Εντείνονται οι πιέσεις στις γαλακτοβιομηχανίες που βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα κοκτέιλ αυξανόμενου λειτουργικού κόστους, παραγωγής, μεταφορικών, της εκτίναξης της τιμής του γάλακτος και παράλληλα τη μείωση της κατανάλωσης.

Οι όγκοι των πωλήσεων γαλακτοκομικών προϊόντων κατά το πρώτο οκτάμηνο της χρονιάς εμφανίζονται μεσοσταθμικά μειωμένοι κατά περίπου 7% σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που μπορεί να «κρύβεται» απ’ την τελική αξία των πωλήσεων λόγω των πολλαπλών ανατιμήσεων που έχουν γίνει από το Σεπτέμβριο του 2021 ως σήμερα, ωστόσο δεν μπορεί να δημιουργήσει επαρκή αναχώματα στη μείωση των περιθωρίων κέρδους που συντελείται.

Ειδικά την ώρα που οι εισκομισθείσες ποσότητες γάλακτος παραμένουν αρκετά μικρότερες σε σχέση με πέρυσι γεγονός που με τη σειρά του διαταράσσει την προσφορά σε γάλα και φυσικά τις τιμές. Ήδη οι τιμές που χρεώνουν οι παραγωγοί αγελαδινού γάλακτος είναι γύρω στα 55 λεπτά το λίτρο, από περίπου 38 λεπτά που ήταν πέρυσι, ενώ Συνεταιρισμοί πιέζουν ακόμα και για 1,7 ευρώ το λίτρο στο αιγοπρόβειο και 1,5 στο γίδινο σήμερα!

Σύμφωνα δε με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ, το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 παραδόθηκαν 437.476 τόνοι αγελαδινού γάλακτος έναντι 456.957 τόνων το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ποσότητα μειωμένη κατά 4,2% περίπου. Την ίδια περίοδο παραδόθηκαν 600.104 τόνοι πρόβειου γάλακτος (600.391 τόνοι πέρυσι), και 144.632 τόνοι γίδινου γάλακτος (149.933 τόνοι πέρυσι).

Για όλους τους παραπάνω λόγους εξάλλου έχει πυροδοτηθεί στον κλάδο ένας νέος κύκλος συγκέντρωσης και ανακατατάξεων με τους μικρότερους απ’ τη μία να γίνονται στόχοι εξαγοράς και τους μεγαλύτερους να προσπαθούν με κάθε τρόπο να ελέγξουν όσο το δυνατόν καλύτερα όλο το εύρος της αγοράς και παράλληλα να εστιάσουν ή να επεκταθούν σε άλλες κατηγορίες προϊόντων που μπορεί να τους δώσουν το περιθώριο να συγκρατήσουν την κερδοφορία τους. Μία αναγκαία αναδιάταξη στρατηγικής με φόντο κυρίως την επόμενη μέρα για την οποία ήδη διεξάγεται πόλεμος για το ποιος θα επικρατήσει.

Τη μεγαλύτερη πρόκληση μεταξύ των μεγάλων έχει να αντιμετωπίσει η ΔΕΛΤΑ, δεδομένου ότι η ίδια σήμερα βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι μετασχηματισμού μετά την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και τον στόχο που έχει θέσει η CVC να δημιουργήσει «εθνικό πρωταθλητή» μέσω της Dairy Holdings που δημιούργησε κάτω απ’ τον όμιλο Vivartia και συγκέντρωσε τον κλάδο των γαλακτοκομικών.

ΔΕΛΤΑ

Αν και οι συνθήκες στην αγορά είναι δυσχερείς ασκώντας σημαντική πίεση στην εταιρεία, ο μετασχηματισμός φαίνεται να έχει ανεβάσει ρυθμούς μετά και την αλλαγή διοίκησης. Νέος διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής του εγχειρήματος έχει τεθεί απ’ την περασμένη άνοιξη ο κ. Χρήστος Τσόλκας, τον οποίο πλαισίωσε πρόσφατα απ’ τη θέση του εμπορικού διευθυντή ο κ. Παναγιώτης Κοσμάς. Ο τελευταίος με πολυετή θητεία στην Coca Cola HBC συνιστά και το πρόσωπο που φανερώνει ίσως και τις προθέσεις επέκτασης στο χώρο των αναψυκτικών της ΔΕΛΤΑ. Ήδη επιβεβαιωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ των πρώτων βολιδοσκοπήσεων αποτέλεσε η ΕΨΑ χωρίς ωστόσο προς το παρόν να υπάρχει κάτι συγκροτημένο.

