Σε ενίσχυση του επενδυτικού αποτυπώματος της στην ελληνική αγορά προχωρά ο όμιλος Φώτος Φωτιάδης, ένας απ’ τους μεγαλύτερους και παλαιότερους της Κύπρου. Ήδη η πρώτη επένδυση σε παραγωγική μονάδα στην Ελλάδα είναι γεγονός, μέσω της εξαγοράς της σερραϊκής μικροζυθοποιίας Siris (σσ γνωστή για το σήμα «Βόρεια») απ’ την ελληνική θυγατρική Beverage World, ενώ σε ό,τι αφορά τις κατασκευές και τη φιλοξενία ο Όμιλος βρίσκεται στην αδειοδοτική διαδικασία για μία mega επένδυση συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ στην Κρήτη.

Τα σχέδια του Ομίλου για την ελληνική αγορά έκανε σε ειδική εκδήλωση με δημοσιογράφους χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος του Κυπριακού Ομίλου κ. Παύλος Φωτιάδης με αφορμή την εξαγορά της Siris. «Η ελληνική οικονομία θα συνεχίσει να αναπτύσσεται αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς. Οπότε παραμένουμε θετικοί για την Ελλάδα και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε τόσο στα ποτά όσο και στον κατασκευαστικό τομέα», σημείωσε ο κ. Φωτιάδης αν και αναγνώρισε ότι στην τρέχουσα εποχή των μεγάλων προκλήσεων και του υψηλού πληθωρισμού «το διαθέσιμο εισόδημα θα μειωθεί, οπότε με τη σειρά της και η ζήτηση θα μειωθεί και ως εκ τούτου θα επηρεαστεί και η οικονομική ανάπτυξη», είπε ο κ. Φωτιάδης.

Χαρακτήρισε την επένδυση στην Siris «σημαντική» παρά το μικρό μέγεθος της εταιρείας, καθώς α) αποτελεί την πρώτη επένδυση σε παραγωγική δραστηριότητα στην Ελλάδα, β) αφορά τη «ρίζα του Ομίλου μας, την ζυθοποιία», όπως εξήγησε, γ) οι μικρές ζυθοποιίες «είναι αυτές που έχουν φέρει νέα πνοή και ενδιαφέρον σε ολόκληρο τον κλάδο», όπως είπε, και δ) η σερραϊκή μικροζυθοποιία ήταν απ’ τις λίγες που τον εντυπωσίασαν μεταξύ των δεκάδων που ο ίδιος έχει επισκεφθεί και απ’ τη θέση του Προέδρου των Ζυθοποιείων της Ευρώπης.

Σημειωτέον πως ο Όμιλος Φώτος Φωτιάδης είναι πίσω απ’ το brand της παλαιότερης μπύρας της Κύπρου, της LEON, ενώ απ’ το 1969 λειτουργεί ένα σημαντικό ζυθοποιείο παράγοντας μπύρα με τα σήματα της πολυεθνικής Carlsberg.

Η εξαγορά της Siris, όπως εξήγησε μιλώντας αργότερα ο Γενικός Διευθυντής της Beverage World κ. Γιώργος Μακρυγιαννάκης, πρώην στέλεχος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, αποτελεί στρατηγική κίνηση ώστε η εταιρεία, που ως σήμερα λειτουργεί ως αντιπρόσωπος και διανέμει γνωστά αλκοολούχα ποτά και καφέ να ενισχύσει τον «τρίτο πυλώνα» ανάπτυξης που θέλει να δημιουργήσει και αφορούν τα «μη αλκοολούχα», στα οποία περιλαμβάνεται η μπύρα.

«Η στρατηγική μας για το μέλλον βασίζεται σε τρεις άξονες. Το πρώτο είναι τα αλκοολούχα ποτά, που σήμερα είναι βασικό κομμάτι της ενασχόλησης μας. Το δεύτερο είναι ο καφές, μαζί με σοκολατούχα ροφήματα και τσάι, όπου έχουμε πάρει ως το 2031 τη διανομή της Lavazza. Και το τρίτο είναι τα ‘μη αλκοολούχα’, τα οποία φέρονται να προτιμούν οι νεότερες γενιές», εξήγησε ο κ. Μακρυγιαννάκης.

