Τα πρώτα διστακτικά χαμόγελα στο λιανεμπόριο φαίνεται ότι έφερε η φετινή θερινή εκπτωτική περίοδος μιας και λίγο η διάθεση του κόσμου για ψώνια μετά τα παρατεταμένα lockdown, μία η καλύτερη τουριστική κίνηση βοήθησαν στο να αυξηθούν οι φετινές πωλήσεις για ένα τμήμα της αγοράς, όπως πιστοποιούν δύο ξεχωριστές έρευνες που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.

Η μία είναι του ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ και είναι πανελλαδική και η άλλη του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο και αφορά την αγορά της πρωτεύουσας.

Αμφότερες κατέδειξαν ότι πάνω απ’ το 30% των εμπόρων δήλωσαν αύξηση των πωλήσεων τους σε σχέση με πέρυσι, αν και σε ένα σημαντικό βαθμό οι δυσκολίες και οι ανησυχίες για το υπόλοιπο τμήμα της αγοράς παραμένουν.

Η έρευνα της ΕΣΕΕ

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, απ’ την έρευνα που διεξήγαγε τηλεφωνικά σε δείγμα 250 συμμετεχόντων, «διαφαίνεται μια σχετική ομαλοποίηση της κατάστασης της αγοράς και τάσεις επιστροφής στην κανονικότητα. Ωστόσο, καταγράφονται κλαδικές και περιφερειακές διαφοροποιήσεις. Η επισκεψιμότητα ήταν χαμηλότερη ιδιαίτερα στα μεγάλα καταστήματα οικιακού εξοπλισμού των αστικών κέντρων κάτι που ενισχύθηκε το τελευταίο δεκαήμερο, στοιχείο που θα μπορούσε να αποδοθεί στο ότι για πολλούς συνεχίζονται οι διακοπές. Αντίθετα περιοχές όπως το Νότιο Αιγαίο ή η Κρήτη -εκεί δηλαδή που η τουριστική κίνηση έδειξε μια ιδιαίτερη δυναμική- αλλά και στον κλάδο ένδυσης & υπόδησης, το λιανικό εμπόριο παρουσίασε μια πιο θετική δυναμική».

Γι αυτό εξάλλου και η Συνομοσπονδία τονίζει πως «οι εξελίξεις στο λιανικό εμπόριο θα εξαρτηθούν τόσο από τα υγειονομικά δεδομένα όσο και από τη χρονική συγκυρία απόσυρσης των μέτρων στήριξης».

Τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας είναι τα ακόλουθα:

• Η αίσθηση των εμπόρων για την κίνηση των θερινών εκπτώσεων πάντα σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια και τηρουμένων των ιδιαιτεροτήτων της κάθε περιόδου, είναι σχετικά θετικότερη.

• Βέβαια, το χρονικό διάστημα με το οποίο γίνεται η σύγκριση (καλοκαίρι 2020) η συρρίκνωση των πωλήσεων λόγω της πανδημίας του Covid-19 ήταν εξαιρετικά ισχυρή.

Μία στις τρεις επιχειρήσεις (34%) πραγματοποίησε υψηλότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

• Περίπου τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις παρουσίασαν πτώση του κύκλου εργασιών τους κατά τη διάρκεια των φετινών θερινών εκπτώσεων κάτι που υπογραμμίζει το μέγεθος των πιέσεων σε σημαντικό τμήμα επιχειρήσεων.

• Επομένως είναι περισσότερες οι επιχειρήσεις που για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, εντός της πανδημίας, παρουσιάζουν μείωση έναντι αυτών που καταφέρνουν να ανακάμψουν. Επομένως η αγορά θα χρειαστεί περαιτέρω στήριξη μέχρι την επιστροφή στην κανονικότητα και την ομαλοποίηση της λειτουργίας της.

• Επιπλέον, οι μισές επιχειρήσεις είχαν υψηλότερες αναμονές και περίμεναν καλύτερες επιδόσεις.

• Σε μία στις τρεις επιχειρήσεις (34%) από όσες πραγματοποίησαν αύξηση του κύκλου εργασιών, η τόνωση των πωλήσεων δεν ξεπέρασε το 10%. Στο ίδιο πλαίσιο σωρευτικά, για σχεδόν δύο στις τρεις επιχειρήσεις ο κύκλος εργασιών κινήθηκε μεν ανοδικά στις εκπτώσεις, αλλά δεν ξεπέρασε το 20%.

