Επιχειρήσεις

ΑΒΑΞ: Επιστροφή στη Μέση Ανατολή με μεγάλα έργα σε Κατάρ, Ιορδανία και Λιβύη

  • Μαριάννα Τζάννε


Η νέα στρατηγική και η μετάθεση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου το Φθινόπωρο

Το δικό της success story στην περιοχή της Μέσης Ανατολής απαλλαγμένη από τα βάρη της μητρικής εταιρείας J&P Overseas που από τον περασμένο Νοέμβριο έχει τεθεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, επιδιώκει η ΑΒΑΞ με την στήριξη της οικογένειας Ιωάννου.

Σημείο αναφοράς του κατασκευαστικού ομίλου αποτελεί η τεχνογνωσία και η εμπειρία που απέκτησε τις δυο προηγούμενες δεκαετίες στις χώρες του περσικού κόλπου, χτίζοντας νέες βάσεις στον αραβικό κόσμο που εξακολουθεί να προσφέρει μεγάλης κλίμακας έργα.

Όπως αναφέρθηκε χθες στο πλαίσιο της τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων από τον Αντιπρόεδρο της εταιρείας και εντεταλμένο σύμβουλο κ. Κωνσταντίνο Κουβαρά, πέρσι ήταν έτος στασιμότητας στις κατασκευές. «Τα έσοδα των εταιρειών δεν παρουσίασαν ουσιαστική μεταβολή και η συμπίεση των περιθωρίων κέρδους οδήγησε σε ζημιογόνα αποτελέσματα για τις περισσότερες εταιρείες.

Στις σημαντικές καθυστερήσεις προστέθηκαν και οι ενστάσεις στα ζητήματα ανταγωνισμού». Όπως αναφέρθηκε ούτε το 2019 θα είναι καλύτερο καθώς η προσφορά νέων έργων είναι περιορισμένη.

Το κλίμα, όπως αναλύθηκε  μπορεί να αλλάξει με τα  έργα του εξωτερικού και κυρίως με έργα από τον χώρο της ενέργειας στην Μέση Ανατολή και τον αραβικό κόσμο μέσω της θυγατρικής AVAX Middle East.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου η ΑΒΑΞ έχει ήδη κινηθεί στρατηγικά σε τρεις κατευθύνσεις: την εξαγορά εταιρειών της J&P Overseas στο εξωτερικό, στην απόκτηση και την ολοκλήρωση έργων που συμμετείχε σε κοινοπραξίες με το μητρικό όμιλο και στην διεκδίκηση νέων συμβάσεων.

Στην ΑΒΑΧ έχουν ήδη ενσωματωθεί οι εταιρείες Conspel Construction Specialist Limited, Qatar WLL, Abu Dhabi J&P LLC και η PSM Suppliers Limited στην περιοχή της Λιβύης. Η τελευταία εκτελεί δύο ξεχωριστές συμβάσεις για ενεργειακό έργο στο κοίτασμα πετρελαίου Faregh της Λιβύης, με πελάτη την τοπική πετρελαϊκή εταιρεία WAHA. Το έργο βρίσκεται σε τελικό στάδιο περάτωσης, με εκτιμώμενη ολοκλήρωση εντός του 2019.
Όπως αναφέρθηκε χθες από τον Πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου κ. Χρίστο Ιωάννου οι εταιρείες αυτές διαθέτουν χρέη ύψους 50 εκ. ευρώ αλλά και assets. Το τίμημα όπως ειπώθηκε ήταν χαμηλότερο από την καθαρή τους αξία. Ειδικά για την Conspel, η οποία διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο έργων ύψους 1 δις. δολαρίων τονίστηκε ότι ανήκει στην κατηγορία ενός περιορισμένου αριθμού εταιρειών με μεγάλη τεχνογνωσία σε ηλεκτρομηχανολογικά έργα στην Μέση Ανατολή. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων της εταιρείας ανέρχεται σε 350 εκ. δολάρια.

Γιατί μετατίθεται η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου

Χθες η διοίκηση της ΑΒΑΞ εξήγησε και τους λόγους που δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα η προγραμματισμένη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 20 εκ. ευρώ. Όπως αναφέρθηκε η εκκαθάριση της J&P Overseas δημιούργησε κινδύνους και αβεβαιότητες για την εκτέλεση έργων, εμποδίζοντας την σύνταξη του ενημερωτικού δελτίου. Το αποτέλεσμα ήταν να παρέλθει η προθεσμία υλοποίησης της αύξησης, η οποία ανανεώθηκε στις αρχές του 2019. Καθώς όμως δεν έχουν συμβασιοποιηθεί οι αλλαγές στα κοινοπρακτικά σχήματα, η αύξηση κεφαλαίου θα χρειαστεί νέα εντολή και μετατίθεται για τον προσεχή Οκτώβριο. Όπως επισημάνθηκε πάντως, θα γίνει με τους ίδιους όρους (0,30 ευρώ ανά μετοχή) και οι μέτοχοι δεσμεύονται για την υλοποίησή της ενώ έχουν ήδη καταβάλλει 16 εκατ. ευρώ.

