Οταν το πάθος και το μεράκι γίνεται δουλειά, τότε έχεις μεγάλες πιθανότητες να πετύχεις, λέει ένας άγραφος κανόνας της αγοράς. Για τον κ. Παύλο Πετράκη της RAKS, έναν άνθρωπο με μακρά πορεία στην αγορά, η υγιεινή διατροφή ήταν τρόπος ζωής. Από το 2008 έγινε και επαγγελματική δραστηριότητα επιχειρώντας να φέρει ξεχασμένες συνταγές στο οικογενειακό τραπέζι. Κι αν στην αρχή υπήρχε διστακτικότητα, πλέον τα προϊόντα με το σήμα Φιλεντέμ της RAKS έχουν αναπτυχθεί πανελλαδικά μέσα από το δίκτυο της Σκλαβενίτης και η εξέλιξή τους δείχνει πως παρά τις εκάστοτε δυσκολίες ο καταναλωτής θα προτιμήσει το καλύτερο.

«Μετατρέψαμε το χόμπι μας σε επιχειρηματική ιδέα. Ξέρετε, πολλές φορές οι ευκολότερες επιχειρηματικές ιδέες προέρχονται απ’ αυτό που κάνουμε ήδη στην καθημερινότητά μας», λέει ο κ. Πετράκης, που εδώ και τριάντα χρόνια ακολουθεί τη βασική αρχή του Ιπποκράτη: «Η τροφή πρέπει να είναι το φάρμακό σου και το φάρμακό σου να είναι η τροφή σου».

Πρώτα απ’ όλα, όμως, οι συστάσεις: «Η Φιλεντέμ είναι μία πρωτοπόρος εταιρεία παραγωγής και εμπορίας παραδοσιακών προϊόντων διατροφής, η οποία με συνταγές του Μεσοπολέμου δημιούργησε μια σειρά προϊόντων χωρίς διογκωτικά, χωρίς συντηρητικά, χωρίς χρωστικές, χωρίς φοινικέλαιο, χωρίς ζάχαρη. Κάθε παραδοσιακό προϊόν που φτιάχνουμε είναι ένα ταξίδι αναμνήσεων αλλά και ένα ιερό προσκύνημα στον τόπο, στη γη, αλλά και τους ανθρώπους του μόχθου και της δημιουργίας», λέει ο κ. Πετράκης. «Ψάξαμε και βρήκαμε ανθρώπους που οι ήχοι της ψυχής τους γονατίζουν ακόμα στο παρελθόν με σεβασμό. Προσπαθήσαμε μέσα από τα προϊόντα μας να αναδείξουμε την ανεκτίμητη αξία των φυτών και των βοτάνων της κρητικής γης, που παράγουν ένα διαφορετικό μέλι, ένα διαφορετικό τυρί, κρασί, παξιμάδια κ.λπ.», προσθέτει.

Συνταγές των προγιαγιάδων

Σύμφωνα με τον ίδιο, μέσα από τα προϊόντα Φιλεντέμ αναβιώνουν οι γεύσεις της παραδοσιακής Κρήτης. «Δεν υπάρχει κανένα χάπι που να υποκαθιστά την κρητική διατροφή. Η κρητική διατροφή παραμένει ζωντανή μέσα από τα προϊόντα μας», λέει, και συμπληρώνει: «Στα προϊόντα Φιλεντέμ συμμετέχουν και οι πέντε αισθήσεις. Προσπαθήσαμε και καταφέραμε να φέρουμε στο τραπέζι του καταναλωτή διατροφικές συνήθειες των αρχών του περασμένου αιώνα. Είμαστε περήφανοι γιατί παράγουμε προϊόντα διαφυλάσσοντας τις αυθεντικές γεύσεις, τα χρώματα και τα αρώματα της κρητικής μεσογειακής διατροφής. Είμαστε περήφανοι για τον τόπο μας, που φημίζεται για τον ήλιο, τη θάλασσα και τη γη του. Είμαστε περήφανοι για τη διατροφική μας παράδοση που ξεκινάει από την εποχή του Μίνωα και φτάνει μέχρι τις μέρες μας».

Σήμερα το κωδικολόγιο των προϊόντων της εταιρείας έχει φθάσει τους 1.000 κωδικούς. «Κάθε προϊόν που φτιάχνουμε και εντάσσουμε στη συλλογή μας είναι κάτι το διαφορετικό και δεν μοιάζει με κανένα ανταγωνιστικό. Είναι καινοτόμα προϊόντα φτιαγμένα με συνταγές των προγιαγιάδων μας. Ξεθάψαμε τη μεγαλύτερη υπερτροφή του πλανήτη, το χαρούπι, και σήμερα επάξια τα προϊόντα από χαρούπι ταξιδεύουν από την Κρήτη σε ολόκληρο τον κόσμο. Φτιάξαμε παξιμάδι από 100% κριθάρι, πετιμέζι με αρμπαρόριζα, χαρουπόμελο, ελληνικό φιστικοβούτυρο από 100% σερραϊκό φιστίκι, φρυγανιά από 100% αλεύρι σίκαλης. Φτιάξαμε τον περιβόητο ξινόχοντρο Κρήτης που σε κάθε κιλό προϊόντος αντιστοιχούν τρία κιλά αιγοπρόβειο γάλα και πλήθος άλλων προϊόντων με κορυφαίο συστατικό τους, είτε στη γεύση είτε στη συντήρηση, το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο. Ξεθάψαμε ένα όσπριο χωρίς άμυλο, τα λούπινα, που έχουν περισσότερο ωμέγα 3 από το ψάρι σολομό. Ολες οι συνταγές που υλοποιούμε είναι συνταγές του 1920 μέχρι το 1940, χωρίς συντηρητικό και γλυκαιμικό φορτίο», λέει ο κ. Πετράκης.