Μόλις την περασμένη εβδομάδα η ΔΕΛΤΑ ανακοίνωσε ότι υπέγραψε προσύμφωνο για την εξαγορά του 70% της Κουρέλλας ΑΕ, μίας μικρής γαλακτοβιομηχανίας στα Γρεβενά με ειδίκευση κυρίως στα βιολογικά προϊόντα και τις plant based απομιμήσεις τυριών με πωλήσεις σε μεγάλο βαθμό στο εξωτερικό. Κατηγορίες που μπορούν να εμπλουτίσουν το χαρτοφυλάκιο της ΔΕΛΤΑ και παράλληλα να ενισχύσουν τα περιθώρια κέρδους της. Αρκεί βέβαια και η ίδια η Κουρέλλας να ανακάμψει με βάση το σχεδιασμό αφού καταγράφει ζημιές στο τελικό αποτέλεσμα ενώ το μικτό περιθώριο σήμερα είναι μικρότερο απ’ αυτό της ΔΕΛΤΑ.

Το γεγονός ότι η Κουρέλλας πάντως είναι ζημιογόνα με βάση τους μέχρι τώρα δημοσιευμένους ισολογισμούς (ο τελευταίος ήταν του 2020) έχει προκαλέσει αρκετά ερωτηματικά στην αγορά για την εξέλιξη του σχεδίου της ΔΕΛΤΑ, ιδίως μετά την απόφαση της να αποεπενδύσει απ’ την βουλγαρική θυγατρική United Milk, που είναι leader στην τοπική αγορά, και μάλιστα πουλώντας την στο βασικό της ανταγωνιστή, τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία των αδερφών Σαράντη.

Η United Milk, με βάση τις οικονομικές καταστάσεις του 2021 είχε αύξηση εσόδων 9% φθάνοντας τα 52,5 εκατ. ευρώ με EBITDA 5,15 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 1.65 εκατ. ευρώ. Το μέρισμα που έδωσε στη μητρική έφθασε το 1,2 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα οι πωλήσεις συνολικά του Ομίλου ΔΕΛΤΑ το 2021 ήταν 279,6 εκατ. ευρώ (+1,6% από το 2020) με τα EBITDA στα 16,7 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά τους φόρους 2,9 εκατ. ευρώ!

Αν και το ποσό της συναλλαγής που συμφωνήθηκε με τους αδερφούς Σαράντη δεν έγινε γνωστό, είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι θα προσφέρει – μαζί με τις πωλήσεις των ανενεργών εργοστασίων σε Πλατύ και Ταύρο – στήριγμα στην κερδοφορία της ΔΕΛΤΑ σε μία κατά τα άλλα αρνητική χρονιά κατά την οποία ακόμα και η πλήρης γεωγραφική κάλυψη της ελληνικής αγοράς με προϊόντα ενέχει μεγάλες προκλήσεις.

Δεν παύει όμως να αφαιρεί ένα πολύτιμο και κερδοφόρο asset απ’ τον Όμιλο προκαλώντας, σύμφωνα με πληροφορίες, «ρίγη» στις πιστώτριες τράπεζες που είχαν υποστηρίξει την εξαγορά του Ομίλου Vivartia απ’ την CVC προχωρώντας στην αναδιάρθρωση του δανεισμού του.

Η διοίκηση του Ομίλου Vivartia πάντως επιμένει ότι η συμφωνία πώλησης της United Milk δημιουργεί χώρο για μανούβρες εξαγορών υπενθυμίζοντας μάλιστα την περίπτωση της Δανιήλ Γκατένιο & Υιός ΑΕ, που μπορεί να μην ήταν από τις «εντυπωσιακές» κατάφερε όμως σήμερα να αποτελεί στήριγμα κυρίως στην προμήθεια πρώτων υλών που λείπουν απ’ την αγορά. Σημειωτέον πως η Γκατένιο, που δραστηριοποιείται στην εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων και πρώτων υλών εξαγοράστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο.

