Σημαντικές ανακατατάξεις αλλά και μία επερχόμενη σκληρή μάχη για την επικράτηση διαφαίνονται στον ορίζοντα της αγοράς αθλητικών ειδών στη χώρα μας, έπειτα από την «ηχηρή» είσοδο στην Ελλάδα της βρετανικής πολυεθνικής JD Sport Fashion Ltd μέσω της εξαγοράς του 80% της Cosmos Sport της οικογένειας Τσικνάκη.

Η πολυεθνική, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου (LSE), με κύκλο εργασιών πέρυσι 6,11 δισ. στερλίνες και περίπου 35.000 υπαλλήλους παγκοσμίως, θα επιχειρήσει να «πατήσει» πάνω στις βάσεις που δημιούργησε ο Μιχάλης Τσικνάκης και η οικογένειά του διεκδικώντας ακόμα πιο δυναμικά μεγαλύτερο μερίδιο από τα περίπου 500 εκατ. ευρώ που τζιράρει η συγκεκριμένη αγορά στη χώρα και η οποία καταγράφει σημαντικό ποσοστό ανάπτυξης μετά το ξέσπασμα της πανδημίας.

Ερχεται να ενισχύσει έτι περαιτέρω μια τάση συγκέντρωσης που ήδη διαφαίνεται στην αγορά μετά την αλλαγή πλεύσης των μεγάλων κατασκευαστριών εταιρειών, όπως η Adidas και η Nike, οι οποίες στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής τους είτε επιδιώκουν μεγαλύτερη ανάπτυξη των δικών τους δικτύων λιανικής είτε περιορίζουν τους πελάτες χονδρικής, διατηρώντας μόνο «μεγάλους παίκτες», ή συνδυασμός και των δύο.

Εάν σε αυτό προστεθεί και το γεγονός της μεγάλης διαταραχής της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, όπου κάθε κατάστημα και κάθε αλυσίδα πρέπει να έχει τα απαραίτητα ταμειακά διαθέσιμα και «ισχυρές πλάτες» και προσβάσεις για να μην έχει σοβαρές και αναντικατάστατες ελλείψεις από τα ράφια, τότε αυτομάτως μπορούμε να μιλήσουμε για «ευθυγράμμιση» όλων εκείνων των συνθηκών που θα βγάλουν πολλούς μικρούς και θα επανακαθορίσουν την αγορά με βάση και τις νέες καταναλωτικές συνθήκες. «Δυστυχώς φαίνεται ότι θα πάμε σε ολιγοπωλιακές καταστάσεις στην αγορά. Δεν ξέρω πώς οι μικροί θα αντέξουμε στις νέες συνθήκες στις οποίες καλούμαστε να λειτουργήσουμε. Και σε αυτούς βάζω και τον εαυτό μου», λέει στο «business stories» ιδιοκτήτης τεσσάρων καταστημάτων αθλητικών ειδών στο κέντρο της Αθήνας.

«Εχω την εντύπωση ότι πλέον μπαίνουμε σε μια εποχή όπου Nike και Adidas θα ακολουθήσουν πιο έντονα το παράδειγμα της Admiral, στήνοντας αποκλειστικά δικά τους δίκτυα και απλά θα υπάρχουν δυο-τρεις μεγάλες αλυσίδες που θα καλύπτουν το σύνολο των αθλητικών ειδών και ετικετών», εξηγεί παράγοντας της αγοράς με πολυετή θητεία σε γνωστή αλυσίδα του κλάδου. Κάτι βέβαια που σημαίνει ότι η «μάχη» που φαίνεται πως πλέον φουντώνει δεν θα αφορά μόνο τους μικρούς αλλά και τους μεγάλους, που θέλουν είτε να διατηρήσουν είτε να πλασαριστούν καλύτερα σε μία αγορά που φαίνεται πως αλλάζει.

