Το νέο κεφάλαιο στην ιστορία του πλέον πετυχημένου μετασχηματισμού βιομηχανίας στην Ελλάδα ανοίγει η Παπαστράτος. Εχοντας αποκτήσει πλέον έναν καίριο ρόλο στην προσπάθεια που κάνει όλος ο όμιλος Philip Morris International να επαναπροσδιορίσει την ίδια την ταυτότητα της παραδοσιακής καπνοβιομηχανίας μέσα από τα εναλλακτικά προϊόντα, η ιστορική εταιρεία ετοιμάζεται να μεγαλώσει το αποτύπωμά της μέσα από έναν νέο κύκλο επενδύσεων, συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας 300 νέες θέσεις εργασίας και συμβάλλοντας στον στόχο αύξησης της εξωστρέφειας.

Ο άνθρωπος που θα γράψει αυτό το νέο κεφάλαιο για την εταιρεία είναι ο κ. Γιώργος Μαργώνης, ο νέος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής θυγατρικής του ομίλου Philip Morris International, ο οποίος έπειτα από μία πολυετή θητεία στα κεντρικά του Ομίλου και τελευταία στη θέση του επικεφαλής της θυγατρικής στη Βουλγαρία επιστρέφει στον Παπαστράτο, απ’ όπου ξεκίνησε την καριέρα του 21 χρόνια πριν.

«Ακόμα θυμάμαι την πρώτη μέρα που έπιασα δουλειά», λέει σε μια συζήτηση με το «business stories» σε σχέση με τα σχέδια που έχει για την ελληνική εταιρεία. «Ηταν στο παλιό εργοστάσιο, στον Πειραιά. Φοβερή εμπειρία. Αισθανόσουν ένα δέος, με την έννοια της παραδοσιακής βιομηχανίας. Βέβαια από το 2009 μετακομίσαμε στον Ασπρόπυργο, στο νέο, σύγχρονο εργοστάσιο, το οποίο θα μεγαλώσουμε κι άλλο. Και σας διαβεβαιώνω ότι το ίδιο συναίσθημα εξακολουθώ να το έχω κάθε φορά που μπαίνω στο εργοστάσιο», λέει ο κ. Μαργώνης.

Σε αυτή τη νέα περίοδο στην οποία αναλαμβάνει ο κ. Μαργώνης τα ηνία της ιστορικής εταιρείας, η επιτυχία του μετασχηματισμού μπορεί να έχει κριθεί, εντούτοις είναι σημαντική για τους ευρύτερους στόχους που έχουν τεθεί.

«Η βασική προτεραιότητα της Παπαστράτος ήταν και παραμένει μία: Να ενώσουμε όλοι μαζί δυνάμεις για μια Ελλάδα χωρίς τσιγάρο. Να συμπορευθούμε -πολιτεία, επιστημονική κοινότητα, κοινωνία των πολιτών και βιομηχανία- προς αυτό τον σκοπό», λέει ο κ. Μαργώνης. «Ο μεγάλος μετασχηματισμός μας συνεχίζεται προς αυτή την κατεύθυνση δημιουργώντας ήδη μεγάλη αξία για τη χώρα μας, με συνολική επένδυση που ξεπερνά πλέον τα 700 εκατ. ευρώ και 400 νέες θέσεις εργασίας από το 2017 μέχρι σήμερα», προσθέτει.

«Πρώτος στόχος της διαδρομής μου ως επικεφαλής αυτής της μεγάλης οικογένειας -της οποίας είμαι γέννημα θρέμμα- είναι να την προστατεύσω και να την ενδυναμώσω. Να διατηρήσω αυτή τη μεγάλη ανθρώπινη παρακαταθήκη. Ολα ξεκινούν με έναν πυρήνα. Χωρίς πυρήνα δεν υπάρχεις. Και στη δική μας περίπτωση, αυτός είμαστε όλοι εμείς, οι άνθρωποι της Παπαστράτος. Επόμενος σταθμός μας είναι να συνεχίσουμε την ανοδική πορεία της παραγωγικής δυναμικότητάς μας -ήδη ξεκινήσαμε με μεγάλη ώθηση το 2023- ενισχύοντας την εθνική οικονομία και αποτελώντας ένα ολοένα μεγαλύτερο εξαγωγικό κέντρο από την Ελλάδα προς όλο τον κόσμο. Και, τέλος, εξίσου σημαντική έγνοια μου είναι να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε με ακεραιότητα προς όλους όσοι επηρεάζονται από τη δραστηριότητά μας, έμμεσα ή άμεσα. Να προχωράμε βιώσιμα, προς το καλύτερο, μαζί. Στα δύσκολα, στα μεγάλα, στα κοινά».

