Tης Στεφανίας Σούκη

«Για να είναι ένα δρομολόγιο αποδοτικό, προσμετρώνται πολλές διαφορετικές παράμετροι και δεν αρκεί μόνο η προοπτική της υψηλής τουριστικής κίνησης».

Αυτό αναφέρουν στο newmoney.gr πηγές της Ryanair, η οποία σε μία κίνηση αιφνιδιασμού χθές κι ενώ η τουριστική κίνηση στη χώρα μας, για το καλοκαίρι του 2018, αναμένεται, εκτός απροόπτου, για μία ακόμη χρονιά να σπάσει ρεκόρ, ανακοίνωσε ότι μειώνει τα δρομολόγια εσωτερικού στην Ελλάδα μεταφέροντας αεροσκάφη από την Αθήνα και τα Χανιά σε βάσεις της στη Γερμανία από την 1η Ιουνίου, όπου και επεκτείνει τις υπηρεσίες της.

Υψηλές χρεώσεις στα ελληνικά αεροδρόμια (κυρίως στα περιφερειακά που διαχειρίζεται η Fraport) και έντονη εποχικότητα είναι δύο από τους βασικούς λόγους, τους οποίους επικαλείται η εταιρεία, αλλάζοντας μέσα στον Απρίλιο την πολιτική της στην ελληνική αγορά για τη θερινή σεζόν του 2018 με μεγάλο …χαμένο της υπόθεσης την πόλη των Χανίων αφού, όπως ανακοίνωσε χθές επισήμως, η βάση της εταιρείας στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο θα κλείσει. Σημειωτέον ότι η βάση στο αεροδρόμιο των Χανίων δημιουργήθηκε προ πενταετίας, τον Απρίλιο του 2013 αποτελώντας μάλιστα κι ένα σημαντικό ορόσημο για την εταιρεία αφού ήταν η πρώτη μεγάλη κίνηση της αεροπορικής, είχε συνολικό προϋπολογισμό 70 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις τότε ανακοινώσεις από πλευράς της εταιρεία, η οποία μάλιστα είχε υπολογίσει τότε τα οφέλη για την τοπική οικονομία στα 250 εκατ. ευρώ.

Ειδικά ως προς το θέμα των χρεώσεων, επισημαίνεται εδώ ότι λίγο καιρό πρίν, κατά την παρουσίαση του θερινού προγράμματος της Ryanair ο David O’ Brien, από τον τομέα της εμπορικής διεύθυνσης είχε εκφράσει έντονα τη δυσαρέσκεια του ιρλανδικού αερομεταφορέα δηλώνοντας ότι λόγω των υψηλών χρεώσεων γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο για τη Ryanair να διατηρεί βάσεις σε περιφερειακά αεροδρόμια, διαχείρισης του επενδυτικού σχήματος της Fraport. «Η Fraport έχει ξεκινήσει την εισαγωγή νέων χρεώσεων που δυσκολεύουν την ανάπτυξη της περιφερειακής Ελλάδας και δεν δίνουν την ευκαιρία στους προορισμούς της περιφέρειας να αναπτυχθούν, πλήν της ζήτησης που ούτως ή άλλως υφίσταται κατά την υψηλή σεζόν» είχε δηλώσει ο κ. Ο’ Βrien, για να λάβει χθές την επίσημη απάντηση από την Fraport ότι «σέβεται τις επιχειρησιακές ανάγκες και επιλογές της Ryanair, η οποία σε κάθε περίπτωση εξακολουθεί να αποτελεί έναν στρατηγικό συνεργάτη που επιχειρεί στα 9 από τα 14 αεροδρόμια κατέχοντας σημαντικό μερίδιο αγοράς και καταγράφοντας μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια στους διεθνείς προορισμούς».

Ως προς το ζήτημα της εποχικότητας, ο ιρλανδικός αερομεταφορέας δηλώνει ότι το έχει θέσει σε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής κυβέρνησης, αντιπαραβάλλοντας μάλιστα και τις κατά καιρούς πρωτοβουλίες της Τουρκίας (π.χ. με επιδοτήσεις πτήσεων εκτός της υψηλής περιόδου), ωστόσο, κατά τον κ. Ο’ Brien, ουδείς «ενδιαφέρεται, αφού φαίνεται ότι οι ενδιαφερόμενες πλευρές …καλύπτονται από τους Γερμανούς και τους Σκανδιναβούς που επισκέπτονται τη χώρα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες».

Πάντως σε άλλους τομείς, όπως π.χ. σε σχέση με την προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό, η ιρλανδική low cost αεροπορική φαίνεται να έχει καλύτερη συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση αν ληφθούν υπόψη το πρόγραμμα συνδιαφήμισης που έχει εγκρίνει ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού και για το καλοκαίρι του 2018 με τη Ryanair, στο πλαίσιο της συνδιαφήμισης που πραγματοποιεί ο ΕΟΤ κάθε χρόνο με μεγάλους ομίλους και tour operators (π.χ. TUI, Thomas Cook) που φέρνουν σημαντικό αριθμό ξένων τουριστών στην ελληνική αγορά.

