Επιχειρήσεις

Εμφιαλωμένο νερό: Μάχη για τα 430 εκατ. ευρώ της αγοράς (pics)

  • Στέλιος Μορφίδης



Deals και μπαράζ επενδύσεων σε μία αγορά που αναπτύσσεται γοργά - Οι μεγάλοι «παίκτες», οι νέοι διεκδικητές και οι κινήσεις τους, με φόντο τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που τζιράρει κάθε χρόνο η αγορά

«Οργασμός» νέων επενδυτικών κινήσεων ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ, τόσο από τους παραδοσιακούς όσο και από τους νεότερους «παίκτες» του κλάδου, και εντατικές συζητήσεις για νέα deals καταγράφονται στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού τους τελευταίους μήνες, καθώς αυτή έχει εξελιχθεί σε άκρως ανταγωνιστική και δυναμικά αναπτυσσόμενη.

Μία αγορά στην οποία οι εγχώριοι «παίκτες» έχουν επικρατήσει κατά κράτος των πολυεθνικών και στην οποία αρχίζουν να εισέρχονται νέοι διεκδικητές εκτιμώντας ότι οι προοπτικές είναι μεγάλες, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων.

Οι οικογένειες Χήτου (Ζαγόρι) και Σεπετά (Βίκος) από την Ηπειρο έχουν εξελιχθεί στους αδιαμφισβήτητους ηγέτες της αγοράς, επιχειρώντας το τελευταίο διάστημα μάλιστα να κάνουν άνοιγμα και σε γειτονικούς χώρους όπως τα αναψυκτικά. Αντίστροφη κίνηση, από τα αναψυκτικά στο νερό, επιχειρεί τώρα η οικογένεια Μαρλαφέκα της Λουξ, που πέρυσι μπήκε μετοχικά στη Δίρφυς.

Με δυναμικό τρόπο εξελίσσεται επίσης η διείσδυση του ΑΗΒ Group υπό τον Δημήτρη Τσέλιο φθάνοντας σήμερα το Θεώνη να θεωρείται τρίτο μπραντ σε πωλήσεις στη λιανική. Σημαντική επίσης και η επέκταση της Σ. Μεντεκίδης Α.Ε., με τα Διός και Σέλι, ενώ υποσχέσεις «αντεπίθεσης» δίνει η Σουρωτή του Ιβάν Σαββίδη μέσα από ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα. Από εκεί και έπειτα νέοι «παίκτες» ετοιμάζονται να εισέλθουν στο «τερέν» επενδύοντας σήμερα σε εργοστάσια εμφιάλωσης. Από τον εφοπλιστή Παναγιώτη Τσάκο και την οικογένεια Κρομμύδα της Mantis Group ως το σχήμα των επενδυτών της NU AQUA υπό τον Δημήτρη Μπαμπάκο.

Η μεγάλη «μάχη» θα δοθεί για την ελληνική αγορά, η οποία κατάφερε πέρυσι όχι μόνο να καλύψει το μικρό -ομολογουμένως- χαμένο έδαφος του 2020 λόγω των lockdowns και της ελάχιστης τουριστικής κίνησης, αλλά να έχει δυναμική ανάπτυξη πωλήσεων.

Αν και στοιχεία για το σύνολο της αγοράς δεν υπάρχουν, με δεδομένο ότι έχει πολλά και διαφορετικά ισχυρά κανάλια πωλήσεων (οργανωμένο λιανεμπόριο, μικρή λιανική, Β2Β σε HORECA και επαγγελματικούς χώρους), παράγοντές της εκτιμούν ότι ο ετήσιος τζίρος της κυμαίνεται από 380 ως 430 εκατ. ευρώ! Αξιόπιστα και μετρήσιμα στοιχεία υπάρχουν μόνο για τα σούπερ μάρκετ και τα μίνι μάρκετ, όπου καταγράφεται διαρκής άνοδος.