Το νέο επενδυτικό σχέδιο

Σε αυτή την κατεύθυνση αναμένεται να βοηθήσουν οι νέες επενδύσεις που έχουν προγραμματιστεί. «Το νέο επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνει όσα χρειαζόμαστε για να είμαστε έτοιμοι για το αύριο, όσες προκλήσεις και αν χρειαστεί να διαχειριστούμε. Και όπως δείχνουν τα διεθνή δεδομένα, θα συνεχίσουμε να διαχειριζόμαστε αρκετές», λέει ο κ. Μαργώνης και συνεχίζει: «Με απλά λόγια, αυτό αποτυπώνεται σε νέα επένδυση στην Ελλάδα και την Παπαστράτος 200 εκατ. ευρώ. Η μητρική μας εταιρεία -Philip Morris International- συνεχίζει να εμπιστεύεται τη χώρα μας. Και αυτή η επένδυση οδηγεί στη δημιουργία 300 νέων θέσεων εργασίας, με ενίσχυση του εργοστασίου μας με 4 νέες γραμμές παραγωγής και με εξαγωγική δυναμικότητα που θα φτάσει σε αξία τα 300 εκατ. ευρώ. Αυτά σε πρώτο πλάνο. Γιατί όλη αυτή η συνεχώς αυξανόμενη δραστηριότητα παράγει διαρκώς αξία για την ανάπτυξη των ανθρώπων μας, με προγράμματα upskilling και reskilling, για την κοινωνία μας μέσα από τις δράσεις μας για βιώσιμη ανάπτυξη και για την οικονομία, μέσα από νέες επενδύσεις και περαιτέρω εξωστρέφεια».

Σύμφωνα με τον κ. Μαργώνη, οι νέες γραμμές παραγωγής αναμένεται να μεγαλώσουν αρκετά τη σημερινή έκταση του εργοστασίου στον Ασπρόπυργο, το οποίο πλέον θα εξελιχθεί σε ένα τεράστιο σύμπλεγμα παραγωγικών δομών. Ενα σύμπλεγμα το οποίο για να λειτουργήσει απαιτεί και τον απαραίτητο αριθμό εργαζομένων. Ως εκ τούτου το μεγαλύτερο μέρος των νέων προσλήψεων θα αφορά θέσεις που θα δημιουργηθούν στο ίδιο το εργοστάσιο.

«Μιλάμε για ένα “mega plant” που θα δώσει άλλη ώθηση στις εξαγωγές και αξία στην ελληνική οικονομία», τονίζει ο ίδιος.

Αναβάθμιση

Το σχέδιο επέκτασης της Παπαστράτος συμβαδίζει και με τη στόχευση της Philip Morris International να φέρει στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων τα εναλλακτικά προϊόντα που θα της εξασφαλίσουν ένα βιώσιμο μέλλον. «Από την αρχή του μετασχηματισμού της Philip Morris International προς έναν κόσμο χωρίς τσιγάρο μέχρι σήμερα, η Ελλάδα ήταν και συνεχίζει να είναι “μπροστάρης” σε αυτή τη μεγάλη αλλαγή. Και αυτό το λέω και ως μέλος της ελληνικής αλλά και ως μέλος της διεθνούς ομάδας της PMI», σχολιάζει ο κ. Μαργώνης. «Αντιλαμβανόμαστε γρήγορα τα νέα δεδομένα και τα εντάσσουμε στον επιχειρησιακό σχεδιασμό μας. Αναπτύσσουμε το ανθρώπινο δυναμικό μας και εντάσσουμε νέους συναδέλφους -άρα νέες εμπειρίες και γνώση- στην ομάδα μας. Και το βασικότερο όλων, προχωράμε ενώνοντας δυνάμεις, προχωράμε μαζί. Και τι σημαίνει αυτή η εμπιστοσύνη για τη θέση μας μέσα στο παγκόσμιο οικοσύστημα της PMI; Σημαίνει επιλέγω να επενδύω στην Ελλάδα, γιατί η οικονομική αξία επιστρέφεται πολλαπλασιαστικά. Σημαίνει τοποθετώ την Ελλάδα στο επίκεντρο της δραστηριότητάς μου, δημιουργώντας ένα Διοικητικό Κέντρο για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Και σημαίνει επιλέγω μέλη της για θέσεις-κλειδιά εντός και εκτός συνόρων, γιατί η Ελλάδα παράγει ταλέντο, γνώση και ηγετική ικανότητα. Την ίδια στιγμή, το ρυθμιστικό πλαίσιο αποτελεί καθοριστικό παράγοντα προκειμένου οι εκάστοτε καινοτομίες να βρουν έδαφος να αναπτυχθούν. Στην Ελλάδα οι πολιτικές για τη διαχείριση του καπνίσματος είναι πρωτοποριακές σε σχέση με άλλες χώρες, και έχει γίνει σε ένα βαθμό αντιληπτός ο ρόλος που τα εναλλακτικά προϊόντα και η στρατηγική μείωσης της βλάβης μπορούν να έχουν στη δύσκολη αυτή εξίσωση».

