Προβληματισμός έχει αρχίσει να επικρατεί στους κόλπους της κυβέρνησης και στις πιστώτριες τράπεζες αναφορικά με το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Ναυπηγείων της Ελευσίνας, το οποίο βασίζεται στο μοντέλο που χρησιμοποιήθηκε για τα Nαυπηγεία στο Νεώριο Σύρου.

Βασικός παράγοντας ανησυχίας παραμένει το γεγονός ότι ο ενδιαφερόμενος επενδυτής, η ελληνοαμερικανικών συμφερόντων Onex Technologies υπό τον κ. Πάνο Ξενοκώστα, δεν έχει εμφανίσει έως τώρα αποδείξεις ότι διαθέτει έστω ένα κομμάτι των αναγκαίων κεφαλαίων που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων ώστε να επιβεβαιωθεί η βιωσιμότητα του σχεδίου αναδιάρθρωσης.

Ουσιαστικά αυτό που ζητούν οι τράπεζες αλλά και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων είναι η προσκόμιση ενός εγγράφου proof of funds από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, ελληνικό ή ξένο, που να πιστοποιεί και να εγγυάται τη διαθεσιμότητα των προσφερόμενων κεφαλαίων. «Το θέμα των Ναυπηγείων Ελευσίνας μπορεί να λυθεί άμεσα. Ωστόσο η καθυστέρηση έγκειται στο γεγονός ότι ακόμα ο επενδυτής, εν προκειμένω η Onex, δεν έχει αποδείξει ότι υπάρχουν τα διαθέσιμα κεφάλαια», εξηγούσαν στο «business stories» πηγές από το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Για την κυβέρνηση αυτό θεωρείται κρίσιμο, αφού επιδίωξη είναι όχι απλώς να προχωρήσει οποιαδήποτε λύση για τα προβληματικά ναυπηγεία διακινδυνεύοντας αργότερα να προκύψουν τα ίδια ή ακόμα και χειρότερα αποτελέσματα, αλλά να προκριθεί ένα βιώσιμο σχέδιο ώστε να μπορεί να δουλεύει το ναυπηγείο. Εξάλλου τα μεγέθη του τελευταίου είναι πολύ μεγαλύτερα σε σχέση με αυτά του Νεωρίου και παράλληλα εκτελείται ναυπηγικό και επισκευαστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, κάτι που καθιστά μεγαλύτερη και την πρόκληση.

Υπενθυμίζεται ότι στα μέσα Ιουνίου είχε υπογραφεί η συμφωνία μεταξύ του ομίλου Ταβουλάρη και της Onex Elefsis Shipyards LLC, θυγατρικής της Onex Technologies, για την έναρξη εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας με τη σύμφωνη γνώμη της τότε Επιτροπής Συντονισμού Κυβερνητικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη και τις Επενδύσεις. Το ύψος της αναμενόμενης επένδυσης για τα επόμενα 20-25 έτη είχε υπολογιστεί ότι θα κυμανθεί έως 400 εκατ. ευρώ, ενώ οι άμεσες προς καταβολή υποχρεώσεις θα φτάσουν έως και τα 150 εκατ. ευρώ.

Οι ίδιες πηγές θεωρούν ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης με την είσοδο της Onex φαίνεται ότι μπορεί να πετύχει, αρκεί όμως να υπάρχουν τα κεφάλαια που κρίνονται αναγκαία. Πρόκειται για κεφάλαια που, κατά τη συμφωνία που επήλθε μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, θα καλύψουν αφενός τις υποχρεώσεις προς τους 650 εργαζομένους (κάπου 16 εκατ. ευρώ για δεδουλευμένα και άλλα περίπου 14 εκατ. για αποζημιώσεις), τις καθαρές οφειλές προς Ταμεία και Δημόσιο, μέρος του τραπεζικού δανεισμού και φυσικά κεφάλαια για τα απαιτούμενα λειτουργικά έξοδα και πιθανές επενδύσεις. Και πάλι όμως η πλευρά του υπουργείου αλλά και η πιστώτρια τράπεζα ζητούν ως εχέγγυο επιτυχίας του σχεδίου την ύπαρξη τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ, ποσό ικανό να καλύψει σε πρώτη φάση τα οφειλόμενα στους εργαζομένους, τις πρώτες αναγκαίες επενδύσεις για τη λειτουργία του και φυσικά τα λειτουργικά έξοδα.