• Αντίστοιχα, για μία στις δύο επιχειρήσεις των οποίο ο κύκλος εργασιών κινήθηκε πτωτικά, η συρρίκνωση δεν υπερέβη το 20%. Η σχετικά βελτιωμένη εικόνα που εμφανίζεται συγκριτικά με τις θερινές εκπτώσεις του 2020 συνηγορούν υπέρ της επιβράδυνσης της πτώσης του τζίρου, μετά τη συντριπτική μείωση πέρυσι.

• Για την πλειονότητα των επιχειρήσεων (60%) η αγοραστική κίνηση είναι καλύτερη κατά το εκπτωτικό δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, συμπεριφορά που επαναλαμβάνεται συστηματικά όλα τα προηγούμενα έτη.

• Για έξι στις δέκα επιχειρήσεις (59%) ο Ιούλιος ήταν η καλύτερη περίοδος από πλευράς πραγματοποίησης πωλήσεων, εύρημα που παρατηρείται παραδοσιακά και αφορά κυρίως τις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων.

• Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε και η επισκεψιμότητα στα φυσικά καταστήματα αφού περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις σημείωσαν χαμηλότερη επισκεψιμότητα ακόμη και σε σχέση με πέρυσι, εξέλιξη που μπορεί να συνδέεται τόσο με το φόβο μετάδοσης της πανδημίας όσο και με την ευρύτερη αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων συναλλαγής.

Οι επιχειρήσεις έχουν εξοικειωθεί σε μεγαλύτερο βαθμό με το κόστος προσαρμογής της επιχείρησης εν μέσω της υγειονομικής κρίσης. Ως εκ τούτου, μία στις πέντε εκτιμά το κόστος προσαρμογής ως υψηλό ή πολύ υψηλό όταν πέρυσι οι επιχειρήσεις αυτές ήταν μία στις τρεις.

• Πλέον, δύο στις τρεις επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η χρήση μάσκας είτε επηρέασε θετικά, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη, είτε δεν επηρέασε καθόλου τη λειτουργία της επιχείρησης στο χώρο του καταστήματος. Η εικόνα αυτή είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με πέρυσι, και μάλιστα σε έναν κλάδο όπου η χρήση μάσκας τηρείται σχεδόν καθολικά.

• Σε ότι αφορά τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων εν μέσω πανδημίας, μία στις τρεις επιχειρήσεις θεωρεί πως πρέπει να διατηρηθεί η μείωση των μισθωμάτων (ενοικίων). Επίσης, μία στις επτά επιχειρήσεις δηλώνει την προτίμησή της για την επιστρεπτέα προκαταβολή και ακολουθούν οι υπόλοιπες κατηγορίες.

• Μεγάλη αποδοχή των εμβολίων παρατηρείται στον κλάδο αφού τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και το προσωπικό έχει εμβολιαστεί σε συντριπτικό βαθμό

Σε επίπεδο κλάδων, η εικόνα είναι μεικτή. Ο κλάδος των οικιακών συσκευών παρουσιάζει χειρότερη εικόνα χωρίς να παρατηρούνται έντονες διαφοροποιήσεις.

Αξιοσημείωτες διαφοροποιήσεις καταγράφονται ανά μεγάλη γεωγραφική περιοχή. Οι καλύτερες επιδόσεις στη νησιωτική χώρα αλλά και στη βόρεια Ελλάδα σχετίζονται με τον τουρισμό, ενώ στην Αττική οι κλιματολογικές συνθήκες και ο συνωστισμός φαίνεται ότι δεν λειτούργησαν θετικά προς την ενίσχυση της αγοράς (Διάγραμμα 13).

Η έρευνα του ΕΣΑ

Περίπου αντίστοιχη εικόνα προσφέρει και η έρευνα που διεξήγαγε ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας, που για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε με την συνεργασία του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών (ΑΣΟΕΕ) και την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γ. Μπάλτα. Σε αυτήν καλύτερο τζίρο στις θερινές εκπτώσεις δήλωσε το 34,8% των εμπόρων, ίδιο τζίρο δήλωσε το 30,3% και χειρότερο τζίρο δήλωσε το 33,9% των εμπόρων.