Τα έργα του εξωτερικού

Σε ό,τι αφορά τα έργα που είχε αναλάβει κοινοπρακτικά με την J& Overseas σύμφωνα με την ενημέρωση του διοικητικού συμβουλίου προχωρούν ως εξής:

-Στο Κατάρ, συνεχίζεται η ολοκλήρωση των δύο δημόσιων έργων οδοποιίας, συνολικής αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων.

Επίσης, σε στάδιο υλοποίησης με 53% του έργου να έχει ήδη εκτελεστεί, είναι η κατασκευή του υπερσύγχρονου «Education City Stadium», το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου της FIFA του 2022 στο Κατάρ.

Η ΑΒΑΞ προχώρησε στην υπογραφή δύο συμπληρωματικών συμβάσεων για την αναμόρφωση του σταδίου, ώστε μετά το Παγκόσμιο Κύπελλο, να αποτελέσει τη βασική αθλητική εγκατάσταση του εκπαιδευτικού συγκροτήματος μέσα στο οποίο κατασκευάζεται.

Η συνολική αξία του έργου αγγίζει τα 646 εκατομμύρια, ενώ η ΑΒΑΞ είναι πλέον μέτοχος πλειοψηφίας, με ποσοστό 74%, το οποίο αναμένεται να διαμορφωθεί σε 100%.

Στην Ιορδανία υπέγραψε επέκταση της σύμβασης με το διεθνές αεροδρόμιο Queen Alia, για την αναβάθμιση του συστήματος διαχείρισης αποσκευών, συνολικής αξίας 51 εκατομμυρίων ευρώ και συμμετοχή 50% για την ΑΒΑΞ.
Επιπλέον, υλοποιεί το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο που έχει αναλάβει ποτέ ελληνικός όμιλος, ένα σταθμό ενέργειας 1.500MW, στα περίχωρα της Βαγδάτης, στο Ιράκ.

Παράλληλα η εταιρεία αναμένει την υπογραφή της σύμβασης υλοποίησης της γραμμής διασύνδεσης φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), προϋπολογισμού 145 εκατομμυρίων ευρώ. Έχει επίσης κερδίσει το οδικό έργο για την κατασκευή του τμήματος Duboka – Šparagovići/Zaradeze, έναντι 62,3 εκατομμυρίων στην Κροατία και την κατασκευή του εμβληματικού συγκροτήματος ξενοδοχείου και καζίνο «City of Dreams Mediterranean» στη Λεμεσό, που της ανατέθηκε πρόσφατα μαζί με την ΤΕΡΝΑ, συνολικού προϋπολογισμού 270 εκατομμυρίων ευρώ.

Στην Ελλάδα η εταιρεία διεκδικεί έργα όπως η Γραμμή 4 του Μετρό, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης και τα Σχολικά Κτίρια Κρήτης (Έργο ΣΔΙΤ), για τα οποία έχει καταθέσει οικονομική προσφορά.

Σε εξέλιξη είναι επίσης, το έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Ηλεία, το οποίο η ΑΒΑΞ ανέλαβε πρόσφατα, ως μέρος της κοινοπραξίας «Μεσόγειος – AVAX – ΑΑΓΗΣ».

Σε ό,τι αφορά τις παραχωρήσεις ο όμιλος διατηρεί ενεργές 18 παραχωρήσεις σε υποδομές συγκοινωνιών, χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, μαρίνες και σχολικά κτήρια. Συγκεκριμένα, η ΑΒΑΞ συμμετέχει με 34,21% στην Αττική Οδό, 20,53% στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, 15,0% στο Μορέα, 23,61% στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, 19,1% στην Ολυμπία Οδό, 100% σε ΣΔΙΤ Σχολείων Αττικής και με 33,5% στη Μαρίνα Λεμεσού στην Κύπρο.

Σε ό,τι αφορά τα μερίσματα της Αττικής Οδού και της Γέφυρας όπως αναφέρθηκε χθες χρησιμοποιούνται για να εξοφληθούν τα δύο μεγάλα ομολογιακά δάνεια που έχει η εταιρεία. «Αυτά είναι πλήρως εξασφαλισμένα και ανέρχονται σε 350 εκατ. ευρώ και θα εξοφληθούν το 2024- 2025. Επιπλέον 150 εκατ. ευρώ με άλλες εξασφαλίσει θα εξοφληθούν μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια».

Από τις παραχωρήσεις που είναι ήδη ώριμες και σε πλήρη λειτουργία αναμένονται μερίσματα της τάξεως του 1,15 δισεκατομμυρίου ευρώ, έως το 2043, σύμφωνα με τα τρέχοντα οικονομικά μοντέλα.
Η εταιρεία σχεδιάζει την υποβολή προσφορών για οδικά έργα ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, οδικό έργο παραχώρησης στην Κύπρο, δημόσιο σιδηροδρομικό έργο και οδική σήραγγα στη Σλοβενία, καθώς και άλλα ενεργειακά έργα.