,4 δισ. ευρώ σε 3 ετήσιες δόσεις

Το κόστος, όπως ακριβώς ανακοινώθηκε, ανέρχεται σε 2,4 δισ. συνολικά στη τετραετία.

Επιπλέον στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει σειρά άλλων μέτρων [ισόβια σύνταξη μητέρας, αύξηση αναπηρικών επιδομάτων, επιδομάτων στέγασης, μείωση ΕΦΚΑ kia ρυθμιζόμενων χρεώσεων (ΕΤΜΕΑΡ, ΥΚΩ), επιδοτήσεις στις ζωοτροφές και λιπάσματα klp] που ανεβάζει το ετήσιο κόστος τους.

Επιπλέον των ανωτέρω, στις σελίδες 25 και 26 αντίστοιχα του Προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ αναφέρονται τα ακόλουθα:

·  Ενίσχυση των προϋπολογισμών του ΕΣΥ και του ΕΟΠΥΥ, με τελικό στόχο τη σύγκλιση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο στις δημόσιες δαπάνες υγείας (7,5% του ΑΕΠ).

·  Αύξηση της χρηματοδότησης για την εκπαίδευση στο 5% του ΑΕΠ.

Τι σημαίνει αυτό δημοσιονομικά;  

Με μια αναγωγή βρίσκει κανείς ότι:

* το ΑΕΠ του 2023 υπολογίζεται, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, σε 221,4 δισ. ευρώ το 2023 και οι δαπάνες Υγείας, σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού (σελ. 89) ανέρχονται σε 11,9 δισ. ευρώ.  Άρα για να προσεγγίσουν το 7,5% του ΑΕΠ, απαιτούνται αυξήσεις 4,7 δισ. ευρώ ετησίως.

* αντίστοιχα, οι δαπάνες εκπαίδευσης υπολογίζονται σε 6,7 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού (σελ. 89), συνεπώς μια αύξηση στο 5% του ΑΕΠ σηματοδοτεί επιπλέον δαπάνες 4,3 δισ. ευρώ.

* συνεπώς, και μόνες αυτές οι δύο προβλέψεις του Προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ κοστίζουν επιπλέον έως 9 δισ. ευρώ ετησίως, ή συνολικά πάνω από 35 δισ. στην προσεχή τετραετία..

Για όλα  τα παραπάνω όμως, βάσει κανόνων ΕΕ, θα πρέπει να εξασφαλιστεί και αντίστοιχος δημοσιονομικός χώρος, ώστε παράλληλα με τις παροχές να «βγαίνουν» και συνεχή πρωτογενή πλεονάσματα, τουλάχιστον 2% του ΑΕΠ ετησίως στα επόμενα χρόνια.

Ωστόσο, με βάση τα παραπάνω, ο κ.Σκυλακάκης δήλωσε πως «το συνολικό κόστος του Προγράμματος ΣΥΡΙΖΑ ανέρχεται σε πάνω από 20 δισ. ευρώ ετησίως, κόστος μόνιμο που βαίνει αυξανόμενο τα επόμενα έτη, τη στιγμή που ο δημοσιονομικός χώρος προβλέπεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ για το επόμενο έτος και 2 δισ. ευρώ το 2025».

Διαβάστε ακόμη

Η μονιμότης του Αλέξη, η καλή χαρά του Σαμαρά, το νέο ομολογιακό του Ιωάννου, το Hub του Ελληνικού και το «γιοκ» της Absolute

Βιργινία Βεντουράκη: Μετά τη βίλα στην Τήνο, στο σφυρί και η μεζονέτα στη Φιλοθέη

Ώρα ντιμπέιτ: Πού θα εστιάσουν οι πολιτικοί αρχηγοί στην τηλεμαχία των έξι

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