Σε αυτή τη «μάχη» λοιπόν που ξεκινά, εκτός των πολυεθνικών, τα προϊόντα των οποίων κυριαρχούν, υπάρχουν 5+2 βασικοί παίκτες. Οι δύο πλέον προφανείς, μιας και αποτελούν και τον μεγαλύτερο προμηθευτή της αγοράς, είναι η Adidas και η Nike, οι οποίες και στο δίκτυο της λιανικής χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό franchisees. Η πρώτη έχει ως master franchisee την American Marine του γνωστού επιχειρηματία Σάμι Φάις και η δεύτερη τον ιταλικό όμιλο Percassi του επιχειρηματία Αντόνιο Περκάσι. Σημειωτέον πως οι δύο τελευταίοι επιχειρηματίες συνεργάζονται υπό την έννοια ότι ο όμιλος Fais έχει τα δικαιώματα στην Ελλάδα της αλυσίδας καλλυντικών Kiko Milano, της οποίας ιδιοκτήτης είναι ο όμιλος Percassi…

Από εκεί και έπειτα είναι η Intersport του ομίλου Fourlis, που σήμερα θεωρείται ο leader στη λιανική των αθλητικών ειδών. Επειτα είναι η Cosmos Sport, η οποία πλέον θα αποτελέσει το «όχημα» της JD Sport στη χώρα μας. Τρίτος «παίκτης» εμφανίζεται η Διεθνής Αθλητική Μονοπρόσωπη ΕΠΕ του Τάκη Παναγάκου, η οποία διαχειρίζεται τα σήματα Admiral, Kappa, Starter κ.ο.κ. και διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο λιανικής. Τέλος είναι και η περίπτωση της Zakcret της οικογένειας Χαϊκάλη, η οποία ξεκίνησε από την επαρχία και αναδείχθηκε στα χρόνια της κρίσης επενδύοντας αρκετά στην ψηφιακή προσέγγιση.

Βασίλης Φουρλής – όμιλος Fourlis / Ευάγγελος Μπάτρης – Intersport Athletics

Η προσαρμογή και οι επενδύσεις του leader

Ως η μεγαλύτερη ελληνική επιχείρηση στον τομέα της αθλητικής ένδυσης και υπόδησης εμφανίζεται η Intersport Athletics Α.Ε. του ομίλου Fourlis, η οποία και αναπτύσσεται μέσω των σημάτων Intersport και The Athlete’s Foot. Αποτελώντας τον leader της αγοράς εδώ και τουλάχιστον 15 χρόνια η αλυσίδα, υπό τον πρόεδρο Βασίλη Φουρλή και τον διευθύνοντα σύμβουλο Ευάγγελο Μπάτρη, μετρά 121 καταστήματα σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τουρκία και Κύπρο. Στην Ελλάδα διαθέτει 53 καταστήματα Intersport και 14 καταστήματα The Athlete’s Foot.

Η εταιρεία ενεργοποίησε λίγο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας μια σειρά από επενδυτικά έργα για την ενίσχυση της ψηφιακής παρουσίας της και τη στροφή της σε ένα πολυκαναλικό μοντέλο προώθησης πωλήσεων. Ως αποτέλεσμα τα lockdowns τη χρονιά της πανδημίας είχαν σημαντικό κόστος γι’ αυτήν επιτρέποντας παράλληλα στις νέες δυνάμεις, όπως η Cosmos Sport και Zakcret να κερδίσουν σημαντικό έδαφος στην αγορά. Χαρακτηριστικά, οι πωλήσεις του κλάδου λιανικής αθλητικών ειδών του ομίλου Fourlis μειώθηκαν πέρυσι κατά 22,6% στα 127 εκατ. ευρώ, το συνολικό EBITDA του κλάδου έφθασε στα 14,3 εκατ. ευρώ έναντι 28,2 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ παρουσίασε ζημίες προ φόρων 13,6 εκατ. ευρώ έναντι κερδών προ φόρων 3,7 εκατ. ευρώ.

