Πάνω από το 1/3 των μικρών παντοπωλείων και των μεμονωμένων καταστημάτων τροφίμων «χάθηκαν» την περίοδο 2010-2021, στοιχείο που έρχεται να επιβεβαιώσει την ολοένα και μεγαλύτερη κυριαρχία των σούπερ μάρκετ στο λιανεμπόριο τροφίμων, ακόμη και στην ελληνική αγορά, που, σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές, χαρακτηρίζεται από σχετικά χαμηλό βαθμό συγκέντρωσης. Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, στην εξέλιξη αυτή, στο να υπάρχουν δηλαδή 2.286 λιγότερα μικρά καταστήματα τροφίμων σε σύγκριση με έντεκα χρόνια πριν, διαδραμάτισε, πέρα από την ευρύτερη αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών, και η οικονομική κρίση, η οποία οδήγησε αρκετές μικρές επιχειρήσεις στο αναγκαστικό «λουκέτο». Την ίδια ώρα, βεβαίως, βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε εξέλιξη και ένα ακόμη φαινόμενο, η είσοδος των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και στη λεγόμενη μικρή λιανική, με την ανάπτυξη στην ουσία δικτύου μίνι μάρκετ με διευρυμένο ωράριο, δίκτυο που αναπτύσσεται κυρίως μέσω του συστήματος της δικαιόχρησης (franchising).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, αν και το 2010 τα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων ανέρχονταν σε 6.394, το 2021 ο αριθμός τους είχε πλέον μειωθεί σε 4.108, μείωση, δηλαδή, κατά 35,75%. Την ίδια ώρα, ο αριθμός των σούπερ μάρκετ έχει αυξηθεί και έτσι από 2.520 καταστήματα το 2010, το 2021 έφτασαν τα 2.700. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται ο αριθμός των καταστημάτων σούπερ μάρκετ που βρίσκονται στα νησιά και που έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, χάρη στη μεγάλη τουριστική ανάπτυξη. Εάν συνυπολογισθούν και τα καταστήματα των εκπτωτικών αλυσίδων, που στην ουσία πρόκειται, επίσης, για σούπερ μάρκετ (218 καταστήματα), τότε στην πραγματικότητα ο αριθμός των σούπερ μάρκετ πλησιάζει πλέον τις 3.000. Το γεγονός ότι το 2010 εμφανίζεται μεγάλος αριθμός εκπτωτικών καταστημάτων (515) σχετίζεται με τη δραστηριοποίηση τότε της αλυσίδας Aldi, καθώς και της Dia (σ.σ. soft discounter). Η Aldi αποχώρησε από την ελληνική αγορά το 2010, ενώ η Dia Hellas εξαγοράστηκε την ίδια χρονιά από την Carrefour – Μαρινόπουλος

Διαβάστε επίσης

Τα γκάλοπ και η άρση ασυλίας, αρχίζει… η πώληση μετοχών στην Εθνική και την Τράπεζα Πειραιώς, τα 200 της Viva και επιστροφή του Σωκράτη με τα 500 

Ikigai: H αυθεντική ιαπωνική ψησταριά ανάβει φωτιά στο εντυπωσιακό food-store-κρεοπωλείο στην καρδιά της Αθήνας

Σωκράτης Κόκκαλης: Τέλος εποχής – Γιατί η Intracom μετατρέπεται σε εταιρεία επενδύσεων