Εντός του έτους αναμένεται να ληφθούν οι αποφάσεις για την αναχρηματοδότηση του ομολόγου των 670 εκ. ευρώ της Ελλάκτωρ το οποίο θα άρει τις δεσμεύσεις που προκαλούν εμπόδια στην ροή κεφαλαίων από τις ΑΠΕ και τις παραχωρήσεις και αυξάνουν το κόστος κεφαλαίου.

Χθες η διοίκηση του κατασκευαστικού ομίλου δεν έκρυψε ότι η αναχρηματοδότηση του ομολόγου που λήγει στο τέλος του 2024 θα είναι συνάρτηση και του κλίματος στις διεθνείς αγορές. Σήμερα, η ύπαρξη του ομολόγου κρατά «κρυφές» τις μεγάλες αξίες που παράγει η εταιρεία στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μολονότι το μέγεθος αλλά και ο μελλοντικός σχεδιασμός για την ανάπτυξη του πράσινου χαρτοφυλακίου δικαιολογούν την ύπαρξη ξεχωριστής εταιρείας.

Η ΕΛΤΕΧ Άνεμος υπήρξε ένας αυτόνομος επιχειρηματικός  βραχίονας της Ελλάκτωρ μέχρι το 2018, ο οποίος κλήθηκε να υποστηρίξει την χρηματοδότηση του ομίλου σε δύσκολους καιρούς με αποτέλεσμα να απορροφηθεί από την μητρική εταιρεία. Προηγουμένως υπήρξαν σχέδια από την τότε  διοίκηση Μπόμπολα -Κούτρα ακόμη και να πουληθεί.

Χθες ο διευθύνων σύμβουλος κ. Θύμιος Μπουλούτας ανέφερε ότι η δυναμική του τομέα των ΑΠΕ θα επανεξεταστεί εφόσον ολοκληρωθεί το θέμα με την αναχρηματοδότηση του ομολόγου, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να αποτελέσει ξεχωριστή επιχειρηματική οντότητα στο μέλλον.

Στα μέσα του 2019, η τότε διοίκηση Καλλιτσάντση είχε επιλέξει την αναδιάρθρωση χρέους του ομίλου Ελλάκτωρ μέσω της έκδοσης ομολόγου. Έτσι αποπληρώθηκε το σύνολο του τραπεζικού δανεισμού της θυγατρικής Ακτωρ, για να μην καταρρεύσει και να μπορέσει να αντλήσει νέα χρηματοδότηση στο μέλλον. Όμως η έκδοση του ομολόγου έγινε με δυσβάσταχτους όρους  για την Ελλάκτωρ αλλά και με την επιβολή ενεχύρου σε μια σειρά τομείς όπως οι ΑΠΕ και οι παραχωρήσεις.

Ο κ. Μπουλούτας ρωτήθηκε χθες κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους και για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ. Όπως δήλωσε αυτή την περίοδο η εταιρεία δεν χρειάζεται πρόσθετη χρηματοδότηση καθώς οι ανάγκες θα σταθμιστούν με βάση και την πορεία των έργων.

Η διοίκηση της εταιρείας έδειξε ικανοποιημένη από την πορεία των οικονομικών μεγεθών αναφέροντας ότι πέρσι υπήρξε σημαντική βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA), η οποία έφτασε τα 165 εκατ. από 34 εκατ. την προηγούμενη περίοδο.

Παράλληλα, ο όμιλος είχε θετικές λειτουργικές ταμειακές ροές 67 εκατ. ευρώ από αρνητικές ροές 24 εκατ. ευρώ το 2020, με μείωση του καθαρού δανεισμού στα 578 εκατ. από 800 εκατ. στην προηγούμενη χρήση. Η διοίκηση της Ελλάκτωρ ανέφερε ότι και στον τομέα των κατασκευών που αποτελεί σταθερά τα τελευταία χρόνια την Αχίλλειο πτέρνα του ομίλου, το τελευταίο τρίμηνο του 2021 οι λειτουργικές ζημιές από 113 εκατ. την προηγούμενη χρονιά ανήλθαν σε 5 εκατ. ευρώ.  Ο όμιλος παρουσίασε ζημιές μετά φόρων περί τα 40 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 168 εκατ. το 2020.

