Xαμόγελα έφερε στην αγορά η περίοδος Black Friday που πλέον έχει πάρει τη μορφή 10ημέρου προσφορών από τα καταστήματα. Οι πωλήσεις στα προϊόντα αιχμής της συγκεκριμένης περιόδου, που είναι τα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη, σημείωσαν σημαντική αύξηση, αντισταθμίζοντας σε έναν μεγάλο βαθμό την πτώση της κίνησης που προκάλεσαν τα νέα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν για να ανακοπεί το νέο κύμα της πανδημίας.

Ωστόσο, ο εμπορικός κόσμος δεν κρύβει τον προβληματισμό του για την εξέλιξη της πανδημίας την ώρα που ετοιμάζεται να ξεκινήσει και η αντίστροφη μέτρηση για την εορταστική περίοδο, κατά την οποία συνήθως γίνεται το 25% του ετήσιου τζίρου των περισσότερων εμπορικών καταστημάτων.

Σε ό,τι αφορά την Black Friday, πάντως, η περίοδος των προσφορών αναμένεται και τυπικά να ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα, αν και πολλά καταστήματα κλείνουν το μάτι σε παράταση μιας ημέρας, επικαλούμενα την περίφημη «Cyber Monday» που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, αλλά έγινε συνήθεια στην παγκόσμια διαδικτυακή αγορά, δηλαδή τη Δευτέρα των προσφορών αποκλειστικά μέσα από το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων.

«Κινούμαστε αρκετά ανοδικά, παρότι εκτιμούσαμε πως πέρυσι ξεπεράσαμε τις επιδόσεις του 2019 χάρη στην εκρηκτική αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων», λέει στο «business stories» ο διευθύνων σύμβουλος της Πλαίσιο Κώστας Γεράρδος.

Οπως σημειώνει, μεγάλη ζήτηση καταγράφεται κυρίως σε laptops, κινητή τηλεφωνία, οθόνες και τηλεοράσεις.

«Με εξαίρεση ίσως τα tablets που έτρεξαν πολύ το προηγούμενο διάστημα με τα vouchers του προγράμματος “Ψηφιακή Μέριμνα”, όλες οι προϊοντικές κατηγορίες κινούνται ανοδικά», σημειώνει ο κ. Γεράρδος.

«Σε αυτά πρέπει να σημειώσω και την πολύ καλή πορεία των λευκών συσκευών, όπου εκεί έχουμε εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης, κυρίως διότι είναι κάτι καινούριο για εμάς», προσθέτει. Συνολικά, όλη η αγορά των ηλεκτρικών και τεχνολογικών ειδών φαίνεται να σημειώνει αύξηση πωλήσεων αυτή την περίοδο, παρά τις προκλήσεις που παραμένουν. Κάτι εξάλλου στο οποίο πόνταραν και οι μεγάλες αλυσίδες που έσπευσαν να κηρύξουν την έναρξη των προσφορών ήδη από την προπερασμένη Πέμπτη.

Παρ’ όλα αυτά, δεν έλειψαν τις προηγούμενες ημέρες και κάποιες μικρές αρρυθμίες σε ό,τι αφορά τις παραδόσεις των προϊόντων που αγοράζονταν διαδικτυακά, παρά τις μεγαλύτερες δομές που διαθέτουν πλέον οι αλυσίδες αλλά και οι εταιρείες ταχυμεταφορών. Μάλιστα οι υποσχέσεις για παραδόσεις ακόμα και μέσα στην ημέρα από μερίδα της αγοράς δοκιμάστηκαν, ενώ φάνηκε η χρησιμότητα των lockers που πλέον εμφανίστηκαν και στην ελληνική αγορά, απελευθερώνοντας κρίσιμες δυνάμεις στο delivery.

Ουσιαστικά, με αυτή την επιλογή ο καταναλωτής παραλαμβάνει το προϊόν που αγόρασε από κάποιο locker που βρίσκεται σε κεντρικό σημείο με ένα pin.

