Νέο κύμα εξαγορών και συγχωνεύσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο βλέπουν να «σκάει» την επόμενη μέρα της πανδημίας οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς.

Οι Βασίλης Σταύρου, Αριστοτέλης Παντελιάδης και Γιάννης Μασούτης, που συμμετείχαν στο φετινό Food Retail Forum του κλαδικού περιοδικού σελφ σέρβις δήλωσαν μάλιστα «παρών» σε έναν νέο κύκλο συγκέντρωσης του κλάδου.

Παράλληλα, όπως προέκυψε απ’ τις τοποθετήσεις τους, πονοκεφαλιάζουν» να βρουν τρόπο ώστε να καταστήσουν κερδοφόρο το κανάλι των διαδικτυακών πωλήσεων. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα ο κ. Γιάννης Μασούτης της ομώνυμης αλυσίδας ήταν αυτός που έδειξε το δρόμο της μετεξέλιξης των e-shops των σούπερ μάρκετ σε μεγάλα marketplaces όπου θα δίδεται βήμα και σε άλλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου ή της παροχής υπηρεσιών…

Πότε έρχεται το νέο κύμα συγκέντρωσης

«Στην Ελλάδα ο βαθμός συγκέντρωσης του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι χαμηλός, σε σχέση με τον βαθμό συγκέντρωσης που βλέπουμε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ανέρχεται σε 50 με 55%. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός καταστημάτων ανά 1.000 κατοίκους είναι μεγάλος.

Αυτό αναπόφευκτα μαζί με την επόμενη μέρα της πανδημίας θα κάνει έντονα ανταγωνιστικό το περιβάλλον και θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση των επιχειρήσεων του κλάδου» υπογράμμισε ο κ. Βασίλης Σταύρου Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος. Ο ίδιος εκτίμησε ότι «μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα δούμε ένα νέο κύκλο συγκέντρωσης της αγοράς, με δεδομένο ότι πλέον τα βραχυπρόθεσμα οφέλη τα οποία μέχρι σήμερα έχουμε δει από τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας, θα σταματήσουν να υπάρχουν. ‘Αρα δεν βλέπω συνθήκες τέτοιες οι οποίες δεν θα οδηγήσουν σε περαιτέρω συγκέντρωση».
Δεν απέκλεισε μάλιστα το ενδεχόμενο και η ΑΒ Βασιλόπουλος να προχωρήσει σε κάποια εξαγορά τα επόμενα χρόνια, επισημαίνοντας πως παρακολουθεί σαν μία από τις 5 κορυφαίες εταιρίες του κλάδου τις ευκαιρίες που προκύπτουν και ανάλογα καθορίζει τη στρατηγική της.

Σε ανάλογο μήκος κινήθηκε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης,
«Προφανώς έχουμε τα μάτια ανοιχτά. Οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν. Είναι ένας τρόπος γρήγορης ανάπτυξης σε ένα τοπίο που δεν δίνει άπειρες ευκαιρίες για οργανική ανάπτυξη αφού δεν είναι εύκολο κανείς να βρει σημεία. Άρα θα έλεγα πως εφόσον το τίμημα εξαγοράς είναι λογικό και το δίκτυο είναι βιώσιμο τότε σαφώς μας ενδιαφέρει. Μόνο που τα δύο αυτά πράγματα δεν είναι αυτονόητα. Ειδικά για το δίκτυο… δεν είναι εύκολο για μία μεγάλη αλυσίδα να δουλέψει με κερδοφόρο τρόπο καταστήματα πολύ μικρά, τα οποία αντίθετα ίσως να είναι σε θέση να τα δουλεύει πολύ αποδοτικά μία μικρή αλυσίδα. Αυτό λοιπόν είναι ένα σημαντικό εμπόδιο για την εξαγορά κάποιας εκ των πολλών μικρομεσαίων αλυσίδων στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης.
Από την πλευρά του ο Γιάννης Μασούτης, Διευθύνων Σύμβουλος της Δ. Μασούτης ΑΕ δήλωσε ενεργά παρών στο νέο κύκλο εξαγορών, που σύμφωνα με τον ίδιο πιθανόν να εκκινήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οπότε εκτίμησε ότι θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος επαφών.

«Αγαπάμε αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης. Οι εξαγορές είναι ο τρόπος ανάπτυξης της Μασούτης. Για εμάς είναι πιο εύκολο να γίνει μια εξαγορά από το να γίνει ένα νέο κατάστημα. Είναι το δυνατό μας χαρτί», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Μασούτης απέκλεισε πιθανές συνέργειες με μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου. «Δεν το συζητάμε γιατί μας έχει κοστίσει πολύ αυτό το πράγμα. Εμείς έχουμε μια εξωστρέφεια και ο κόσμος μπερδεύεται, βλέποντας τον Μασούτη να επικοινωνεί με όλους και να μιλάει για διάφορα θέματα που αφορούν τον κλάδο, παίρνοντας λάθος μηνύματα. Αυτή τη στιγμή δεν μας ενδιαφέρει συνέργεια με κάποια άλλη επιχείρηση. Οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν. Παρακολουθούμε την αγορά, βάζουμε τις προτεραιότητές μας, στοχοποιούμε, βάζουμε τα όριά μας και αν τα βρούμε προχωράμε» ανέφερε ο κ. Μασούτης, και συμπλήρωσε ότι προτεραιότητα της διοίκησης είναι η Μασούτης να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο εκεί που δραστηριοποιείται καθώς επίσης και η δραστηριοποίηση σε περιοχές όπου η αλυσίδα έχει μικρή συμμετοχή, όπως για παράδειγμα είναι η Αττική, στις οποίες επιδιώκει την περαιτέρω ανάπτυξή της.