Διείσδυση

Αυτό ίσως εξηγεί εν μέρει και τη μεγάλη διείσδυση που έχουν στην ελληνική αγορά τα προϊόντα θερμαινόμενου καπνού. «Το μερίδιο αγοράς του IQOS στην Ελλάδα φτάνει, το πρώτο τρίμηνο του 2023, το 20,6% πανελλαδικά και το 28,7% στην Αθήνα, ενώ το συνολικό ποσοστό των εσόδων της Παπαστράτος που προέρχεται από τα νέα, καινοτόμα εναλλακτικά προϊόντα ξεπερνά ήδη το 70%. Ο μετασχηματισμός μας έχει ξεκινήσει, συνεπώς, δυναμικά», λέει ο κ. Μαργώνης. «Υπάρχει, όμως, παράλληλα σημαντικό περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης, με στόχο το τσιγάρο να αποτελεί παρελθόν για τη χώρα μας, σύντομα. Πώς θα το πετύχουμε; Καταρχάς, με έγκυρη και επιστημονικά τεκμηριωμένη ενημέρωση των καπνιστών που δεν διακόπτουν το κάπνισμα, για τη μείωση της βλάβης που επιτυγχάνεται μέσα από τα νέα, εναλλακτικά προϊόντα, ηλεκτρονικά τσιγάρα και θερμαινόμενα προϊόντα καπνού. Δεύτερον, δίνοντας την ευκαιρία στον καταναλωτή να επιλέξει το προϊόν το οποίο ανταποκρίνεται στις ανάγκες του, μέσα από μία πολυπροϊοντική στρατηγική για τις καινοτόμες εναλλακτικές. Και, τρίτον, με ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα υπηρεσιών, το οποίο προσφέρεται από το διευρυμένο πανελλαδικό δίκτυο πωλήσεών μας και ενισχύεται συνεχώς με νέες, εμπορικές συνεργασίες. Τέλος, η εξέλιξη του νέου IQOS ILUMA σε τεχνολογικό επίπεδο βελτιώνει σημαντικά την εμπειρία του καταναλωτή, με αποτέλεσμα η αποδοχή και η υιοθέτηση του προϊόντος να είναι ακόμα μεγαλύτερες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια».

Παράλληλα ο ίδιος τονίζει ότι θα γίνει προσπάθεια βελτίωσης του δικτύου λιανικής της Παπαστράτος. «Σήμερα, υπάρχουν 24 καταστήματα IQOS που καλύπτουν τις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, και 2.500 συνεργάτες-μεταπωλητές σε όλη τη χώρα, ενώ οι θερμαινόμενες ράβδοι καπνού είναι διαθέσιμες σε 18.000 σημεία λιανικής πώλησης πανελλαδικά. Στο άμεσο μέλλον, η κύρια προτεραιότητα για εμάς είναι η βελτίωση της ποιότητας του δικτύου. Ενας σύγχρονος μεταπωλητής εναλλακτικών προϊόντων είναι σημαντικό να δίνει έμφαση στη συνολική εμπειρία εξυπηρέτησης που απολαμβάνει ο καταναλωτής. Στόχος μας, λοιπόν, είναι να αναβαθμίζουμε συνεχώς το επίπεδο των υπηρεσιών στις υπάρχουσες συνεργασίες και επιλεκτικά να συνεχίσουμε να αναζητούμε συνεργάτες που θα αγκαλιάσουν το όραμά μας για έναν κόσμο απαλλαγμένο από το τσιγάρο».

Εξωστρέφεια

Παρ’ όλα αυτά, οι ξένες αγορές αποτελούν προτεραιότητα για την εταιρεία. Εξάλλου πλέον η Παπαστράτος έχει εξελιχθεί σε μια καθαρά εξαγωγική δύναμη. «Σχεδόν το 90% των παραγόμενων προϊόντων μας σήμερα εξάγεται σε 20 χώρες. Η μεγαλύτερη αγορά στην οποία εξάγουμε είναι η Ιαπωνία και ακολουθούν η Ισπανία και η Γερμανία», λέει ο κ. Μαργώνης. «Στην Παπαστράτος δίνουμε τεράστια σημασία στο κομμάτι της εξαγωγικής μας στρατηγικής και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι, στο πλαίσιο της νέας μεγάλης επένδυσης, προχωράμε σε περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών μας, δημιουργώντας οικονομική αξία για τη χώρα μας. Το ανέφερα και πριν. Η εξαγωγική αξία μας αγγίζει πλέον τα 300 εκατ. ευρώ».