Συγκεκριμένα, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών αναφέρει, τα εξής συμπεράσματα:

– Τα μέλη του ΕΣΑ, κατά τη διάρκεια της συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου της έρευνας, επισήμαναν ότι ο τζίρος του Ιουλίου ήταν πολύ καλός, αλλά του Αυγούστου εξανέμισε τις όποιες προσδοκίες δημιουργήθηκαν, γιατί ο καύσωνας και η αρνητική ψυχολογία που επικράτησε λόγω των δασικών πυρκαγιών μείωσαν κατά πολύ τον τζίρο.

– Ειδικά ο τζίρος των καταστημάτων του κέντρου της Αθήνας επλήγη ανεπανόρθωτα από τις υψηλές θερμοκρασίες.

– Η πλειοψηφία των καταστημάτων του δείγματος (72,1%) ανήκουν στην κατηγορία Ένδυση – Υπόδηση – Αξεσουάρ – Αθλητικά είδη που έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο.

– 6 στα 10 σημεία πώλησης του δείγματος, λειτουργού στα όρια του Δ. Αθηναίων.

– Αναλόγως των συνθηκών, εμπνέουν συγκρατημένη αισιοδοξία οι απαντήσεις για τις πωλήσεις του 2021 σε σύγκριση το 2020, γιατί 1 στους 3 δήλωσε καλύτερο τζίρο το 2021 από το 2020 και αντίστοιχα η ίδια αναλογία ισχύει και για όσους δήλωσαν ίδιο και χειρότερο τζίρο».

– Οι πωλήσεις όμως του 2021 σε σύγκριση με το 2019 είναι αποκαρδιωτικές και αποτελούν ξεκάθαρη απόδειξη ότι η επαναφορά στην κανονικότητα έχει ακόμα πολύ δρόμο να διανύσει, γιατί 8 στους 10 δήλωσαν χειρότερα αποτελέσματα και ένα ισχνό ποσοστό του 2,4% δήλωσε καλύτερο τζίρο το 2021 σε σύγκριση με το 2019.

– Επιπροσθέτως οι καταστηματάρχες αξιολόγησαν αρνητικά τα αποτελέσματα της φετινής θερινής εκπτωτικής περιόδου, όταν μόνο 1 στους 10 την θεώρησε καλή ή πολύ καλή.

– Τέλος, ενθαρρυντικό είναι ότι 6 στους 10 δήλωσαν ότι διαθέτουν ψηφιακό κανάλι πωλήσεων καθώς και ότι ξεκίνησαν ή αύξησαν εντυπωσιακά τις ηλεκτρονικές τους πωλήσεις με αφορμή την πανδημία.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, στην ερώτηση πως κινήθηκαν οι πωλήσεις σε σχέση με το 2019, καλύτερο τζίρο δήλωσε το 2,4%, ίδιο τζίρο δήλωσε το 10,6% και χειρότερο τζίρο δήλωσε το 79,1%.

Αξιολογώντας το ταμειακό αποτέλεσμα της θερινής εκπτωτικής περιόδου, σε σχέση με τις προσδοκίες που είχαν:

– 8,2% των ερωτηθέντων θεώρησαν την περίοδο ως πολύ κακή

– 31,2% των ερωτηθέντων θεώρησαν την περίοδο ως κακή

– 49,4% των ερωτηθέντων θεώρησαν την περίοδο ως μέτρια

– 10,0% των ερωτηθέντων θεώρησαν την περίοδο ως καλή

– 1,2% των ερωτηθέντων θεώρησαν την περίοδο ως πολύ καλή.

Σχετικά με την ανάπτυξη της επιχείρησης ηλεκτρονικά, το 58,2% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι διαθέτουν κανάλι ψηφιακών πωλήσεων και το 41,8% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι δεν διαθέτουν κανάλι ψηφιακών πωλήσεων.

Διαβάστε ακόμα:

Επιστρέφουν στα ψηλά προ δεκαετίας οι δαπάνες των ξένων τουριστών στην Ελλάδα

ΣτΕ: «Μπλόκο» στο πάγωμα των υποχρεωτικών εμβολιασμών

«Στάμου» vs «Δημητρίου»: Η μάχη του ρυζόγαλου