Σύμφωνα με αυτά που διατηρεί η NielsenIQ και τα οποία επεξεργάστηκε για το «business stories» ο κ. Δημήτρης Κόλλιας, Client Business Partner της εταιρείας, οι πωλήσεις εμφιαλωμένου νερού πέρυσι έφθασαν τα 141,89 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 8,2% σε σχέση με το 2020.

Ως υποκατηγορία το φυσικό μεταλλικό νερό έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στο οργανωμένο λιανεμπόριο, με τις πωλήσεις του πέρυσι να φθάνουν τα 80,47 εκατ. ευρώ (+11,7%), ακολουθεί το επιτραπέζιο νερό, το οποίο ήταν στα 40,53 εκατ. ευρώ (+0,7%) και το ανθρακούχο νερό που αναπτύχθηκε σημαντικά στα 20,88 εκατ. ευρώ (+11,2%).

Κατά την περσινή χρονιά οι περισσότεροι εμφιαλωτές κέρδισαν το χαμένο έδαφος επιστρέφοντας στα μεγέθη που είχαν προ πανδημίας, ενώ οι προσδοκίες για φέτος είναι ιδιαίτερα μεγάλες καθώς ποντάρουν στην εκτίναξη του τουριστικού ρεύματος. Γι’ αυτό εξάλλου και παρά τις τεράστιες αυξήσεις στο κόστος παραγωγής, τόσο λόγω της ανόδου στο ρεύμα όσο και στις πρώτες ύλες, παραμένουν αισιόδοξοι για το μέλλον.

Συνολικά στην ελληνική αγορά εμφιαλωμένου νερού δραστηριοποιούνται πάνω από 70 μεγάλες και μικρότερες εταιρίες. Εξ αυτών ξεχωρίζουν στη λιανική η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ (Ζαγόρι), ΒΙΚΟΣ, ΑΗΒ Group (Θεόνη), Nestle Hellas (ΚΟΡΠΗ), Σ. Μεντεκίδης Α.Ε. (Διός, Σέλι), Δίρφυς, Coca Cola 3E (Αύρα), Ζαρός, Σαμαριά, Σουρωτή κ.ά.

Παρακάτω ακολουθούν οι πιο «ενεργοί» επενδυτικά παίκτες το τελευταίο διάστημα, νέοι και παλαιότεροι, που φαίνεται ότι μπαίνουν πιο δυναμικά στη διεκδίκηση μεριδίων στην αγορά έχοντας δρομολογήσει το τελευταίο έτος σημαντικές επενδύσεις.

Δημήτρης Τσέλιος / AHB Group: Δυναμικός διεκδικητής με σχέδιο επένδυσης 10 εκατ.

Η AHB Group, η εταιρεία πίσω απο το εμφιαλωμένο νερό «Θεόνη», πραγματοποιούσε μόλις 1 εκατ. ευρώ τζίρο το 2013. Το 2020, σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, ξεπέρασε τα 16 εκατ. ευρώ και πληροφορίες αναφέρουν ότι το 2021 πέτυχε ακόμα μεγαλύτερες επιδόσεις!
Κάτι που την καθιστά τον πιο δυναμικό διεκδικητή στην αγορά, αφού από το μηδέν έχει καταφέρει να θεωρείται σήμερα ο τρίτος μεγαλύτερος «παίκτης» στην αγορά της λιανικής.

Δημήτρης Τσέλιος

Μάλιστα μόλις τον περασμένο μήνα ο επικεφαλής της AHB Group Δημήτρης Τσέλιος ανακοίνωσε ένα νέο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 10 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία μιας νέας γραμμής παραγωγής και νέου κέντρου αποθήκευσης και παροχής υπηρεσιών logistics στον Ελληνόπυργο Μουζακίου.
Η νέα γραμμή θα αυξήσει τον όγκο παραγωγής κατά 60% των φιαλών/ημέρα σε συσκευασίες των 500 ml και 1.500 ml, ώστε να καλύψει την εγχώρια ζήτηση, αλλά και τις διεθνείς αγορές, καθώς πρόσφατα η εταιρεία υπέγραψε μία μεγάλη εμπορική συμφωνία στις ΗΠΑ.