Σε κάθε περίπτωση αναμένεται με ενδιαφέρον το επόμενο βήμα της ΔΕΛΤΑ, ιδίως καθώς η CVC, όπως είχε αποκαλύψει προ μηνών στο newmoney ο κ. Αλεξ Φωτακίδης θέλει να βάλει την Γαλακτοβιομηχανία στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Στο πλαίσιο αυτό εξάλλου είχε προαναγγείλει και την ενεργοποίηση της ρήτρας εξαγοράς του 100% της Δωδώνη απ’ το CVC.

Ελληνικά Γαλακτοκομεία

Απ’ την πλευρά της η μεγαλύτερη ανταγωνίστρια της ΔΕΛΤΑ, Ελληνικά Γαλακτοκομεία ακολουθεί αντίθετο δρόμο προτιμώντας την περαιτέρω επέκταση στο εξωτερικό, όπως έδειξε η εξαγορά της United Milk και οι εν εξελίξει επενδύσεις στην Κύπρο (εργοστάσιο για παραγωγή χαλουμιού, εξαγορά 49% της “Κουρούσιης” κοκ). Παράλληλα όμως έχει και το μεγάλο στοίχημα του λανσαρίσματος της ΑΓΝΟ απ ‘την επόμενη χρονιά.

Η κερδοφορία του ομίλου πάντως φαίνεται ανθεκτική μέσα απ’ τις πολυσχιδείς δραστηριότητες που έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια με τελευταία τη διείσδυση στα αναψυκτικά μέσω της εξαγοράς της Κλιάφας. Ωστόσο περιορισμένη υπό τη σημαντική αύξηση του κόστους της εταιρείας, όπως εξάλλου έδειξαν και οι οικονομικές καταστάσεις του 2021. Σύμφωνα με αυτές ο Όμιλος είχε αύξηση πωλήσεων 5,25% στα 426,75 εκατ. ευρώ με μείωση κατά 12,41% του EBITDA, στα 45,37 εκατ. ευρώ και μείωση των καθαρών κερδών κατά 48,45%, στα 8,89 εκατ. ευρώ.

ΚΡΙ ΚΡΙ

Πιέσεις δέχεται και η γαλακτοβιομηχανία ΚΡΙ ΚΡΙ με απώλειες κυρίως στο κομμάτι της κερδοφορίας της μετά την απόφαση της διοίκησης του Παναγιώτη Τσινάβου να απορροφήσει όσο τον δυνατόν τα αυξημένα κόστη παρά να θέσει σε κίνδυνο τις πωλήσεις της εταιρείας.

Έτσι κατά το α’ εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 83,39 εκατ. ευρώ έναντι 70,23 εκατ. ευρώ το 2021, αυξημένος κατά 18,7%. Τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) ανήλθαν σε 7,5 εκατ. ευρώ έναντι 14,65 εκατ. ευρώ το 2021, υποχωρώντας κατά 48,8% ενώ τα κέρδη προ φόρων σημείωσαν πτώση 59% καθώς ανήλθαν σε 5,07 εκατ. ευρώ, έναντι 12,58 εκατ. ευρώ το 2021. Τέλος, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 4,06 εκατ. ευρώ, έναντι 10,05 εκατ. ευρώ το 2021 σημειώνοντας πτώση 59%.

Η διοίκηση της εταιρείας επισημαίνει στις οικονομικές καταστάσεις πως παρά το γεγονός ότι γίνονται προσπάθειες ώστε η αύξηση του λειτουργικού κόστους να μετακυλιστεί στους πελάτες της γαλακτοβιομηχανίας, τα περιθώρια κέρδους θα συνεχίσουν να περιορίζονται.