«Η αξιοπιστία που καταφέραμε να επιδείξουμε ακόμα και στις εξαιρετικά ακραίες συνθήκες πέρυσι αποτελεί για εμάς και έναν από τους κυρίαρχους λόγους που έχουμε αυτή τη σημαντική ανοδική πορεία και φέτος», επισημαίνει ο κ. Γεράρδος.

Οι άλλες κατηγορίες

Πέραν των ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, αύξηση στους τζίρους είδαν και κατηγορίες άλλων προϊόντων. Από την ένδυση και την υπόδηση, τα αθλητικά είδη, εν μέρει τον οικιακό εξοπλισμό, αλλά και τα παιχνίδια, μια και αρκετοί καταναλωτές φαίνεται ότι έσπευσαν ήδη να προμηθευτούν τα χριστουγεννιάτικα δώρα για τα παιδιά μετά τα περσινά «καρδιοχτύπια». Παρ’ όλα αυτά, καμία κατηγορία δεν μπορεί να πλησιάσει την απόδοση που έχουν αυτή την περίοδο τα τεχνολογικά είδη.

«Η αλήθεια είναι πως περιμέναμε μεγαλύτερη κίνηση, την οποία όμως εκτιμώ ότι θα έχουμε τις τελευταίες ημέρες αυτής της περιόδου», λέει ο κ. Μιχάλης Τσικνάκης, διευθύνων σύμβουλος της Cosmos Sport.

«Γενικά παρατηρούμε πως στη δική μας κατηγορία η περίοδος της Black Friday από άποψη ενδιαφέροντος περιορίζεται σε αυτό που αρχικά είχε εφαρμοστεί, δηλαδή λίγα 24ωρα προσφορών με έναρξη την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου», τονίζει.

«Η περίοδος αυτή φέρνει αύξηση πωλήσεων, όχι όμως σημαντική είτε στα αθλητικά είδη είτε στον οικιακό εξοπλισμό και τα έπιπλα», εξηγεί και ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου Fourlis (Intersport, IKEA κ.ά.) Γιώργος Αλεβίζος. «Εχουμε βγάλει κι εμείς προσφορές που αγγίζουν το 40% και βλέπουμε αύξηση των πωλήσεων που την αποδίδουμε κυρίως στη γενικότερη τάση που υπάρχει αυτές τις ημέρες. Δεν είναι όμως η περίοδος που θα κάνει τη διαφορά», προσθέτει.

«Ο στόχος είναι να πιάσουμε τις επιδόσεις του 2019», λέει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης. Ο όμιλος επιχειρήσεων Καφούνη με αιχμή τα καταστήματα ειδών για το παιδί (Kidscom, Cool Club) μπήκε δυναμικά στην περίοδο της Black Friday, όπως και η πλειονότητα του εμπορίου, την περασμένη Παρασκευή. «Είναι μια περίοδος που βελτιώνει θεαματικά τις επιδόσεις όλου του μήνα που παραδοσιακά είναι πιο υποτονικός, καθώς οι καταναλωτές ως επί το πλείστον είναι εν αναμονή της εορταστικής περιόδου». Βέβαια ο ίδιος λέει ότι κρατάει μικρό καλάθι έναντι των αρχικών προσδοκιών κυρίως λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί στα καταστήματα. «Ισως είμαστε στο 80% της επίδοσης του 2019, θα δούμε», εκτιμά. «Αυτό που λέμε στον κόσμο όμως είναι ότι υπάρχουν προσφορές πραγματικές αυτή την περίοδο και μπορούν να επωφεληθούν, οπότε ας σπεύσουν».

Τα περιοριστικά μέτρα

Τα περιοριστικά μέτρα δεν έχουν αφήσει κανέναν ανεπηρέαστο, άσχετα αν αυτή την περίοδο κατάφερε να υπερκαλύψει το χαμένο έδαφος μέσω των ψηφιακών πωλήσεων. Ακόμη και στο Πλαίσιο η προσέλευση στα φυσικά καταστήματα έχει μειωθεί, όπως λέει ο κ. Γεράρδος.