Νίκος Χήτος / ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ: Μπαράζ συμφωνιών και επενδύσεις

O ένας από τους δύο ισχυρότερους «παίκτες» στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, η ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, έχει κάνει σημαντικές κινήσεις σε πολλά επίπεδα κατά την προηγούμενη χρονιά τόσο σε επίπεδο επενδύσεων και επεκτάσεων, ενεργοποιώντας επενδυτικό πρόγραμμα 25 εκατ. ευρώ, όσο και σε επίπεδο εμπορικών συνεργασιών και πολιτικής. Μάλιστα ο πρόεδρός της, Νίκος Χήτος, δεν κρύβει πως πλέον η εταιρεία στοχεύει στο να εξελιχθεί στην πρώτη ελληνική εταιρεία στον κλάδο των μη αλκοολούχων ποτών. Ετσι η εταιρεία σύναψε στρατηγική συνεργασία με την Danone Waters για τη διανομή, εμπορία, αλλά και το μάρκετινγκ των διάσημων νερών Evian και Ferrarelle, καθώς και ανάλογη συνεργασία με την Green Cola Hellas Α.Ε.

Μία κίνηση που ενισχύει και τη θέση της ΧΗΤΟΣ τόσο στην εγχώρια premium αγορά HORECA, όσο και στο δίκτυο λιανικής πώλησης. Παράλληλα, αυτή την περίοδο η εταιρεία εγκαθιστά στο εργοστάσιο των Ιωαννίνων την ταχύτερη και μεγαλύτερη μονάδα εμφιάλωσης νερού στην Ευρώπη, με δυνατότητα εμφιάλωσης 81.000 φιαλών την ώρα. Μία επένδυση κοντά στα 14 εκατ. ευρώ.

Νίκος Χήτος

Ταυτόχρονα προχωράει σε σημαντικές επενδύσεις τόσο στον μηχανολογικό εξοπλισμό όσο και στους αποθηκευτικούς χώρους της Ζήρεια ΕΠΕ, την οποία είχε εξαγοράσει τον Μάιο του 2021. Το νερό Ζήρεια, που σήμερα διανέμεται κυρίως στην Πελοπόννησο, θα διανέμεται πλέον σε όλη την Ελλάδα ενώ δρομολογείται και το rebrading. Επίσης στις προτεραιότητες της εταιρείας είναι η δημιουργία δικτύου σταθμών αποθήκευσης και διανομής στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας.

Πέτρος Σεπετάς / ΒΙΚΟΣ A.E.: Επέκταση δυνάμεων μετά τη σειρά επενδύσεων 25 εκατ. ευρώ

Ο έτερος μεγάλος «παίκτης» του κλάδου της εμφιάλωσης νερού με «αιχμή» του το φυσικό μεταλλικό νερό, αλλά και μία από τις υπολογίσιμες πλέον δυνάμεις στον χώρο των αναψυκτικών, η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων Βίκος Α.Ε. έχει ολοκληρώσει το δικό της επενδυτικό πλάνο που έφθασε τα 25 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας σημαντικά την παραγωγική της δυναμικότητα και δίνοντάς της τη δυνατότητα να διευρύνει το προϊοντικό χαρτοφυλάκιό της.

Πέτρος Σεπετάς

Το συγκεκριμένο σχέδιο περιελάμβανε την επέκταση της μονάδας εμφιάλωσης νερού και αναψυκτικών στο Καλπάκι Ιωαννίνων και αντίστοιχα τη μονάδα εμφιάλωσης φυσικού μεταλλικού νερού και επιτραπέζιου νερού στο Πέραμα Ιωαννίνων, καθώς και την παραγωγική ενδυνάμωση στη μονάδα προπλάσματος πλαστικών φιαλών PET και πωμάτων PE στη βιομηχανική περιοχή των Ιωαννίνων.
Με το συγκεκριμένο επενδυτικό πλάνο εξάλλου η Βίκος προχώρησε σε επέκταση των προϊόντων της στην κατηγορία των αναψυκτικών Cola χωρίς ζάχαρη, επιτυγχάνοντας να πάρει καλή θέση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ανάπτυξη των πωλήσεων το 2021 ήταν σημαντική έπειτα από τη μικρή κάμψη που καταγράφηκε το 2020.