Ενδεικτικά, στη σχετική απόφαση του ΕΟΤ, η οποία δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα στη Διαύγεια, επισημαίνεται ότι εγκρίνεται πρόγραμμα συνδιαφήμισης με τη Ryanair, το οποίο αφορά σε δράσεις στις αγορές Ιταλίας και Πολωνίας, θα υλοποιηθεί εντός δύο μηνών, με έναρξη τον Απρίλιο 2018 και αποσκοπεί στο να φέρει 6.780.165 συνολικές εμφανίσεις (impressions). Για τον σκοπό αυτό εγκρινεται η διάθεση ποσού 85.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ όπου απαιτείται και τυχόν άλλων φορολογικών επιβαρύνσεων και επιπλέον 1.000 ευρώ για την κάλυψη συναλλαγματικών διαφορών και τραπεζικών εξόδων που βαρύνουν τον λογαριασμό του Γραφείου Ε.Ο.Τ. Ιταλίας,

«Το κοινό πρόγραμμα- συνεργασία ΕΟΤ- RYANAIR με ποσοστό συμμετοχής 50/50- στις επιλεγμένες αγορές της Ιταλίας και της Πολωνίας περιλαμβάνει ένα σύνολο ενεργειών που ποικίλει ανά αγορά ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εν δυνάμει ταξιδιωτών καθώς και τα μέσα που επιλέγουν για να ενημερωθούν και να προχωρήσουν σε κράτηση για τις διακοπές τους».

Στην απόφαση επισημαίνεται επιπλέον «ότι το εν λόγω πρόγραμμα συν-διαφήμισης του Ε.Ο.Τ. με την εταιρία RYΑNAIR έχει στόχο την εναρμόνιση με τη νέα στρατηγική του ΕΟΤ με την επέκταση της τουριστικής περιόδου, την ενίσχυση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και την αναγνωρισιμότητα της χώρας σε διαφορετικές αγορές. Το κοινό-στόχος είναι άνθρωποι (ζευγάρια, οικογένειες, ηλικιωμένοι) που αγαπούν τον ήλιο, τη φύση και την γαστρονομία, έχουν πολιτιστικά ενδιαφέροντα και ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25-66 ετών. Η καμπάνια θα επικεντρωθεί στην αγορά της Ιταλίας, προκειμένου να ενισχύσει τον εισερχόμενο τουρισμό και να υπερκεράσει την πτώση που εμφανίζουν τα στοιχεία της προηγούμενης χρονιάς, καθώς και στην αγορά της Πολωνίας, προκειμένου να δώσει ώθηση σε μια δυναμική και διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά».

Στο σκεπτικό της απόφασης τονίζεται το γεγονός «ότι η εταιρία RYANAIR έχει ιδιαίτερα έντονη παρουσία στην Ελλάδα καθώς διαθέτει 4 γραφεία, 9 δικά της αεροσκάφη, πετάει από 8 αεροδρόμια σε πάνω από 100 προορισμούς ενώ την επταετία 2010-2016 έχει μεταφέρει 20 εκατομμύρια επιβάτες. Για το 2018, η εταιρία σκοπεύει να προσθέσει 24 νέα δρομολόγια από όλα τα αεροδρόμια της Ελλάδας, από τα οποία πραγματοποιεί πτήσεις, ενώ από τα αεροδρόμια Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα προσθέσει 23 νέες πτήσεις ανταπόκρισης σε αεροδρόμια της Ιταλίας και της Ισπανίας».

Επιπλέον, τονίζεται «το γεγονός ότι η Ryanair αποτελεί τη μεγαλύτερη αεροπορική γραμμή της Ευρώπης, δραστηριοποιείται σε 33 χώρες, έχει 87 γραφεία, 430 αεροσκάφη, πετάει σε 209 αεροδρόμια και με 2.000 πτήσεις ημερησίως διακινεί συνολικά 129 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Κατέχει το 15% του μεριδίου αγοράς στην Ευρώπη, θέτοντάς της στην πρώτη θέση μεταξύ των αεροπορικών εταιριών, ενώ παρουσιάζει σταθερή ετήσια ανάπτυξη της τάξεως του 7,5%. Η εταιρία έχει τη νούμερο 1 σε επισκεψιμότητα και χρήση ιστοσελίδα παγκοσμίως, η οποία είναι μεταφρασμένη σε 16 γλώσσες. Η βάση δεδομένων της περιλαμβάνει 31 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, ενώ η παρουσία της σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα είναι ιδιαίτερα έντονη με πολλές χιλιάδες ακόλουθους (followers) και διαφορετικές landing pages ανά προορισμό. Το κοινό της Ryanair είναι 45% άντρες, 55% γυναίκες, όλων των ηλικιακών ομάδων με εντονότερη παρουσία στην κατηγορία 25-35 ετών, οι οποίοι ταξιδεύουν κατά βάση μόνοι τους ή σε ζευγάρια και για λόγους κυρίως μη-επαγγελματικούς, χρησιμοποιώντας σε μεγάλο ποσοστό εισιτήρια μονής διαδρομής».