Στο διάστημα αυτό, ωστόσο, η εταιρεία του ομίλου Fourlis φρόντισε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες. Θέσπισε το store fulfilment για την εξυπηρέτηση όλων των καταστημάτων Intersport και Athlete’s Foot, ενώ υλοποιεί και την επένδυση για τη δημιουργία νέου αυτοματοποιημένου κέντρου logistics στα Οινόφυτα, από το οποίο θα εφοδιάζονται καθημερινά τα 120 καταστήματα και οι online παραγγελίες. Κάτι που ήδη μέσα στο 2021 έχει βοηθήσει στην ανάκαμψη της αλυσίδας.

Μιχάλης Τσικνάκης – Cosmos Sport / Πίτερ Κάουγκιλ – JD Sports Fashion

Ο «νέος» ρυθμιστής στην επόμενη μέρα της αγοράς

Η Cosmos Sport, που ίδρυσε η οικογένεια Τσικνάκη, με έδρα την Κρήτη, αποτελεί ένα πολύ επιτυχημένο παράδειγμα omnichannel retailer με ισορροπία και συνέργειες μεταξύ φυσικών καταστημάτων και ηλεκτρονικού εμπορίου. Σήμερα λειτουργεί συνολικά 61 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο (θα γίνουν 66 ως το τέλος της χρονιάς), κάτω από 4 omnichannel retail brands (Cosmos Sport, Sneaker10, Slamdunk, Sportsfactory) και τα αντίστοιχα πρωτοπόρα ηλεκτρονικά καταστήματά τους. Είναι ενδεικτικό πως η εταιρεία έχει καταφέρει, παρά την κατακόρυφη αύξηση των φυσικών καταστημάτων της, να εξακολουθεί να πιάνει το 50% των πωλήσεών της μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου! Εφόσον, δε, επιβεβαιωθεί η εκτίμηση για 80 εκατ. ευρώ τζίρο το 2021, αυτό οδηγεί σε περίπου 40 εκατ. ευρώ τζίρο από το ηλεκτρονικό εμπόριο…

Κι αυτό όχι τυχαία, μιας και ο διευθύνων σύμβουλος Μιχάλης Τσικνάκης με τα αδέλφια του, που έχουν αναλάβει τις τύχες της οικογενειακής επιχείρησης τα τελευταία περίπου 20 χρόνια, κατάφεραν, επενδύοντας σε διαφορετικά concepts, με μια φρεσκάδα στην επικοινωνία και την αξιοποίηση των social media, να συνδεθούν με τις νεότερες γενιές και να δημιουργήσουν αξία στο brand τους. Σημειωτέον πως πέρυσι οι πωλήσεις της Cosmos Sport κινήθηκαν ανοδικά, παρά τα lockdowns, και έφθασαν στα 51,87 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων στα 693.772 ευρώ έναντι κερδών 2.254.074 ευρώ που ήταν στη χρήση του 2019.

Πλέον με την είσοδο της JD Sports, της οποίας διοικητικός ηγέτης είναι ο Πίτερ Κάουγκιλ, η Cosmos Sport βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση για να καθορίσει εν πολλοίς και την επόμενη μέρα της αγοράς. Η δε JD Sports αποκτά τη δυνατότητα να ανοίξει και δικά της καταστήματα στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο.

Χρήστος Μπεληγιάννης – Nike Retail / Antonio Percassi – Percassi Group

Νέα προσέγγιση για τη «νίκη»

Το 2022 θα είναι το έτος της νέας στρατηγικής που έχει εξαγγείλει η Nike με αντίκτυπο και στην ελληνική αγορά. Πρώτα απ’ όλα η εταιρεία «μαζεύει» τη χονδρική της για «λίγους και καλούς πελάτες» επιχειρώντας να διοχετεύει με πιο κεντρικό τρόπο τα προϊόντα της. Ως αποτέλεσμα αφήνει εκτός των απευθείας πωλήσεων τους μικρούς επαγγελματίες. Αφετέρου ετοιμάζεται για «αντεπίθεση» στη λιανική στη χώρα μας μέσω του ιταλικού ομίλου Percassi.