Γιάννης Μαρλαφέκας / ΛΟΥΞ ΜΑΡΛΑΦΕΚΑΣ A.E.: Βάση για συνέργειες και νέα προϊόντα η είσοδος στη Δίρφυς

Κοινή πορεία στον συνεχώς αναπτυσσόμενο κλάδο του εμφιαλωμένου νερού χαράσσουν πλέον η οικογένεια Μαρλαφέκα και ο μεγαλομέτοχος της Δίρφυς, Νίκος Σέρρας, μετά τη μετοχική είσοδο της Λουξ στην εταιρεία από τη Χαλκίδα.

giannis marlafekas
Γιάννης Μαρλαφέκας

Η βιομηχανία αναψυκτικών από την Πάτρα πριν από λίγους μήνες διεκδίκησε, πλειοδότησε και τελικά έλαβε το 42,34% της Δίρφυς που κατείχε η «Νίκας Συμμετοχών» και έβγαλαν σε πλειστηριασμό οι πιστωτές της.
Αν και η Λουξ εδώ και χρόνια ήθελε να εισέλθει στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, δεν είχε προχωρήσει σε κάποια κίνηση με αποτέλεσμα. Η απόφαση να εισέλθει στη Δίρφυς, αν και φάνηκε να λαμβάνεται τελευταία στιγμή, ήταν «καλοζυγισμένη». Πλέον το ενδιαφέρον στρέφεται στο πώς θα χρησιμοποιηθεί η Δίρφυς στο πλαίσιο των συνεργειών αλλά και του σχεδιασμού κοινής στρατηγικής.

Παναγιώτης Τσάκος / Νερά Πηγών Γράμμου A.E.: Από τις θάλασσες… στον Γράμμο

Ο εφοπλιστής Παναγιώτης Τσάκος μπορεί να έχει «φάει τις θάλασσες με το κουτάλι», όπως λένε, όμως να που ετοιμάζεται να ρίξει άγκυρα… στον Γράμμο! Στην περιοχή του Νεστορίου Καστοριάς συγκεκριμένα, όπου η εταιρεία που ίδρυσε το 2018, «Νερά Πηγών Γράμμου», κατασκευάζει μία παραγωγική μονάδα εμφιαλώσεως νερού. Αυτή είναι μία από τις σπάνιες… στεριανές επενδύσεις του κ. Τσάκου. Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα, ο ίδιος αποφάσισε να προχωρήσει σε αυτή όταν επισκέφθηκε την περιοχή, εντυπωσιάστηκε από την ομορφιά της και πληροφορήθηκε πως επί σειρά ετών σχέδια που υπήρχαν για τη δημιουργία μονάδας εμφιάλωσης σε μια περιοχή με πηγές εξαιρετικής ποιότητας νερού παρέμεναν παγωμένα. Ως μέτοχοι της «Νερά Πηγών Γράμμου» εμφανίζονται ο κ. Τσάκος, ο γιος του, Νίκος, καθώς και η Ειρήνη Τσάκου. Πρόεδρος έχει τοποθετηθεί ο πολιτικός μηχανικός Θεόδωρος Αντωνίου.

Παναγιώτης Τσάκος

Το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Νεστορίου έχει δώσει από τα τέλη του ’18 το πράσινο φως για την επένδυση εκμετάλλευσης των φυσικών πηγών «Κεφαλόβρυσο» και «Mισό το Σάδι» για 70 χρόνια, ενώ πριν από περίπου τρεις μήνες εγκρίθηκε η υπαγωγή της επένδυσης στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου. Συγκεκριμένα, εγκρίθηκε επιχορήγηση ύψους 2.879.264 ευρώ προς την εταιρεία «Νερά Πηγών Γράμμου» για την ίδρυση και κατασκευή μονάδας εμφιάλωσης φυσικού μεταλλικού νερού στο Νεστόριο Καστοριάς, συνολικού ενισχυόμενου κόστους 6.392.810 ευρώ.

