Σε καταλύτη για νέες ανακατατάξεις και ανατροπές, συμφωνίες και εν γένει για την αλλαγή της γεωγραφίας του οργανωμένου λιανεμπορίου εξελίσσεται η πανδημία του κορωνοϊού. Και τούτο καθώς ο κλάδος των σούπερ μάρκετ μπορεί γενικά να εμφανίζεται από τους πλέον κερδισμένους σε αυτή την περίοδο της αναταραχής, ωστόσο τη μερίδα του λέοντος από το επιπρόσθετο 1 δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα πέσει στην αγορά φέτος φαίνεται να την καρπώνονται λιγοστοί, με αποτέλεσμα να ανοίγει κι άλλο η ψαλίδα μεταξύ μεγάλων και μικρών.

Ηδη το τελευταίο διάστημα φουντώνουν και πάλι τα σενάρια για ένα νέο κύμα συγκέντρωσης σε έναν κλάδο που προ δεκαετίας μετρούσε 42 περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ! Στελέχη γνωστών αλυσίδων μετέφεραν μάλιστα στο «business stories» ότι «πλέον είναι μία εποχή που όλοι μιλούν με όλους», αφού στη μεγάλη μάχη των μεγάλων αλυσίδων για την επικράτηση στην αγορά, οι μεσαίοι και οι μικρότεροι παίκτες ήδη νιώθουν να αυξάνεται η πίεση.

Η περίπτωση του Σκλαβενίτη

Ο μεγαλύτερος κερδισμένος από την πανδημία εμφανίζεται ο όμιλος Σκλαβενίτη, με την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης Α.Ε. να ελέγχει ήδη σχεδόν το 30% της αγοράς και με 30.000 εργαζόμενους να έχει καταστεί ο μεγαλύτερος εργοδότης στη χώρα.

Γεράσιμος Σκλαβενίτης

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η αύξηση των πωλήσεων που έχει καταγράψει η αλυσίδα στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου προσεγγίζει το 15% και ότι αυτή είναι η πρώτη χρονιά που θα εμφανίσει καθαρή κερδοφορία. Μία εξέλιξη που θα αποτρέψει μεγαλύτερες παρενέργειες στην κεφαλαιακή της δομή λόγω και των τεράστιων υποχρεώσεων που έχει επωμισθεί. Επιβεβαίωση των παραπάνω θα αποτελέσει σαφή ένδειξη ότι το μεγάλο στοίχημα που έβαλαν ο Γεράσιμος, η Μαρία και ο εκλιπών Στέλιος Σκλαβενίτης, να απορροφήσουν τα καταστήματα του Μαρινόπουλου σε μία «εθνική προσπάθεια» αποτροπής ενός επικίνδυνου ντόμινο για την οικονομία, μπορούν να το κερδίσουν. Κάτι που αχνοφάνηκε εξάλλου και στα οικονομικά μεγέθη του 2019 τα οποία ανακοίνωσε ο όμιλος την περασμένη εβδομάδα.

Συγκεκριμένα, σε μία περίοδο που ολοκλήρωσε την ανακαίνιση του συνόλου των καταστημάτων της Μαρινόπουλος που απορρόφησε κατάφερε να εμφανίσει ανάπτυξη 9% σε ενοποιημένο επίπεδο (3,28 δισ. ευρώ) και 11% σε επίπεδο εταιρείας (2,63 δισ. ευρώ).

Κοινώς, μέσα σε μία χρονιά η Σκλαβενίτης κατάφερε να προσθέσει στα μεγέθη της τζίρο ίσο με αυτόν που παράγει στην Ελλάδα μια μεσαία αλυσίδα με 220 και πλέον καταστήματα! Σημειωτέον ότι στον τζίρο του ομίλου περιλαμβάνεται η Σκλαβενίτης, η δραστηριότητα στην Κύπρο, οι πωλήσεις της The Mart, ο τζίρος της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης και της πατρινής Κρόνος. Σύνολο: 497 καταστήματα.