Ο τελευταίος έχει αναλάβει να αναπτύξει και στη χώρα μας μέσω franchise το δίκτυο καταστημάτων Nike μετά τη λήξη του συμβολαίου με τη Folli Follie. Συνολικά, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της πολυεθνικής, υπάρχουν σήμερα 36 καταστήματά της επί ελληνικού εδάφους. Η πολυεθνική διαθέτει δύο θυγατρικές στη χώρα μας, τη Nike Retail ΕΠΕ, όπου ως συνδιαχειριστής εμφανίζεται ο Χρήστος Μπεληγιάννης.

Η συγκεκριμένη εταιρεία εμφανίζεται να διαθέτει 6 καταστήματα πετυχαίνοντας στη χρήση 1/6/19-31/5/20 τζίρο 33,35 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πάντως πως ο πολλαπλάσιος τζίρος από τη χονδρική δεν μπορεί να φανεί με δεδομένο ότι οι τιμολογήσεις γίνονται προς εταιρεία της NIKE με έδρα την Ολλανδία. Επίσης στη χώρα μας υπάρχει και η Nike Hellas, που έχει ως αντικείμενο τις υπηρεσίες διαφήμισης και marketing του προϊόντος. Ο κύκλος εργασιών της συγκεκριμένης εταιρείας ήταν περίπου 5 εκατ. ευρώ.

Θεόδωρος Καραντζούλης – Adidas Hellas

Το βάρος στη χονδρική αλλά και επέκταση δικτύου καταστημάτων μέσω του franchise

H Adidas Hellas, με επικεφαλής τον Θεόδωρο Καραντζούλη, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιοποιημένες οικονομικές καταστάσεις είχε το 2019 κύκλο εργασιών 142,18 εκατ. ευρώ μέσα από τα 12 καταστήματα λιανικής που διαθέτει αλλά -κυρίως- μέσω του χονδρεμπορίου των προϊόντων adidas και Reebok προς franchisees και ανεξάρτητα καταστήματα, που αποκτά κυρίως από την adidas International Trading BV.

Σημειωτέον πως master franchisee για την ελληνική αγορά είναι η American Marine του επιχειρηματία Σάμι Φάις. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1995 με αντικείμενο την εισαγωγή και εμπορία αθλητικών ειδών, είναι κατά 100% θυγατρική της Adidas AG και το 2019 είχε κέρδη μετά τους φόρους ύψους 1,71 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο χονδρικής «μάχεται» με τη Nike για τη διατήρηση της ηγετικής θέσης.

Παναγιώτης Παναγάκος – Διεθνής Αθλητική Μονοπρόσωπη

Σημαντική δύναμη στην αγορά με «όχημα» το σήμα των Admiral και Kappa

Σημαντική δύναμη στον χώρο επίσης θεωρείται η Διεθνής Αθλητική Μονοπρόσωπη ΕΠΕ του Παναγιώτη (σ.σ. Τάκη) Παναγάκου, η οποία διαχειρίζεται τα σήματα Admiral, Kappa, Starter κ.ο.κ. Ο κ. Παναγάκος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και πρωτοπόρος για την εποχή του, με δεδομένο πως κατάφερε με όχημα τα δικαιώματα, τα σήματα και τις αποκλειστικότητες που εξασφάλισε από διεθνείς ανταγωνιστικές μπράντες να χτίσει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα λιανικής.

Ο πρώην διεθνής διαιτητής του πόλο κατάφερε από ένα μικρό κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας 45 χρόνια πριν, σήμερα να «μετρά» 117 καταστήματα μόνο στην Ελλάδα με την ταμπέλα της Admiral και δύο e-shops. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, το 2019 είχε κύκλο εργασιών 54,47 εκατ. ευρώ, κέρδη μετά τους φόρους περίπου 882.000 ευρώ και απασχολούσε 738 άτομα προσωπικό.