Ιβάν Σαββίδης / Σουρωτή A.E.: Επενδύει σε νέο εργοστάσιο

Εδώ και χρόνια η ιστορική Σουρωτή έχει ενταχθεί στον όμιλο επιχειρήσεων του Ιβάν Σαββίδη μέσω της Belterra Investments που έχει λάβει την πλειοψηφία των μετοχών. Αν και σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων εξακολουθεί να δίνει μάχη για την καθαρή κερδοφορία, η εταιρεία ξεκίνησε ένα σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 25 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία νέου εργοστασίου στην περιοχή της Σουρωτής. Η επένδυση, που εντάχθηκε στις διατάξεις του επενδυτικού νόμου «κλειδώνοντας» επιδότηση περίπου 6 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός ενός έτους.

Ιβάν Σαββίδης

Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα παραγωγική μονάδα, εκτός της αύξησης παραγωγής του ανθρακούχου μεταλλικού νερού «Σουρωτή», θα βοηθήσει στη διεύρυνση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της εταιρείας με νέα προϊόντα στην ευρύτερη κατηγορία των ανθρακούχων μη αλκοολούχων ποτών. Σημειωτέον πως το μεγαλύτερο κομμάτι των πωλήσεων της «Σουρωτή» σήμερα προέρχεται από τον τομέα HORECA.

Δημήτρης Μπαμπάκος / NU AQUA: Νέος «παίκτης» στην αγορά

Σε επίπεδο εντυπώσεων τους τελευταίους μήνες ο Δημήτρης Μπαμπάκος και το ελληνογερμανικό επενδυτικό σχήμα που εκπροσωπεί μέσω της NU AQUA έχουν κερδίσει το παιχνίδι. Είναι αυτοί που θα αναβιώσουν το εργοστάσιο της ΗΒΗ στο Λουτράκι που έως τώρα ρήμαζε. Η συμφωνία για την εξαγορά του από την Pepsico Ελλάς με διευκολύνσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δημιουργεί υποσχέσεις για το μέλλον, ιδιαίτερα καθώς ο ίδιος ο κ. Μπαμπάκος και η ομάδα της NU AQUA με τις δηλώσεις τους έχουν θέσει ψηλά τον πήχη.

Δημήτρης Μπαμπάκος

Η συγκεκριμένη επένδυση σε πρώτη φάση, συμπεριλαμβανομένου του κόστους αγοράς αλλά και την ανανέωση μηχανολογικού εξοπλισμού, θα φθάσει τα 20,35 εκατ. ευρώ. Καθώς το επενδυτικό σχέδιο έχει ενταχθεί στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου, η NU AQUA θα λάβει επιχορήγηση 7,83 εκατ. ευρώ. Σε επόμενη φάση η διοίκηση της NU AQUA έχει υποσχεθεί περαιτέρω επενδύσεις ως το συνολικό ύψος των 55 εκατ. ευρώ καλοβλέποντας ακόμη και επέκταση στα αναψυκτικά, εφόσον η PepsiCo Hellas συναινέσει στην επιστροφή μέρους της παραγωγής προϊόντων της στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση, η PepsiCo Hellas, με βάση την υπάρχουσα συμφωνία, θα αναλάβει μέσα από το πανελλαδικό εμπορικό της δίκτυο να διανέμει σε ολόκληρη την επικράτεια το νέο φυσικό μεταλλικό νερό που θα παράγεται.