ΦΑΓΕ

Μείωση του όγκου πωλήσεων και μάλιστα διψήφια και σημαντική υποχώρηση των κερδών επιφέρουν στη ΦΑΓΕ οι ανατιμήσεις των πρώτων υλών και κατ’ επέκταση η αύξηση των τιμών καταναλωτή.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η γαλακτοβιομηχανία, οι πωλήσεις της κατά το α΄ εξάμηνο του 2022 διαμορφώθηκαν σε 279,9 εκατ. δολάρια, αυξημένες μόλις κατά 1,5% σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο του 2021. Οπως και η ίδια η εταιρεία επισημαίνει στην οικονομική της έκθεση, η αύξηση αυτή οφείλεται στην άνοδο της μέσης καθαρής τιμής πώλησης των προϊόντων της κατά 15,7% σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται, η οποία όμως «εξανεμίστηκε» από τη μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 10,1% το ίδιο διάστημα.

Ο όγκος πωλήσεων το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022 υποχώρησε κατά 20% στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 17,8% στην Ιταλία, κατά 16,3% στην Ελλάδα και κατά 4,2% στις ΗΠΑ.

Τα μεικτά κέρδη της ΦΑΓΕ υποχώρησαν κατά 22,9% και διαμορφώθηκαν σε 83,2 εκατ. δολάρια έναντι 108 εκατ. δολαρίων το α΄ εξάμηνο του 2021. Τα μεικτά κέρδη αντιστοιχούσαν στο 29,7% των πωλήσεων το α΄ εξάμηνο του 2022 έναντι 39,2% το α΄ εξάμηνο του 2021, κάτι που σύμφωνα με τη ΦΑΓΕ οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι η τιμή του γάλακτος που χρησιμοποιείται στις εγκαταστάσεις της στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 59,4% και 46,9%, αντιστοίχως. Μείωση 34,9% κατέγραψαν τα λειτουργικά κέρδη και διαμορφώθηκαν σε 23,3 εκατ. δολάρια από 35,8 εκατ. δολάρια το α΄ εξάμηνο του 2021. Τα καθαρά κέρδη υποχώρησαν στα 8,9 εκατ. δολάρια από 22,8 εκατ. δολάρια, μείωση περίπου της τάξης του 61%.

ΜΕΒΓΑΛ

Σε αντίθετη πλεύση πάντως φαίνεται ότι βρίσκεται η ΜΕΒΓΑΛ, η οποία όπως έλεγε πρόσφατα η διοίκηση της έχει καταφέρει να έχει διψήφια αύξηση στον όγκο των πωλήσεων της φέτος, αν και με τα περιθώρια κέρδους «ψαλιδισμένα». Ρόλο σε αυτή την εξέλιξη παίζει και η εξωστρέφεια που επιδεικνύει η ΜΕΒΓΑΛ αφού ο τζίρος των εξαγωγών της ξεπερνά τα 55 εκατ. ευρώ.

Επίσης η εταιρεία προχωρά ακάθεκτη στο επενδυτικό σχέδιο ύψους 25 εκατ. ευρώ που ξεκίνησε για τον εκσυγχρονισμό της στη νέα εποχή που σήμανε η αποεπένδυση της ΔΕΛΤΑ και η επιβίβαση στο «άρμα» της κας Μαίρης Χατζάκου του γνωστού επιχειρηματία Σπύρου Θεοδωρόπουλου.

Σημειωτέον ότι ο κύκλος εργασιών της ΜΕΒΓΑΛ το 2021 αυξήθηκε 11%, στα 129,64 εκατ. ευρώ με τη μικτή κερδοφορία να ενισχύεται 3,23%, στα 28,09 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη να αυξάνονται στα 1,41 εκατ. ευρώ έναντι 1,12 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Διαβάστε ακόμα:

Επίδομα θέρμανσης: Πώς θα πάρουν περισσότερα οι 3 κατηγορίες δικαιούχων

Η Αθήνα «έχει Αύγουστο» στα ξενοδοχεία, ο Βοτανικός ζεσταίνει τους εργολάβους, η βίλα του Πρεμ στ’ Αστέρια και η First Centier ετοιμάζεται

Ενρία: «Υπάρχουν περιθώρια για συγχωνεύσεις τραπεζών» – Στο 97% ο βαθμός συγκέντρωσης στην Ελλάδα