Μάλιστα ο όμιλος, εάν εξαιρεθεί η εφαρμογή του λογιστικού προτύπου ΔΠΧΠ 16, που αφορά τις μισθώσεις ακινήτων και το οποίο εφάρμοσε για πρώτη φορά, καταγράφει για πρώτη φορά κερδοφορία… Για τη φετινή χρονιά το πλάνο προβλέπει η online παρουσία της Σκλαβενίτης να αναπτυχθεί με το λανσάρισμα του sklavenitis.gr. Ηδη έχει παρουσία, από τους πρώτους μήνες του 2020, στο ψηφιακό λιανεμπόριο, μέσω της επένδυσης στο caremarket.gr, ενώ έχει προχωρήσει σε συνεργασία με την πλατφόρμα online παραγγελιών efood και στη δημιουργία δεύτερου e-hub στην Πέτρου Ράλλη για την ομαλή εξυπηρέτηση των online παραγγελιών. Επίσης, εντός του 2020 προχώρησε στην πρόσληψη 1.500 ατόμων, ενώ είχε δημιουργήσει άλλες 1.000 θέσεις εργασίας το 2019.

Η αντεπίθεση της ΑΒ Βασιλόπουλος

Ολη αυτή η εξέλιξη δημιουργεί μία επιπρόσθετη πίεση στον βασικό ανταγωνιστή και Νο2 σήμερα της αγοράς ΑΒ Βασιλόπουλο, ο οποίος φέτος φαίνεται ότι θα κάνει τζίρο πάνω από 2 δισ. ευρώ με βάση τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις, από 1,947 δισ. ευρώ το 2019. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Βασίλης Σταύρου φέρεται μάλιστα να σχεδιάζει νέες επενδύσεις ύψους 250 εκατ. ευρώ για τη νέα χρονιά, με στόχο την ενδυνάμωση της θέσης της στην ελληνική αγορά.

Ο κ. Βασίλης Σταύρου, πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος

Τα 50 εκατ. ευρώ αναμένεται να πέσουν για την προσθήκη νέων καταστημάτων και τα υπόλοιπα σε μειώσεις τιμών και προσφορές. Ενα ποσό που φέρεται να έχει δαπανήσει και φέτος ενισχύοντας παράλληλα και το κομμάτι του ηλεκτρονικού καταστήματος. Μάλιστα προ μηνός η εταιρεία έθεσε σε πιλοτική λειτουργία το πρώτο κατάστημα για την αποκλειστική εξυπηρέτηση των παραγγελιών του e-shop, στην περιοχή του Ρέντη. Ενα dark store 7.000 τ.μ. με αυτοματισμούς. Την ίδια ώρα παραμένουν τα σενάρια στην αγορά περί ενεργού ενδιαφέροντος της ΑΒ Βασιλόπουλος για μία πιθανή εξαγορά μεσαίας αλυσίδας που θα της έδινε μια ενίσχυση. Ενα τέτοιο σενάριο εμπλέκει και μικρή αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Πελοποννήσου.

Σε απόσταση αναπνοής η Lidl Ελλάς

Η πίεση στην ΑΒ Βασιλόπουλος είναι μεγάλη όχι μόνο από την κορυφή αλλά και από κάτω, αφού η Lidl Ελλάς, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της Ιάκωβο Ανδρεανίδη, πλέον την πλησιάζει σε απόσταση αναπνοής.

Ο Ιάκωβος Ανδρεανίδης, δ/νων σύμβουλος της Lidl Ελλάς

Με δεδομένο ότι η Lidl Ελλάς ως ομόρρυθμη εταιρεία αποφεύγει σταθερά να δημοσιοποιεί ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, αυτό σημαίνει ότι ο τζίρος της έχει προσεγγίσει πλέον το 1,9 δισ. ευρώ. «Ο στόχος είναι την επόμενη χρονιά να ανέβουμε στη δεύτερη θέση του οργανωμένου λιανεμπορίου», εξηγούσε ο κ. Ανδρεανίδης, σημειώνοντας ότι φέτος η ανάπτυξη της Lidl Ελλάς έχει διψήφιο ποσοστό. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού μάλιστα ανακοίνωσε και ένα πλάνο επενδύσεων 350 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας, που θα δοθεί αποκλειστικά στην οργανική ανάπτυξη της αλυσίδας με την προσθήκη 11 νέων καταστημάτων και πιθανώς ενός ακόμη logistic center.

Οι κινήσεις της Μέτρο ΑΕΒΕ

Σε ό,τι αφορά τον τέταρτο παίκτη, τη Μέτρο ΑΕΒΕ, οι πωλήσεις στο εννεάμηνο φέρονται να κινούνται ανοδικά με υψηλό μονοψήφιο ποσοστό. Αν και με την εμφάνιση της πανδημίας το πλάνο των επενδύσεων στο δίκτυο φέρεται να έχει παγώσει, η διοίκηση υπό τον κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη έδωσε σημαντικό βάρος στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων απορροφώντας πλήρως τις δραστηριότητες του eshop.mymarket.gr και της ΝΕΤ SPIRIT και διευρύνοντας την κάλυψή του και τις υποδομές του.

Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, δ/νων σύμβουλος της ΜΑΚΡΟ ΑΕΒΕ

Σε πρόσφατες δηλώσεις του ο κ . Παντελιάδης, που κέρδισε το μεγάλο στοίχημα της απορρόφησης της Βερόπουλος, δεν απέκλειε μία νέα εξαγορά, αυτή τη φορά μικρομεσαίας επιχείρησης, «αρκεί να ταιριάζει στις ανάγκες και τη λειτουργία μας», όπως έλεγε.

Επέκταση για τη Μασούτης

Πιο επιθετικά φαίνεται να κινείται πάντως η αλυσίδα Μασούτης της ομώνυμης οικογένειας. Ο διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Μασούτης συνεχίζει τη γεωγραφική επέκταση σε μία προσπάθεια η αλυσίδα να αποκτήσει πανελλαδική κάλυψη, μετά και την κάθοδό της στην Αττική με την εξαγορά της Προμηθευτικής. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι προ ημερών εγκαινιάστηκε το πρώτο κατάστημα στην Πάτρα. Την ίδια ώρα όμως αναζητά και μία μεγάλη συμφωνία.

Ο Γιάννης Μασούτης, δ/νων σύμβουλος της Μασούτης 

Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες ημέρες συζητείται στην αγορά η βολιδοσκόπηση που έκανε τόσο η Μασούτης όσο και η Κρητικός στην οικογένεια Βερούκα για την εξαγορά της αλυσίδας Bazaar. Αν και η άρνηση της οικογένειας φέρεται να ήταν κάθετη, εντούτοις και μόνο η κίνηση δείχνει ότι η Μασούτης κυνηγά ένα καλό deal.

Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, η αύξησή τους εν μέσω της πανδημίας είχε ξεπεράσει το 10%. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 η Μασούτης είχε κύκλο εργασιών 829,8 εκατ. ευρώ.

Το σχέδιο της Πέντε Α.Ε.

Επειτα είναι η περίπτωση της Πέντε Α.Ε. (Γαλαξίας), το πολυμετοχικό σχήμα που έως τώρα στηριζόταν στην οργανική της ανάπτυξη και μάλιστα κόντρα σε κάθε… εγχειρίδιο του κλάδου, αφού επιμένει σε μία εικόνα των καταστημάτων που παραπέμπει σε άλλες δεκαετίες. Η αλυσίδα υπό τη διοικητική ευθύνη της κυρίας Νίκης Χειμωνίδη και του κ. Παναγιώτη Πουρσανίδη κάνει τους τελευταίους μήνες βήματα αφενός λανσάροντας πρόγραμμα επιβράβευσης και αφετέρου ξεκινώντας να σχεδιάζει το δικό της ηλεκτρονικό κατάστημα.

Η Νίκη Χειμωνίδη της Γαλαξίας

Να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα φέρεται να ψάχνει και την πιθανότητα μιας εξαγοράς, με τις πληροφορίες που κυκλοφορούν να ταυτοποιούν μικρή αλυσίδα στην Πελοπόννησο. Οι πωλήσεις το 2019 ήταν στα 450,1 εκατ. ευρώ.

Η ανάπτυξη της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός

Τέλος, σημαντική ανάπτυξη καταγράφει και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία συνεχίζει να τρέχει με διψήφιο ποσοστό, με αιχμή κυρίως την επέκταση του δικτύου, που εν πολλοίς στηρίζεται και σε συμφωνίες δικαιόχρησης. Ο κύκλος εργασιών το 2019 σε επίπεδο ομίλου είχε φτάσει τα 350 εκατ. ευρώ. Τα καταστήματα της αλυσίδας πλέον έχουν ανέλθει σε 231 (191 εταιρικά και 40 franchise), ενώ στον όμιλο προστίθενται και άλλα 100 που συνδέονται με τη μέθοδο franchise με τη θυγατρική της στην Κρήτη CRM Α.Ε.

Μεγέθη που φαίνεται να θέτουν ενώπιον σημαντικών αποφάσεων τη διοίκηση υπό τον κ. Αγγελο Κρητικό. Ηδη στην αγορά ψιθυρίζεται η προοπτική εξόδου της αλυσίδας απο την κοινοπραξία ΕΛΟΜΑΣ.