Διευκρίνισε δε πως η μπύρα Voreia και η Siris, που ίδρυσε ο κ. Γιάννης Μαρμαρέλλης ανοίγει το επόμενο κεφάλαιο στην κατηγορία των «μη αλκοολούχων» προαναγγέλλοντας μάλιστα και την ενίσχυση της κατηγορίας και με άλλα προϊόντα.

Σημείωσε δε πως στόχος για την Beverage World είναι η αναβάθμιση της έννοιας της μπύρας σε κάτι premium, «που θα μπορεί να πάει κάποιος δώρο». Ως εκ τούτου και η διανομή των ετικετών της Siris (Βόρεια, Happy Brewers) στην εστίαση θα είναι στοχευμένη.

Πάντως τόσο ο ίδιος όσο και ο κ. Φωτιάδης απέφυγαν να πουν για ενδεχόμενες νέες εξαγορές στο χώρο αυτό, με τον τελευταίο να επισημαίνει πως «ποτέ δεν λέμε όχι στις ευκαιρίες, αλλά δεν έχουμε τώρα κάτι στον σχεδιασμό μας».

Σύμφωνα με τον κ. Μακρυγιαννάκη, η Beverage World κατέγραψε το 2021 ρεκόρ δεκαετίας στις πωλήσεις φθάνοντας τα 50 εκατ. ευρώ, από 40 εκατ. ευρώ που ήταν ένα χρόνο πριν. «Τις ίδιες επιδόσεις περίπου θα έχουμε και φέτος», σημείωσε ποντάροντας κυρίως στην άνοδο του τουρισμού. Το 70% των πωλήσεων προήλθε απ’ την κατηγορία του καφέ χάρη στη «χρυσή», όπως αποδεικνύεται, συμφωνία με τη Lavazza που αφορά τόσο το Β2Β όσο και τη λιανική. «Ανοιγόμαστε τώρα και στο κομμάτι του γραφείου», σημείωσε ο κ. Μακρυγιαννάκης.

Στο κομμάτι των «μη αλκοολούχων», όπου πλέον η Siris αποκτά ρόλο «κλειδί» επικεντρώνεται και ο αναβαθμισμένος ρόλος του ιδρυτή της μικροζυθοποιίας κ. Γιάννη Μαρμαρέλλη. Ο ίδιος αν και πούλησε το 100% των μετοχών του δημιουργήματος του, θα παραμείνει – βάσει της συμφωνίας – τουλάχιστον για άλλα δύο χρόνια στη θέση του επικεφαλής αν και οι δύο πλευρές δεν έκρυψαν ότι η υπάρχει μία συζήτηση για διάφορα πρότζεκτς όπου ο κ. Μαρμαρέλλης μπορεί να έχει ενεργή συμμετοχή. Ο ίδιος ερωτηθείς για την κίνηση της αποεπένδυσης του απ’ τη μικροζυθοποιία απάντησε πως προχώρησε σε αυτή την κίνηση «για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων και «η εξασφάλιση του μέλλοντος και της ανάπτυξης της επιχείρησης», διευκρινίζοντας πάντως πως δεν αντιμετώπιζε η Siris κάποιο οικονομικό πρόβλημα.

