Με μελανά χρώματα περιέγραψε την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου μετά το σαρωτικό πέρασμα του Daniel ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης στο ITC 2023 – 6ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών.

«Δυστυχώς χρειάστηκαν λίγες ώρες και πολλοί τόνοι νερού για να χαθεί -μέσα σε λίγη ώρα- αυτό για το οποίο όλοι προσπαθήσαμε τόσο πολύ, επί πολλά χρόνια. Το 2023 έχει φανεί πολύ σκληρό για το σιδηρόδρομο. Πρώτα θρηνήσαμε 57 θύματα, τώρα έχουμε χάσει ένα σημαντικό κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου μας. Δεν προλάβαμε να χαρούμε το νέο σύστημα τηλεδιοίκησης που είχαμε παραλάβει 15 μέρες πριν την καταστροφή» είπε ο Παναγιώτης Τερεζάκης.

Όπως διαπίστωσαν συνεργεία του ΟΣΕ που βρέθηκαν στο πεδίο και πραγματοποίησαν ελέγχους, με τα σημερινά δεδομένα, οι υποδομές έχουν διαλυθεί σε συνολικά 180 χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου και συγκεκριμένα σε:

  • 50 χιλιόμετρα της διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη
  • 80 χιλιόμετρα στον άξονα Παλαιοφάρσαλα – Καλαμπάκα
  • 50 χιλιόμετρα στον άξονα Λάρισα- Βόλος.

Επίσης έχουν καταστραφεί πλήρως δύο κέντρα interlocking:

  • το υπερσύγχρονο κέντρο στο Δομοκό, που παραδόθηκε μόλις πριν από 15 μέρες
  • και το κέντρο στα Παλαιοφάρσαλα, που έλεγχε την περιοχή μέχρι τη Λάρισα.

Τα δύο αυτά κέντρα δεν μπορούν να επαναλειτουργήσουν, γεγονός που αναγκάζει τον ΟΣΕ να οδηγηθεί σε σχεδιασμό για την προμήθεια νέου συστήματος, μία «μακροχρόνια και επίμονη διαδικασία», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Π. Τερεζάκης.

Σύμφωνα με τον μέχρι τώρα προγραμματισμό, θα χρειαστούν τουλάχιστον έξι μήνες για την έναρξη της διαδικασίας προμήθειας των νέων κέντρων interlocking και – σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις- αυτά θα τεθούν σε πλήρη λειτουργία σε έναν χρόνο.

Εντωμεταξύ, τα συνεργεία του ΟΣΕ περιμένουν να πέσει η στάθμη στον Πηνειό για να διαπιστώσουν αν υπάρχουν ζημιές στη γέφυρα της Λάρισας. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν σοβαρές ζημιές στα θεμέλια της γέφυρας, ο χρόνος και το κόστος της αποκατάστασης της γραμμής θα εκτιναχθούν.

«Υπηρετώ το σιδηρόδρομο 44 χρόνια, σε διαφορετικές χώρες του κόσμου, τέτοιο μέγεθος καταστροφής δεν έχω ξαναδεί» είπε ο Π. Τερεζάκης.

Πότε θα γίνει η επανεκκίνηση των εμπορευματικών μεταφορών

Στον άμεσο σχεδιασμό του ΟΣΕ είναι να δοθεί σε λειτουργία, τον επόμενο ενάμιση μήνα, μία προσωρινή σιδηροδρομική σύνδεση στην εμπορική γραμμή καθόδου Δομοκού-Λάρισας.

Στόχος είναι να αποσυμφορηθούν τα κέντρα σε Ικόνιο, Θριάσιο και ΟΛΘ όπου έχουν συγκεντρωθεί χιλιάδες κοντέινερ που αναμένουν τη μεταφορά τους.

Η γραμμή θα λειτουργήσει με τρένα που θα κινούνται με ταχύτητες 80 χιλιομέτρων/ χώρα, χωρίς -αρχικά- σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση. Σταδιακά, θα γίνουν προσπάθειες να αποκατασταθεί και η ηλεκτροκίνηση.

Παράλληλα, ο ΟΣΕ θα αρχίσει να ανακατασκευάζει τη γραμμή ανόδου Δομοκού-Λάρισας, με αρχικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών που εκτιμάται να διαρκέσει 10-11 μήνες.

Στη συνέχεια προγραμματίζεται η πλήρης ανάταξη της γραμμής καθόδου.

Σύμφωνα με την εκτίμηση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ, η πλήρης αποκατάσταση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας θα ολοκληρωθεί- στο ευνοϊκό σενάριο- σε δύο χρόνια.

«Δεν είμαι πολύ αισιόδοξος γιατί τέτοιο μέγεθος καταστροφής είναι πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα και έχουμε μπροστά μας χειμώνες στη διάρκεια των οποίων δεν ξέρουμε τι θα συμβεί» τόνισε ο Π. Τερεζάκης.

Διαβάστε ακόμα 

Οι μακρές νύχτες του ΣΥΡΙΖΑ, ο Τσίπρας και το (χαμένο) αρχείο των μελών, οι βόλτες του Χρυσικού στον Παναμά, το Χίλτον και οι ιερές μπίζνες των Στέγγων 

Kατασκευές: Μαστίγιο και καρότο στους εργολάβους από την κυβέρνηση 

Mytilineos: Μεγάλο deal για έργο διασύνδεσης €2,8 δισ. στη Βρετανία 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