Το ερώτημα όμως είναι με τα παραδοσιακά προϊόντα τι θα γίνει; Ειδικά καθώς η Παπαστράτος και ο όμιλος Philip Morris είναι πίσω από κάποιες δημοφιλείς ετικέτες στην ελληνική αγορά. «Αυτά θα συνεχίσουμε να τα έχουμε, χωρίς όμως να τα υποστηρίζουμε ιδιαίτερα. Ο τελικός στόχος είναι να πείσουμε και τους δικούς μας καταναλωτές να στραφούν από τα παραδοσιακά στα εναλλακτικά προϊόντα. Από εκεί και πέρα, όσο υπάρχουν θα χρηματοδοτούν τον μετασχηματισμό της βιομηχανίας. Σύντομα θα έρθει η ώρα κάποια στιγμή να μπορέσουμε να αποχωρήσουμε από την αγορά των παραδοσιακών τσιγάρων και να έχουμε focus 100% στα εναλλακτικά προϊόντα που είναι στη σωστή κατεύθυνση αυτών που θέλουμε να πετύχουμε. Να σας θυμίσω ότι στο εργοστάσιο της Παπαστράτος δεν παράγουμε πλέον παραδοσιακά προϊόντα. Το εργοστάσιό μας είναι αποκλειστικά για παραγωγή ράβδων θερμαινόμενου καπνού για την Ελλάδα και τις άλλες χώρες που είπαμε πριν».

Η κουβέντα δεν μπορεί να μην πάει και στο κατά πόσο το νέο οικονομικό περιβάλλον έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες. «Η αλήθεια είναι ότι η κατανάλωση γενικότερα δεν έχει πέσει, παρόλο που τελευταία υπάρχει μία πίεση λόγω του πληθωρισμού και γενικά το καλάθι του μέσου καταναλωτή βάλλεται λόγω αυτής της κατάστασης», απαντά. «Πάντως θα έλεγα ότι κρατάει καλά, τηρουμένων των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν και οι οικονομίες και ο καταναλωτής, και ελπίζουμε ότι όλες αυτές τις δυσκολίες θα τις αφήσουμε πίσω και θα πάμε με μεγαλύτερη αισιοδοξία», προσθέτει.

Ο ίδιος εκτιμά ότι αυτό θα μεταφραστεί και ως βελτίωση στα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας φέτος. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες καταστάσεις της εταιρείας, ο καθαρός κύκλος εργασιών το 2021 είχε φθάσει τα 469 εκατ. ευρώ (1,36 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων των φόρων).

«Στο τέλος της ημέρας, πέραν των επιχειρηματικών αποτελεσμάτων, το σημαντικό είναι να βλέπουμε ολοένα περισσότερους καταναλωτές να αφήνουν τα παραδοσιακά προϊόντα και να πηγαίνουν στα νέα, εναλλακτικά. Αυτό συνεχίζεται απρόσκοπτα στο α’ τρίμηνο», λέει ο κ. Μαργώνης.

«Το ότι είμαστε σε εκλογική χρονιά επηρεάζει τον προγραμματισμό, υπάρχουν κίνδυνοι που πρέπει να ληφθούν υπόψη;» τον ρωτάμε. «Πιστεύω ότι, όπως σε κάθε εκλογική διαδικασία, ο λαός θα αποφασίσει για την επόμενη μέρα. Ολη η επιχειρηματική κοινότητα και η πλειοψηφία του κόσμου θα ήθελαν να υπάρχει μια σταθερότητα για να ευημερούμε και να συνεχίσουμε να βελτιώνουμε την οικονομική κατάσταση, που τα προηγούμενα χρόνια, όπως όλοι ξέρουμε, πέρασε πολλές δυσκολίες. Αρα είναι σημαντικό να υπάρχει σταθερότητα και ο κόσμος να αποφασίσει αυτό που πιστεύει πιο σωστό», τονίζει.

Διαβάστε ακόμη

Αττική Οδός: Το παρασκήνιο πίσω από τη νέα παράταση στον διαγωνισμό για την 25ετή σύμβαση παραχώρησης

Lamda Development: Έβαλε στο ταμείο 216 εκατ. ευρώ από πωλήσεις ακινήτων στο Ελληνικό

Τα γκάλοπ, ο Τσίπρας και η σκορδαλιά, το σφυρί στην οικία Ψυχάρη, ο ΟΤΕ στη Ρουμανία και η «επιστροφή» του Esperia Palace 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