Τιμόθεος Χαϊκάλης – Zakcret

Ανερχόμενη δύναμη που «έλαμψε» μέσα στη δεκαετή κρίση

Στα χρόνια της κρίσης αναπτύχθηκε σημαντικά και η Zackret της οικογένειας Χαϊκάλη φθάνοντας το 2019 να τζιράρει 26,2 εκατ. ευρώ. Το πρώτο κατάστημα της Zackret άνοιξε το 1975 στο Γαλάτσι, στη Λ. Βεΐκου. Μία επένδυση του Ζακυνθινού επιχειρηματία Διονύση Χαϊκάλη και της συζύγου του με καταγωγή από την Κρήτη, Νικολέτας (σ.σ.: το όνομα της εταιρείας είναι σύνθεση των ονομάτων Ζάκυνθος και Κρήτη).

Πλέον η αλυσίδα αριθμεί 20 καταστήματα και διαθέτει το ομώνυμο e-shop. Τα ηνία της διοίκησης κρατά ο γιος του ζεύγους, Τιμόθεος Χαϊκάλης. Αυτός αποφάσισε τη στροφή στις νέες τεχνολογίες και στην καινοτομία, δημιουργώντας ένα από τα σημαντικότερα eshops στον χώρο της αθλητικής ένδυσης.

Σάμι Φάις – Όμιλος Fais

Ο γνωστός επιχειρηματίας διεκδικεί περισσότερα μέσω Under Armour, Adidas και Puma

Αποτελεί εμβληματική φυσιογνωμία στην αγορά των αθλητικών ειδών συνδέοντας το όνομά του με το ισχυρό «μπάσιμο» των μεγάλων πολυεθνικών όταν είχε την αποκλειστική αντιπροσωπεία της Nike. Πλέον ο επιχειρηματίας Σάμι Φάις μέσω του ομίλου Fais διεκδικεί και πάλι ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς αθλητικών ειδών έχοντας συνεργασία με τρεις σημαντικούς πολυεθνικούς παίκτες: την Under Armour, την Adidas και την Puma. Συγκεκριμένα η εταιρεία του ομίλου Fais, American Marine, αποτελεί σήμερα τον master franchisee της Adidas στη χώρα μας αναπτύσσοντας καταστήματα λιανικής με το σήμα της γερμανικής εταιρείας (διαθέτει σήμερα 8).

Η εταιρεία, που διαχειρίζεται και τις δραστηριότητες των σκαφών αναψυχής του ομίλου, είχε το 2019, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, κύκλο εργασιών 13,88 εκατ. ευρώ. Επίσης η εταιρεία Sportswind έχει την αποκλειστικότητα εισαγωγής και διανομής προϊόντων της Puma αναπτύσσοντας παράλληλα δίκτυο καταστημάτων λιανικής, που αποτελείται σήμερα από 11 καταστήματα με το σήμα της πολυεθνικής. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας, που παράλληλα είναι master franchisee της ισπανικής φίρμας «MANGO» και έχει την αποκλειστικότητα πώλησης της φίρμας μοτοσυκλετών «INDIAN MOTORCYCLES», είχε κύκλο εργασιών το 2019 23,91 εκατ. ευρώ. Τα τελευταία χρόνια μία τρίτη εταιρεία του ομίλου, η Unlimited Sport, έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα εισαγωγής και πωλήσεων των προϊόντων τής δυναμικά αναπτυσσόμενης αμερικανικής πολυεθνικής Under Armour. Με το σήμα της τελευταίας λειτουργεί σήμερα 6 καταστήματα. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το 2019 ήταν 19,11 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε ακόμα: 

Ελληνικός τουρισμός: Πάνω από 7,5 δισ. τα έσοδα το τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου – Στο 71% του 2019

Γιώργος Κοσκωτάς: Πώς ζει σήμερα ο άνθρωπος που συγκλόνισε την Ελλάδα με το μεγαλύτερο σκάνδαλο της Μεταπολίτευσης (pics)

Ενέργεια: Πόσο ακρίβυναν καύσιμα – θέρμανση σε Ελλάδα και Ευρώπη – Συγκριτικό τεστ σε ένα infographic