Kι ενώ η ενίσχυση του στόλου και η παραγγελία- μαμούθ των νέων αεροσκαφών- η παραλαβή των οποίων ήδη ξεκίνησε και θα διαρκέσει για την περίοδο έως το 2024- βρίσκεται στο επίκεντρο την τελευταία διετία σε ό,τι αφορά την Aegean, στον πυρήνα της στρατηγικής του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα παραμένει η εξωστρέφεια.

Την περασμένη Παρασκευή ο όμιλος επιβεβαίωσε αυτό που είχε γίνει ήδη γνωστό από κροατικά μέσα ενημέρωσης, ότι δηλαδή «συμμετείχε στο στάδιο υποβολής ενδεικτικής, μη-δεσμευτικής, προσφοράς για την ιδιωτικοποίηση της Croatia Airlines».

Εστω κι αν ο δρόμος εφεξής σχετικά με το το μέλλει γενέσθαι με τον εν λόγω αερομεταφορέα είναι μακρύς, δεδομένου ότι απαιτούνται περαιτέρω επαφές και συζητήσεις σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζει η Δημοκρατία της Κροατίας, είναι δεδομένο το ενδιαφέρον του ομίλου για περαιτέρω ενίσχυση των συνδέσεων εκτός του εσωτερικού δικτύου, αφού από το δίκτυο εξωτερικού, πλέον, προέρχεται ποσοστό άνω του 80% του τζίρου του.

Επισημαίνεται εδώ ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι ετών η δραστηριότητα του εξωτερικού έχει σχεδόν διπλασιαστεί και από τα 4,9 εκατ. της επιβατικής κίνησης που υπολογιζόταν η κίνηση του εξωτερικού στο τέλος του 2014, για τη χρονιά που κλείνει το αντίστοιχο νούμερο υπολογίζεται στα πέριξ των 8,6 εκατ. με συνεχιζόμενη αύξηση από το 2012 και μετά. Με βάση μάλιστα τα στοιχεία του ομίλου για το 2019, ο τζίρος από το δίκτυο εσωτερικού είναι στο 20% όταν μία δεκαπενταετία πρίν, το 2006 το 64% προερχόταν από την Ελλάδα και το 36% από τα δρομολόγια του εξωτερικού.

Οσον αφορά τώρα το ενδιαφέρον για την Croatia Airlines, η υποβολή μη δεσμευτικής προσφοράς από μέρους της Aegean, στο παρόν στάδιο, δεν συμπεριλαμβάνει δεσμεύσεις για την εταιρεία και όποια «σημαντική απόφαση σχετικά με την πιθανή συμμετοχή της ή μη στο επόμενο στάδιο θα παρθεί τους επόμενους μήνες», όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η διοίκηση των κ.κ. Ευτύχη Βασιλάκη και Δημήτρη Γερογιάννη.

Από την πλευρά, της φαίνεται ότι η κυβέρνηση της Κροατίας έχει θέσει τελική προθεσμία τον Ιούνιο του 2020 για την ανακεφαλαιοποίηση ή την ολοκληρωτική ιδιωτικοποίηση της Croatia Airlines. Ειδική επιτροπή της εταιρείας πρόκειται το επόμενο διάστημα να εξετάσει τις δύο προσφορές, που υποβλήθηκαν, οι οποίες θα πρέπει μετά να πάρουν έγκριση και από επιτροπή της κυβέρνησης για το αν πληρούν τα κριτήρια.

Εκτός από την Aegean (η οποία είχε ενδιαφερθεί για την κροατική εταιρία και το 2015, ωστόσο ο διαγωνισμός δεν είχε προχωρήσει τότε λόγω της αλλαγής κυβέρνησης στην Κροατία) η δεύτερη, μη δεσμευτική προσφορά, υποβλήθηκε από την ισπανική Air Nostrum. Η κροατική κυβέρνηση ελέγχει αυτή την στιγμή, ποσοστό 99% του αερομεταφορέα, ενώ όπως αναφέρουν τοπικά μμε, δεν έχει αποσαφηνιστεί πλήρως το μοντέλο της πώλησης. «Ο ελληνικός αερομεταφορέας έχει ενισχύσει το δίκτυό του στην Κροατία τα τελευταία χρόνια και διατηρεί δρομολόγια από Αθήνα και Ζάγκρεμπ για το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου, οι πτήσεις για το Ντουμπρόβνικ έχουν επεκταθεί φέτος σημαντικά κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, ενώ υπάρχει και η εποχιακή δραστηριότητα στο Σπλίτ.

Από την άλλη πλευρά, η Air Nostrum, η οποία συνδέεται με περιφερειακή συμφωνία franchise με την Iberia (Iberia Regional franchise) και αποτελεί μέλος της συμμαχίας Oneworld, μισθώνει αεροσκάφη της στην Croatia Airlines τους καλοκαιρινούς μήνες τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ και η ίδια η Iberia έχει επεκτείνει σημαντικά τις συνδέσεις της στην Κροατία τα τελευταία χρόνια», αναφέρουν τοπικά μμε.

Την ίδια στιγμή, ανοδικά κινείται και η τουριστική αγορά συνολικά στην Κροατία τα τελευταία χρόνια, όπου επενδύουν και οι διεθνείς αλυσίδες. Το μερίδιο της Κροατίας στον τουρισμό της Μεσογείου σε ένα σύνολο 11 χωρών (Ελλάδα, Κύπρος, Ιταλία, Μάλτα, Πορτογαλία, Τουρκία, Ισπανία, Κροατία, Αίγυπτο, Μαρόκο, Τυνησία) στο σύνολο των ταξιδιωτικών εισπράξεων της εν λόγω αγοράς για την περίοδο 2010- 2018 αντιστοιχεί σε ένα 5,06% με τη χώρα να έρχεται έκτη μετά τις Ισπανία (32,75%), Ιταλία (22,6%), Τουρκία (13,13%), Ελλάδα (8,21%) και Πορτογαλία (7,1%).

Από την πλευρά της, η Aegean με δεδομένα αφενός την σταθερή πολιτική ανάπτυξης δικτύου που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια και αφετέρου την ενίσχυση του στόλου της, καταρτίζει ήδη τα πλάνα των επόμενων ετών.

Συνολικά η εταιρεία πρόκειται να παραλάβει κάτ’ ελάχιστο 46 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Α320neo και Α321neo, συνολικής αξίας 6 δισ. δολαρίων σε τιμές καταλόγου, έως το 2024, καθώς η αρχική παραγγελία του Ιουνίου του προηγούμενου έτους για 30 αεροσκάφη του τύπου προς την Airbus, ήδη επεκτάθηκε με 16 επιπρόσθετα, χάρη στην υποστήριξη χρηματοπιστωτικών οργανισμών.

Το αμέσως επόμενο διάστημα, θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες εκπαίδευσης και προετοιμασίας υποστήριξης για τα νέα αεροσκάφη, με στόχο την ένταξή τους στον στόλο της εταιρείας, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τα πρώτα τους δρομολόγια στα μέσα Φεβρουαρίου. Σημειώνεται, ότι έως τον Ιούλιο του 2020, η εταιρεία θα παραλάβει συνολικά 6 αεροσκάφη του νέου τύπου για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη του δικτύου της το νέο έτος σε συνολικά 155 προορισμούς, 19,2 εκ θέσεις (+1,5 εκατ. έναντι του 2019, + 1,1 εκατ. θέσεις εξωτερικού) και 65 αεροσκάφη για το 2020.