«Σε σχέση με το 2019, που μπορούμε να κάνουμε τη σύγκριση, αφού πέρυσι ήταν όλα κλειστά, στα καταστήματα καταγράφεται μείωση της κίνησης. Και αυτό ουσιαστικά ξεκίνησε από την αρχή του μήνα. Βέβαια, αυτό που πρέπει να αναγνωρίσω είναι ότι σε επίπεδο αξίας πωλήσεων δεν έχουμε αυτή την κάμψη διότι παρατηρούμε μια άλλη τάση να ξετυλίγεται: να έχει αυξηθεί το μέσο καλάθι αγορών, η μέση απόδειξη. Κοινώς, ο κόσμος μπαίνει και αγοράζει πράγματα μεγαλύτερης αξίας ή περισσότερα σε σχέση με πέρυσι», προσθέτει. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για τους υπόλοιπους λιανέμπορους.

«Γενικά τα μέτρα έχουν επηρεάσει την αγορά ακολουθώντας μια πτωτική πορεία. Η πτώση αυτή δεν μπορεί προς το παρόν να ποσοτικοποιηθεί, αν και αυτό που βλέπουμε στον Εμπορικό Σύλλογο είναι ότι διαφέρει ανά περιοχή αλλά και ανά τομέα δραστηριότητας. Αυτοί που δέχονται σίγουρα τη μεγαλύτερη πίεση από τα περιοριστικά μέτρα είναι το κέντρο της πόλης και τα malls».

Για τον όμιλο Fourlis, όπως εξηγούσε την περασμένη εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Απόστολος Πεταλάς, οι περιορισμοί στα φυσικά καταστήματα έχουν φέρει μια πτώση στις πωλήσεις περίπου 12% στο διάστημα από την αρχή του μήνα έως την έναρξη της Black Friday. Η πρόβλεψη δε που έκανε είναι ότι και τον Δεκέμβριο, εφόσον τηρηθεί η δέσμευση της κυβέρνησης για μη επιβολή lockdown, θα διατηρηθούν τα ίδια χαρακτηριστικά στις επιδόσεις του ομίλου.

«Η αγορά είχε πραγματικά ένα πολύ καλό momentum έως το τέλος του Οκτώβρη. Με την επιβολή των νέων μέτρων ξεκίνησε η πτώση στην κίνηση των φυσικών καταστημάτων», λέει από την πλευρά του ο κ. Τσικνάκης.

«Γενικά υπάρχει μια δυσφορία στον κόσμο και δεν βλέπει πλέον τα ψώνια ως εμπειρία λόγω της διαδικασίας στην οποία πρέπει να υποβληθούν με τα τεστ κ.λπ. Επρεπε να γίνει; Επρεπε, διότι είναι μια λύση σε ένα μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα, και όλοι οι έμποροι ξέρουν πως μεγαλύτερο είναι το διακύβευμα εάν ξαφνικά επιβληθεί άλλο ένα lockdown. Οπότε, το μη χείρον βέλτιστον, που έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι. Το καλό είναι ότι με όλες αυτές τις δυσκολίες όλο το λιανεμπόριο, όλοι οι επιχειρηματίες έχουμε μάθει πλέον τι πρέπει να κάνουμε σε κάθε περίπτωση, γιατί τα τεστάραμε όλα πέρυσι! Και να δουλεύεις πλήρως, και με κλειστά φυσικά καταστήματα, και με click away… έχουμε φτιάξει πλέον manual», καταλήγει αστειευόμενος.

Διαβάστε ακόμα:

Αλλαγή σκηνικού: Ερχονται νέου τύπου επιχειρηματικά δάνεια

Συνωστισμός αιτήσεων στον ΕΦΚΑ από όσους θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα

Τράπεζες: Με σημαντικό discount οι μετοχές – Ανεβάζουν τις τιμές-στόχους οι ξένοι οίκοι