Η Ελλάδα και η Ρουμανία είναι οι χώρες που επικεντρώνεται η δραστηριότητα του ομίλου με τις κατασκευές να συνεισφέρουν το 51% των εσόδων. Το 25% είναι από τις Παραχωρήσεις, το 13% προέρχεται από τα έργα περιβάλλοντος και το 12% από τις ΑΠΕ.  Όπως αναφέρθηκε μέσα στην επόμενη πενταετία η Άκτωρ θα αφοσιωθεί στην εγχώρια αγορά.

Πέρσι η Ελλάκτωρ ανέλαβε νέα έργα 436 εκατ. ενώ προστέθηκαν έργα 228 εκατ. μέσα στη φετινή χρονιά και έχει αναδειχθεί ανάδοχος σε διαγωνισμούς ύψους 657 εκατ. ευρώ. Σήμερα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων ανέρχεται σε 2,5 δισ. ευρώ.

Ο κ. Μπουλούτας επιβεβαίωσε  ότι στον επικείμενο διαγωνισμό για την Αττική Οδό η Ελλάκτωρ θα διεκδικήσει την νέα σύμβαση μ την ΑΒΑΞ ενώ απέφυγε να σχολιάσει τις πληροφορίες που θέλουν στο σχήμα  και την γαλλική Ardian.

Τα νέα έργα

Ο επικεφαλής του ομίλου ανέφερε ότι η Ελλάκτωρ σκοπεύει να επενδύσει μέχρι το 2025 περίπου 100 εκατ. ίδια κεφάλαια σε έργα ΣΔΙΤ και άλλα 130 εκατ. σε έργα παραχώρησης. Το τελευταίο διάστημα όπως αναφέρθηκε έχουν δημοπρατηθεί ή αναμένεται να δημοπρατηθούν εντός διετίας νέα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων συνολικής αξίας άνω των τριών δισ. ευρώ.

Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η οποία όπως αναφέρθηκε διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο εν λειτουργία έργων παραχώρησης  έχει ήδη ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος  για τον άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη ύψους 251 εκατ. που υλοποιείται με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία που υπέβαλλε τη μοναδική προσφορά για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που επίσης υλοποιείται με ΣΔΙΤ.

Δύναμη πυρός οι ΑΠΕ

Η Ελλάκτωρ παραμένει ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ΑΠΕ στην Ελλάδα με 500 MW με στόχο μέχρι το 2025 να λειτουργήσει επιπλέον 730 MW. Σήμερα το pipeline της εταιρείας φτάνει το 1,5 GW.

Σε ότι αφορά την πορτογαλική EDPR, η συμφωνία αφορά την ανάπτυξη αιολικών πάρκων 496 MW στη Νότια Εύβοια. Επιπλέον ο όμιλος επεκτείνεται σε νέα αιολικά έργα σε Ηπειρο και Πελοπόννησο, πάρκα στη Θράκη, και δύο μονάδες αποθήκευσης (137 MW) σε Ήπειρο και Κεντρική Μακεδονία.

Σε ότι αφορά την REDS, η οποία αναπτύσσεται στον τομέα των ακινήτων, η εταιρεία διαθέτει το ανοικτό εμπορικό κέντρο Smart Park στα Σπάτα και έχει αναλάβει και την μαρίνα Αλίμου, η σύμβαση της οποίας ενεργοποιείται εντός του μήνα. Η REDS έχει αναλάβει την παραχώρηση και  αξιοποίηση του μεγάλου ακινήτου των 345 στρεμμάτων στις Γούρνες Ηρακλείου. Σχετικά με το πρώην οινοποιείο Καμπά, ο διευθύνων σύμβουλος της REDS Γ. Κωνσταντινίδης δήλωσε χθες πως είναι θέμα ημερών η παρουσίαση του αναλυτικού σχεδίου ανάπτυξης μετά τη μελέτη της Deloitte.

Διαβάστε ακόμη

Οι Μπάκοι προχωρούν με την Deloitte για τα κανάλια, η Τράπεζα Αττικής έγινε… κουβάρι, η Αρετσού ναυάγησε και η Nova πάει για ντέρμπι με την Cosmote

Πλειστηριασμοί: Το «φιλέτο» του Γκερέκου και τα 50 στρέμματα στην Ελαφόνησο

Επιδότηση καυσίμων: Ανοίγει η πλατφόρμα – Κρούσματα κερδοσκοπίας και «υπερκέρδη» 100%