Επενδύσεις και τάσεις στο ψηφιακό κανάλι

Σε ό,τι αφορά το ψηφιακό κανάλι πώλησης ο κ. Μασούτης έδειξε προς την κατεύθυνση μετεξέλιξης του e-shop της αλυσίδας σε ένα γενικότερο marketplace. Μία προσπάθεια που εγκαινιάστηκε πρόσφατα με τη συνεργασία του ηλεκτρονικού καταστήματος you.gr του ομίλου Quest.

«Μέσα στην πανδημία οργανώσαμε καλύτερα και σωστά το ηλεκτρονικό μας κατάστημα. Εξυπηρετούμε πλέον 45 πόλεις και χρησιμοποιούμε γι αυτό το λόγο 58 φυσικά καταστήματα. Γενικά έχουμε επενδύσει αρκετά και τα προηγούμενα χρόνια στο κομμάτι της ψηφιακής πώλησης, είτε αρχικά ως scan n shop μέσα στο κατάστημα και πλέον ως e-shop. Ωστόσο θα δούμε νέες μεθόδους που θα λειτουργήσουν πάνω στις πλατφόρμες που δημιουργούνται. Το δικό μας επόμενο βήμα θα είναι να ενοποιήσουμε το e-shop με την εταιρική ιστοσελίδα και παράλληλα να εξελιχθεί σε ένα ηλεκτρονικό εμπορικό κέντρο. Να είναι δηλαδή μία πλατφόρμα που θα φιλοξενεί πολλούς συνεργάτες, λιανέμπορους κατά βάση, αλλά και στο χώρο των υπηρεσιών. Προϊόντα και υπηρεσίες όπως πχ τα γυαλιά ή τα ασφαλιστικά προϊόντα, που μπορούν να συνδυαστούν και με το δικό μας χαρτοφυλάκιο», σημείωσε μεταξύ άλλων.

Μάλιστα συμφώνησε με τον κ. Παντελιάδη στην προσπάθεια αναζήτησης ενός νέου, πιο αποδοτικού μοντέλου λειτουργίας που θα καταστήσει κερδοφόρο το ψηφιακό κανάλι. «Δυστυχώς σήμερα προσπαθούμε είτε να βγάλουμε μικρές ζημιές είτε να είμαστε στο μηδέν. Πρέπει να επανασχεδιάσουμε τις διαδικασίες με τις παραδόσεις», είπε ο κ. Μασούτης μιλώντας ξεκάθαρα για το ενδεχόμενο χρέωσης των μεταφορικών.
Λίγο νωρίτερα ο κ. Παντελιάδης είχε σημειώσει πως η ανάπτυξη των eshops υπό τις παρούσες συνθήκες κινδυνεύει να «τρώει» απ’ τις σάρκες των φυσικών καταστημάτων καθώς θα τραβήξει τζίρο απ’ το φυσικό κατάστημα, πλην όμως εξακολουθεί να έχει μεγάλα κόστη με αποτέλεσμα τα περιθώρια στο online να είναι ακόμα μικρότερα. «θα αρχίσει να πονάει όλο και περισσότερο η ανάπτυξη αυτού του ηλεκτρονικού κομματιού εάν δεν βρούμε τρόπο να το κάνουμε κερδοφόρο. Και είναι φυσικό διότι το κόστος του delivery ξεπερνά αθροιστικά το 20%. Κι αυτό δεν είναι ελληνικό πρόβλημα αλλά παγκόσμιο. Ερευνα της McKinsey ανέφερε ότι το κόστος είναι 21%», έλεγε ο κ. Παντελιάδης. «Υπάρχουν τρόποι αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι το κανάλι αυτό είναι κάτι διαφορετικό και να μην το αντιμετωπίζουμε απλώς σαν ένα φυσικό κατάστημα που απλά παραδίδει προϊόντα. Πχ το μέσο καλάθι στο ηλεκτρονικό είναι 5-6 φορές μεγαλύτερο απ’ το φυσικό. Η πληροφόρηση που μπορούμε να δώσουμε στον πελάτη είναι μεγάλη. Οι τρόποι να βρει ο πελάτης αυτό που ψάχνει είναι πολλαπλή. Οι ευκαιρίες διαφορετικές για να ανακαλύψει νέα προϊόντα. Οι συνεργασίες με τους προμηθευτές και οι προωθητικές διαφορετικές. Οπότε σε αυτά πρέπει να επικεντρωθούμε τα επόμενα χρόνια» , σημείωσε.

Απ’ την πλευρά του ο κ. Σταύρου, αφού σημείωσε πως το online πλέον παράγει πάνω απ’ το 3% του τζίρου της αλυσίδας όταν προ της πανδημίας ήταν μόλις στο 0,5%, δεν έκρυψε πως στα πλάνα της ΑΒ Βασιλόπουλος στον επόμενο τριετή επενδυτικό κύκλο είναι και η κατασκευή ενός ακόμα dark store, πέραν αυτού που λειτουργεί τους τελευταίους μήνες στου Ρέντη.

Διαβάστε ακόμα:

Εμπορικά κέντρα και κατάργηση click inside: Σήμερα αποφασίζουν οι λοιμωξιολόγοι

«Πάγωμα» εισφορών: Τα οφέλη για μισθωτούς, ελεύθερους επαγγελματίες και εργοδότες (πίνακες)

Το «μπακότερμα» της Ελλάκτωρ, γιατί αρπάχτηκαν Τράπεζα Πειραιώς με ΤΧΣ, ο Fidel και οι περιπέτειες της Coco-Mat