Αυτή η στροφή στις παλιές συνταγές, σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί να υποστηρίξει και τις νέες διατροφικές συνήθειες που κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο έδαφος. «Τα τελευταία χρόνια οι διατροφικές μας συνήθειες εξελίσσονται. Εμείς ξεκινήσαμε με αυτή τη φιλοσοφία, την οποία ασπάζονται όλο και περισσότεροι άνθρωποι, είτε μεγάλων ηλικιών που τους το επέβαλε ο γιατρός, είτε των νεοτέρων που έχουν σαφέστατα πιο ανοιχτούς ορίζοντες σε όλους τους τομείς – και ειδικά στη διατροφή. Γνωστοί είναι πλέον οι όροι vegeterian, vegan κ.λπ. Το 98% των προϊόντων μας είναι τοποθετημένο πάνω σ’ αυτούς τους όρους και σε αυτή τη φιλοσοφία», σημειώνει.

Μάλιστα ο ίδιος τονίζει πως απαράβατος κανόνας είναι η παραγωγή των προϊόντων να είναι συγκεκριμένη. «Δεν πρόκειται να μπούμε ποτέ στη διαδικασία να παράξουμε μαζικά ένα προϊόν ώστε να γίνει πλέον βιομηχανοποιημένο. Είτε ο φούρνος που έχουμε στην Κρήτη είτε το εργαστήρι ζυμαρικών που έχουμε στην Εύβοια, αλλά και οι πολλοί συνεργάτες μας που παράγουν αποκλειστικά για εμάς τις συνταγές μας, έχουν συγκεκριμένη δυναμικότητα για να βγει αυτό το ποιοτικό αποτέλεσμα», εξηγεί. Κάτι που σημαίνει πως το μοντέλο ανάπτυξης της εταιρείας βασίζεται στον εμπλουτισμό της γκάμας των προϊόντων και όχι στην αύξηση της παραγωγής των υφιστάμενων.

Το σχέδιο ανάπτυξης

«Καθώς οι εποχές αλλάζουν, αλλάζουν μαζί τους και οι ανάγκες της αγοράς. Προσπαθούμε να εφαρμόζουμε ένα επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας και μία επιχειρηματική δραστηριότητα με την οποία η Φιλεντέμ να μπορεί να στηρίξει τον εαυτό της», λέει ο κ. Πετράκης. «Το επιχειρηματικό σχέδιο ανάπτυξής μας πολλές φορές βασίζεται στο επιχειρηματικό μας ένστικτο, που μας οδηγεί στο να παράξουμε νέα προϊόντα που κατά κανόνα πρέπει να είναι εκτός αυτών του ανταγωνισμού. Προσπαθούμε και σχεδιάζουμε την ανάπτυξή μας προσφέροντας μία υγιεινή υπηρεσία πρωινού, μεσημεριανού και βραδινού γεύματος, που να δίνει γεύση, αλλά και να βοηθά τον πελάτη μας που τάσσεται κατά της παχυσαρκίας».

Ο ίδιος βέβαια αναγνωρίζει ότι ο πληθωρισμός αποτελεί σήμερα μεγάλη πρόκληση γι’ αυτά τα προϊόντα, που είναι πιο ακριβά από τα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα. «Βέβαια οι συνέπειες του πληθωρισμού υπήρξαν αρνητικές και για τα προϊόντα μας. Αυξήθηκαν οι μεταφορές, αυξήθηκαν τα υλικά συσκευασίας, αυξήθηκαν οι πρώτες ύλες (αλεύρι, ελαιόλαδο).

Ολα αυτά λειτούργησαν αρνητικά και προκάλεσαν το κύμα της ακρίβειας που σάρωσε τα εισοδήματα και εκτροχίασε τον οικογενειακό προϋπολογισμό, επηρεάζοντας και τα προϊόντα μας, διότι είναι βέβαιο ότι η απώλεια της αγοραστικής δύναμης επηρεάζει πρώτα τα μη βιομηχανικά προϊόντα. Μπορεί βέβαια οι τζίροι μας να μην έπεσαν, αλλά έπεσαν τα τεμάχια πώλησης. Τα νέα μας προϊόντα ωστόσο βοήθησαν αρκετά στο να κρατηθούμε στην αγορά και να πραγματοποιήσουμε και μικρές αυξήσεις τζίρου. Επειδή η Φιλεντέμ διοχετεύει τα προϊόντα της στην αγορά μόνο μέσα από επιλεγμένα καταστήματα Σκλαβενίτης, έχει μόνο δύο επιλογές για την ανάπτυξή της: είτε να επεκτείνει τα νέα πρωτοπόρα προϊόντα της, είτε να τοποθετήσει τη συλλογή της σε περισσότερα καταστήματα Σκλαβενίτης».

Διαβάστε ακόμη:

Φωτιά τα ενοίκια: Αύξηση από 43,2% έως και 52,1% μεταξύ 2018 και 2023 – Οι 9+1 λόγοι της ανόδου

Κλιματική αλλαγή: Κατά πόσο μπορεί ο πλανήτης να ζήσει χωρίς ορυκτά καύσιμα

Παραμονή Χριστουγέννων: Το ωράριο για καταστήματα και σούπερ μάρκετ – Τι ώρα κλείνουν

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