Διαβεβαιώσεις

Ο επιχειρηματίας από την πλευρά του διαβεβαιώνει ότι υπάρχουν τα χρήματα, ενώ προ δεκαημέρου ανακοίνωσε ότι στο μετοχικό κεφάλαιο της Onex Elefsis Shipyards LLC εισήλθε η αμερικανική επενδυτική τράπεζα Chatsworth Securities LLC με ένα απροσδιόριστο μερίδιο. Η τελευταία μάλιστα, σύμφωνα με την ανακοίνωση, θα αναλάβει να προσφέρει και τις υπηρεσίες της στην Onex Elefsis Shipyards ως αποκλειστική επενδυτική τράπεζά της. Τα χρήματα βέβαια ακόμα δεν έχουν εμφανιστεί.

Εφόσον παρουσιαστούν θα ενεργοποιηθεί και η διαδικασία εξαγοράς μέσω του προπτωχευτικού δικαίου και στο πλαίσιο των άρθρων 106 β και 106 δ, η οποία θα επικυρωθεί από το αρμόδιο Πρωτοδικείο.
Σε αυτή την περίπτωση θα υπάρξει και μία ενδιάμεση περίοδος έως ότου γίνει η μεταβίβαση προκειμένου να διευθετηθούν όλες οι παράμετροι της συμφωνίας απ’ όλες τις πλευρές. Στην περίοδο αυτή ο επενδυτής μέσω της Onex Elefsis Shipyards θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να χορηγήσει και ένα μεγάλο τμήμα των οφειλόμενων προς τους εργαζομένους.

Το σχέδιο

Σε κάθε περίπτωση, στο επιχειρηματικό σχέδιο της Onex Elefsis Shipyards, που εκτείνεται σε βάθος 25 ετών, συγκαταλέγεται η εξόφληση των οφειλόμενων των Ναυπηγείων προς τους εργαζομένους (15-30 εκατ. ευρώ), η ολοκλήρωση των υφιστάμενων προγραμμάτων τορπιλακάτων χωρίς επιπλέον κόστος για το Πολεμικό Ναυτικό (25 εκατ. ευρώ), η ανάληψη των συμβατικών υποχρεώσεων προς το Πολεμικό Ναυτικό (100 εκατ. ευρώ), η ανάληψη χρεών προς το Δημόσιο και ασφαλιστικούς οργανισμούς (περίπου 65 εκατ. ευρώ ή όσα τελικά προκύψουν μετά την επικαιροποίηση των οικονομικών στοιχείων της εταιρείας μέχρι την υποβολή του τελικού Σχεδίου Εξυγίανσης στο δικαστήριο), η ανάληψη χρεών προς τραπεζικά ιδρύματα (50 εκατ. ευρώ ή όποιο τελικό ποσόν συμφωνηθεί έπειτα από διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες) και ένα πενταετές πρόγραμμα αναβάθμισης, εκσυγχρονισμού και συντήρησης των εγκαταστάσεων (130 εκατ. ευρώ), καταβάλλοντας για άμεσες επισκευές περίπου 30 εκατ. ευρώ, άλλα 35 εκατ. ευρώ για συντηρήσεις και 65 εκατ. ευρώ για απόκτηση νέας πλωτής δεξαμενής μεγέθους cape size.

Το Νεώριο

Την ίδια ώρα όμως σε εκκρεμότητα παραμένει και η μεταβίβαση του ναυπηγείου του Νεωρίου στην Onex, παρότι έχουν περάσει σχεδόν οκτώ μήνες από τότε που, η Δικαιοσύνη επικύρωσε τη συµφωνία εξυγίανσης. Βέβαια παραμένουν σε εκκρεμότητα υποχρεώσεις που ανέλαβε το Δημόσιο, όπως η διαγραφή απαίτησης της ΑΑΔΕ ύψους 1,2 εκατ. ευρώ, πλέον προσαυξήσεων, η ολοσχερής εξάλειψη εκ µέρους της ΑΑΔΕ υποθήκης που έχει εγγραφεί γι’ αυτήν την απαίτηση, η άρση από µέρους του ΕΦΚΑ κατασχέσεων καθώς επίσης και η επιστροφή της εγγυητικής επιστολής.
Η Onex δηλώνει ότι παρά τις εκκρεμότητες θέλει να προχωρήσει η μεταβίβαση και πως είναι σε θέση από τώρα να πληρώσει τους εργαζομένους, αν και η υποχρέωση αυτή είχε προγραμματιστεί για τον ερχόμενο Νοέμβριο.