Η ίδια εταιρεία NU AQUA δραστηριοποιείται στην παραγωγή και την εμφιάλωση νερού στο Αγιον Ορος. Το νερό, με την επωνυμία «Αβατον», θα παράγεται από υδρομάστευση και θα εμφιαλώνεται σε εργοστάσιο 3.000 τ.μ. σε περιοχή που ανήκει στην Ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας. Η αρχική επένδυση ανέρχεται στα 30-35 εκατ. ευρώ.

Δημήτρης και Μιχάλης Σαράντης / Ελληνικά Γαλακτοκομεία A.E.: Πάτησαν «πόδι» με την απόκτηση της  Δουμπιά»

Τα «δίχτυα» της στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού έχει «απλώσει» πλέον και η «Eλληνικά Γαλακτοκομεία» των αδελφών Δημήτρη και Μιχάλη Σαράντη, που παράγει και διακινεί τα προϊόντα «Ολυμπος». Η προ διετίας εξαγορά της «Δουμπιά» από τη «Μαλαματίνα» αποτέλεσε την ευκαιρία να εισέλθουν στον χώρο μέσα από ένα γνωστό σήμα, το οποίο όμως λόγω των οικονομικών δυσχερειών ήταν εν πολλοίς απαξιωμένο.

από αριστερά: Δημήτρης και Μιχάλης Σαράντης

Σημειωτέον ότι το Δουμπιά είναι ένα φυσικό μεταλλικό νερό, φυσικώς ανθρακούχο που εμπεριέχει διοξείδιο του άνθρακα από την πηγή. Ηδη είναι σε εξέλιξη η προσπάθεια ανάκαμψης της εταιρείας μέσα από το επαναλανσάρισμά της και χρησιμοποιώντας το σημαντικό δίκτυο πωλήσεων που έχουν τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία.

Χαράλαμπος και Αλέξανδρος Κρομμύδας / MANTIS GROUP: Μετά την απόκτηση της «Μαλαματίνα» μπαίνουν και στην εμφιάλωση νερού

Δυναμική είσοδο στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού θέλουν να κάνουν και οι αδελφοί Χαράλαμπος και Αλέξανδρος Κρομμύδας μέσω του ομίλου Mantis, που είναι από τους μεγαλύτερους «παίκτες» στη διανομή αναψυκτικών, οινοπνευματωδών ποτών και καταναλωτικών προϊόντων στην Ελλάδα.

Χαράλαμπος Κρομμύδας

Ο όμιλος, που πρόσφατα απέκτησε την ιδιοκτησία της οινοποιητική «Μαλαματίνα» μετά την έγκριση της συμφωνίας εξυγίανσής της, έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη λειτουργία εργοστασίου εμφιαλωμένου νερού στο Καστράκι Φωκίδας, εξαγοράζοντας προϋπάρχουσα εγκατάσταση.

Αλέξανδρος Κρομμύδας

Εν αντιθέσει με τους υπόλοιπους «παίκτες» του κλάδου, που έχουν εμπειρία ή τώρα κάνουν τα πρώτα τους βήματα στην αγορά, ο όμιλος Mantis διαθέτει το δίκτυο εκείνο που θα του επιτρέψει να τοποθετήσει το προϊόν του στη λιανική, στη χονδρική και στον κλάδο HORECA. Σήμερα εμπορική παρουσία στη συγκεκριμένη αγορά έχει με το ανθρακούχο φυσικό μεταλλικό νερό AQUA Carpatica της Valvis Holdings, ενώ τον Οκτώβριο του 2018 η θυγατρική του ομίλου Mantis, η Attraction, συνέστησε τη «Νερό Οίτη Μονοπρόσωπη ΙΚΕ», με αντικείμενο την εμφιάλωση φυσικού μεταλλικού νερού.

Διαβάστε ακόμα: 

Σχέδιο ελαφρύνσεων στη φορολόγηση ενοικίων

Μαρκ Μπαρνέτ (Πρόεδρος Mastercard Europe): Ο μετασχηματισμός του κολοσσού των συναλλαγών

Μάριο Ντράγκι: Ένας χρόνος στην ηγεσία της Ιταλίας με δύο βασικές επιτυχίες