Τον περασμένο Σεπτέμβριο, διαδηλωτές για το κλίμα πέταξαν μια τούρτα στο πρόσωπο του Michael O’Leary, του δισεκατομμυριούχου διευθύνοντος συμβούλου της Ryanair, με την είδηση να γίνεται viral στα social media, αλλά και σε ειδησεογραφικούς σταθμούς σε όλη την Ευρώπη και ΗΠΑ. Μάλιστα για πολλές ημέρες όλη αυτή η δημοσιότητα συνέβαλε στην αύξηση των κρατήσεων της αεροπορικής εταιρείας κατά περίπου 6%.

«Αυτό που μάθαμε όλα αυτά τα χρόνια είναι ότι η κακή δημοσιότητα πουλάει πολύ περισσότερο από την καλή», είπε ο O’Leary στη Wall Street Journal. «Πολλοί άνθρωποι που δεν έχουν ακούσει ποτέ για τη Ryanair, ξαφνικά την ψάχνουν στη Google και λένε: «Τι, τιμές εισιτηρίων».

Ο 62χρονος είναι CEO της Ryanair τα τελευταία 30 χρόνια, έχει καταφέρει να μετατρέψει μια μικρή επιχείρηση που μετέφερε 200.000 πελάτες τον χρόνο σε έναν κολοσσό low-cost ταξιδιών αφού ο αριθμός των επιβατών της θα φτάσει κοντά στα 200 εκατομμύρια φέτος. Η Ryanair ανταγωνίζεται με την Delta Air Lines για τον τίτλο της πολυτιμότερης αεροπορικής εταιρείας στον κόσμο.

Τι κερδίζει όμως ο ίδιος ο O’Leary από όλα αυτά;

Ο CEO πρόκειται να κερδίσει ένα μπόνους αξίας 100 εκατ. ευρώ σε δικαιώματα προαίρεσης μετοχών (stock options) φέτος, εάν τα κέρδη ή η τιμή της μετοχής της αεροπορικής εταιρείας επιτύχουν ορισμένους στόχους, που είχαν τεθεί για πρώτη φορά πριν από πέντε χρόνια. Η τιμή της μετοχής της Ryanair έκλεισε σε επίπεδα-ρεκόρ την περασμένη Παρασκευή. Ωστόσο, ο O’Leary δεν διστάζει ποτέ να πει τα πράγματα όπως τα σκέφτεται.

H Ryanair φημίζεται για την αυστηρότητά της προς τους πελάτες της και για τις επιπλέον χρεώσεις που επιβάλλονται στους ταξιδιώτες, όπως για παράδειγμα τα 60 ευρώ για όσους δεν έχουν κάνει ηλεκτρονικό check-in. «Αγαπάμε τους πελάτες μας, τουλάχιστον το 99% που υπακούει σε όλους τους κανόνες», λέει ο O’Leary. «Αλλά δεν έχουμε πολλή υπομονή για το μισό τοις εκατό ή το 1% που δεν το κάνει».

Ο O’Leary έχτισε την αυτοκρατορία του πάνω στο μοντέλο χαμηλού κόστους που χρησιμοποιούσε η Southwest Airlines. Ο ιδρυτής της αεροπορικής, Herb Kelleher, ήταν εκείνος που του έδειξε αυτό τον τρόπο λειτουργίας, στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Βέβαια, ο O’Leary έχει γίνει ιδιαίτερα γνωστός γιατί τολμά να αγοράζει αεροπλάνα σε περιόδους αναταραχής για τον κλάδο, όταν οι τιμές είναι φθηνότερες. Τον Ιανουάριο του 2002, έδωσε μια μεγάλη παραγγελία στην Boeing, ενώ η βιομηχανία των αερομεταφορών ήταν ακόμα σε ταραχή μετά την 11η Σεπτεμβρίου. Τον Δεκέμβριο του 2020, έγινε ο πρώτος πελάτης της Boeing που έκανε μια σημαντική παραγγελία για το 737 MAX, αφότου το αεροσκάφος είχε παραμείνει στο έδαφος για 20 μήνες. Και μέσα στην πανδημία, η Ryanair έκανε τη μεγαλύτερη παραγγελία της για έως και 300 αεροσκάφη Boeing.

Η Ryanair ελέγχει σήμερα περίπου το 20% της ευρωπαϊκής αγοράς, με τον O’Leary να εκτιμά ότι το μερίδιό της θα αυξηθεί στο 30% την επόμενη δεκαετία. «Δεν με ενδιαφέρει τόσο αν είμαστε η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο, αρκεί να είμαστε η πιο κερδοφόρα», λέει.

Διαβάστε ακόμη

Γιατί οι Πορτογάλοι της BA έριξαν “λευκή πετσέτα” κλείνοντας το εργοστάσιο της πρώην Γιούλα

Ποια σπίτια και σε ποιες περιοχές πωλούνται πιο γρήγορα στην Αθήνα (γράφημα)

Ο Γκρίνμπεργκ, τα προβλήματα και οι πράσινες συνωμοσίες (…όπως άλογα), ο Σκλαβενίτης στην Πολωνία και το τρελό ενοίκιο στη Βουκουρεστίου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