Ο κ. Φωτιάδης απ’ την πλευρά του πάντως έσπευσε να σκιαγραφήσει ένα δύσκολο περιβάλλον – και – για την ζυθοποιία ως κλάδο. «Το σοκ απ’ την σημερινή διεθνή κατάσταση επιδρά άμεσα με πρακτικά προβλήματα. Πρώτα απ’ όλα γίνεται αγώνας για την εξασφάλιση πρώτων υλών με τιμές υψηλότερες», σημείωσε αναφέροντας μάλιστα τις μεγάλες ελλείψεις που υπάρχουν φέτος σε βύνη στην Ευρώπη καθώς η Ουκρανία ήταν η μεγαλύτερη εξαγωγός χώρα. Οι τιμές της βύνης μάλιστα έχουν ήδη υπερδιπλασιαστεί. «Έπειτα, κάθε τι που εισάγεται περνά από πρόσθετες διαδικασίες και δυσκολίες (…) και στο τέλος ο υψηλός πληθωρισμός θολώνει τη λαμπρή εικόνα για την οικονομία και τις επιχειρήσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Πάντως ήδη η Beverage World έχει προχωρήσει σε ανατίμηση σχεδόν σε όλα τα προϊόντα που διακινεί, κατά 5-6%, όπως είπε ο κ. Μακρυγιαννάκης.

Η μεγάλη επένδυση στην Κρήτη

Ο Όμιλος Φώτος Φωτιάδης πάντως τα τελευταία χρόνια έχει ιδιαίτερη παρουσία και στον κατασκευαστικό κλάδο, κυρίως με την ανάπτυξη πολυτελών κατοικιών στα νότια προάστια της Αττικής. Αυτή η παρουσία θα ενισχυθεί έτι περαιτέρω με μία μεγάλη επένδυση που δρομολογεί στην Κρήτη μέσω της θυγατρικής του, Emerald Developments.

Η έκταση όπου θα αναπτυχθεί το μεγάλο πρότζεκτ στην Κρήτη

Ένα πρότζεκτ συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ το οποίο προβλέπει την τμηματική – σε βάθος 10ετίας – ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος σε έκταση 1.700 στρεμμάτων στην περιοχή Τριόπετρα, στη νότια πλευρά του νομού Ρεθύμνου της Κρήτης.

Ο κ. Φωτιάδης εκτίμησε πως σε περίπου ένα χρόνο από τώρα θα έχουν ολοκληρωθεί οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, που έως τώρα καθυστέρησαν υπερβολικά το πρότζεκτ, και θα επιτραπεί μέσω Προεδρικού Διατάγματος να σφυρίξει η εκκίνηση των εργασιών. Αποκάλυψε δε πως οι πρώτες κινήσεις του Ομίλου για το πρότζεκτ αυτό είχαν γίνει ήδη προ δεκαετίας, στην «καρδιά» της κρίσης που έπληττε Ελλάδα και Κύπρο, με την πρώτη εξαγορά έκτασης στην εμβληματική παραλία της Νότιας Κρήτης. «Θέλαμε από την αρχή να προχωρήσουμε όπως πρέπει τηρώντας απαρέγκλιτα τις διαδικασίες» ανέφερε ο κ. Φωτιάδης τονίζοντας ότι επρόκειτο από την αρχή για ένα χρονοβόρο σχέδιο καθώς η έλλειψη ΣΧΟΑΠ και καθορισμένων χρήσεων γης σε μια σειρά στην ευρύτερη περιοχή δημιουργούσε προσκόμματα και καθυστερήσεις παρά την θετική, όπως ανέφερε διάθεση της τοπικής κοινωνίας στην επένδυση.

Το επενδυτικό σχέδιο της Emerald, περιλαμβάνει την κατασκευή ενός προορισμού µε στόχο την προσέλκυση τουριστών υψηλών εισοδηματικών κατηγοριών από τη Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Ρωσία, τη Γαλλία, τις σκανδιναβικές χώρες και, βέβαια, την Ελλάδα. Θα αναπτυχθεί σε δύο φάσεις: Η πρώτη θα υλοποιηθεί σε έκταση περίπου 270 στρεµµάτων από τα οποία θα δοµηθούν µόλις 22.000 τ.µ.

Σε αυτά θα δηµιουργηθεί ένα πέντε αστέρων ξενοδοχείο δυναμικότητας 155 δωµατίων, από τα οποία 29 θα είναι σουίτες και έξι σουίτες βίλας, ενώ το ελάχιστο µέγεθος θα είναι 55 τ.µ. Σύµφωνα µε την Emerald Development, τα µισά δωµάτια θα διαθέτουν δική τους πισίνα και θέα στη θάλασσα. Στη φάση αυτή θα δηµιουργηθούν σε επιφάνεια 9.400 τ.µ. 23 υπερπολυτελείς κατοικίες, από 250 έως 550 τ.µ. η καθεµία, και 10 µικρότερου µεγέθους σπίτια, αλλά και αίθουσα θαλασσοθεραπείας (spa) που θα καταλαµβάνει επιφάνεια 2.700 τ.µ. Θα κατασκευαστεί ακόµη γήπεδο γκολφ εννέα οπών, αλλά και συνεδριακό κέντρο 1.400 τ.µ.

Η δεύτερη φάση της επένδυσης, που θα ξεκινήσει αφότου ολοκληρωθεί το ξενοδοχείο, αφορά την υλοποίηση ενός συµπλέγµατος κατοικιών-χωριού, το οποίο θα αναπτυχθεί αµφιθεατρικά και θα παραπέµπει στο πετυχηµένο µοντέλο λειτουργίας του Costa Navarino. Θα περιλαµβάνει παραδοσιακή πλατεία, καταστήµατα εστίασης και αναψυχής και εκκλησία. Το χωριό θα περιλαµβάνει ακόµη έναν ειδικά διαµορφωµένο χώρο (exclusive country club) που θα διαθέτει από 8 έως 12 γήπεδα τένις, εσωτερικές και υπαίθριες πισίνες, γυµναστήριο, αίθουσα γυµναστικής, θεµατικό πάρκο αναψυχής για παιδιά κ.λπ. Στόχος, σύµφωνα µε την Emerald Development, είναι το τουριστικό χωριό να µετατραπεί σε προορισµό για όλο τον χρόνο, προσφέροντας δραστηριότητες που σχετίζονται µε τον αγροτουρισµό, την ορειβασία, τις υποβρύχιες καταδύσεις, το σέρφινγκ και το ψάρεµα.

Η δεύτερη γενιά της οικογένειας που κρατά το «τιμόνι» του Ομίλου, κ.κ. Αλέξανδρος και Παύλος Φωτιάδης

Ο Όμιλος

Ο Όμιλος ιδρύθηκε στην Κύπρο από τον Φώτο Φωτιάδη, πατέρα του Παύλου, το 1942 και αποτελεί σήμερα έναν από τους μεγαλύτερους και πιο δυναμικά αναπτυσσόμενους κυπριακούς επιχειρηματικούς οργανισμούς. Κατέχει ηγετική́ θέση στην παραγωγή και εμφιάλωση ποτών, στην εμπορία ποτών και άλλων προϊόντων, στην ανάπτυξη γης και στον ασφαλιστικό κλάδο (με τη Universal Life), ενώ δραστηριοποιείται σε Κύπρο, Ελλάδα, Ρουμανία, Κροατία και Σλοβενία. Έχει συνάψει ένα ευρύ δίκτυο απαιτητικών διεθνών συνεργασιών και αναγνωρίζεται ως ένας από τους πιο σημαντικούς και αξιόπιστους συνεργάτες εταιρειών κολοσσών παγκοσμίου φήμης, όπως Carlsberg, Diageo, Jose Cuervo, Danone, Gruppo Campari, Moet Hennessy, Osotspa, Lanson, Lavazza, Ασφαλιστικό κολοσσό ΑΧΑ και πολλές άλλες.

Διαβάστε ακόμη

«Κόκκινα» δάνεια: Έρχονται νέα μεγάλα deals – Ποια funds κρατούν τα ηνία της αγοράς

Πλειστηριασμοί: Ποια ηχηρά και «επώνυμα» σφυριά θα χτυπήσουν σήμερα (pics)

Ο «χάρτης» των ακινήτων που αγοράζουν οι Έλληνες (πίνακες)